Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-786
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aizsardzības nodrošināšanas kārtība” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 2.1. apakšpunktu nepieciešams izteikt atbilstoši Nacionālās drošības likuma (turpmāk – likums) 22.4 panta pirmajā daļā noteiktajam regulējumam par informācijas pieejamības ierobežojumiem, jo tikai šī likuma norma nosaka objektu kopumu – kritiskās infrastruktūras, tajā skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras objekti, Aizsardzības ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Tieslietu ministrijas un to padotības institūciju objekti, kuriem var piemērot projektā paredzētās prasības. Likuma norma neparedz tiesības valsts drošības iestādēm pēc savas iniciatīvas noteikt objektus, kā to šobrīd var interpretēt no projekta 2.1. apakšpunkta. Likuma norma nosaka visu objektu kopumu, kuros var paredzēt informācijas pieejamības ierobežojumus, bet valsts drošības iestādes varētu iesaistīties konkrētu objektu noteikšanas procesā tikai no likumā uzskaitītā kopuma, tai skaitā arī likumā minēto ministriju objektiem. Papildus vēršam uzmanību, ka izziņas par atzinumos sniegtajiem iebildumiem 3. punktā ir nekorekta piedāvātās normas pamatojuma norāde – “… lai nebūtu precīzi saprotams … ” , jo apzināta maldinošas informācijas iekļaušana publiskā ārējā normatīvā akta projektā ir likumdošanas procesā iesaistītas amatpersonas tīšs dienesta pārkāpums. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija piedāvā projekta 2.1. apakšpunktu izteikt, piemēram, šādi (normā papildus var iekļaut arī likumā uzskaitīto ministriju objektus): 
"2.1. valsts drošības iestāžu noteiktiem kritiskās infrastruktūras un Eiropas kritiskās infrastruktūras objektiem;" 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā projekta 25. punkts piemērojams gadījumos, kad projekta 13. punktā noteiktās personas datus saņem bez pieejamības ierobežojumiem (piemēram, projekta 13.2. un 13.3. apakšpunktā noteiktās valsts un pašvaldību iestādes) un tos izmanto tādai valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevuma īstenošanai, kas paredz šajā projektā noteikto datu publicēšanu. Piemēram, projekts paredz, ka bez pieejamības ierobežojumiem un bez atļaujas saņemšanas valsts un pašvaldību institūcijas Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus var saņemt un izmantot savu funkciju un uzdevumu veikšanai. Atbilstoši Teritorijas attīstības plānošanas likuma 4. panta piektajai daļai ikvienam ir tiesības iepazīties ar spēkā esošajiem un publiskajai apspriešanai nodotajiem teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem. Lai nodrošinātu teritorijas attīstības plānošanas dokumentu publisku pieejamību, ir izveidota Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēma (minētā likuma 6. pants). Atbilstoši minētā likuma 7. panta pirmajā daļā dotajam deleģējumam Ministru kabinets 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 628 "Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem" ir noteicis, ka teritorijas plānojuma grafiskajā daļā attēlo Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus - apgrūtinātās teritorijas un objektus, kuriem nosaka aizsargjoslas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par apgrūtinātajām teritorijām, kas attiecīgi tiek publicēti Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā Valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā un pašvaldības tīmekļa vietnē (noteikumu 15. punkts). Attiecīgi, saprotams, ka minētajās vietnēs Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati pilnā apjomā (bez pieejamības ierobežojumiem projekta izpratnē) būs pārlūkojami neidentificētām personām. Līdz ar to, nav saprotams, vai šādos gadījumos datu bez pieejamības ierobežojumiem izmantošana valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildīšanai (publicēšana neidentificētām personām) atbilst projekta mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu, saskaņā ar kuru nepieciešams precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktu par Tieslietu ministrijai nepieciešamā vienreizējā un ikgadējā finansējuma saņemšanas laiku, lūdzam veikt arī atbilstošus precizējumus anotācijas 3. sadaļā. Anotācijas 3. sadaļā lūdzam mainīt finansējuma gadus. Ņemot vērā, ka 2024. gada prioritārie pasākumi jau ir sagatavoti un izskatīti, tad šis finansējums ir iespējams tikai uz 2025. gadu.
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu projektā paredzēto normu izpildi, Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 2025. gadā 386 716 euro, 2026. gadā un turpmāk 38 672 euro.
Lai Valsts zemes dienests nodrošinātu nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas ierobežošanas īstenošanu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot šiem mērķiem izstrādātos datu izplatīšanas risinājumus, nepieciešams papildu finansējums
2025. gadā 386 716 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Programmatūras izstrādes darbi 454,96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 850 cilvēkdienas = 386 716 euro;
2026. gadā un turpmāk 38 672 euro apmērā:
Preces un pakalpojumi {EKK 2000}:
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250": Datu izplatīšanas risinājumu uzturēšanas darbi 454,96 euro / ārpakalpojuma cilvēkdienas likme, t.sk. PVN x 85 cilvēkdienas = 38 672 euro.

Vislielākās izmaksas būs saistītas ar Kadastra informācijas sistēmas datu publicēšanas ierobežošanu. Kadastra informācijas sistēmas datu publicēšanas ierobežošanas tehniskās realizācijas izmaksas būs ļoti augstas, jo izmaiņas būs jāveic daudzos Kadastra informācijas sistēmas datu izplatīšanas risinājumos.
Ģeotelpisko datu risinājumi:
- datu izplatīšanas datubāze;
- ģeotelpisko datu replikācijas;
- informācijas sistēmu servisi (WMS, WFS, ArcGIS servisi);
- analītiskā datubāze (kadastra kartes datu kopas replikācija uz ģeotelpisko datubāzi).
Kadastra teksta datu risinājumi:
- datu izplatīšanas datubāze (teksta datu izsniegšanai, piemēram, speciālas datu atlases veidā, dati FTP serverī, pieslēgums Oracle datubāzes replikācijā un citos pakalpojumos);
- kadastra teksta datu tīmekļa pakalpes;
- risinājumi, kas tiek izmantoti Valsts informāciju sistēmu savietotājā.
Valsts zemes dienesta portāls:
- profesionālie mērnieku pakalpojumi (eksports no kartes, dokumenti, izdrukas);
- Valsts zemes dienesta arhīva materiālu e-pakalpojums;
- tipveida izdruku e-pakalpojumi;
- kadastra teksta datu pārlūkošana Valsts zemes dienesta portālā autorizētiem lietotājiem;
- kartes pārlūkošana (publiskajiem un autorizētajiem lietotājiem kartes pārlūkā);
- kartes eksportu sagatavošanas e-pakalpojums (lejupielādes no kadastra kartes).
Valsts zemes dienesta portāla mobilā aplikācija:
- kartes slāņi;
- teksta datu PDF izdruka par objektu;
- tematiskās kartes.

Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai 2025. gadā 386 716 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 38 672 euro apmērā, informācijas brīvas pieejamības ierobežošanai (programmatūras izstrādei) Valsts zemes dienesta uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Kadastra informācijas sistēmā reģistrētajiem datiem par valstij svarīgiem objektiem nepieciešams skatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā ir minēts par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai 2023. gadā un turpmāk. Lūdzam mainīt finansējuma gadus Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā. Ņemot vērā, ka 2024. gada prioritārie pasākumi jau ir sagatavoti un izskatīti, tad šis finansējums ir iespējams tikai uz 2025. gadu. Vienlaikus lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā vārdus "Kadastra informācijas sistēmā" aizstāt ar šīs valsts informācijas sistēmas oficiālo nosaukumu "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā".
Piedāvātā redakcija
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai 2025. gadā 386 716 EUR apmērā, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 38 672 EUR apmērā, informācijas brīvas pieejamības ierobežošanai (programmatūras izstrādei) Valsts zemes dienesta uzturētajā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālajā datubāzē un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētajiem datiem par valstij svarīgiem objektiem nepieciešams skatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.