Atzinums

Projekta ID
22-TA-3330
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijā ir norādīts, ka: "Bibliotēkas nolikuma grozījumos tiks noteikts uzdevums slēgt valsts pārvaldes deleģēšanas līgumus ar attiecīgo pašvaldību par iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi un veikt valsts pārvaldes deleģēšanas līgumu uzraudzību [..] ir plānots veikt izmaiņas bibliotēkas nolikumā, paredzot valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu slēgšanu un to uzraudzību". Tāpat arī norādīts: "[..] bibliotēkai slēdzot valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumus ar attiecīgo pašvaldību par iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi un saņemot valsts budžetā 2023.-2025.gadam un arī turpmākajiem gadiem paredzēto finansējumu. Bibliotēka uzraudzīs deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi un finansējuma izlietošanu. Ir plānots veikt izmaiņas bibliotēkas nolikumā, paredzot valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu slēgšanu un to uzraudzību. [..]"

Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmo un trešo daļu publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu var deleģēt likumā noteiktajos gadījumos. Savukārt minētā likuma 45. panta pirmā un trešā daļa paredz, ka par tiešās pārvaldes iestādes kompetencē esošu pārvaldes uzdevumu deleģēšanu uz laiku līdz trim gadiem lemj Ministru kabineta loceklis, kura padotībā atrodas iestāde, kas slēdz līgumu. Lēmumā par deleģēšanu konstatē deleģēšanas pieļaujamību un reglamentē deleģēšanas noteikumus.
Līdz ar to likums paredz noteiktu procedūru un nosacījumus, kādus ievērojot, var tikt slēgti deleģēšanas līgumi kā publisko tiesību līgumi par publiskas personas (tās iestādes) kompetencē esoša valsts pārvaldes uzdevuma izpildes nodošanu citai personai (šinī gadījumā - pašvaldībai). Turklāt katru reizi pirms deleģēšanas līguma slēgšanas būtu jāizvērtē deleģēšanas efektivitāte un jāvērtē, vai joprojām deleģēt konkrēto uzdevumu pašvaldībai ir efektīvākais risinājums. Deleģēšanas līgums kā valsts pārvaldes uzdevuma izpildes forma nebūtu piemērots gadījumos, kad valsts pārvaldes uzdevuma izpilde tiek nodota citai personai pastāvīgi un ilgtermiņā.
Savukārt no otras puses - atbilstoši Pašvaldību likuma 3. panta pirmajai daļai pašvaldības kompetenci nosaka ārējie normatīvie akti un saskaņā ar likumu noslēgtie publisko tiesību līgumi.
Atbilstoši Bibliotēku likuma 5. panta pirmās daļas 8. punktam ikvienas bibliotēkas pienākums ir radīt iespēju bibliotēkas lietotājiem izmantot bibliotēku pakalpojumus neatkarīgi no viņu dzimuma, vecuma, rases, tautības, fiziskā stāvokļa, dzīvesvietas un atrašanās vietas un citiem faktoriem, kā arī veidot atbilstošu bibliotēkas lietošanas aprīkojumu personām ar kustību un redzes traucējumiem.
Līdz ar to pārskatāms, vai rīkojuma projekta 1. punktā minētā uzdevuma - iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārā apkalpošana - izpilde jau neietilpst pašvaldību (to bibliotēku) kompetencē.
Turpretī, ja faktiski rīkojuma projekta 3. punktā paredzētais līgums ir par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta un tā uzraudzību, nevis par valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanu, tad arī rīkojuma projekta anotācijā līgums būtu norādāms nevis kā deleģēšanas līgums, bet kā līgums par finansējuma piešķiršanu.

Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 8. punktu tikai domes kompetencē ir izveidot un reorganizēt pašvaldības administrāciju, tostarp izveidot, reorganizēt un likvidēt tās sastāvā esošās institūcijas, kā arī izdot pašvaldības institūciju nolikumus. No anotācijā minētās informācijas neizriet, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldības dome un Ventspils valstspilsētas pašvaldības dome ir piekritušas Latvijas Neredzīgo bibliotēkas struktūrvienību - filiālbibliotēku pārņemšanai un pašvaldības bibliotēku reorganizācijai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ja tiek plānots, ka līgumi, ko ir paredzēts katru gadu slēgt ar pašvaldībām, ir līgumi par finansējuma piešķiršanu, tad aicinām precizēt rīkojuma projekta 3. punktu, to konkrēti norādot.
 
Piedāvātā redakcija
3. Šī rīkojuma 1. punktā minētā uzdevuma veikšanu 2023. gadā un turpmākajos gados nodrošināt Kultūras ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, bibliotēkai slēdzot ikgadējus līgumus ar pašvaldībām par finansējuma piešķiršanu.