Atzinums

Projekta ID
24-TA-843
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma "Veselības aprūpes stacionāro pakalpojumu pārvaldības attīstība un pilnveide" projekta (turpmāk – projekts) 9. rindkopā ir minēta metodisko centru izveide sabiedrības veselībai nozīmīgas jomās, kā arī noteikts, kurās ārstniecības iestādēs šie metodiskie centri tiks izveidoti. Vēršam uzmanību uz to, ka Ārstniecības likumā nav minēti metodiskie centri, bet ir minēta metodiskās vadības institūcija, kas saskaņā ar Ārstniecības likuma 1. panta 34. punktā noteikto ir iestāde vai tās struktūrvienība, kas izstrādā vienotus profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un tās pēctecības principus attiecīgajā veselības aprūpes jomā, kā arī nodrošina sistēmisku ārstniecības procesu kvalitātes pārraudzību valstī, veicot ārstniecības iestāžu metodisko vadību attiecīgajā veselības aprūpes jomā. No projekta 9. rindkopā ietvertās informācijas secināms, ka ar metodiskajiem centriem ir saprotamas Ārstniecības likumā paredzētās metodiskās vadības institūcijas. Ārstniecības likuma 9. panta sestā daļa ir pilnvarojusi Ministru kabinetu noteikt metodiskās vadības institūcijas statusa piešķiršanas kritērijus un kārtību, tās tiesības un pienākumus, kā arī noteikumus publisku līdzekļu ieguldīšanai metodiskās vadības institūcijā. Saskaņā ar minēto normu Veselības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi", kurš paredz kārtību, kādā iestādei tiek piešķirts metodiskās vadības institūcijas statuss. Ievērojot minēto, secināms, ka Veselības ministrija vēl nav piešķīrusi metodiskās vadības institūcijas statusu nevienai ārstniecības iestādei, tādējādi projekta 9. rindkopā ir nepamatoti norādīts, kurās ārstniecības iestādēs tiks izveidots metodiskais centrs (visticamāk domāts metodiskās vadības institūcija). Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 9. rindkopu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam projektā, it īpaši, tā II sadaļas ietvarā (nosaukumā un rindkopu Nr.10 – 13 ietvarā) nelietot apzīmējumu "reorganizācija", jo aprakstītais process neatbilst reorganizācijas būtībai. Projektā ir norādīts, ka tiek plānots četru valsts kapitālsabiedrību valsts kapitāla daļas ieguldīt VSIA “Rīgas psihiatriskas un narkoloģijas centra” pamatkapitālā, tādējādi šis norādītais process ir uzskatāms par pamatkapitāla palielināšanas procesu un attiecīgi apzīmējams. Šo procesu kopumā var apzīmēt arī kā valsts kapitālsabiedrību aktīvu pārvaldības restrukturizāciju, ņemot vērā to, ka Veselības ministrijas iecere ir plašāka nekā izmaiņu veikšana VSIA “Rīgas psihiatriskas un narkoloģijas centra”  pamatkapitālā. Aicinām projektā ar apzīmējumu "reorganizācija" norādīt uz gadījumiem, kad tiek norādīts uz kādu no Komerclikumā, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā iekļautajiem reorganizācijas veidiem.

Norādām, ka projektā nav aprakstītas iecerētās izmaiņas VSIA “Bērnu psihoneiroloģiskās slimnīcas “Ainaži””, tādēļ Tieslietu ministrija nevar novērtēt, vai attiecīgās izmaiņas atbilst reorganizācijas būtībai. Aicinām papildināt projektu ar izvērstāku aprakstu par to, kādas pārmaiņas ir iecerēts veikt attiecībā uz VSIA “Bērnu psihoneiroloģiskās slimnīca “Ainaži”” un, ja attiecīgās iecere tomēr nav reorganizācija, tad lietot procesa apzīmējumu, kas atbilst tā juridiskajai un saimnieciskajai būtībai. Papildus vēršam uzmanību, ka iecerēto procesu juridiski korekta apzīmēšana ir nepieciešama, lai varētu piemērot korekto normatīvo regulējumu, jo dažādiem procesiem normatīvās prasības atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 17. rindkopas ceturto teikumu, ievērojot to, ka Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 6. punkts paredz, ka pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par iedzīvotāju veselību, nevis deleģētā funkcija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 11. rindkopas trešo teikumu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iestādes likuma V nodaļā noteikto deleģēti tiek valsts pārvaldes uzdevumi, nevis funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Veselības ministrijai nodrošināt, ka tiek veikts padziļinātas izpētes process (Due diligence) sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Daugavpils reģionālā slimnīca”.
Priekšlikums
Aicinām papildināt projekta protokollēmuma 4. un 5. punktu ar termiņu, kādā veicami tajos paredzētie uzdevumi.
Piedāvātā redakcija
-