Atzinums

Projekta ID
24-TA-1674
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Pārskata 1. punktā norādīts, ka "informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem turpmākai publisko personu kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu atlīdzības sistēmu regulējošo normatīvo aktu pilnveidošanai” projektā tiek izstrādāts šī problēmjautājuma risinājums, ļaujot maternitātes vai bērna kopšanas atvaļinājumā esošam valdes vai padomes loceklim apturēt pilnvaras uz laiku, ieceļot papildu (pagaidu) valdes vai padomes locekli. "
Informējam, ka Tieslietu ministrijas sagatavotais likumprojekts "Grozījumi Komerclikumā" (23-TA-3296) paredz regulējumu attiecībā uz valdes locekļa tiesībām izmantot grūtniecības un dzemdību atvaļinājumu, atvaļinājumu bērna tēvam, adoptētājam un citai personai, bērna kopšanas atvaļinājumu, kā arī atvaļinājumu bez darba samaksas saglabāšanas, ja jāaprūpē adoptējamais bērns, audžubērns vai aizbilstamais, kas tiks attiecināts uz visām kapitālsabiedrībām (gan publiskā sektora, gan privātā sektora). Ņemot vērā minēto, Valsts kanceleja nesaskata nepieciešamību veidot speciālu regulējumu publiskas personas kapitālsabiedrībām, tādējādi informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem turpmākai publisko personu kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu atlīdzības sistēmu regulējošo normatīvo aktu pilnveidošanai” projekts tiks precizēts, neparedzot tajā minētā problēmjautājuma speciālu risinājumu. Lūdzam attiecīgi precizēt pārskata 1. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām objektīvāk un padziļinātāk vērtēt plāna pasākumu izpildi, sasniegtajiem rādītājiem, kā arī nebaidīties no kritiskākas paveiktā /nepaveiktā analīzes. Ņemot vērā, ka daļa no 2021. - 2023. gadam paredzēto pasākumu nav tikuši īstenoti (īpaši 3. rīcības virziens) un kopumā ir samazinājušies dzimumu līdztiesības indeksa rādītāji Latvijai – būtu nepieciešama dziļinātāka analīze par iemesliem, nepieciešamajiem risinājumiem un sadarbību ar partneriem, lai situāciju sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju īstenošanā uzlabotu, tādejādi nevaram piekrist optimistiskajam secinājumam par “Plānā sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021. - 2023. gadam” īstenošanas sekmīgumu, kā norādīts ziņojuma noslēguma sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka  2024. gada 18. jūnijā MK apripinātais plāns "Sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2024.–2027. gadam ir secīgs, izrietošs un sasaistīts ar šo informatīvo ziņojumu par "Plānā sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021. - 2023. gadam iekļauto pasākumu īstenošanas pārskatu", lūdzam rast iespēju nākotnē dokumentu izstrādē un saskaņošanas procesā ievērot secīgumu, tādejādi vispirms izvērtējot iepriekšējā plānošanas periodā ieplānotā un paveiktā vai nepaveiktā pasākumu apjomu, un nepieciešamību tos pārnest uz nākamo periodu. Šobrīd veidojas situācija, ka jaunā 2024.–2027.gada perioda pasākumu plāns tiek apstiprināts pirms tiek izvērtēti iepriekšējā perioda pasākumi. Vienlaicīgi ir grūti novērtēt un izsekot vai šī dokumenta Projekta pielikumā minētie pasākumi 2021. - 2023. gadam, kas dažādu iemeslu dēļ netika īstenoti un ir "pārnesti uz nākamo periodu", patiešām ir pārnesti uz jau iepriekš apstiprināto plānu  2024.–2027. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Plānā sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021. - 2023. gadam iekļauto pasākumu īstenošanas pārskats (pielikums) 16. lpp. norādīts, ka "PKC uzsver, ka Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīta projekta ietekme uz dzimumu līdztiesību – Uz 2021. gada decembri ministriju resoros,kas tiek klasificēti amatu saimēs un kuriem tad attiecīgi saistošs noteikumu projekts, ir nodarbināti 21 tūkst. sieviešu un 7 tūkst. vīriešu."
Lūdzam precizēt, ka minēto informāciju uzsver Valsts kanceleja (VK) nevis PKC, jo par minēto Ministru kabineta noteikumu izstrādi ir atbildīga Valsts kanceleja nevis Pārresoru koordinācijas centrs, kā arī minēto informāciju Labklājības ministrijai sniedza Valsts kanceleja. 
Piedāvātā redakcija
-