Projekta ID
22-TA-3212Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
23.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi
Iebildums
Ar noteikumu projektu paredzēts apstrādāt personas datus, tostarp nepilngadīgu personu īpašu kategoriju datus un datus par personu ekonomisko situāciju. Vēršam uzmanību, ka tiesības uz personas datu aizsardzību ir nostiprinātas Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. pantā, tā pirmajā daļā paredzot ikvienas personas tiesības uz savu personas datu aizsardzību. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka personas dati ir jāapstrādā godprātīgi, noteiktiem mērķiem un ar attiecīgās personas piekrišanu vai ar citu likumīgu pamatojumu, kas paredzēts tiesību aktos. Ikvienam ir pieejas tiesības datiem, kas par viņu ir savākti, un tiesības ieviest labojumus šajos datos.
Minētā Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. panta kontekstā būtiski ir ne tikai tas, ka tiesības uz personas datu aizsardzību pirmo reizi ir atzītas par atsevišķām, no tiesībām uz privāto dzīvi nodalāmām konstitucionālām tiesībām, bet arī tas, ka atšķirībā no tiesību uz privāto dzīvi lakoniskā regulējuma, pamattiesību rangs tiek piešķirts arī tādām tiesību uz datu aizsardzību garantijām kā godprātības princips un nolūka ierobežojuma princips un tiesiskā pamata esamība. Ievērojot minēto, tiesiskajam pamatam un personas datu apstrādes nolūkam vienmēr būtu jātiek noteiktam ar likumdevēja pieņemtu normatīvo aktu. Turklāt normatīvajam aktam būtu jātiek veidotam tik pārredzami, lai datu subjekts varētu saprast, ka viņa personas dati tiks apstrādāti un kādā nolūkā tas tiks darīts, kā arī izslēgtu tiesību normas patvaļīgas piemērošanas iespēju (godprātības princips). Arī saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 41. apsvēruma punktu juridiskajam pamatam vai leģislatīvam pasākumam jābūt skaidram un precīzam un personām, uz kurām tas attiecas, vajadzētu spēt paredzēt tā piemērošanu saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas un Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūru. Ņemot vērā to, ka Izglītības likuma 18.1 pantā nav noteikts ne personas datu apstrādes nolūks, par kādu nav uzskatāma arī tehnoloģisko resursu administratīvā pārvaldība, ne datu subjekti, kuru personas dati tiks apstrādāti (ne tikai izglītojamo un viņu vecāku, bet arī pedagogu), ne apstrādājamo datu kategorijas (jo īpaši ņemot vērā to, ka tiek plānots apstrādāt īpašu kategoriju personas datus), ne vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un kādā nolūkā, uzskatām kā šobrīd šāda regulējuma pieņemšana būtu prettiesiska, un regulējuma turpmāka virzība iespējama tikai pēc atbilstoša tiesiskā regulējuma iestrādes likumā. Vienlaikus, ja Izglītības un zinātnes ministrija uzskata par neiespējamu neturpināt noteikumu projekta virzību, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar tekstu, ka Datu valsts inspekcijas ieskatā noteikumu projektā ietvertais pamattiesību ierobežojums nav uzskatāms par tiesisku, jo neatbilst likumības principam.
Minētā Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. panta kontekstā būtiski ir ne tikai tas, ka tiesības uz personas datu aizsardzību pirmo reizi ir atzītas par atsevišķām, no tiesībām uz privāto dzīvi nodalāmām konstitucionālām tiesībām, bet arī tas, ka atšķirībā no tiesību uz privāto dzīvi lakoniskā regulējuma, pamattiesību rangs tiek piešķirts arī tādām tiesību uz datu aizsardzību garantijām kā godprātības princips un nolūka ierobežojuma princips un tiesiskā pamata esamība. Ievērojot minēto, tiesiskajam pamatam un personas datu apstrādes nolūkam vienmēr būtu jātiek noteiktam ar likumdevēja pieņemtu normatīvo aktu. Turklāt normatīvajam aktam būtu jātiek veidotam tik pārredzami, lai datu subjekts varētu saprast, ka viņa personas dati tiks apstrādāti un kādā nolūkā tas tiks darīts, kā arī izslēgtu tiesību normas patvaļīgas piemērošanas iespēju (godprātības princips). Arī saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 41. apsvēruma punktu juridiskajam pamatam vai leģislatīvam pasākumam jābūt skaidram un precīzam un personām, uz kurām tas attiecas, vajadzētu spēt paredzēt tā piemērošanu saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas un Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūru. Ņemot vērā to, ka Izglītības likuma 18.1 pantā nav noteikts ne personas datu apstrādes nolūks, par kādu nav uzskatāma arī tehnoloģisko resursu administratīvā pārvaldība, ne datu subjekti, kuru personas dati tiks apstrādāti (ne tikai izglītojamo un viņu vecāku, bet arī pedagogu), ne apstrādājamo datu kategorijas (jo īpaši ņemot vērā to, ka tiek plānots apstrādāt īpašu kategoriju personas datus), ne vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un kādā nolūkā, uzskatām kā šobrīd šāda regulējuma pieņemšana būtu prettiesiska, un regulējuma turpmāka virzība iespējama tikai pēc atbilstoša tiesiskā regulējuma iestrādes likumā. Vienlaikus, ja Izglītības un zinātnes ministrija uzskata par neiespējamu neturpināt noteikumu projekta virzību, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar tekstu, ka Datu valsts inspekcijas ieskatā noteikumu projektā ietvertais pamattiesību ierobežojums nav uzskatāms par tiesisku, jo neatbilst likumības principam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
20.2. ja izglītojamais vai vecāks iesniedz pieteikumu izglītības resursu saņemšanai, tad informācija par visiem vecākam aizgādībā esošajiem izglītojamajiem:
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 20.2. apakšpunktu, ja izglītojamais vai vecāks iesniedz pieteikumu izglītības resursu saņemšanai, tad informācijas sistēmā ievada informāciju par visiem vecākam aizgādībā esošajiem izglītojamajiem. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietverto datu minimizēšanas principi personas dati ir ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos, proti, nav pieļaujams, ka tiek apstrādāti tādi personas dati, kas nav nepieciešami nolūka sasniegšanai. Ievērojot minēto, noteikumu projektā ietverto regulējumu ir nepieciešams precizēt, nodrošinot, ka tiek apstrādāti tikai tā izglītojamā personas dati, par kuru ir iesniegts pieteikums izglītības resursu saņemšanai. Kā pamatojums datu minimizēšanas principa neievērošanai, nav uzskatāms arī noteikumu projekta anotācijā ietvertais apstāklis, ka nav iespējams automātiski noteikt, par kuru izglītojamo pieteikums tiks sagatavots, jo šādā veidā tiek pārkāpts Vispārīgās datu aizsardzības regulas 25. panta 2. punktā iekļautas datu aizsardzības pēc noklusējuma princips, atbilstoši kuram pārziņa pienākums ir īstenot atbilstošus tehniskus un organizatoriskus pasākumus, lai nodrošinātu, ka pēc noklusējuma tiek apstrādāti tikai tādi personas dati, kas ir nepieciešami katram konkrētajam apstrādes nolūkam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
20.2.7. pazīmi, ka izglītojamajam ir invaliditāte;
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 20.2.7. apakšpunktu, lai nodrošinātu informācijas sistēmas darbību, informācijas sistēma tiešsaistes datu apstrādes režīmā saņem no Valsts izglītības informācijas sistēmas informāciju par to, vai izglītojamajam ir invaliditāte. Visupirms jānorāda, ka atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta "b" apakšpunktā ietverto nolūka ierobežojuma principu personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. Ņemot vērā to, ka informācijas sistēmas darbības nodrošināšana nav uzskatāms par skaidru nolūku, attiecībā pret kuru iespējams izvērtēt apstrādājamo personas datu apmēru, kā arī šāds nolūks vispār nevar kalpot par pamatu personas datu, jo vairāk īpašu kategoriju personas datu apstrādei, noteikumu projekta 20. punkts precizējams, nosakot skaidru nolūku attiecībā uz katru apstrādājamo personas datu veidu. Otrkārt, šobrīd nav saskatāma nepieciešamība automātiskai veselības datu apstrādei, jo ne no anotācijas, ne noteikumu projekta neizriet, ka likumā būtu ietverts regulējums, kas paredz izglītības resursu piešķiršanu personām ar invaliditāti. Līdz ar to nav saskatāms arī tiesiskais pamats īpašu kategoriju personas datu apstrādei saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 9. panta otro daļu. Savukārt gadījumā, ja pieteikums ir iesniegts, pamatojoties uz noteikumu projekta 10.5. apakšpunktu gadījumos, kad normatīvie akti paredz papildu priekšrocības izglītības resursa saņemšanai, un pieteikuma iesniedzējs ir norādījis, ka pieteikums ir iesniegts, pamatojoties uz konkrēto kritēriju, tikai tajā gadījumā būtu pieļaujama šāda kritērija pārbaude citās informācijas sistēmās. Atbilstoši minētajam precizējams arī noteikumu projekta 20.2.8. un 20.2.9. apakšpunkts, kas paredz automātisku īpašu kategoriju datu un datu par personas materiālo stāvokli apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
31. Informācijas sistēmā apstrādājamā informācija, tai skaitā personas dati, ir pieejami informācijas sistēmas lietotājiem atbilstoši konkrētām informācijas sistēmas lietotājam piešķirtajām lietotāja tiesībām.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 31. punktu informācijas sistēmā apstrādājamā informācija, tai skaitā personas dati, ir pieejami informācijas sistēmas lietotājam atbilstoši konkrētām informācijas sistēmas lietotājam piešķirtajām lietotāja tiesībām. Lai nodrošinātu datu minimizēšanas principu, kā arī to, ka personas dati tiek nodoti tikai personām, kam tas ir nepieciešams nolūka sasniegšanai, lūdzam, noteikumu projekta 31. punktu precizēto, norādot konkrēti kādiem datiem, kuriem lietotājiem ir piešķirta piekļuve.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
34. Sistēmā esošo informāciju var izsniegt zinātniskajām institūcijām, žurnālistiem un trešajām pusēm, kas veic pētījumus atbilstoši līgumam, kas noslēgts ar Izglītības un zinātnes ministriju vai tās padotības iestādi, ja saņemts rakstveida iesniegums, kurā norādīts, kādam mērķim tā tiks izmantota. Personu datus nodod, anonimizējot personu identificējošos datus, izņemot gadījumu, ja šajā punktā minētajos līgumos noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 34. punktu, paredzot, ka informācija tiek nodota tikai anonimizētā formā vai, ņemot vērā to, ka tiek nodoti īpašu kategoriju dati par nepilngadīgām personām, kas ir īpaši dziļa iejaukšanās personas tiesībās uz privāto dzīvi un personas datu aizsardzību, lūdzam papildināt anotāciju ar pamatotu skaidrojumu par situācijām, kad šāda nodošana ir nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Datu valsts inspekcija pievienojas noteikumu projekta anotācijā norādītajam, ka, tā kā paredzētā izglītības iestāžu personas datu apstrāde ietver nepilngadīgu personu, tostarp veselības datus, un personiska rakstura datus, tad pārzinim ir nepieciešams veikt novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību. Ņemot vērā to, ka novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību ir veicams pirms konkrēta regulējuma izstrādes, lūdzam norādīt datumu, kad novērtējums ir izstrādāts un tajā ietvertos galvenos secinājumus, tostarp par īpašu kategoriju personas datu apstrādi. Ja novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību nav izstrādāts, noteikumu projekta virzība līdz tā izstrādes pabeigšanai ir atliekama.
Piedāvātā redakcija
-