Atzinums

Projekta ID
23-TA-575
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No tiesību normas un anotācijas neizriet, kādā kārtībā tiks veikta zemesgrāmatas nodevu apmaksa, līdz ar to, tiesību norma precizējama, nosakot, ka tās sedz valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija vai pašvaldība. 
Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 57. panta noteikumiem, nostiprinājumu var lūgt tikai nekustamo īpašumu īpašnieki un personas, kuru labā vai pret kurām taisāms nostiprinājums, tāpat arī likumā paredzētajos gadījumos – tiesu un citas valsts iestādes vai amatpersonas. Līdz ar to atzīstams, ka obligāts priekšnosacījums, lai privatizēto zemi, kas nav ierakstīta zemesgrāmatā, nostiprinātu uz privātpersonas vārda, kura to ir privatizējusi, speciāla likumā ir jābūt ietvertam nosacījumam, ka valsts nostiprinājuma lūgumu tiesā iesniedz privātpersonas vārdā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt un/vai skaidrības labad sniegt informāciju anotācijā par likumprojekta 4. pantu šādos aspektos:
1) lūdzam anotācijā ietvert informāciju ar pamatojumu par konkrētajā tiesību normā ietvertajiem termiņiem, kuros personām ir noteiktas tiesības dzēst piešķirtos un kontā ieskaitītos īpašuma kompensācijas sertifikātus, saņemot to nominālvērtību naudā;
2) konkrētajā tiesību normā noteikts, ka personām vai šo personu mantiniekiem ir tiesības dzēst piešķirtos un kontā ieskaitītos īpašuma kompensācijas sertifikātus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Lūdzam anotācijā skaidrības labad ietvert informāciju par Ministru kabineta noteikumiem, uz kuriem normā ir atsauce, vai arī, ja tas ir deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikta satura Ministru kabineta noteikumus, tad lūdzam atbilstoši aizpildīt anotācijas 4. sadaļu;
3) lūdzam anotācijā skaidrot, kādā kārtībā tiesības dzēst īpašuma kompensācijas sertifikātus ir personu, kuru kontā ir privatizācijas sertifikāti, mantiniekiem;
4) ierosinām izvērtēt nepieciešamību 4. panta redakcijā ietvert piebildi "ja šie sertifikāti nav izmantoti privatizācijā vai dzēsti", jo nav skaidrs, vai un kā privatizācijā jau izmantotus un jau dzēstus sertifikātus būtu iespējams vēlreiz dzēst, saņemot to nominālvērtību naudā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar atsaucēm uz tiesību normām, no kurām izdarīts anotācijā ietvertais secinājums, ka "privatizējamo valsts īpašuma objektu pircēji īpašuma tiesības uz privatizējamo objektu ir ieguvuši ar pirkuma līguma noslēgšanas brīdi". 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Kā var secināt no anotācijā iekļautā izvērtējuma par likumprojekta 6. pantu, tajā ietvertais regulējums atzīstams par tādu, kas ierobežo Satversmē nostiprinātās personas pamattiesības. Attiecīgi, ja anotācijā ietvertā informācija ir ar mērķi atspoguļot veikto normas satversmīguma izvērtējumu, tad lūdzam to sastrukturēt tā, lai informācija ir uztveramāka un uzskatāmāka, piemēram, sekojot Satversmes tiesas izstrādātajai tehnikai un atspoguļojot izvērtējumu secīgi pa šādiem punktiem - 1) vai pamattiesību ierobežojums ir noteikts ar likumu; 2) ierobežojuma leģitīmais mērķis; 3) ierobežojuma samērīguma izvērtējums: 3.1. izraudzīto līdzekļu piemērotība leģitīmā mērķa sasniegšanai; 3.2. vai leģitīmo mērķi nevar sasniegt ar indivīda tiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem; 3.3. vai ierobežojums ir atbilstošs (vai labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu (ierobežojumu)).

Vienlaikus, ņemot vērā likumprojekta 6. pantā ietverto regulējumu par to, ka privatizācijas sertifikātu kontu turētājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā anulē visus nedzēstos sertifikātus, lūdzam anotācijā skaidrības labad ietvert informāciju par Ministru kabineta noteikumiem, uz kuriem normā ir atsauce, vai arī, ja tas ir deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikta satura Ministru kabineta noteikumus, tad lūdzam atbilstoši aizpildīt anotācijas 4. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Likumprojektā paredzētā kārtība, ka noteiktos gadījumos privatizētie objekti un zemesgabali ir ierakstāmi un īpašuma tiesības nostiprināmas zemesgrāmatā uz pircēja vārda ar valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas vai pašvaldības elektroniski nosūtītu nostiprinājuma lūgumu zemesgrāmatai nostiprināt pircēja īpašuma tiesības, nostāda nevienlīdzīgās pozīcijas personas, kuras godprātīgi par saviem līdzekļiem (par nostiprinājuma lūguma sastādīšanu, kancelejas nodevas iemaksa valsts budžetā u.c.) ir veikušas īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā pret personām, kuras to ilgstoši nedara. Līdz ar to, sniedzams skaidrojums par apsektiem, kas pamato atšķirīgu attieksmi. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā
Priekšlikums
Attiecībā uz 2., 3., 4. un 6. likumprojekta pantu lūdzam ievērot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 75. punktā ietvertās grozījumu likumprojekta noformēšanas prasības.
Piedāvātā redakcija
-