Atzinums

Projekta ID
23-TA-1049
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 15.05.2023. iebildumu (izziņas 17. punkts), kas, lai arī izziņā norādīts, ka ņemts vērā, tomēr ne likumprojektā, ne anotācijā attiecībā uz to nav veikti precizējumi, līdz ar to atkārtoti lūdzam papildināt šo likumprojektu ar normu, kas noteiktu nosacījumu, ka tajā noteiktā aktīvu nodošana tiks īstenota tikai pēc Eiropas Komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas iesāktajā komunikācijā par Latvijas ostu pārvalžu reformu valsta atbalsta lietas SA.58632 ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 9.pantā, ar kuru paredzēts pārejas noteikumu 16.punkta 1.apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā paredzēts noteikt, ka, panākot vienošanos par kopīgas — valsts un pašvaldības — kapitālsabiedrības izveidi, sākotnēji tās pamatkapitālā valsts un pašvaldība iegulda finanšu līdzekļus atbilstoši šā likuma 7.panta 1.1 daļā noteiktajam kapitāla daļu (akciju) sadalījumam. Pēc Rīgas brīvostas pārvaldes likvidēšanas, kapitālsabiedrībā, kas izveidota Rīgas ostas pārvaldīšanai, valsts tās pamatkapitālā iegulda Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus. Rīgas pašvaldībai bez atlīdzības tiek nodoti 40 procenti kapitāla daļu (akciju), kas izriet no Rīgas brīvostas pārvaldes mantas ieguldījuma. Minētais princips paredzēts arī pārejas noteikumu 16.punkta 2.apakšpunktā gadījumā, ja Ventspils pašvaldība būs izteikusi piekrišanu.
Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam jaunizveidojamās kapitālsabiedrības pamatkapitālā valsts iegulda Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu/aktīvus, bet Rīgas pašvaldība tai piederošo ostas teritorijā esošo mantu/aktīvus, kas līdz šim bija nodoti Rīgas brīvostas pārvaldes valdījumā, ievērojot nosacījumu, ka valstij pieder ne mazāk kā 60% un Rīgas pašvaldībai ne vairāk kā 40% kapitāla daļu (akciju).
No likumprojekta anotācijā norādītā secināms, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības mantiskā ieguldījuma novērtējums, kuru tā varētu ieguldīt jaundibinātās kapitālsabiedrības pamatkapitālā, uz 2022.gada augustu bija 6,14 milj.euro. Likumprojekta anotācijā nav iekļauta informācija par to, kāds būtu potenciālais ieguldījumu apmērs no valsts puses, taču secināms, ka tas ievērojami pārsniegtu Rīgas valstspilsētas pašvaldības ieguldījuma apmēru. Tāpat likumprojekta anotācijā nav sniegts izvērts pamatojums attiecīgo grozījumu nepieciešamībai (t.sk.izvērtējums no Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma aspekta), līdz ar to Finanšu ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu un neatbalsta likumprojektā ietverto grozījumu Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 1.apakšpunktā (un attiecīgi arī 2.apakšpunktā). Lūdzam no likumprojekta izslēgt iepriekš minētās normas.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 4.pantā precizēt, ka grozījumus paredzēts veikt Ostu likuma 12.panta pirmās daļas konkrētajos punktos. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar likumprojekta 5.pantu cita starpā paredzēts papildināt Ostu likuma 13.pantu ar 3.2 daļu. Lūdzam likumprojektā norādīt 13.panta 3.2 daļas redakciju (šobrīd minētās daļas redakcija likumprojektā nav ietverta).
Piedāvātā redakcija
-