Atzinums

Projekta ID
22-TA-417
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
14.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 4.pielikumā “Līdz 2023. gada 2. ceturksnim sasniedzamo Atveseļošanas fonda plāna atskaites punktu un mērķu izpildes statuss” ietverto informāciju, t.sk.:
- attiecībā uz atskaites punktu “Valsts un pašvaldību ēku atlase, kurās tiks veikta vides pielāgošana” (excel tabulas 28.aile) norādot, ka:
a) paredzamais atskaites punkta sasniedzamais laiks: 2022.g. 1.cet. (+ 2 cet.).
b) statuss uz 10.01.2021.: LM ir uzsākusi darbu pie MK noteikumu par 3.1.2.1.i. investīcijas īstenošanu izstrādes (notiek iekšēja saskaņošana pirms virzības iesniegšanai TAP, plānots virzīt iesniegšanai TAP š.g. martā. Attiecīgi minētie MK noteikumi varētu stāties spēkā š.g. jūnijā).
Identificēta nepieciešamība pagarināt atskaites punkta izpildes termiņu (+2 cet.), nodrošinot nepieciešamo laiku, lai veiktu pārrunas ar pašvaldībām un pārliecinātos par to dalību investīcijas īstenošanā, kā arī ēku atbilstību investīcijas īstenošanai. Ēku saraksta apstiprināšanu kavē arī t.sk. tas, ka:
1) vairākās pašvaldībās pēc ATR vēl nav veiktas visas nepieciešamās izmaiņas saistošajos noteikumos, kā rezultātā nav veikta sociālo pakalpojumu sniedzēju pārreģistrācija atbilstoši sociālo pakalpojumu sniedzēju prasībām (Saskaņā ar ATR likuma pārejas noteikumu 17. punktā noteikto pašvaldībām saistošo noteikumu izmaiņas jāveic līdz 01.06.2022.).
2) tika identificēta nepieciešamība veikt vairākas izmaiņas, kas saistītas ar nepieciešamību mainīt objektu – minētais saistīts gan ar ēkas neatbilstību investīcijas nosacījumiem, gan pašvaldības attiekšanos no minētās ēkas pielāgošanas (piemēram, ēka tiek nomāta no privātpersonas, ēkā vairs netiek plānota pakalpojuma sniegšana, kļūdains ēkas novērtējums).

- attiecībā uz atskaites punktu “Būvdarbu līgumu noslēgšana par vides pieejamības nodrošināšanu valsts un pašvaldību iestāžu ēkās” (excel tabulas 29.aile) norādot, ka paredzamais atskaites punkta sasniedzamais laiks: 2023. g. 4.cet. (+ 1 gads). Identificēta nepieciešamība pagarināt atskaites punkta izpildes termiņu (+ 1 gads), ņemot vērā, ka, nosakot sākotnēji tā termiņu, netika plānots, ka ēku vides pielāgojumu nodrošināšanai nepieciešams izstrādāt būvprojektu, veicot atsevišķu iepirkumu.
Vienlaikus jāmin, ka identificēta nepieciešamība pagarināt mērķa “Būvdarbu pabeigšana, nodrošinot vides pieejamību valsts un pašvaldību ēkās, kurās sniedz pakalpojumus sociālās atstumtības riskam pakļautajām grupām, tostarp personām ar invaliditāti” izpildes termiņu (līdz 2025. g. 4.cet. (+ 1 gads)), ņemot vērā identificētās nobīdes iepriekš sekojošos 3.1.2.1.i. investīcijas atskaites punktos (“Valsts un pašvaldību ēku atlase, kurās tiks veikta vides pielāgošana” un “Būvdarbu līgumu noslēgšana par vides pieejamības nodrošināšanu valsts un pašvaldību iestāžu ēkās”).

- attiecībā uz atskaites punktu “Specifiskas mērķa grupas atlasīšana personas mājokļa vides pieejamības uzlabošanai” (excel tabulas 30.aile) norādot, ka statuss uz 10.01.2021.: Uzsākts darbs pie MK noteikumu par 3.1.2.1.i. investīcijas īstenošanu izstrādes (plānots virzīt iesniegšanai TAP š.g. aprīlī. Attiecīgi minētie MK noteikumi varētu stāties spēkā š.g. jūlijā).
Vienlaikus jāmin, ka ir identificēta nepieciešamība pagarināt izpildes termiņu atskaites punktam “Būvdarbu līgumu noslēgšana par personu mājokļu vides pieejamības nodrošināšanu” (līdz 2024.g. 1.cet. (+ 2 cet.)) un mērķim “Nodrošināta mājokļu vides pieejamība personām ar invaliditāti” (līdz 2025.g. 2.cet. (+ 2 cet.)), ņemot vērā, ka, nosakot sākotnēji tā termiņu, netika plānots, ka ēku vides pielāgojumu nodrošināšanai nepieciešams izstrādāt būvprojektu, veicot atsevišķu iepirkumu.

- attiecībā uz atskaites punktu “Līguma noslēgšana par prognozēšanas modeļa algoritmu izstrādi, IS tehniskās specifikācijas izstrādi un IS izstrādes autoruzraudzību” (excel tabulas 31.aile) norādot, ka:
a) paredzamais atskaites punkta sasniedzamais laiks: 2022.g. 4.cet. (+ 2 cet.).
b) statuss uz 10.01.2021.: MK informatīvais ziņojum (IZ) par 3.1.2.2.i investīcijas īstenošanu virzīts saskaņošanai TAP 29.12.2021. (notiek MK IZ precizēšana atbilstoši saņemtajiem iebildumiem pirms virzības atkārtotai saskaņošanai, plānots, ka minētais MK IZ varētu stāties spēkā š.g. aprīlī). Investīcijas izmaksas attiecināmas no 01.01.2022.
Identificēta nepieciešamība pagarināt atskaites punkta izpildes termiņu (+2 cet.). Identificētas nobīdes iepirkuma organizēšanā (plānots, ka iepirkums tiks izsludināts 2022.gada jūnijs/jūlijs) un attiecīgi līguma noslēgšanā par 1 cet. (plānots, ka līgums tiks noslēgts 2022.gada septembrī/oktobrī), kas saistītas:
1) ar nepietiekamu projekta personāla kapacitāti, ko ietekmēja Covid-19 pandēmijas straujā izplatība (darbnespēja, noteiktie ierobežojumi u.c.), kā rezultātā kavējās nacionālās darba grupas izveide, kuras viens no pienākumiem ir definēt ekspertu izvēles kritērijus;
2) iepirkuma  sarežģītība, kā rezultātā identificēta nepieciešamība piesaistīt papildu ekspertus ar atbilstošu kvalifikāciju, kas sniegtu atbalstu kvalitatīva darba uzdevuma izstrādē.
Šobrīd ir atrisinātas projekta kapacitātes problēmas un piesaistīts eksperts darba uzdevuma izstrādes atbalstam (tirgus aptauja ir noslēgusies un plānots, ka eksperts strādās no 2022.gada marta līdz maijam).
Norit darbs pie nacionālās darba grupas izveides (šobrīd vēl tiek apzināti iesaistāmie institūciju pārstāvji, plānots, ka pirmā grupas tikšanās tiks organizēta 2022. martā).
Vienlaikus jāmin, ka identificēta nepieciešamība pagarināt atskaites punktu “Izstrādāta IS tehniskā specifikācija” (līdz 2023.g. 4.cet. (+2 cet.)) un “Izstrādāts prognozēšanas rīks” (līdz 2025.g. 2.cet. (+ 2 cet.)) izpildes termiņu, ņemot vērā identificētās nobīdes iepriekš sekojošā 3.1.2.2.i. investīcijas atskaites punktā (“Līguma noslēgšana par prognozēšanas modeļa algoritmu izstrādi, IS tehniskās specifikācijas izstrādi un IS izstrādes autoruzraudzību”).

- attiecībā uz atskaites punktu “Izstrādātas projektēšanas uzdevuma prasības un tipveida būvprojekts” (excel tabulas 32.aile) norādot, ka:
a) paredzamais atskaites punkta sasniedzamais laiks: 2022.g. 4.cet. (+1 cet.).
b) statuss uz 10.01.2021.:  MK IZ par 3.1.2.3.i investīcijas īstenošanu virzīts saskaņošanai TAP 05.11.2021. (notiek MK IZ, pārizdodot to MKN, precizēšana atbilstoši saņemtajiem iebildumiem pirms virzības atkārtotai saskaņošanai, plānots, ka minētie MKN varētu stāties spēkā š.g. aprīlī). Investīcijas izmaksas attiecināmas no 01.11.2021.
Identificētas nobīdes iepirkuma organizēšanā un attiecīgi tipveida būvprojekta izstrādē par 1 cet., kas saistītas ar iepirkuma tehniskās specifikācijas prasību izstrādes aizkavēšanos, ko ietekmēja:
1) pašvaldību viedokļu dažādība attiecībā uz Prasībās noteiktajiem nosacījumiem,
2) tipveida būvprojekta sarežģītība/specifika (piemēram, augstas energoefektivitātes paredzēšana, īpašas prasības telpām, kas paredzētas koplietošanā vienas ēkas diviem dzīvokļiem, uz mērķa grupu attiecināmie specifiskie nosacījumi u.c.). Minētā ietekmē tehniskās specifikācijas izstrādes posmā nācās piesaistīt Latvijas Arhitektu savienības kompetentus speciālistus;
3) nepieciešamība pasūtīt un noteikt izstrādes prasības plānotās būves informācijas modelēšanai (BIM), kas nepieciešama, lai nodrošinātu efektīvu projektēšanu un turpmāko ēkas konstruēšanu;
4) Covid – 19 pandēmijas straujā izplatība, kā rezultātā tika apgrūtināta tipveida būvprojekta iepirkuma dokumentācijas izstrādē iesaistītā personāla savlaicīga darba izpilde.
Ņemot vērā minēto, tipveida būvprojekta iepirkums izsludināts 10.02.2022. ar piedāvājumu sagatavošanas termiņu līdz 01.03.2022. (kopumā plānots, ka kopējais iepirkuma organizēšanas termiņš varētu sasniegt līdz 10 kalendārām nedēļām). Savukārt pasūtījuma izpildes termiņš plānots - 28 kalendāra nedēļas (attiecīgi plānotais atskaites punkta sasniegšanas datums - 25.11.2022.).
Vienlaikus jāmin, ka identificēta nepieciešamība pagarināt mērķa “Noslēgtas vienošanās ar pašvaldībām par projektu īstenošanu” (līdz 2023.g. 3.cet. (+1 cet.)) un “Nodrošināta jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu ilgstošās aprūpes pakalpojumu sniegšanas vietu izveide [852] senioriem” (līdz 2026.g. 3.cet. (+1 gads un 3 cet.)) izpildes termiņu, ņemot vērā identificētās nobīdes iepriekš sekojošā 3.1.2.3.i. investīcijas atskaites punktā (“Izstrādātas projektēšanas uzdevuma prasības un tipveida būvprojekts”), kā arī līdzšinējo pieredzi ES fondu projektu īstenošanā (daudzas atkāpes no sākotnēji plānotajiem termiņiem saistībā ar 1) ilgāku laiku periodu nekā sākotnēji plānots projektu izstrādei un saskaņošanai kompetentajās institūcijās; 2)iepirkumu procedūru aizkavēšanos dažādu iemeslu dēļ – iepirkums noslēdzies bez rezultāta, jo nepiesakās pretendenti vai tie neatbilst noteiktajām prasībām, piedāvātā līgumsumma pārsniedz plānoto, līgumslēdzējs pārtrauc līguma izpildi u.c.).

2. Lūdzam pārskatīt informatīvā ziņojuma 6.pielikumā “Atveseļošanas fonda investīciju pasākumu īstenošanas laika grafiks” ietverto informāciju, t.sk.:
- attiecībā uz 3.1.2.1.i. investīciju “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem: Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi” (excel tabulas 46.aile) precizējot MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai un plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2022.g. 1.cet. uz 2022.g. 2.cet.;

- attiecībā uz 3.1.2.1.i. investīciju “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem: Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamība” (excel tabulas 47.aile) precizējot MK noteikumu iesniegšanas apstiprināšanai un plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2022.g. 2.cet. uz 2022.g. 3.cet.;

- attiecībā uz 3.1.2.2.i. investīciju “Prognozēšanas rīka izstrāde” (excel tabulas 48.aile):
a) precizējot MK IZ izsludināšanas VSS laiku no 2022.g. 1.cet. uz 2021.g. 4.cet.;
b) papildinot ar informāciju par datumu, kad ir saņemts EK viedoklis;

- attiecībā uz 3.1.2.3.i. investīciju “Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: tipveida būvprojekta izstrāde” (excel tabulas 49.aile):
a) precizējot finansējumu no “86 015” uz “126 435”. Izmaiņas veiktas, jo tautsaimniecībā esošās situācijas dēļ daudzās nozarēs ir vērojams cenu pieaugums, kā rezultātā nav iespējams precīzi prognozēt plānotās projektēšanas izmaksas tādam inovatīvam un līdzšinēji Latvijā vēl nebijušam projektam kā senioru ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu (ĢVPP) tipveida būvprojekts. ANM plānā noteiktās sākotnējās izmaksas tika balstītas uz pašvaldību 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotās ĢVPP infrastruktūras ārpusģimenē esošajiem bērniem izmaksām. Taču senioru ĢVPP ēkas plānots veidot komplicētāk, paredzot gandrīz nulles enerģijas ēku izveidi un specifiskas, uz mērķa grupu attiecināmas prasības, kā arī būvprojektēšanu, ievērojot būves informācijas modelēšanas (BIM) prasības. Papildus jāatzīmē, ka prognozēt tipveida būvprojekta izmaksas ir apgrūtinoši arī pieaugošo izmaksu dēļ daudzās tautsaimniecības nozarēs,  ko ir ietekmējusi Covid – 19 pandēmija, elektroenerģijas un dabas resursu izmantošanas cenu pieaugums.
b) papildinot ar informāciju par datumu, kad ir saņemts EK viedoklis (proti, norādot, ka EK viedoklis saņemts 25.11.2021.);

- attiecībā uz 3.1.2.3.i. investīciju “Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes institūciju attīstība” (excel tabulas 50.aile):
a) precizējot finansējumu no “64 850 000” uz “64 809 580” (izmaiņas nepieciešamas, ņemot vērā izmaiņas excel tabulas 49.ailē attiecībā uz investīcijai pieejamo finansējumu);
b) precizējot MKN iesniegšanas apstiprināšanai laiku no 2022.g. 3.cet. uz 2022.g. 4.cet.;

- attiecībā uz 3.1.2.4.i. investīciju “Sociālās un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu sinerģiska attīstība cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem drošumspējas veicināšanai” (excel tabulas 51.aile):
a) norādot, ka MK IZ virzīts saskaņošanai TAP 08.02.2022. (attiecīgi precizējot MK IZ izsludināšanas VSS laiku no 2021.g. 4.cet. uz 2021.g. 1.cet.);
b) precizējot MK IZ iesniegšanas apstiprināšanai un plānotās atlases uzsākšanas laiku no 2022.g. 1.cet. uz 2022.g. 2.cet.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 4.nodaļu “Atveseļošanas fonda plāna ieviešana”:
a) svītrojot informāciju, ka “Iestādes nav sniegušas informāciju par būtiskiem riskiem plānoto rādītāju nesasniegšanā noteiktos termiņos”.
Labklājības ministrija (LM), izvērtējot pārziņas atskaites punktu/mērķu sasniegšanas iespējas Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) plāna noteiktajos termiņos, ir identificējusi iespējamās nobīdes 12 atskaites punktos/mērķos (skat. detālāku informāciju pie LM sniegtās informācijas attiecībā uz informatīvā ziņojuma 4.pielikumā ietveramo informāciju), t.sk.:
- 7 atskaites punktu/mērķu, kuru ietvaros ir konstatētas nobīdes, gadījumā - izmaiņas ANM plānā attiecībā uz izpildes termiņu nav nepieciešamas (atskaites punkts/mērķis tiks sasniegts attiecīgā gada ietvaros/nākamā gada sākumā (nobīdes līdz 2 cet.), nepieciešams vienoties ar Finanšu ministriju (FM)/Eiropas komisiju (EK), ka tiek ziņota izpilde ar statusu uz gada beigām/ līdz FM progresa ziņojuma iesniegšanai EK);
- savukārt 5 atskaites punktu/mērķu gadījumā – nepieciešamas izmaiņas ANM plānā (minētā atskaites punkta/mērķa ietvaros – nobīde līdz 1 gada un 3 cet.).
b) attiecībā uz PVN finansēšanu lūdzam norādīt, ka īpaši pamatotos gadījumos Ministru kabinets (MK) var lemt par izņēmuma piemērošanu attiecībā uz PVN finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem arī citos gadījumos, kas nav minēti informatīvā ziņojuma 4.nodaļā. Vēlamies vērst uzmanību, ka LM pārziņas ANM investīciju tvērums paredz t.sk. pašvaldību iesaisti investīciju projektos, kuru ietvaros ir paredzēti ieguldījumi īpašumos, kas nav pašvaldības īpašums (piemēram, privātpersonu mājokļa pielāgojumi piekļūstamības nodrošināšanai). Pašvaldības finanšu līdzekļu ieguldīšanas nepieciešamība ieguldīt īpašumos, kas nav pašvaldības īpašums, varētu kavēt pašvaldības no dalības investīciju īstenošanā. Līdz ar to arī šajā gadījumā LM ieskatā būtu pieļaujama PVN finansēšana no valsts budžeta līdzekļiem.
Atbilstošas izmaiņas lūdzam veikt arī protokollēmuma projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projekta 9.punktu, paredzot iespēju, ka pamatotos gadījumos Ministru kabinets var lemt par izņēmuma piemērošanu attiecībā uz PVN finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem arī citos gadījumos, kas nav minēti informatīvā ziņojuma 4.nodaļā (pamatojumu skat. pie LM iebilduma attiecībā uz informatīvo ziņojumu). 
Piedāvātā redakcija
-