Atzinums

Projekta ID
23-TA-2128
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam sniegt precizējošu skaidrojumu par projekta ietvaros izmaksu attiecināmību, proti, ja projekta ietvaros plānots veikt esošu būvju un telpu pārbūvi vai atjaunošanu, lai paplašinātu  sabiedrībā balstītus sociālo pakalpojumu pieejamību, tajā skaitā radītu arī jaunas pakalpojumu sniegšanas vietas, vai izmaksas ir attiecināmas, ja ēkās funkcionalitātes uzlabošanas ietvaros vienlaikus tiek radītas gan jaunas pakalpojumu sniegšanas vietas, gan tajā pat laikā modernizētas esošo pakalpojumu sniegšanas vietas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu attīstāmās infrastruktūras pilnu funkcionalitāti, ierosinām papildināt Noteikumu 19. punktu, paredzot, ka attiecināmo izmaksu ietvaros tiek iekļautas ārējo inženiertīklu būvniecības, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, līdz ar to lūdzam papildināt Noteikumus ar 19.3.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
19.3. sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamo ūdenssaimniecības un siltumapgādes pieslēgumu un elektroenerģijas pieslēgumu būvniecība, pārbūve vai atjaunošana.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam sniegt precizējošu skaidrojumu par projekta ietvaros sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksas attiecināmību aprūpes pakalpojuma mājās (grupu māja (dzīvoklis)) atbalstāmās darbības īstenošanu, proti, kā nosacījums izmaksas 10,66 euro stundā par personai individuāli sniegtu atbalstu ir piemērojams, lai pilnībā nodrošinātu kopumā grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu, kura ietvaros bez individuāla atbalsta personai (izmaksas 10,66 euro stundā), grupu mājas (dzīvokļa) saņēmējiem tiek nodrošināts arī noteiktu aktivitāšu kopums (sadzīves iemaņu apgūšana un uzturēšana, sociālo prasmju pilnveide, sabiedrībai pieņemamu saskarsmes iemaņu apgūšana), t.i., grupu nodarbību formā.
Atbilstoši anotācijā sniegtajiem skaidrojumiem, secināms, ka grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izmaksu segšanai netiek piemērota dienas likme.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Salaspils novada pašvaldība izsaka iebildumu un norāda, ka Noteikumu 37.2.punktā noteiktais kritērijs par priekšroku pašvaldībām ar zemāko iedzīvotāju blīvumu nav objektīvi pamatots, jo tam nav korelācijas ar faktisko situāciju (personu skaitu) pēc aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamības attiecīgajā pašvaldībā.
Piedāvātā redakcija
37.2. ja pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir iesniegti vairāk kā 10 projektu iesniegumi par šo noteikumu 18.1.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanu, specializēto transporta līdzekļu iegādi un aprīkošanu atbalsta pašvaldībās ar lielāko personu skaitu, kuriem ir noteikta aprūpe mājās pakalpojuma nepieciešamība.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Priekšlikums precizēt, kas ir domāts ar “sociālā aprūpe mājās”, jo atbilstoši prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, pakalpojuma sniegšanā jāiesaista sociālais darbinieks un sociālais rehabilitētājs vai sociālais aprūpētājs, vai aprūpētājs. Vai “sociālā aprūpe mājās” ir domāts tas pats sociālais aprūpētājs vai tomēr kas cits?

32.1.apakšpunktā minētais pakalpojums ir grupu māja (dzīvokļi), kas atbilstoši Noteikumu projekta 3.1.apakšpunktam tiek nodrošināts pilngadīgām personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta I vai II invaliditātes grupa;
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums nosaka, ka grupu māja (dzīvoklis) — māja vai atsevišķs dzīvoklis, kurā personai ar garīga rakstura traucējumiem nodrošina mājokli, individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā un, ja nepieciešams, sociālo aprūpi. Attiecīgi aicinām papildināt 43.punktu, nosakot, ka sociālo aprūpi nodrošina, ja tas ir nepieciešams (atbilstoši personas vajadzībām). 

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma aktuālajā redakcijā nav termins "sociālā aprūpe mājās". Aicinām precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Noteikumu 42.punktā noteiktajam finansējuma saņēmējs pirms sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas, attiecīgi, grupu mājas (dzīvokļiu) pakalpojuma, uzsākšanas nodrošina mērķa grupas personu (pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta I vai II invaliditātes grupa) individuālo vajadzību novērtējumu. Veicot individuālo vajadzību novērtējumu var tikt konstatēta nepieciešamība pēc noteiktiem veselības aprūpes pakalpojumiem, piemēram, ģimenes ārsta vai citu speciālistu konsultācijām, uzraudzības. Taču tas nenozīmē, ka visām mērķa grupas personām ir nepieciešama veselības aprūpe mājās. Turklāt sociālajam darbiniekam un citiem sociālā pakalpojuma sniegšanā iesaistītajiem speciālistiem nav kompetences vērtēt personu veselības stāvokli un nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus. Papildus jānorāda, ka veselības aprūpes pakalpojumu mājās ir tiesīgs nozīmēt ģimenes ārsts vai citi ārsti - speciālisti atbilstoši veselības nozari reglamentējošos aktos noteiktajai kārtībai, noteiktām diagnozēm. Pašvaldībām un sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kas plānotas kā finansējuma saņēmējas, nav jānodrošina veselības aprūpe mājās.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā (9.lpp.) norādīts, ka "Specializēto transportlīdzekļa iegādi projektā var plānot finansējuma saņēmēji, kuru administratīvajai teritorijai ir pieguļoša lauku teritorija. Kopumā 4.3.5.1.pasākuma 1.kārtas ietvaros tiks atbalstīta maksimāli 10 specializēto transportlīdzekļu iegāde un aprīkošana visā Latvijas teritorijā. Finansējuma saņēmējs – pašvaldība vai to izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs 4.3.5.1.pasākuma 1.kārtas projektā var plānot maksimāli viena specializētā transportlīdzekļa iegādi un aprīkošanu".

Lūdzam skaidrot kritēriju "administratīvajai teritorijai ir pieguļoša lauku teritorija", ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs var būt pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs, kā arī lēmumu atbalstīt maksimāli 10 transportlīdzekļu iegādi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Ierosinām paplašināt mērķa grupas personu loku un izteikt noteikumu 3.1.punktu šādā redakcijā: pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta I, II vai III invaliditātes grupa.
2. Ja tiek paplašināta 3.1.punktā noteiktā mērķa grupa, ir jāizslēdz pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta III invaliditātes grupa, no maksas pakalpojumu personu saņēmēju loka (47.3.2.punkts).
Pamatojums  - dzīves kvalitātes nepasliktināšanās un iespēja nenokļūt to skaitā, kam jau ir I vai II invaliditātes grupa.
Piedāvātā redakcija
3.1. pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir noteikta I, II vai III invaliditātes grupa.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rodas pretruna starp 22.3. punktu, kas nosaka, ka projektā neplāno izmaksas aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanai mērķa grupas personām.
Ja šis punkts ir sasaistē ar noteikumu 43. punktu, tad ir priekšlikums to izteikt šādā redakcijā:
“23.2. grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas izmaksas – 10,66 euro stundā par personai individuāli sniegtu atbalstu un nepārsniedzot 40 918 euro 24 mēnešu periodā vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai.”
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Alūksnes novada pašvaldība lūdz skaidrot  – ja pašvaldība vēlas būvēt grupu dzīvokļus, kādi ir nosacījumi attiecībā uz dzīvokļu apdzīvotību? Izrietot no noteikumiem, saprotam, ka rezultatīvais rādītājs ir izveidoto vietu skaits nevis noslēgtie līgumi ar klientiem. Pašvaldība piekrīt šādam nosacījumam, taču jābūt arī kaut kur atrunātam par to, ka pēc projekta noslēguma maksājuma saņemšanas netiks pieprasīts 100% pakalpojuma vietu aizpildījums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums skaidrot, vai,  iesniedzot projektu, nebūs nepieciešams iesniegt izmaksu pamatojošu dokumentāciju, arī ne būvprojektu minimālā sastāvā? 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 10.lpp. 2. SBSP sniegšana.tes pasākumi par projekta īstenošanu. Īstenojot projektu, pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji nodrošina informācijas un publicitātes, kā arī vizuālās identitātes pasākumus, kas noteikti regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā, normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcija3. informācijas un publicitātes pasās nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā un ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma 1.kārtas ietvaros īstenojamie projekti būs stratēģiskas  nozīmes projekti, LM kā ES fondu atbildīgā iestāde atbalstīto projekta īstenošanas laikā organizēs vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi;

Nav sniegts skaidrojums par SBSP sniegšanu, ir pārkopēts teksts no nākamā punkta par komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-