Atzinums

Projekta ID
23-TA-23
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojektu virzīt vienlaikus ar likumprojekta anotācijā minēto likumprojektu "Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likums" vai arī papildināt likumprojektu ar tiesisko regulējumu, kas paredzētu likumprojekta spēkā stāšanos vienlaicīgi ar likumprojektu "Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likums". Vēršam uzmanību, ka 2022.gadā (līdz 2022.gada septembrim) notika likumprojekta "Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likums" saskaņošana ārpus TAP, tomēr šobrīd mūsu rīcībā nav informācijas par minētā likumprojekta virzību.
Jānorāda arī, ka uz Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma (turpmāk - Likums) 59. panta otrās daļas pamata ir izdoti Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu".  Ja likumprojekts piedāvātajā redakcijā stāsies spēkā, spēku zaudēs gan Likuma 59.pants, gan minētie Ministru kabineta noteikumi, līdz ar to Latvijā vispār nebūs spēkā esoša regulējuma par prioritāro investīciju projektu atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Likumā ir vairākas atsauces uz izslēdzamo 59.panta otro daļu, kas arī ir precizējamas un atlikušā regulējuma redakcijas atbilstoši pielāgojamas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot minēto spēkā stāšanās nosacījumu, jo tas anotācijā nav pamatots. Turklāt tā redakcija ir nekorekta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
No šajā anotācijā skaidrotā var secināt, ka šis likumprojekts ir saistītais tiesību akta projekts likumprojektam, kuru EM izstrādā saskaņā ar Ministru kabineta 06.07.2021. sēdē (prot. Nr.51, 101.paragr., 2.p.) doto uzdevumu izstrādāt un līdz 2021.gada 30.novembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu prioritāro investīciju projektu "zaļā koridora" pastāvīgajam regulējumam, kurš TAP nav pieejams, no kā var secināt ir izstrādes stadijā un vēl nav publiskots. Tāpēc Tieslietu ministrija nevar droši pārliecināties, ka tiek nodrošināta regulējuma pārcelšana, ka regulējums dublējas vai ka Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59.panta otrās daļas regulējums, kas tiek izslēgts no likuma, vairs nav nepieciešams un, ka topošajā regulējumā ir paredzēts atbilstošs pārejas regulējums kā tiek minēts anotācijas 4.sadaļā.
Ievērojot minēto Tieslietu ministrija neatbalsta šī likumprojekta virzību bez saistītā likumprojekta, kas norādīts anotācijas 4.sadaļā. Lūdzam tos virzīt vienlaikus (vienā paketē).

Turpmāk anotācijā un likumprojektā ir norādītas arī citas nepilnības.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Likumprojekta mērķis nevar būt grozījumi tajā, lūdzam precizēt mērķa aprakstu. Mērķis ir vēlamais stāvoklis, kuru plānots sasniegt ar noteiktu rīcību (detalizētāk lūdzam skatīt Vadlīnijās tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanu vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam nemaldināt anotācijas lasītājus un likumprojektu nesaukt par likumu (tas attiecībā uz Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likumu) un precizēt atsauces visā anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Anotācijas 1.2.punktā norādītais pamatojums nav par spēkā stāšanās termiņu.
Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 69.pantā noteikts, ka likums stājas spēkā četrpadsmit dienas pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits termiņš. Vienlaikus Satversmes 90.pants noteic, ka ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības.
Lūdzam pamatot, kāpēc likumprojektā paredzēts īsāks likuma spēkās stāšanās termiņš (nosacījums) nekā paredz Satversme, tādējādi saīsinot to laika periodu, kādā cilvēki un uzņēmēji varētu iepazīties ar savām tiesībām un pienākumiem, konsultēties ar lietpratējiem un sagatavoties likuma piemērošanai. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No anotācijas skaidrojuma var netieši saprast, ka investīciju projekti nav pabeigti (kontekstā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59.pantā noteikto). Tāpēc lūdzam vērtēt un skaidrot, kā tiks nodrošināta turpmāka tieši šo projektu prioritāra un veiksmīga virzība, ja no Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59.panta tiks izslēgta norma, kas noteic, ka prioritāro investīciju projektu sektorus, komersantu kvalifikācijas kritērijus un investīciju projektu apstiprināšanas kārtību, valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo pakalpojumu sarakstu un gadījumus, kad šā panta pirmajā daļā minētie subjekti nodrošina attiecīgo pakalpojumu sniegšanu prioritārā kārtībā un termiņā, nosaka Ministru kabinets. Vēršam uzmanību, ka uz šī likuma pilnvarojuma izdotie Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu" zaudēs spēku saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, kas noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas 2.1.punktā minēts, ka likumprojekts veicinās to, ka samazināsies administratīvais slogs, lūdzam aizpildīt administratīvo izmaksu novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam norādīt, vai šo izmaiņu rezultātā sabiedrības mērķgrupai mainīsies tiesības, pienākumi vai veicamās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums

Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu" ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59.panta otrās daļas izslēgšanu zaudēs spēku saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, kas noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Lūdzam to norādīt anotācijas 1.sadaļā un precizēt anotācijas 4.1.1. aprakstu, papildus  norādot - saistītā tiesību akta projekta galvenos satura virzienus un nepieciešamību, kā arī norādīt TAP portāla ID numuru (ja tāds ir).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Iebildums
To, ka pievienots MK sēdes protokollēmums nav jānorāda, bet jānorāda, ar kuriem tiesību aktu projektiem likumprojekts ir jāvirza kopā izskatīšanai MK sēdē.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam nodrošināt sabiedrības līdzdalību vai norādīt pamatojumu, kāpēc tā netiek nodrošināta.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam identificēt tiesību akta projekta izpildītājus, vieni no tiem ir Ekonomikas ministrija, prioritāro pakalpojumu sniedzēji un investīciju projektu īstenotāji no publiskā sektora (ja ir iespējams identificēt detalizētāk - vismaz ministriju līmenī).
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam aizpildīt.
Piedāvātā redakcija
-