Atzinums

Projekta ID
23-TA-1777
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumā Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" (turpmāk - projekts) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - anotācija) ir norādīts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, vērtējot pašvaldību iesniegtos pieprasījumus, ir konstatējusi, ka ir izveidojusies atšķirīga izpratne par to, kas ir valsts un pašvaldības sniegtie pakalpojumi atbalsta koordinācijas punktos. Līdz ar to ir nepieciešams izdarīt attiecīgu grozījumu Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” (turpmāk – plāns).
Vienlaikus projektam ir pievienots Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas paredz uzdevumu Iekšlietu ministrijai viena mēneša laikā pēc grozījuma rīkojumā apstiprināšanas Ministru kabinetā, nodrošināt grozījumu veikšanu plāna 1.6. pasākumā “Vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana, kas ietver gan Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, tai skaitā Fizisko personu reģistrā, gan citu valsts un pašvaldības pakalpojumu, tai skaitā sociālās iekļaušanas aktivitāšu, nodrošināšana sadarbībā ar sociālajiem partneriem”, nosakot vienotu valsts un pašvaldības sniegto pakalpojumu definīciju.
Plāna 1.6. pasākumā ir noteikta vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana, kas ietver gan Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, tai skaitā Fizisko personu reģistrā, gan citu valsts un pašvaldības pakalpojumu, tai skaitā sociālās iekļaušanas aktivitāšu, nodrošināšana sadarbībā ar sociālajiem partneriem. Atbilstoši plāna 2. punktam plāns ir izstrādāts, ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto regulējumu. Līdz ar to plānā ir rīcības virzieni, kas izstrādāti balstoties uz jau Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto sniedzamo atbalsta apjomu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Tādējādi jautājums par sniedzamā atbalsta apjoma samazināšanu vai palielināšanu nav risināms, izdarot attiecīgus grozījumus plānā.
Vienlaikus norādāms, ka projekta anotācijā nav sniegta detalizēta informācija, par kādiem valsts un pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem atbalsta koordinācijas punktos ir radusies atšķirīga izpratne, un cik sen jau ir novērota šāda atšķirīga izpratne, it īpaši ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums stājās spēkā jau 2022. gada 5. martā. Tāpat projekta anotācijā nav sniegta informācija, vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija šo jautājumu ir izdiskutējusi ar pašvaldībām un Finanšu ministriju, un kādi ir šīs diskusijas rezultāti.
Norādāms, ka plāna 1.6. pasākuma izpildē iesaistītās līdzatbildīgās institūcijas ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Iekšlietu ministrija, Labklājības ministrija, Veselības ministrija un Nevalstiskās organizācijas. Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. panta trešo daļu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar šā likuma 2. panta 5.1 daļā minētajām personām un Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojuma Nr. 170 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” 1. un 2. punktam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2023. gadā sedz izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo un iesniedz Finanšu ministrijā pieprasījumu par attiecīgo līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Līdz ar to tiesību aktos ir noteikta skaidra kompetence Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izdevumu, kas pašvaldībām radušies 2023. gadā, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, segšanas jautājumā.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo un desmito daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām, un tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros, kā arī valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. 
Tādējādi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir atbildīga par attiecīgā tiesiskā regulējuma izstrādi, ja ir konstatēta tāda nepieciešamība, atbilstoši tai normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei.
Ņemot vērā norādīto, lūdzam attiecīgi precizēt Ministru kabineta protokollēmuma 3. punktu un projekta anotāciju, tai skaitā, neparedzot attiecīga uzdevuma veikšanu Iekšlietu ministrijai.

 
Piedāvātā redakcija
-