Projekta ID
25-TA-839Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
04.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 14.lpp. Ņemot vērā iepriekš minēto, Satiksmes ministrija, izvērtējot iespējamos sadarbības IPMP programmas ieviešanas scenārijus Latvijā, norāda, ka nav nepieciešams izveidot jaunu darba grupu vai nodot funkcijas sadarbības IPMP programmas īstenošanai kādai institūcijai, bet norāda, ka to ir iespējams īstenot esošās darba grupas “Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupa” ietvaros izveidojot apakšgrupu, kas būtu atbildīga par sadarbības IPMP programmas īstenošanu.
Iebildums.
1. Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērš uzmanību, ka esošās darba grupas ietvaros nominētie pārstāvji, visticamāk, saglabājami kā vadības darba grupas līmenis, vienlaikus, veidojot apakšgrupu, ir potenciāli nepieciešama plašāka ekspertu līmeņa speciālistu iesaiste. Ņemot vērā jautājumus, kas risināmi pilsētu mezglu veiksmīgai ieviešanai, potenciāli ir arī izvērtējama darba grupā iesaistīto institūciju paplašināšana.
2. Pēc Ziņojumā pieejamās informācijas nav noprotams, vai apakšgrupas sastāvā būs iekļauti tie paši pārstāvji, kas esošajā darba grupā, jo pastāv risks, ka pārstāvji, kas ir kompetenti sniegt viedokli par sabiedrisko transportu nav tie paši pārstāvji, kas ir kompetenti sniegt viedokli par satiksmes drošību, koplietošanu, mikro mobilitāti, ietekmi uz vidi utt.
3. Nav skaidra robeža starp “Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupa” darba grupas apakšgrupas atbalsta funkciju IPMP izstrādē (tabulā minētie pasākumi) un iesaisti pašā plāna izstrādē. Pirmsšķietami secināms, ka apakšgrupa izstrādās arī IPMP sadaļu “piedalīsies esošās situācijas analīzē un esošo plānošanas dokumentu un pētījumu integrācijā, tāpat tiks sniegts atbalsts stratēģiskā ietvara izstrādē – mērķi, prioritātes, rīcības virzieni un sasniedzamie rādītāji”. Attiecīgi lūdzam Ziņojumā detalizētāk nodalīt funkcijas.
Iebildums.
1. Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērš uzmanību, ka esošās darba grupas ietvaros nominētie pārstāvji, visticamāk, saglabājami kā vadības darba grupas līmenis, vienlaikus, veidojot apakšgrupu, ir potenciāli nepieciešama plašāka ekspertu līmeņa speciālistu iesaiste. Ņemot vērā jautājumus, kas risināmi pilsētu mezglu veiksmīgai ieviešanai, potenciāli ir arī izvērtējama darba grupā iesaistīto institūciju paplašināšana.
2. Pēc Ziņojumā pieejamās informācijas nav noprotams, vai apakšgrupas sastāvā būs iekļauti tie paši pārstāvji, kas esošajā darba grupā, jo pastāv risks, ka pārstāvji, kas ir kompetenti sniegt viedokli par sabiedrisko transportu nav tie paši pārstāvji, kas ir kompetenti sniegt viedokli par satiksmes drošību, koplietošanu, mikro mobilitāti, ietekmi uz vidi utt.
3. Nav skaidra robeža starp “Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupa” darba grupas apakšgrupas atbalsta funkciju IPMP izstrādē (tabulā minētie pasākumi) un iesaisti pašā plāna izstrādē. Pirmsšķietami secināms, ka apakšgrupa izstrādās arī IPMP sadaļu “piedalīsies esošās situācijas analīzē un esošo plānošanas dokumentu un pētījumu integrācijā, tāpat tiks sniegts atbalsts stratēģiskā ietvara izstrādē – mērķi, prioritātes, rīcības virzieni un sasniedzamie rādītāji”. Attiecīgi lūdzam Ziņojumā detalizētāk nodalīt funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 11.lpp. Sadarbības IPMP programmas galvenie īstenojamie pasākumi:
Nr.14 Aprēķināt ilgtspējīgas pilsētmobilitātes rādītājus, izmantojot Eiropas Komisijas metodiku
Atbildīgā institūcija: SM, VARAM, Rīgas dome, Pašvaldības, ATD, PV
01.07.2026.
Iebildums.
Ņemot vērā, ka Regula nosaka, ka ilgtspējīgas mobilitātes rādītāju vērtības ir jāsniedz komisijai līdz 31.12.2027., kā arī specifiski termiņi var tikt precizēti līdz ar šogad plānoto Eiropas Komisijas īstenošanas aktu par rādītājiem, lūdzam skaidrot, vai Satiksmes ministrijas ieskatā ir paredzams, ka Rīgas metropoles areālā rādītāju vērtības būs jau noteiktas līdz 01.07.2026.?
Rīgas valstspilsētas pašvaldības ieskatā, ņemot vērā, ka rādītāji un metodika tiks noteikta līdz 19.07.2025., kā arī rādītāju vērtību iegūšana prasīs papildu datu ieguvi un resursus, pastāv risks to kvalitatīvai ieguvei līdz 01.07.2026.
Papildus lūdzam izvērtēt līdzatbildīgo institūciju papildināšanu ar paredzamajiem datu turētājiem, piemēram, CSP, Latvijas Nacionālo piekļuves punktu u.c.
Nr.14 Aprēķināt ilgtspējīgas pilsētmobilitātes rādītājus, izmantojot Eiropas Komisijas metodiku
Atbildīgā institūcija: SM, VARAM, Rīgas dome, Pašvaldības, ATD, PV
01.07.2026.
Iebildums.
Ņemot vērā, ka Regula nosaka, ka ilgtspējīgas mobilitātes rādītāju vērtības ir jāsniedz komisijai līdz 31.12.2027., kā arī specifiski termiņi var tikt precizēti līdz ar šogad plānoto Eiropas Komisijas īstenošanas aktu par rādītājiem, lūdzam skaidrot, vai Satiksmes ministrijas ieskatā ir paredzams, ka Rīgas metropoles areālā rādītāju vērtības būs jau noteiktas līdz 01.07.2026.?
Rīgas valstspilsētas pašvaldības ieskatā, ņemot vērā, ka rādītāji un metodika tiks noteikta līdz 19.07.2025., kā arī rādītāju vērtību iegūšana prasīs papildu datu ieguvi un resursus, pastāv risks to kvalitatīvai ieguvei līdz 01.07.2026.
Papildus lūdzam izvērtēt līdzatbildīgo institūciju papildināšanu ar paredzamajiem datu turētājiem, piemēram, CSP, Latvijas Nacionālo piekļuves punktu u.c.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 10.-11. lpp. Sadarbības IPMP programmas galvenie īstenojamie pasākumi:
Nr.4 Izstrādāt valsts līmeņa pieeju IPMP sagatavošanai un īstenošanai pilsētās sadarbībā ar piepilsētu un lauku teritorijām ap pilsētu, aptverot visu funkcionālo pilsētas teritoriju
Nr.11. Pārskatīt un konsultēt par to, kā uzlabot IPMP kvalitāti saskaņā ar IPMP koncepciju (tas atvieglos IPMP izstrādi, ja tas būs kā nosacījums, lai saņemtu publisko vai privāto finansējumu)
Nr.13 Pārbaudīt valsts normatīvo regulējumu attiecībā uz šķēršļiem lietderīgu IPMP izstrādei pilsētās
Iebildums.
Lūdzam sniegt papildu informāciju/skaidrojumu par Ziņojumā minēto, proti, vai sadarbības IPMP programmas galveno īstenojamo pasākumu izpildes termiņi (01.07.2026.) pasākumiem Nr. 4, Nr.11 un Nr.13 ir lietderīgi, ja IPMP izstrāde jau būs procesā. Šādā situācijā atbalsta funkcija neizpildās.
Nr.4 Izstrādāt valsts līmeņa pieeju IPMP sagatavošanai un īstenošanai pilsētās sadarbībā ar piepilsētu un lauku teritorijām ap pilsētu, aptverot visu funkcionālo pilsētas teritoriju
Nr.11. Pārskatīt un konsultēt par to, kā uzlabot IPMP kvalitāti saskaņā ar IPMP koncepciju (tas atvieglos IPMP izstrādi, ja tas būs kā nosacījums, lai saņemtu publisko vai privāto finansējumu)
Nr.13 Pārbaudīt valsts normatīvo regulējumu attiecībā uz šķēršļiem lietderīgu IPMP izstrādei pilsētās
Iebildums.
Lūdzam sniegt papildu informāciju/skaidrojumu par Ziņojumā minēto, proti, vai sadarbības IPMP programmas galveno īstenojamo pasākumu izpildes termiņi (01.07.2026.) pasākumiem Nr. 4, Nr.11 un Nr.13 ir lietderīgi, ja IPMP izstrāde jau būs procesā. Šādā situācijā atbalsta funkcija neizpildās.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 10.lpp. Sadarbības IPMP programmas galvenie īstenojamie pasākumi:
Nr.7 Sniegt atbalstu pilsētām, lai tās varētu piesaistīt darbiniekus administratīvās spējas nodrošināšanai un pieņemt darbā ekspertus pagaidu atbalstam
Iebildums.
Lai novērstu interpretācijas iespējas un nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam Ziņojumā skaidrot, kāda veida atbalsts ir plānots, piemēram, finansiāls.
Nr.7 Sniegt atbalstu pilsētām, lai tās varētu piesaistīt darbiniekus administratīvās spējas nodrošināšanai un pieņemt darbā ekspertus pagaidu atbalstam
Iebildums.
Lai novērstu interpretācijas iespējas un nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam Ziņojumā skaidrot, kāda veida atbalsts ir plānots, piemēram, finansiāls.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 8.-9.lpp. Līdz ar to sadarbības IPMP programma tiks īstenota Rīgas robežās, saskaņā ar TEN-T regulā noteikto, kas paredz vienu pilsētas mezglu – Rīga.
Iebildums.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 13.07.2024. regulas Nr. 2024/1679 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai (turpmāk – Regula) IPMP ir izstrādājams pilsētu funkcionālajām teritorijām, tostarp plānam jāaptver svārstsatiksmes zonu minētajā pilsētu teritorijā vai tās tuvumā. Attiecīgi ierosinām Ziņojumā tekstu izteikt šādā redakcijā:
“Līdz ar to sadarbības IPMP programma tiks īstenota Rīgas funkcionālās teritorijas jeb Rīgas metropoles areāla robežās, saskaņā ar TEN-T regulā noteikto, kas paredz vienu pilsētas mezglu – Rīga.”.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka IPMP mērķis – nodrošināt kvalitatīvu, drošu, zema emisiju mobilitāti visā Rīgas funkcionālajā teritorijā, aptverot arī piepilsētas un lauku teritorijas. Attiecīgi šo mērķi nevarēs sasniegt, ja IPMP tiks izstrādāts tikai Rīgas robežās.
Iebildums.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 13.07.2024. regulas Nr. 2024/1679 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai (turpmāk – Regula) IPMP ir izstrādājams pilsētu funkcionālajām teritorijām, tostarp plānam jāaptver svārstsatiksmes zonu minētajā pilsētu teritorijā vai tās tuvumā. Attiecīgi ierosinām Ziņojumā tekstu izteikt šādā redakcijā:
“Līdz ar to sadarbības IPMP programma tiks īstenota Rīgas funkcionālās teritorijas jeb Rīgas metropoles areāla robežās, saskaņā ar TEN-T regulā noteikto, kas paredz vienu pilsētas mezglu – Rīga.”.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka IPMP mērķis – nodrošināt kvalitatīvu, drošu, zema emisiju mobilitāti visā Rīgas funkcionālajā teritorijā, aptverot arī piepilsētas un lauku teritorijas. Attiecīgi šo mērķi nevarēs sasniegt, ja IPMP tiks izstrādāts tikai Rīgas robežās.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 8.lpp. IPMP elements “mobilitātes pārvaldības plāni ar darbībām, kuru mērķis ir panākt pāreju uz ilgtspējīgākiem mobilitātes modeļiem svārstmigrantiem, patērētājiem un studentiem (to starpā tiem, kas nāk no apkārtējām piepilsētu un lauku teritorijām) tādās nozarēs kā tautsaimniecība (tostarp, izglītība, veselība, mazumtirdzniecība un tūrisms/kultūra)”
Iebildums.
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam Ziņojumā skaidrot, kas ir uzskatāmi par “patērētājiem” šajā kontekstā.
Iebildums.
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam Ziņojumā skaidrot, kas ir uzskatāmi par “patērētājiem” šajā kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vispārīgs komentārs:
Lūdzam Ziņojumā vārdus “Rīgas dome” aizstāt ar vārdiem “Rīgas valstspilsētas pašvaldība”.
Lūdzam Ziņojumā vārdus “Rīgas dome” aizstāt ar vārdiem “Rīgas valstspilsētas pašvaldība”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 6.lpp. IPMP mērķis/uzdevums “droša, ērta, cenas ziņā pieejama un iekļaujoša visiem lietotājiem, arī mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām un personām ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām, un kurā ņemta vērā dzimumperspektīva un demogrāfiskās pārmaiņas”
Priekšlikums.
Lūdzam Ziņojumā vārdus “cenas ziņā pieejama” aizstāt ar vārdiem cenas ziņā taisnīga”, t.i., tāda cena, kas pietuvināta reālajām izmaksām (degviela, transportlīdzekļu vadītāju alga utml.).
Priekšlikums.
Lūdzam Ziņojumā vārdus “cenas ziņā pieejama” aizstāt ar vārdiem cenas ziņā taisnīga”, t.i., tāda cena, kas pietuvināta reālajām izmaksām (degviela, transportlīdzekļu vadītāju alga utml.).
Piedāvātā redakcija
-
