Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" 32.3. punktu profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem ir 1320 apmaksātas stundas gadā. Attiecīgi, profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem stundas likme tiek rēķināta no kopējā apmaksāto stundu skaita gadā, nevis nedēļā, kā tas tiek noteikts vispārējās izglītības pedagogiem. Kā rezultātā, IZM sākotnējā aprēķinā norādīta samaksa par stundu 7,50 euro attiecībā uz profesionālās izglītības pedagogiem neatbilst noteikumos Nr.445 noteiktājam un aprēķins veido citu faktisku samaksu par stundu: 900 /132 = 6,82 euro stundā, savukārt IZM piedāvātais aprēķins ir 900/120 stundas mēnesī, kas veido 7,50 euro stundā. Secīgi, paceļot stundas likmi un reķinot tam papildus nepieciešamo finansējumu, lai izlīdzinātu pedagogu darba samaksu visparējās un profesionālās izglītības pedagogiem, būtu nepieciešams precizēt papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinu, pieauguma bāzei profesionālās izglītības pedagogiem izmantojot faktisko stundas likmi, kas izriet no noteikumu Nr. 445 32.3 punkta.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.994 paredz finansējuma aprēķina kārtību valsts budžeta finansētajām studiju vietām, savukārt MK noteikumi Nr.445 nosaka minimālo atalgojuma likmi, kura augstskolām ir jāievēro, nodrošinot valsts pasūtījumu, nav atbalstāma iecere noņemot šajos noteikumos noteikto sasaisti starp 2016.gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.445. Līdz ar to aicinām Projekta protokollēmuma 9.punktu svītrot.
 Papildus norādām, ka atlīdzības komponente no valsts budžeta finansēto studiju nodrošināšanai paredzētā bāzes finansējuma sastāda 85,8%, jo veido pamatu augstskolu budžetam – atlīdzības izdevumu pozīcijai.
Pēc šāda paša principa piemērojot atlīdzības pieaugumu, prognozējams, ka augstskolām noteiktā ikgadējā budžeta dotācija būs neatbilstoša minimālo pedagogu darba samaksas likmju nodrošināšanai, ar Projekta anotācijā ietverto atsauci “šāds IZM solītais atalgojuma pieaugums ir nodrošināms sava augstskolas budžeta ietvaros”  paredzot to finansēt no maksas pakalpojumiem, zinātnisko projektu līdzekļiem utml., tiek samazināti pieejamie resursi zinātnei. Ņemot vērā, ka Projekta anotācijā nav ietverts Projekta protokollēmuma 9. punkta jēgas skaidrojums, secināms, ka augstskolu pedagogiem tiek apsolīts atalgojuma pieaugums, nepiešķirot tam finansējumu un pat nenoskaidrojot augstskolu iespējas šāda pieauguma finansēšanai. Norādām, ka augstskolu zinātnes finansējuma izmantošana tiek veikta noslēgtu līgumu par finansējuma izmantošanu ietvaros, atbilstoši līguma mērķim, līdz ar to nav iespējams šo finansējumu izmantot studiju procesa subsidēšanai.  
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Rīgas Stradiņa universitāte  ir saskārusies ar nepietiekamu valsts budžeta finansējumu sakarā ar energoresursu cenu kāpumu un minimālās algas paaugstināšanu uz 620 EUR. Šobrīd studiju bāzes aprēķinā vispārējā personāla atalgojums tiek aprēķināts, izmantojot atalgojuma likmi 512,23 EUR, un elektroenerģijas izmaksu likme ir 0,0516 EUR ar PVN par 1 kWh, kas ir pretrunā ar MK noteikumiem Nr.994, kuri nosaka, ka 1 kWh cena tiek noteikta saskaņā ar spēkā esošajiem tarifiem attiecīgajam gadam. Lai piesaistītu atbilstošas kvalifikācijas darbiniekus un ņemot vērā to, ka 2022.gada 3.ceturksnī Latvijā vidējā bruto darba samaksa mēnesī ir 1384 EUR[1], augstskolu vispārējā personāla vidējā mēnešalga ir virs 512,23 EUR. Projektā iekļauto likmju noteikšana Rīgas Stradiņa universitātei veido finansējuma deficītu atbilstoša atalgojuma nodrošināšanai akadēmiskajam personālam, kurš nodrošina valsts finansēto studiju procesu: 2023.gada 4 mēnešiem - 428 758 EUR un 2024.gada 12 mēnešu periodam - 2 593 756 EUR. Ņemot vērā, ka augstākās izglītības iestādēs jau ir noslēgti studiju līgumi ar studentiem, tad šādu nosacījumu ieviešana bez finansiāla seguma nevar tikt noteikti ātrāk kā tikai attiecībā uz nākamajos gados paredzēto studiju uzsākšanu, attiecīgi augstskola tad var izvērtēt, vai finansiāli spēj nodrošināt valsts finansētu studiju programmu realizāciju turpmāk ar esošo budžeta vietu skaitu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Projekta ietvaros attiecībā uz augstskolām ir iekļauti nosacījumi tikai par akadēmiskā personāla atalgojumu, kaut arī augstākās izglītības procesa nodrošināšanā piedalās arī pedagogu profesiju un amatu sarakstā iekļautie pedagogi, piemēram, pasniedzējs un vecākais pasniedzējs (Rīgas Stradiņa universitātē nodarbināti apmēram 120 PLE), kuri nodrošina industrijas zināšanu un prasmju nodošanu studiju procesā un ir savas nozares praktiķi-eksperti un kuru atalgojuma līmenis turpmāk būs zemāks nekā pamatizglītības procesā iesaistītajam personālam:
Pasniedzējs – 7,50 EUR bruto par 1 pedagoģisko vienību, slodze 1000 pedagoģiskās vienības gadā.
Vecākais pasniedzējs – 8,50 EUR bruto par 1 pedagoģisko vienību, slodze 1000 pedagoģiskās vienības gadā.


[1] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga/preses-relizes/10312-darba-samaksa-2022-gada-3-ceturksni?themeCode=DS
 
Piedāvātā redakcija
-