Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-2382
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam VARAM atbilstoši MKN anotācijā iekļautajai informācijai papildināt šo punktu ar to, ka valsts IKT pārvaldības organizācija veic ne tikai IKT projektu uzraudzību, bet arī priekšatlasi atbilstoši VARAM izstrādātajai iekšējai kartībai, nodrošinot kritērijus projektu ranžēšanai un nodrošinot, ka tiek apstiprināti tikai kvalitatīvi projekti, jo īpaši ņemot vērā, ka par pieejamo finansējumu paredzams projektu savstarpējs konkurss (vajadzības pārsniedz finansiālās iespējas).

Papildus attiecībā uz VARAM iekšējo kārtību, atkāroti vēršam VARAM uzmanību uz to, ka apliecinājums par projekta aktualitāti un iespējamā risinājuma aktualitāti kopā ar projekta pasi tiks sagatavots uz MK rīkojuma ar projektu sarakstu apstiprināšanas brīdi, bet praksē iespējamas situācijas, kad IKT projekta ieviešana atliekās vai aizkavējas uz nenoteiktu laiku, kas ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju attīstības ātrumu, rada risku par jau novecojušu un/vai neaktuālu tehnoloģisku risinājumu izmantojumu un sadārdzinājumiem. Tamdēļ, mūsuprāt ir svarīgi VARAM iekšējās kārtībās par projektu priekšatlasi un apstiprinātā saraksta pārskatīšanu jau sākotnēji atrunāt iespējamās rīcības gadījumos, kad IKT projekta pase tiek iesniegta, piemēram 1.5 gadus vēlāk pēc IKT projektu saraksta apstiprināšanas jo pat, ja projekts būs aktuāls, bet piemēram, risinājumu nepieciešams pārskatīt, tad projekta īstenotājam ir nepieciešama zināma fleksibilitāte un atkārtots saskaņošanas process ar VARAM. Lūdzam vēlreiz izvērtēt šo jautājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izvērtējot gan sniegto informāciju par vienotās likmes piemērošanas nosacījumiem, gan šī pasākuma un projektu specifiku, no savas puses nevaram atbalstīt VARAM priekšlikumu par izņēmuma piemērošanu MK noteikumos attiecībā uz vienotās likmes piemērošanu VARAM īstenotajā projektā, ņemot vērā, ka tas ir pretrunā ar EK regulas Nr. 2021/1060 nosacījumiem un rada būtiskus attiecināmības riskus. Vēršam uzmanību, ka vienkāršoto izmaksu piemērošanā ir jānodrošina vienlīdzīga attieksme pret FS, lai neradītu nepamatotas priekšrocības konkrētam FS lokam vai konkrēta veida projektiem. Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punkts nosaka, ka tiešās personāla izmaksas par darbību var aprēķināt kā vienotu likmi līdz 20 %, kas nozīmē, ka likmē ietilpst gan personāla vadības, gan personāla īstenošanas izmaksas. No anotācijā sniegtās informācijas saprotam, ka šajā pasākumā galvenās problēmas ar likmes piemērošanu ir tieši uz projektu īstenošanas personālu, ņemot vērā IKT jomas projektu specifiku un to, ka atkarībā no projekta tvēruma.
Izvērtējot pieejamās vienkāršoto izmaksu iespējas ar šī pasākuma specifiku un dažādiem projektu īstenotājiem, kā arī apzinoties to, ka projektu atlase ir jāuzsāk iespējami ātri, no savas puses saredzam šādas opcijas personāla izmaksu attiecināšanā:
Personāla izmaksas tiek attiecinātas kā faktiskās izmaksas un VARAM pārskatāmā nākotnē, kad projektos ir radušies faktiskie izdevumi, izvērtē vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas personālam;
VARAM izstrādā vienas vienības metodiku personāla izmaksām, kas varētu būt sarežģīta dažādo FS statusu dēļ;
Kā vismazāk iespējamo scenāriju saredzam izstrādāt vienotās likmes metodiku, kas sniegtos pāri Regulā noteiktajam slieksnim (20%), taču tas varētu prasīt zināmu laiku, lai metodiku izstrādātu un saskaņotu ar Vadošo iestādi un Revīzijas iestādi, un attiecīgi ietekmēt projektu uzsākšanu, jo vienotai likmei ir jābūt apstiprinātai uz projekta atlases posmu.
Ņemot vērā augstāk minēto attiecībā uz vienādas pieejas nodrošināšanu starp FS, skaidrojam, ka MK noteikumu projektā nav atbalstāmi iekļaut nosacījumu, kas paredz, ka ar MK lēmumu var tikt noteikts cits personāla izmaksu apmērs (t.sk., kas pārsniedz 20 %), kā arī lūdzam ņemt vērā, ka gadījumā, ja tiek paredzēts piemērot vienoto likmi personāla izmaksu segšanai, kas pārsniedz 20%, ir obligāti izstrādājama metodika, ko saskaņo ar Vadošo iestādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Atbilstoši izziņas 13.punktā minētajam, ka MK noteikumiem, kas regulē Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtību MK  31.08.2021.  noteikumi Nr. 597 ir spēku zaudējuši un šajā jomā ir jāizstrādā jauni MKN, lūdzam VARAM to norādīt anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "ii" punktu pievienotās vērtības nodoklis (PVN) ir attiecināms darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 EUR (ieskaitot PVN) gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 33. punktu aiz vārdiem "apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem" ar vārdiem "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā", kā arī atbilstoši precizēt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
33. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar sniegto skaidrojumu pie izziņas 32. punkta par to, ka nepieciešamības gadījumā Ministru kabineta sēdes protokollēmums, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, tiks pievienots, virzot projekta pasi apstiprināšanai Ministru kabinetā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu par avansa un starpposma maksājuma kopsummas 100% nepieciešamību. Vēršam uzmanību, ka, paredzot avansa un starpposma maksājuma kopsummu Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 17. punktā noteiktajā apjomā, ja avansa un starpposma maksājumu kopsummu izmanto deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai, noteikumu projekta anotācijā ir īpaši jāpamato šāda avansa un starpposma maksājuma kopsummas apmēra nepieciešamība (skat. Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 22 25. § 3. punkts)).
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām VARAM apakšsadaļā "Citi nosacījumi" iekļaut izziņas 4. punktā ietverto skaidrojumu ar pamatojumu, kāpēc pasākuma ietvaros netiks uzkrāti RIS3 rādītāji.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām VARAM apakšsadaļā norādīto izmaksu attiecināšanas termiņu salāgot ar MKN projekta 34.punktā minēto termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-