Projekta ID
22-TA-1882Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāte
Atzinums iesniegts
12.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumos Nr.846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" 1.punkts paredz noteikt, ka augstskola un koledža var noteikt, ka papildu konkursa atlases kritērijs ir konkrēta mācību satura, kas nodrošina tematisko atbilstību studiju tematiskajai jomai, un augstākā mācību satura apguves līmeņa nokārtota centralizētā eksāmena rezultāts, savukārt 2. punkts nosaka, ka centralizēto eksāmenu rezultāti, kas iegūti atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas bija spēkā līdz Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumu Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” paraugiem” spēkā stāšanās dienai, tiek pielīdzināti optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
Prasība, ka šim studiju programmas tematiskajai jomai atbilstošajam CE jābūt augstākajā līmenī liedz iespēju visu iepriekšējo gadu vidējās izglītības ieguvējiem pieteikties studijām augstskolā programmās, kurās būs noteikti papildus CE kā konkursa kritēriji. Nav iespējams prasīt, lai visi šie absolventi pārkārtotu CE augstākajā līmenī.
Ierosinām tiesību akta projekta “Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" 10.punktu izteikt šādā redakcijā:
10. Konkursa atlases kritērijs ir nokārtoto latviešu valodas un svešvalodas centralizēto eksāmenu rezultāti, kā arī matemātikas centralizētā eksāmena rezultāts, ja tāds ir kārtots, vienā no mācību satura apguves līmeņiem (vispārīgais, optimālais vai augstākais) pēc personas izvēles. Dažādu mācību satura apguves līmeņu eksāmenu rezultātu salīdzināšanai tiek noteikts koeficients. Augstskola un koledža var noteikt, ka papildu konkursa atlases kritērijs ir konkrēta mācību satura, kas nodrošina tematisko atbilstību studiju tematiskajai jomai, nokārtota centralizētā eksāmena rezultāts.
10.1. Centralizēto eksāmenu rezultātu par vispārējās vidējās izglītības ieguvi savstarpējas salīdzināmības nodrošināšanai piemēro šādus koeficientus:
10.1.1. Optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
10.1.2. Vispārīgā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,50, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
Prasība, ka šim studiju programmas tematiskajai jomai atbilstošajam CE jābūt augstākajā līmenī liedz iespēju visu iepriekšējo gadu vidējās izglītības ieguvējiem pieteikties studijām augstskolā programmās, kurās būs noteikti papildus CE kā konkursa kritēriji. Nav iespējams prasīt, lai visi šie absolventi pārkārtotu CE augstākajā līmenī.
Ierosinām tiesību akta projekta “Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" 10.punktu izteikt šādā redakcijā:
10. Konkursa atlases kritērijs ir nokārtoto latviešu valodas un svešvalodas centralizēto eksāmenu rezultāti, kā arī matemātikas centralizētā eksāmena rezultāts, ja tāds ir kārtots, vienā no mācību satura apguves līmeņiem (vispārīgais, optimālais vai augstākais) pēc personas izvēles. Dažādu mācību satura apguves līmeņu eksāmenu rezultātu salīdzināšanai tiek noteikts koeficients. Augstskola un koledža var noteikt, ka papildu konkursa atlases kritērijs ir konkrēta mācību satura, kas nodrošina tematisko atbilstību studiju tematiskajai jomai, nokārtota centralizētā eksāmena rezultāts.
10.1. Centralizēto eksāmenu rezultātu par vispārējās vidējās izglītības ieguvi savstarpējas salīdzināmības nodrošināšanai piemēro šādus koeficientus:
10.1.1. Optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
10.1.2. Vispārīgā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem tiek piemērots koeficients 0,50, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeniem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumos Nr.846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" 1.punkts paredz noteikt, ka konkursa atlases kritērijs ir gan visu nokārtoto obligāto centralizēto eksāmenu, gan visu pārējo personas nokārtoto eksāmenu rezultāti par vispārējās vidējās izglītības ieguvi.
Uzskatām, ka šāda prasība nav pamatota, jo:
Tā nav atbilstoša minēto MK noteikumu 8. punktam, kur teikts, ka konkursa mērķis ir atlasīt atbilstošākos pretendentus izvēlētajā studiju programmā. Reflektanta nokārtotais centralizētais eksāmens (CE), kurš neatbilst studiju programmas tematiskajai jomai, nevar atbilst šīm mērķim.
Šādas prasības jēgpilna īstenošana radīs ievērojamu papildu administratīvo slogu augstskolām, jo būs nepieciešams salīdzināt ļoti daudz dažādu atšķirīgu konkursa kritēriju komplektu katrā studiju programmā.
Iespējamo eksāmenu izvēle vairāk saistās ar skolas piedāvātām mācību programmām, kas 2023. gada vidējās izglītības ieguvējiem bija jāizvēlas pirms trīs gadiem. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka šādas prasības motivēs skolēnus izvēlēties kārtot papildus eksāmenus.
Uzskatām, ka šāda prasība nav pamatota, jo:
Tā nav atbilstoša minēto MK noteikumu 8. punktam, kur teikts, ka konkursa mērķis ir atlasīt atbilstošākos pretendentus izvēlētajā studiju programmā. Reflektanta nokārtotais centralizētais eksāmens (CE), kurš neatbilst studiju programmas tematiskajai jomai, nevar atbilst šīm mērķim.
Šādas prasības jēgpilna īstenošana radīs ievērojamu papildu administratīvo slogu augstskolām, jo būs nepieciešams salīdzināt ļoti daudz dažādu atšķirīgu konkursa kritēriju komplektu katrā studiju programmā.
Iespējamo eksāmenu izvēle vairāk saistās ar skolas piedāvātām mācību programmām, kas 2023. gada vidējās izglītības ieguvējiem bija jāizvēlas pirms trīs gadiem. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka šādas prasības motivēs skolēnus izvēlēties kārtot papildus eksāmenus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumos Nr.846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" 1.punkts paredz noteikt, ka konkursa atlases kritērijs ir nokārtoto matemātikas, latviešu valodas un svešvalodas centralizēto eksāmenu rezultāti vienā no mācību satura apguves līmeņiem (vispārīgais, optimālais vai augstākais) pēc personas izvēles.
Tā kā laika periodā līdz 2008. gadam (ieskaitot), centralizētais eksāmens (CE) matemātikā nebija obligātais eksāmens, šāds formulējums liedz šī perioda absolventiem piedalīties konkursā, bez papildus matemātikas CE kārtošanas. Tas savukārt noved pie absurdas situācijas, kad studiju programmā, kurā matemātika nav atbilstoša studiju jomai, personai ir jānokārto CE matemātikā, lai varētu pretendēt uz studijām šādā programmā.
Tā kā laika periodā līdz 2008. gadam (ieskaitot), centralizētais eksāmens (CE) matemātikā nebija obligātais eksāmens, šāds formulējums liedz šī perioda absolventiem piedalīties konkursā, bez papildus matemātikas CE kārtošanas. Tas savukārt noved pie absurdas situācijas, kad studiju programmā, kurā matemātika nav atbilstoša studiju jomai, personai ir jānokārto CE matemātikā, lai varētu pretendēt uz studijām šādā programmā.
Piedāvātā redakcija
-