Atzinums

Projekta ID
23-TA-2646
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Zemkopības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumos Nr.313 “Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus un priekšlikumus.
Projekta anotācijā esošo projekta 20. punktā paredzētā noteikumu 83.15. apakšpunkta skaidrojumu nepieciešams precizēt. Vēršam uzmanību, ka traktortehnika ir juridiskai personai piederoša manta, tai skaitā atbilstoši likuma regulējumam tā ir arī publisko personu manta un rīcība ar likvidējamas juridiskas personas mantu tiek paredzēta dažādos likumos. Tādējādi likvidējamām juridiskām personām lielākajā daļā gadījumu būs mantas pārņēmēji, nevis tiesību pārņēmēji. Tieslietu ministrijas ieskatā noteikumu 36. punktā nepieciešams veidot nepārprotamu regulējumu arī par juridisko personu īpašumā bijušas traktortehnikas atkārtotu reģistrāciju. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka dažādi transportlīdzekļu reģistri ir juridisko personu mantas uzskaites rīks jeb instruments, kuru savu pienākumu izpildē izmanto dažādas amatpersonas (makātnespējas administratori, tiesu izpildītāji, utt.). Ievērojot minēto, projekta anotācijā papildus nepieciešams skaidrot, cik lielā apjomā amatpersonām būs pieejama informācija par šādā veidā no uzskaites noņemtu traktrortehniku.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu un ar to saistītos anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumus, veicot nepieciešamos precizējumus. 
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegtajam skaidrojumam ar projekta 16. punktu ieviests Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regulas (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk - Regula 167/2013) 3. panta 6. punkts, kur definēts termins "valsts tipa apstiprinājums” un noteikts, ka tā ir tipa apstiprināšanas procedūra, kas noteikta ar dalībvalsts tiesību aktiem. Savukārt atbilstoši noteikumu projektam un anotācijas 1.3. apakšsadaļai noteikumu projekta 16. punkts paredz termiņu, kura laikā Latvijā ceļu satiksmē var piedalīties ar traktortehniku vai tās piekabi, kas ir noņemta no uzskaites. No iepriekšminētā secināms, ka noteikumu projekta 16. punkts un Regulas 167/2013 3. panta 6. punkts nav saistīti. Līdz ar to domājams, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā Regulas 167/2013 3. panta 6. punkts tiek neprecīzi attiecināts uz noteikumu projekta 16. punktu un/vai anotācijas 1.3. apakšsadaļā, tiek nepietiekami precīzi skaidrota noteikumu projekta vienība un tās saistība ar Regulu 167/2013.
Vienlaicīgi no anotācijas 1.3. apakšsadaļas problēmas un risinājuma apraksta noteikumu projekta 17. punktam, saprotams, ka ar noteikumu projekta 17. punktu ir izpildītas no Regulas 167/2013 izrietošās starptautiskās saistības, kas netiek atspoguļotas anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam nodrošināt tiesību normas piemērotājam nepārprotami saprotamus tiesību normas satura, mērķa, līdzekļu aprakstus, skaidrojumus par to, kā un kādos gadījumos tā attiecināma un kā konkrēti tās ievieš Regulas 167/2013 prasības un izpilda no tām izrietošās starptautiskās saistības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumu Nr.313 “Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība” (turpmāk – noteikumi) 1. punktu nepieciešams precizēt saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 100.2 apakšpunktu un izteikt precīzi atbilstoši Ceļu satiksmes likuma (turpmāk – likums) 10. panta 1.4 daļai, 10.3 panta ceturtajai daļai un 21. panta trešajai daļai, kā tas tiek minēts zem noteikumu nosaukuma esošajā noteikumu izdošanas norādē. Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu 1.punktā nekādi nav minēts likuma 21. panta trešajā daļā esošas pilnvarojums par obligāto rakstveida pilnvarojumu, kas pēdējā redakcijā noteikts ar 2023. gada 22. jūnija likumu “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 19. punktā noteikumu 83.14. apakšpunkts paredz privātpersonai nelabvēlīgu nosacījumu – traktortehnikas noņemšanu no uzskaites, ja fiziskā persona ir mirusi un piecu dienu laikā pēc personas nāves traktortehnika vai tās piekabe nav pārreģistrēta. Vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrija neatbalsta šāda regulējuma iekļaušanu noteikumos, jo tas būs pretrunā gan ar likuma 10. pantā noteikto regulējumu, gan arī Civillikumā noteikto mantošanas tiesību regulējumu. Vēlamies norādīt, ka transportlīdzekļa īpašnieka nāves gadījumā primāri būtu jāpiemēro likuma 10. panta ceturtajā daļā noteiktais regulējums, kas neparedz noteiktu termiņu. Tādējādi arī projekta anotācijā minētais, ka transportlīdzekļa īpašnieka nāves gadījumā būtu piemērojams likuma 10. panta 1.3 daļas 1. punktā noteiktais piecu dienu termiņš, nav korekts pamatojums, jo nāves fakts nemaina transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādīto īpašnieku (turētāju, valdītāju). Tieslietu ministrijas ieskatā šajā gadījumā likuma 10. panta ceturtajā daļā noteikto procedūru izpildei būtu piemērojams likuma 10. panta 1.3 daļas 2. vai 3. punktā noteiktais par reģistrācijas veikšanu līdz nākamajai valsts tehniskajai apskatei vai līdz izbraukšanai ar šo transportlīdzekli no valsts. Vienlaikus Tieslietu ministrija vēlas norādīt, ka nāves fakts ir medicīnisks nosacījums, kuru vientuļām personām bieži vien konstatē laika periodā, kas pārsniedz 5 dienas. Tādējādi šāda nesamērīgi īsa termiņa noteikšana neatbilst valsts pārvaldes principiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā konkretizēt tās 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas C aili, ņemot vērā, ka, gadījumā, ja Eiropas Savienības tiesību aktu normas tiek pārņemtas vai ieviestas daļēji, anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas C ailē:
1) sniedz attiecīgu skaidrojumu;
2) precīzi norāda, kad un kādā veidā tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā;
3) norāda institūciju, kas ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā (atbildīgā institūcija ir noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumiem Nr. 255 "Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles un koordinācijas noteikumi" 3.–6. punktam).
Vēršam uzmanību, ka pašreizējais skaidrojums šķietami pilnībā neinformē par to, kā/kāpēc saistības izpildītas daļēji vai to kā tiek/tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā, attiecīgi lūdzam sniegt pilnīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-