Atzinums

Projekta ID
24-TA-1631
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.-2027. gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” Rīcības plāna 2024.-2025. gadam 3.1.1.3. pasākums paredz nodrošināt atbalsta pasākumus nelabvēlīgā situācijā nonākušo jauniešu atbalstam, īstenot preventīvus un intervences pasākumus mācību pārtraukšanas riska mazināšanai (t.sk. interešu izglītības).

Sabiedrībā šobrīd ir aktuāls jautājums saistībā ar pusaudžu un jauniešu ar uzvedības vai atkarību problēmām. Bērni, kuriem ir nopietnas uzvedības vai atkarību problēmas nereti ilgstoši neapmeklē izglītības iestādi un priekšlaicīgi pārtrauc izglītības ieguvi. Šādiem bērniem nākas sastapties ar dažāda rakstura grūtībām un izaicinājumiem atgriežoties skolas vidē, kā piemēram, bērni nespēj apgūt mācību vielu kāda tā ir paredzēta bērna konkrētam vecumam un klasei, kurā bērnam ir jāmācās. Tāpat, šiem bērniem ir zināšanu “robi” un mācību vielas apguve var būt apgrūtināta. Situācijā, ja bērns nespēj iekļauties skolā pēc ilgstošas prombūtnes, pastāv riski, ka bērns var atkārtoti pārtraukt apmeklēt izglītības iestādi. Tāpat, bērni, kuriem ir atkarību vai uzvedības problēmas, iespējams, var vairs nespēt apgūt izglītību pēc vispārizglītojošām programmām un iekļauties skolas vidē, līdz ar to šai mērķagrupai būtu izstrādājama un nosakāma atbilstoša mācību programma, lai tādā veidā sekmētu viņu atgriešanos skolā un tiktu nodrošinātas šo bērnu tiesības uz izglītību. Labklājības ministrijas un Bērnu aizsardzības centra ieskatā, nepieciešams aktualizēt jautājumus par izglītības standartu pārskatīšanu, kas būtu attiecināmi uz konkrētās mērķagrupas bērniem (ne tikai tiem, kuri atrodas slēgta tipa iestādē), lai tādā veidā bērniem tiktu nodrošināta iespēja iegūt izglītību atbilstoši viņu spējām un prasmēm, ņemot vērā ilgstošo mācību pārtraukumu un esošās atkarību/uzvedības problēmas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām precizēt 3.1.1.3. pasākumu, mērķējot to arī uz bērniem, pusaudžiem un jauniešiem ar atkarību vai uzvedības problēmām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot izklājlapas M3. Atbalsts ikviena izaugsmei 3.3. rīcības virziena 3.3.2.1. pasākuma 3.3.2.1.c. rezultatīvo rādītāju, norādot, kur un kādi dati tiks publicēti? Ja tie ir dati par profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmu dalībnieku iesaisti nodarbinātībā, lūdzam norādīt, kura iestāde un cik bieži veiks monitoringu par katru programmas absolventu, ņemot vērā, ka darba vietu var mainīt neierobežoti nenoteiktā laika posmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot izklājlapā  M3. Atbalsts ikviena izaugsmei 3.1. rīcības virziena 3.1.1.2. pasākuma 3.1.1.2.b. darbības rezultātu un rezultatīvo rādītāju, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē". 10.2. apakšpunktam atlīdzība par vienu asistenta pakalpojuma stundu šobrīd ir 5,42 euro apmērā, tai skaitā darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli, savukārt minētā pasākuma rezultatīvais radītājs paredz atlīdzības ampēru noteikt 4.50 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, kas neatbilst faktiskajai situācijai un nav orientēts uz atlīdzības apmēra paaugstināšanu.  Vēršam uzmanību, ka asistenta atlīdzība izglītības iestādē un asistenta atlīdzība pašvaldībā nebūtu skatāmas atrauti viena no otras, tādēļ atlīdzības  izmaiņas viena pakalpojuma  ietvaros būtu jāsalāgo ar otra pakalpojuma atlīdzības apmēru, ņemot vērā nosacījumu, ka  asistentu atlīdzība nevienu mēnesi nevar būt mazāka par minimālās algas  stundas tarifa likmi.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna ietvaros ņemt vērā Nodarbinātības valsts aģentūras sniegto mācību atbalstu aktīvās darba tirgus politikas jomā, kas sniedz ieguldījumu arī pieaugušo izglītībā un cilvēkkapitāla attīstības stratēģisko mērķu sasniegšanā. 
Piedāvātā redakcija
NVA organizētie mācību un atbalsta pasākumi:
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” īstenošana.
2024.-2025.g. rezultatīvie uzkrājošie rādītāji, dalību skaits
(indikatīvi)
 
Atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija
Profesionālā tālākizglītība, pilnveide, modulārās mācības 4 000 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Augstākās izglītības iestāžu studiju moduļi vai studiju kursi 40 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Neformālās izglītības ieguve, t.sk. nodarbinātajiem 17 500 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju mācības, t.sk. nodarbinātajiem 5158 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Valsts valodas mācības (bez starpniekvalodas) (tikai valsts budžets) 60 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Tiešsaistes mācību platformas 1200 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi 3 100 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Apmācība pie darba devēja 800 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Karjeras konsultācijas 80 000 NVA/  LM
Ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana 40 NVA/  LM, EM, izglītības iestādes
Atbalsts reģionālajai mobilitātei mācību ietvaros 2600 NVA/  LM
Prasmju novērtēšanai paredzēt digitālo rīku izstrāde un ieviešana 1 NVA/  LM
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums veikt tehniskus precizējumus izklājlapas "1.1.4.1."  tabulas  ierakstā par resora Nr.18 izglītības iestādi, jo šobrīd kā resora Nr.18 izglītības iestāde ir norādīta "SIVA Jūrmalas profesionālā vidusskola", kas vairs nepastāv. Atbilstoši reorganizācijai šobrīd Jūrmalas profesionālās vidusskolas izglītības programmas īsteno SIVA koledža.
Piedāvātā redakcija
SIVA koledža 
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums veikt tehnisku precizējumu izklājlapā "IAP mērķi" norādītajā plāna mērķī "Izglītības attīstībasa pamatnostādņu ieviešana, lai nodrošinātu virzību uz tajās noteikto četru mērķu pakāpenisku un pārskatāmu sasniegšanu."
Piedāvātā redakcija
Plāna mērķis: Izglītības attīstības pamatnostādņu ieviešana, lai nodrošinātu virzību uz tajās noteikto četru mērķu pakāpenisku un pārskatāmu sasniegšanu.