Projekta ID
24-TA-1631Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.-2027. gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” Rīcības plāna 2024.-2025. gadam 3.1.1.3. pasākums paredz nodrošināt atbalsta pasākumus nelabvēlīgā situācijā nonākušo jauniešu atbalstam, īstenot preventīvus un intervences pasākumus mācību pārtraukšanas riska mazināšanai (t.sk. interešu izglītības).
Sabiedrībā šobrīd ir aktuāls jautājums saistībā ar pusaudžu un jauniešu ar uzvedības vai atkarību problēmām. Bērni, kuriem ir nopietnas uzvedības vai atkarību problēmas nereti ilgstoši neapmeklē izglītības iestādi un priekšlaicīgi pārtrauc izglītības ieguvi. Šādiem bērniem nākas sastapties ar dažāda rakstura grūtībām un izaicinājumiem atgriežoties skolas vidē, kā piemēram, bērni nespēj apgūt mācību vielu kāda tā ir paredzēta bērna konkrētam vecumam un klasei, kurā bērnam ir jāmācās. Tāpat, šiem bērniem ir zināšanu “robi” un mācību vielas apguve var būt apgrūtināta. Situācijā, ja bērns nespēj iekļauties skolā pēc ilgstošas prombūtnes, pastāv riski, ka bērns var atkārtoti pārtraukt apmeklēt izglītības iestādi. Tāpat, bērni, kuriem ir atkarību vai uzvedības problēmas, iespējams, var vairs nespēt apgūt izglītību pēc vispārizglītojošām programmām un iekļauties skolas vidē, līdz ar to šai mērķagrupai būtu izstrādājama un nosakāma atbilstoša mācību programma, lai tādā veidā sekmētu viņu atgriešanos skolā un tiktu nodrošinātas šo bērnu tiesības uz izglītību. Labklājības ministrijas un Bērnu aizsardzības centra ieskatā, nepieciešams aktualizēt jautājumus par izglītības standartu pārskatīšanu, kas būtu attiecināmi uz konkrētās mērķagrupas bērniem (ne tikai tiem, kuri atrodas slēgta tipa iestādē), lai tādā veidā bērniem tiktu nodrošināta iespēja iegūt izglītību atbilstoši viņu spējām un prasmēm, ņemot vērā ilgstošo mācību pārtraukumu un esošās atkarību/uzvedības problēmas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām precizēt 3.1.1.3. pasākumu, mērķējot to arī uz bērniem, pusaudžiem un jauniešiem ar atkarību vai uzvedības problēmām.
Sabiedrībā šobrīd ir aktuāls jautājums saistībā ar pusaudžu un jauniešu ar uzvedības vai atkarību problēmām. Bērni, kuriem ir nopietnas uzvedības vai atkarību problēmas nereti ilgstoši neapmeklē izglītības iestādi un priekšlaicīgi pārtrauc izglītības ieguvi. Šādiem bērniem nākas sastapties ar dažāda rakstura grūtībām un izaicinājumiem atgriežoties skolas vidē, kā piemēram, bērni nespēj apgūt mācību vielu kāda tā ir paredzēta bērna konkrētam vecumam un klasei, kurā bērnam ir jāmācās. Tāpat, šiem bērniem ir zināšanu “robi” un mācību vielas apguve var būt apgrūtināta. Situācijā, ja bērns nespēj iekļauties skolā pēc ilgstošas prombūtnes, pastāv riski, ka bērns var atkārtoti pārtraukt apmeklēt izglītības iestādi. Tāpat, bērni, kuriem ir atkarību vai uzvedības problēmas, iespējams, var vairs nespēt apgūt izglītību pēc vispārizglītojošām programmām un iekļauties skolas vidē, līdz ar to šai mērķagrupai būtu izstrādājama un nosakāma atbilstoša mācību programma, lai tādā veidā sekmētu viņu atgriešanos skolā un tiktu nodrošinātas šo bērnu tiesības uz izglītību. Labklājības ministrijas un Bērnu aizsardzības centra ieskatā, nepieciešams aktualizēt jautājumus par izglītības standartu pārskatīšanu, kas būtu attiecināmi uz konkrētās mērķagrupas bērniem (ne tikai tiem, kuri atrodas slēgta tipa iestādē), lai tādā veidā bērniem tiktu nodrošināta iespēja iegūt izglītību atbilstoši viņu spējām un prasmēm, ņemot vērā ilgstošo mācību pārtraukumu un esošās atkarību/uzvedības problēmas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām precizēt 3.1.1.3. pasākumu, mērķējot to arī uz bērniem, pusaudžiem un jauniešiem ar atkarību vai uzvedības problēmām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot izklājlapas M3. Atbalsts ikviena izaugsmei 3.3. rīcības virziena 3.3.2.1. pasākuma 3.3.2.1.c. rezultatīvo rādītāju, norādot, kur un kādi dati tiks publicēti? Ja tie ir dati par profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmu dalībnieku iesaisti nodarbinātībā, lūdzam norādīt, kura iestāde un cik bieži veiks monitoringu par katru programmas absolventu, ņemot vērā, ka darba vietu var mainīt neierobežoti nenoteiktā laika posmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot izklājlapā M3. Atbalsts ikviena izaugsmei 3.1. rīcības virziena 3.1.1.2. pasākuma 3.1.1.2.b. darbības rezultātu un rezultatīvo rādītāju, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē". 10.2. apakšpunktam atlīdzība par vienu asistenta pakalpojuma stundu šobrīd ir 5,42 euro apmērā, tai skaitā darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli, savukārt minētā pasākuma rezultatīvais radītājs paredz atlīdzības ampēru noteikt 4.50 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, kas neatbilst faktiskajai situācijai un nav orientēts uz atlīdzības apmēra paaugstināšanu. Vēršam uzmanību, ka asistenta atlīdzība izglītības iestādē un asistenta atlīdzība pašvaldībā nebūtu skatāmas atrauti viena no otras, tādēļ atlīdzības izmaiņas viena pakalpojuma ietvaros būtu jāsalāgo ar otra pakalpojuma atlīdzības apmēru, ņemot vērā nosacījumu, ka asistentu atlīdzība nevienu mēnesi nevar būt mazāka par minimālās algas stundas tarifa likmi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna ietvaros ņemt vērā Nodarbinātības valsts aģentūras sniegto mācību atbalstu aktīvās darba tirgus politikas jomā, kas sniedz ieguldījumu arī pieaugušo izglītībā un cilvēkkapitāla attīstības stratēģisko mērķu sasniegšanā.
Piedāvātā redakcija
NVA organizētie mācību un atbalsta pasākumi: Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” īstenošana. |
2024.-2025.g. rezultatīvie uzkrājošie rādītāji, dalību skaits (indikatīvi) |
Atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija |
Profesionālā tālākizglītība, pilnveide, modulārās mācības | 4 000 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Augstākās izglītības iestāžu studiju moduļi vai studiju kursi | 40 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Neformālās izglītības ieguve, t.sk. nodarbinātajiem | 17 500 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju mācības, t.sk. nodarbinātajiem | 5158 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Valsts valodas mācības (bez starpniekvalodas) (tikai valsts budžets) | 60 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Tiešsaistes mācību platformas | 1200 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi | 3 100 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Apmācība pie darba devēja | 800 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Karjeras konsultācijas | 80 000 | NVA/ LM |
Ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana | 40 | NVA/ LM, EM, izglītības iestādes |
Atbalsts reģionālajai mobilitātei mācību ietvaros | 2600 | NVA/ LM |
Prasmju novērtēšanai paredzēt digitālo rīku izstrāde un ieviešana | 1 | NVA/ LM |
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums veikt tehniskus precizējumus izklājlapas "1.1.4.1." tabulas ierakstā par resora Nr.18 izglītības iestādi, jo šobrīd kā resora Nr.18 izglītības iestāde ir norādīta "SIVA Jūrmalas profesionālā vidusskola", kas vairs nepastāv. Atbilstoši reorganizācijai šobrīd Jūrmalas profesionālās vidusskolas izglītības programmas īsteno SIVA koledža.
Piedāvātā redakcija
SIVA koledža
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums veikt tehnisku precizējumu izklājlapā "IAP mērķi" norādītajā plāna mērķī "Izglītības attīstībasa pamatnostādņu ieviešana, lai nodrošinātu virzību uz tajās noteikto četru mērķu pakāpenisku un pārskatāmu sasniegšanu."
Piedāvātā redakcija
Plāna mērķis: Izglītības attīstības pamatnostādņu ieviešana, lai nodrošinātu virzību uz tajās noteikto četru mērķu pakāpenisku un pārskatāmu sasniegšanu.