Projekta ID
23-TA-1867Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar nosacījumu, ka tiesības ir izmantojamas tikai pie pozitīva ietekmes uz vidi novērtējuma rezultāta. Lai gan tas ir skaidrots rīkojuma projekta anotācijā, tomēr šis paredzētās darbības īstenošanas būtisks priekšnosacījums nav ietverts rīkojumā, kas potenciālajam darbības īstenotājam rada tiesību normām neatbilstošu tiesisko paļāvību, ka darbību varēs īstenot pilnā apmērā rīkojuma pielikumā noteiktajās teritorijās.
Vēršam uzmanību uz Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta trešajā daļā noteikto, ka pirms Ministru kabinets izsniedz atļauju vai licenci jūras izmantošanai, tas ar ikreizēju rīkojumu nosaka konkrētu jūras teritoriju šā panta otrās daļas 4.punktā noteikto darbību veikšanai, ņemot vērā arī šā likuma 14.panta nosacījumus.
Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 14.panta pirmā daļa nosaka, ka lai veicinātu jūras ilgtspējīgu izmantošanu, jūras telpiskās plānošanas procesā piemēro ekosistēmas pieeju, ievēro vides aizsardzības un teritorijas attīstības plānošanas principus, kā arī ņem vērā:
- informāciju par jūras vides stāvokli un tā izmaiņu tendencēm, tai skaitā šā likuma 8.pantā minēto jūras novērtējumu;
- īpaši aizsargājamās dabas teritorijas piekrastē, aizsargājamās jūras teritorijas, kā arī atbilstoši normatīvajiem aktiem noteiktās aizsargjoslas, tādējādi nodrošinot bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un jūras ekosistēmas ekonomisko un rekreatīvo kapacitāti Baltijas jūras reģionā.
Licences laukumus jūrā plāno noteikt ar mērķi veidot akvakultūras audzētavas, bet darbības vietas un apjomi ir pretrunā ar Jūras telpisko plānojumu un pirmšķietami paredzams, ka šai darbībai būs būtiska negatīva ietekme gan uz Rīgas jūras līča eitrofikāciju, gan uz aizsargājamām jūras teritorijām, kas ir Eiropas nozīmes aizsargājamas dabas teritorijas (Natura 2000).
Vēršam uzmanību uz Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta trešajā daļā noteikto, ka pirms Ministru kabinets izsniedz atļauju vai licenci jūras izmantošanai, tas ar ikreizēju rīkojumu nosaka konkrētu jūras teritoriju šā panta otrās daļas 4.punktā noteikto darbību veikšanai, ņemot vērā arī šā likuma 14.panta nosacījumus.
Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 14.panta pirmā daļa nosaka, ka lai veicinātu jūras ilgtspējīgu izmantošanu, jūras telpiskās plānošanas procesā piemēro ekosistēmas pieeju, ievēro vides aizsardzības un teritorijas attīstības plānošanas principus, kā arī ņem vērā:
- informāciju par jūras vides stāvokli un tā izmaiņu tendencēm, tai skaitā šā likuma 8.pantā minēto jūras novērtējumu;
- īpaši aizsargājamās dabas teritorijas piekrastē, aizsargājamās jūras teritorijas, kā arī atbilstoši normatīvajiem aktiem noteiktās aizsargjoslas, tādējādi nodrošinot bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un jūras ekosistēmas ekonomisko un rekreatīvo kapacitāti Baltijas jūras reģionā.
Licences laukumus jūrā plāno noteikt ar mērķi veidot akvakultūras audzētavas, bet darbības vietas un apjomi ir pretrunā ar Jūras telpisko plānojumu un pirmšķietami paredzams, ka šai darbībai būs būtiska negatīva ietekme gan uz Rīgas jūras līča eitrofikāciju, gan uz aizsargājamām jūras teritorijām, kas ir Eiropas nozīmes aizsargājamas dabas teritorijas (Natura 2000).
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta otro un trešo daļu noteikt šā rīkojuma pielikumā minētos divus laukumus Baltijas jūras Rīgas līcī akvakultūras darbībai nepieciešamo iekārtu ierīkošanai un ekspluatācijai (turpmāk – atļaujas laukumi). Tiesības izmantot atļaujas laukumus iegūstamas Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" noteiktajā kārtībā pēc paredzēto darbību pieļaujoša ietekmes uz vidi novērtējuma.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā rīkojuma projektam izteikto iebildumu, rīkojuma projekta pielikuma kartogrāfiskajā materiālā norādāmas aizsargājamo jūras teritoriju robežas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iebildumu un lūdzam papildināt anotāciju ar iespējamiem risinājumiem un tiesiskiem riskiem, kas var rasties, ja plānoto darbību nebūs iespējams īstenot. Precizētajā anotācijā nav skaidroti riski negatīva IVN rezultātā, jo konkurss par divu laukumu izmantošanu akvakultūras darbībām būs noslēdzies līdz ar licences izsniegšanu, kā to nosaka Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" 3.3.nodaļa. Attiecīgi, ņemot vērā jau šobrīd zināmos riskus, aicinām apsvērt un papildināt anotāciju ar informāciju, vai šajā gadījumā no tiesiskās paļāvības aspekta nebūtu lietderīgāk izsniegt licenci laukuma jūrā izpētei, kā to augstākminēto noteikumu 3.4. nodaļā noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-