Projekta ID
24-TA-422Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
19.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
16. Ja Eiropas Savienības ministru padomē, Eiropas Savienības ministru neformālajā sanāksmē vai Eiropas Savienības valstu un valdību vadītāju neformālajā sanāksmē izskatāmais jautājums ir vispārīga viedokļu apmaiņa, pozīciju var aizstāt informatīvais ziņojums Eiropas Savienības jautājumos, ko apstiprina atbilstoši šajos noteikumos noteiktajai kārtībai. Informatīvajā ziņojumā iekļauj vadlīnijas Latvijas Republikas nostājas paušanai, kas ir saistošas Latvijas Republikas pārstāvim attiecīgajā sanāksmē.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 16. punkta redakciju, jo tā nav viennozīmīgi skaidra jautājumā par pozīcijas aizstāšanas būtību, kā arī tā var nesasniegt mērķi vienkāršot procedūras. Labklājības ministrijas ieskatā informatīvie ziņojumi par Eiropas Savienības ministru neformālajām sanāksmēm nebūtu jāizstrādā, jo tas ir lieks slogs izstrādātājiem, saskaņotājiem (gan līdzatbildīgajām iestādēm, gan sociālo partneru, pašvaldību un nevalstiskajām organizācijām) un apstiprinātājiem. Nozaru neformālajās sanāksmēs parasti notiek vispārīgas viedokļu apmaiņas, turklāt praksē ļoti bieži informatīvie ziņojumi laika ierobežojumu dēļ tiek izstrādāti vēl pirms diskusiju dokumentu saņemšanas. Jebkurā gadījumā no esošā regulējuma izriet gan dalības līmenis, gan viedokļa paušana saskaņā ar spēkā esošām pozīcijām vai vismaz Ministru kabinetā apstiprinātām politikas pamatnostādnēm, līdz ar to nav nepieciešamības katrā atsevišķā gadījumā to no jauna apstiprināt. Vienlaikus varētu būt saglabājama iespēja izstrādāt informatīvos ziņojumus par neformālajām sanāksmēm gadījumā, ja atbildīgā iestāde to uzskata par nepieciešamu. Papildus lūdzam svītrot pēdējo teikumu, jo noteikumu projekta 5. punktā jau ir noteikta viedokļa pārstāvēšana, pamatojoties tostarp uz informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
16. Pozīciju neizstrādā gadījumā, ja Eiropas Savienības ministru padomē, Eiropas Savienības ministru neformālajā sanāksmē vai Eiropas Savienības valstu un valdību vadītāju neformālajā sanāksmē izskatāmie jautājumi ir informatīvi vai paredz vispārīgu viedokļu apmaiņu, vai arī par tiem ir apstiprināta pozīcija atbilstoši šo noteikumu 26. punktam un Latvijas Republikas viedoklis par konkrēto jautājumu nav mainījies. Šajā gadījumā par Eiropas Savienības ministru padomi izstrādā informatīvo ziņojumu, ko apstiprina šajos noteikumos noteiktajā kārtībā. Informatīvo ziņojumu var izstrādāt arī par Eiropas Savienības valstu un valdību vadītāju neformālo sanāksmi vai Eiropas Savienības ministru neformālo sanāksmi, ja atbildīgā iestāde uzskata to par nepieciešamu.
2.
Noteikumu projekts
26. Pozīciju apstiprina Ministru kabinets un Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija).
Iebildums
Lūdzam saglabāt iespēju, ka pozīciju apstiprina ministrs. Šāda iespēja varētu būt ierobežota, piemēram, nosakot dokumentu veidus vai lēmuma pieņemšanas stadiju, bet kopumā ir būtiski to saglabāt kā efektīvu risinājumu saskaņota, oficiāla viedokļa nodrošināšanai. Saskaņā ar piedāvāto regulējumu pozīciju varētu neizstrādāt par tehniskiem grozījumiem spēkā esošos tiesību aktos. Labklājības ministrija piekrīt, ka tādos jautājumos pozīcijas virzīšana uz Ministru kabinetu un Saeimu būtu lieks birokrātiskais slogs, īpaši gadījumos, ja Eiropas Savienības formātos par tiem nenotiek diskusijas. Taču, ja diskusijas nenotiek, tad ekspertiem ir nepieciešams oficiāls viedoklis, ko nodrošina arī ministra apstiprinātas pozīcijas.
Piedāvātā redakcija
26. Pozīciju apstiprina ministrs vai Ministru kabinets un Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija).
3.
Noteikumu projekts
2. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas interešu pārstāvību Eiropas Savienības politiku ierosināšanas, sagatavošanas un pieņemšanas procesā, izstrādā Latvijas Republikas oficiālu viedokli (turpmāk – pozīcija) par Eiropas Savienības politikas dokumentu, Eiropas Savienības tiesību akta projektu vai citu Eiropadomes, Eiropas Savienības Padomes (turpmāk – Padome), Padomes komiteju vai darba grupu sanāksmju darba kārtībā iekļautiem jautājumiem, kas skar Latvijas Republikas intereses, uzliek Latvijas Republikai pienākumus vai rada finansiālas saistības.
Priekšlikums
Aicinām saskaņot galotnes (citu iekļauto jautājumu) un svītrot "sanāksmju".
Piedāvātā redakcija
2. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas interešu pārstāvību Eiropas Savienības politiku ierosināšanas, sagatavošanas un pieņemšanas procesā, izstrādā Latvijas Republikas oficiālu viedokli (turpmāk – pozīcija) par Eiropas Savienības politikas dokumentu, Eiropas Savienības tiesību akta projektu vai citu Eiropadomes, Eiropas Savienības Padomes (turpmāk – Padome), Padomes komiteju vai darba grupu darba kārtībā iekļautu jautājumu, kas skar Latvijas Republikas intereses, uzliek Latvijas Republikai pienākumus vai rada finansiālas saistības.
4.
Noteikumu projekts
8. Vecāko amatpersonu sanāksme nosaka par Eiropas Savienības politikas dokumentiem, Eiropas Savienības tiesību aktu projektiem vai citiem jautājumiem atbildīgās un līdzatbildīgās iestādes. Ja nav iespējams panākt vienošanos par atbildības sadalījumu, Vecāko amatpersonu sanāksme lemj par jautājuma iesniegšanu izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē četru nedēļu laikā, bet ne vēlāk kā pirms jautājuma izskatīšanas pēc būtības oficiālos Eiropas Savienības diskusiju formātos.
Priekšlikums
Ierosinām pievienot arī 19. punktā minēto Vecāko amatpersonu sanāksmes uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
8. Vecāko amatpersonu sanāksme nosaka par Eiropas Savienības politikas dokumentiem, Eiropas Savienības tiesību aktu projektiem vai citiem jautājumiem atbildīgās un līdzatbildīgās iestādes, kā arī lemj par Eiropas Savienības politikas dokumentu, Eiropas Savienības tiesību aktu projektu vai citu jautājumu atbilstību šo noteikumu 2. punktā minētajiem nosacījumiem. Ja nav iespējams panākt vienošanos par atbildības sadalījumu, Vecāko amatpersonu sanāksme lemj par jautājuma iesniegšanu izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē četru nedēļu laikā, bet ne vēlāk kā pirms jautājuma izskatīšanas pēc būtības oficiālos Eiropas Savienības diskusiju formātos.
5.
Noteikumu projekts
12. Pozīcijas paraugu un detalizētu tās izstrādes un saskaņošanas kārtību, instrukcijas paraugu un detalizētu tās izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību, kā arī informācijas aprites kārtību starp Eiropas Savienības iestādēm un Latvijas Republikas pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – pārstāvniecība), koordinējošo iestādi un pārējām pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām iestādēm nosaka Ministru kabineta instrukcija.
Priekšlikums
Ierosinām svītrot no informācijas aprites subjektu uzskaitījuma Eiropas Savienības iestādes, attiecīgi labojot arī saistīto instrukcijas projektu, jo tajā saziņa ar Eiropas Savienības iestādēm zināmā mērā regulēta tikai jautājumā par Padomes rakstiskajām procedūrām, kuru piemērošanā informācijas aprite turklāt notiek saskaņā ar Padomes ģenerālsekretariāta norādījumiem.
Piedāvātā redakcija
12. Pozīcijas paraugu un detalizētu tās izstrādes un saskaņošanas kārtību, instrukcijas paraugu un detalizētu tās izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību, kā arī informācijas aprites kārtību starp koordinējošo iestādi, Latvijas Republikas pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – pārstāvniecība) un pārējām pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām iestādēm nosaka Ministru kabineta instrukcija.
6.
Noteikumu projekts
14.1. pēc iespējas agrīnā Eiropas Savienības politikas veidošanas stadijā par Eiropas Savienības politikas dokumentiem, Eiropas Savienības tiesību aktu projektiem un citiem jautājumiem un pēc iespējas pirms attiecīgā jautājuma izskatīšanas pēc būtības oficiālos Eiropas Savienības diskusiju formātos, ja attiecīgais jautājums tiek iekļauts darba kārtībā.
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 14.1. apakšpunktu, lai neradītu termiņu pārmērīgas interpretācijas iespējas, un apvienot ar 15. punktā un tā apakšpunktos minēto.
Piedāvātā redakcija
14.1. divu mēnešu laikā no brīža, kad ir apstiprināta atbildīgā iestāde par attiecīgo jautājumu, izņemot, ja Vecāko amatpersonu sanāksme vai Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija) ir apstiprinājusi citu termiņu;
7.
Noteikumu projekts
15. Pozīciju izstrādā divu mēnešu laikā no brīža, kad ir apstiprināta atbildīgā iestāde par attiecīgo jautājumu, izņemot, ja:
Priekšlikums
Saskaņā ar ierosinātajiem labojumiem 14.1. apakšpunktā ierosinām svītrot 15. punktu un tā apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
19. Par Eiropas Savienības politikas dokumentu, Eiropas Savienības tiesību akta projektu vai citu jautājumu atbilstību šo noteikumu 2. punktā minētajiem nosacījumiem lemj Vecāko amatpersonu sanāksme.
Priekšlikums
Saskaņā ar ierosinājumu papildināt 8. punktu ierosinām svītrot 19. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
20. Pozīcijas formulēšanai par starpnozaru jautājumiem, kā arī jautājumiem, kas būtiski skar Latvijas Republikas intereses, atbildīgā iestāde, ievērojot darba efektivitātes un informācijas pieejamības ierobežojumus, var izveidot starpinstitūciju darba grupu. Darba grupā iekļauj koordinējošās iestādes un līdzatbildīgo iestāžu pārstāvjus, kā arī pieaicina pašvaldību un sociālo partneru organizāciju, biedrību un nodibinājumu pārstāvjus. Konkrētu jautājumu risināšanai starpinstitūciju darba grupā var pieaicināt ekspertus. Starpinstitūciju darba grupas sanāksmes dalībnieki ir pilnvaroti paust tās iestādes viedokli, kuru viņi pārstāv. Darba grupas izveidošana neaizstāj šajos noteikumos noteikto kārtību, kādā ir izstrādājamas un saskaņojamas pozīcijas un instrukcijas.
Priekšlikums
Ierosinām papildināt otro teikumu, ka starpinstitūciju darba grupā koordinējošās iestādes, kā arī pašvaldību un sociālo partneru organizāciju, biedrību un nodibinājumu pārstāvji pieaicināmi, ja tas ir nepieciešams, nevis katrā gadījumā.
Piedāvātā redakcija
20. Pozīcijas formulēšanai par starpnozaru jautājumiem, kā arī jautājumiem, kas būtiski skar Latvijas Republikas intereses, atbildīgā iestāde, ievērojot darba efektivitātes un informācijas pieejamības ierobežojumus, var izveidot starpinstitūciju darba grupu. Darba grupā iekļauj līdzatbildīgo iestāžu un, ja nepieciešams, koordinējošās iestādes pārstāvjus un var pieaicināt pašvaldību un sociālo partneru organizāciju, biedrību un nodibinājumu pārstāvjus, kā arī ekspertus konkrētu jautājumu risināšanai. Starpinstitūciju darba grupas sanāksmes dalībnieki ir pilnvaroti paust tās iestādes viedokli, kuru viņi pārstāv. Darba grupas izveidošana neaizstāj šajos noteikumos noteikto kārtību, kādā ir izstrādājamas un saskaņojamas pozīcijas un instrukcijas.
10.
Noteikumu projekts
27. Informatīvos ziņojumus par Eiropas Savienības ministru padomēm, kas sagatavoti atbilstoši šo noteikumu 16. punkta noteiktajam, iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā un Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā).
Priekšlikums
Aicinām saskaņot palīgteikumu "kas sagatavoti atbilstoši šo noteikumu 16. punkta noteiktajam" ar 28. punktā izmantoto redakciju.
Piedāvātā redakcija
27. Informatīvos ziņojumus par Eiropas Savienības ministru padomēm, kas sagatavoti šo noteikumu 16. punkta kārtībā, iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā un Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā).
11.
Noteikumu projekts
28. Informatīvos ziņojumus par Eiropas Savienības ministru neformālajām sanāksmēm vai Eiropas Savienības valstu un valdību vadītāju neformālajām sanāksmēm, kas sagatavoti šo noteikumu 16. punkta kārtībā, iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā un pēc atbildīgās iestādes, līdzatbildīgās iestādes, koordinējošās iestādes vai Saeimas (Saeimas Eiropas lietu komisijas) ierosinājuma šādus informatīvos ziņojumus iesniedz izskatīšanai arī Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā).
Priekšlikums
Aicinām svītrot līdzatbildīgās un koordinējošās iestādes no to iestāžu saraksta, kuras var ierosināt informatīvo ziņojumu iesniegšanu Saeimā, jo piedāvātais regulējums neparedz nekādu pamatojumu šādam ierosinājumam un nekādas iespējas atbildīgajai iestādei noraidīt šādu ierosinājumu.
Piedāvātā redakcija
28. Informatīvos ziņojumus par Eiropas Savienības valstu un valdību vadītāju neformālajām sanāksmēm, kas sagatavoti šo noteikumu 16. punkta kārtībā, iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā un pēc atbildīgās iestādes vai Saeimas (Saeimas Eiropas lietu komisijas) ierosinājuma arī Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā).
12.
Noteikumu projekts
33. Ja nepieciešams, šo noteikumu 32. punktā minētās iestādes Padomes un Eiropas Komisijas komitejās un darba grupās var norīkot to padotībā esošās iestādes pārstāvi vai privāto tiesību subjekta pārstāvi, ja tas veic valsts pārvaldes funkcijas saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem.
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "un Eiropas Komisijas", jo šajos noteikumos netiek regulēta pārstāvība Eiropas Komisijas struktūrās.
Piedāvātā redakcija
33. Ja nepieciešams, šo noteikumu 32. punktā minētās iestādes Padomes komitejās un darba grupās var norīkot to padotībā esošās iestādes pārstāvi vai privāto tiesību subjekta pārstāvi, ja tas veic valsts pārvaldes funkcijas saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem.
13.
Noteikumu projekts
34. Šo noteikumu 31., 32. un 33. punktā minētie pārstāvji ir atbildīgi par pozīcijas paušanu attiecīgajā Padomes sanāksmē, Padomes un Eiropas Komisijas komitejā vai darba grupā atbilstoši apstiprinātajai pozīcijai, informatīvajam ziņojumam, instrukcijai vai vismaz Ministru kabineta līmenī apstiprinātam politikas plānošanas dokumentam.
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "un Eiropas Komisijas", jo šajos noteikumos netiek regulēta pārstāvība Eiropas Komisijas struktūrās.
Piedāvātā redakcija
34. Šo noteikumu 31., 32. un 33. punktā minētie pārstāvji ir atbildīgi par pozīcijas paušanu attiecīgajā Padomes sanāksmē, Padomes komitejā vai darba grupā atbilstoši apstiprinātajai pozīcijai, informatīvajam ziņojumam, instrukcijai vai vismaz Ministru kabineta līmenī apstiprinātam politikas plānošanas dokumentam.
14.
Noteikumu projekts
40. Pozīcijas vai informatīvā ziņojuma izskatīšanā Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā) atbildīgo iestādi pārstāv Ministru kabineta loceklis. Ja Ministru kabineta loceklis nevar piedalīties, tad viņu var secīgi pārstāvēt ministrijas parlamentārais sekretārs, valsts sekretārs, valsts sekretāra vietnieks vai departamenta direktors.
Priekšlikums
Aicinām otrajā teikumā svītrot vārdu "secīgi", jo tas var radīt pārpratumus par pārstāvību.
Piedāvātā redakcija
40. Pozīcijas vai informatīvā ziņojuma izskatīšanā Saeimā (Saeimas Eiropas lietu komisijā) atbildīgo iestādi pārstāv Ministru kabineta loceklis. Ja Ministru kabineta loceklis nevar piedalīties, tad viņu var pārstāvēt ministrijas parlamentārais sekretārs, valsts sekretārs, valsts sekretāra vietnieks vai departamenta direktors.
15.
Noteikumu projekts
41. Ja Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija) pozīcijā vai informatīvā ziņojumā veic precizējumus, atbildīgā iestāde par to informē līdzatbildīgās iestādes. Ja Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija) pozīciju vai informatīvo ziņojumu noraida, to uzskata par spēkā neesošu un atbildīgā iestāde izstrādā jaunu pozīciju vai informatīvo ziņojumu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kā notiek informēšana (piemēram, valsts informācijas sistēmā darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (ESVIS)).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
42. Ja Saeima (Saeimas Eiropas lietu komisija) apstiprina pozīciju pirms tās izskatīšanas Ministru kabinetā, to uzskata par galīgi apstiprinātu un atbildīgā iestāde par to informē Ministru kabinetu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kā notiek informēšana (piemēram, valsts informācijas sistēmā darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (ESVIS) vai Tiesību aktu portālā).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Problēmas aprakstā trūkst pamatojuma secinājumam, ka spēkā esošā kārtība nenodrošina iespēju pilnvērtīgai Latvijas interešu pārstāvībai Eiropas Savienībā, turklāt saskaņā ar risinājuma aprakstu jaunā kārtība attieksies ne tikai uz pārstāvības jautājumiem, kas risināti III nodaļā. Līdz ar to aicinām papildināt problēmas aprakstu, tajā aplūkojot arī regulējuma vienkāršošanas un birokrātiskā sloga mazināšanas nepieciešamību. Tāpat pievēršama uzmanība regulējuma samērīgumam ar valsts attīstības mērķu aizstāvēšanas kārtību citās starptautiskajās organizācijās, kas ir ievērojami elastīgāka.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ja jaunās kārtības ieviešanai būs nepieciešamas izmaiņas valsts informācijas sistēmā darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (ESVIS), aicinām papildināt ar informāciju par izmaiņu ietekmi uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Aicinām precizēt 7.apakšpunktā minēto informāciju par institūciju iekšējo procesu optimizāciju, jo arī esošā kārtība paredz gadījumus, kad pozīciju var neizstrādāt. Turklāt piedāvātā jaunā kārtība ietver noteikumus, kas, visticamāk, neoptimizēs iekšējos procesus (piemēram, izslēdzot iespēju sagatavot pozīciju, kuru apstiprina ministrs, kas ir jo īpaši būtiski sākotnējo diskusiju laikā pirms lēmuma pieņemšanas).
Piedāvātā redakcija
-
