Projekta ID
25-TA-2052Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
1. Noteikumi nosaka:
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur 24.09.2025. atzinumā ietverto iebildumu un norāda uz nepieciešamību Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 12.aprīļa noteikumos Nr.224 "Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā"" (turpmāk – projekts) un noteikumus precizēt atbilstoši Ceļu satiksmes likuma tvērumam.
Neskarot 24.09.2025. atzinumā minēto, lūdzam nepieciešamības gadījumā apsvērt grozījumu veikšanu noteikumu 6.1. apakšpunktā.
Neskarot 24.09.2025. atzinumā minēto, lūdzam nepieciešamības gadījumā apsvērt grozījumu veikšanu noteikumu 6.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
5.3 Programmatūru, kas ietekmē tehniskā līdzekļa metroloģiskos raksturlielumus, attiecīgi identificē, un tai jābūt pienācīgi aizsargātai no jebkādas neatļautas iejaukšanās. Programmatūras identifikāciju nodrošina pats tehniskais līdzeklis, un pierādījumiem par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā jābūt pieejamiem vismaz 12 mēnešus pēc iejaukšanās. Programmatūras identifikācija ietver identifikācijas numuru, programmatūras versiju un kontrolsummu jeb jaucējsummu.
Iebildums
Izvērtējusi anotācijā ietverto skaidrojumu Tieslietu ministrija aicina pārskatīt pārskatīt 5.3 punktā ietverto pierādījumu par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā pieejamības 12 mēnešu ilgu termiņu.
Anotācijas 1.3. sadaļā ir ietverts šāds skaidrojums:
"5.3 punktā noteikts, ka programmatūras identifikāciju nodrošina pats tehniskais līdzeklis, un pierādījumiem par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā jābūt pieejamiem vismaz 12 mēnešus pēc iejaukšanās. Šis termiņš ir atbilstošs, ņemot vērā Administratīvās atbildības likuma 118.panta pirmo daļu, kas noteic, ka administratīvā pārkāpuma procesu var uzsākt ne vēlāk kā viena gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, — no pārkāpuma pārtraukšanas dienas."
Vēršam uzmanību, ka Administratīvās atbildības likuma 118. panta ceturtā daļa paredz, ka, ja ir izbeigts kriminālprocess, bet ir konstatējamas administratīvā pārkāpuma pazīmes, administratīvā pārkāpuma procesu var uzsākt ne vēlāk kā triju gadu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas. Ņemot vērā minēto, lūdzam apsvērt pierādījumu par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā pieejamības termiņa pārskatīšanu.
Anotācijas 1.3. sadaļā ir ietverts šāds skaidrojums:
"5.3 punktā noteikts, ka programmatūras identifikāciju nodrošina pats tehniskais līdzeklis, un pierādījumiem par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā jābūt pieejamiem vismaz 12 mēnešus pēc iejaukšanās. Šis termiņš ir atbilstošs, ņemot vērā Administratīvās atbildības likuma 118.panta pirmo daļu, kas noteic, ka administratīvā pārkāpuma procesu var uzsākt ne vēlāk kā viena gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, — no pārkāpuma pārtraukšanas dienas."
Vēršam uzmanību, ka Administratīvās atbildības likuma 118. panta ceturtā daļa paredz, ka, ja ir izbeigts kriminālprocess, bet ir konstatējamas administratīvā pārkāpuma pazīmes, administratīvā pārkāpuma procesu var uzsākt ne vēlāk kā triju gadu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas. Ņemot vērā minēto, lūdzam apsvērt pierādījumu par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā pieejamības termiņa pārskatīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
IV. Ar tehniskajiem līdzekļiem fiksētās informācijas paziņošana
Iebildums
Izvērtējusi precizēto projektu, Tieslietu ministrija konsatē, ka tās 24.09.2025. atzinumā minētais iebildums attiecībā uz projekta IV nodaļu tomēr netika ņemts vērā. Arī anotācijā nav ietverts attiecīgs skaidrojums.
Neskarot 24.09.2025. atzinumā minēto, atkārtoti aicinām pārskatīt IV nodaļu. Aicinām padomāt par efektīviem un ātriem paziņošanas veidiem, lai adresāts pēc iespējas ātrāk saņemtu informāciju par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli. Piemēram, paziņošanai varētu izmantot īsziņas. Šādu paziņošanu veidu tieši norādīja, pieņemot likumā ietverto pilnvarojumu. Ministru kabinetam nav tiesību to pilnībā ignorēt.
Papildus norādām, ka arī šobrīd noteikumu 10. punktā paredzētais regulējums ir apšaubāms, vērtējot no oficiālās elektroniskās adreses prioritātes principa skatpunkta.
Neskarot 24.09.2025. atzinumā minēto, atkārtoti aicinām pārskatīt IV nodaļu. Aicinām padomāt par efektīviem un ātriem paziņošanas veidiem, lai adresāts pēc iespējas ātrāk saņemtu informāciju par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli. Piemēram, paziņošanai varētu izmantot īsziņas. Šādu paziņošanu veidu tieši norādīja, pieņemot likumā ietverto pilnvarojumu. Ministru kabinetam nav tiesību to pilnībā ignorēt.
Papildus norādām, ka arī šobrīd noteikumu 10. punktā paredzētais regulējums ir apšaubāms, vērtējot no oficiālās elektroniskās adreses prioritātes principa skatpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
5.1 Tehniskajam līdzeklim - vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēmai piemērojamas šādas prasības:
5.1 1. kontroles vietas viduslīnija ir apzīmēta ar vizuāliem marķieriem uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves malā;
5.1 2. jānodrošina mērķa transportlīdzekļa fotoattēla vai fotoattēlu secīga kopuma ģenerēšana un šķērsošanas brīža laika reģistrācija, kas ir aizsargāta ar laika zīmogu, brīdī, kad mērķa transportlīdzeklis šķērso kontroles vietu, kā arī reģistrācijas numurzīmes atpazīšana;
5.1 3. jānodrošina iekārtas laika sinhronizāciju ar vismaz 2 (diviem) neatkarīgiem precīza laika avotiem;
5.1 4. lielākā absolūtā novirze no attāluma starp reģistrēšanas iekārtām kontroles vietās, ko kontroles laikā ņem vērā vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma, nedrīkst pārsniegt 0,5 % no noteiktā ceļa posma garuma;
5.1 5. mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma noteikšanu diapazonā no vismaz 20 km/h līdz ne mazāk kā 200 km/h;
5.1 6. ekspluatācijas temperatūras diapazons no vismaz -25 °C līdz ne mazāk kā +50 °C;
5.1 7. maksimāli pieļaujamā kļūda (precizitāte) faktiskajos ekspluatācijas apstākļos, nepārsniedz ±3 km/h no mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma;
5.1 8. noteikto vidējo braukšanas ātrumu uzrāda kilometros stundā ar iedaļas vērtību viens kilometrs stundā. Noteiktā vērtība tiek noapaļota uz leju līdz tuvākajam veselajam skaitlim. Kilometrus stundā norāda blakus skaitliskajai vērtībai;
5.19. automātisko auto svaru maksimāli pieļaujamā kļūda faktiskajos ekspluatācijas apstākļos nepārsniedz ±10 % no transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas.
5.1 1. kontroles vietas viduslīnija ir apzīmēta ar vizuāliem marķieriem uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves malā;
5.1 2. jānodrošina mērķa transportlīdzekļa fotoattēla vai fotoattēlu secīga kopuma ģenerēšana un šķērsošanas brīža laika reģistrācija, kas ir aizsargāta ar laika zīmogu, brīdī, kad mērķa transportlīdzeklis šķērso kontroles vietu, kā arī reģistrācijas numurzīmes atpazīšana;
5.1 3. jānodrošina iekārtas laika sinhronizāciju ar vismaz 2 (diviem) neatkarīgiem precīza laika avotiem;
5.1 4. lielākā absolūtā novirze no attāluma starp reģistrēšanas iekārtām kontroles vietās, ko kontroles laikā ņem vērā vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma, nedrīkst pārsniegt 0,5 % no noteiktā ceļa posma garuma;
5.1 5. mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma noteikšanu diapazonā no vismaz 20 km/h līdz ne mazāk kā 200 km/h;
5.1 6. ekspluatācijas temperatūras diapazons no vismaz -25 °C līdz ne mazāk kā +50 °C;
5.1 7. maksimāli pieļaujamā kļūda (precizitāte) faktiskajos ekspluatācijas apstākļos, nepārsniedz ±3 km/h no mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma;
5.1 8. noteikto vidējo braukšanas ātrumu uzrāda kilometros stundā ar iedaļas vērtību viens kilometrs stundā. Noteiktā vērtība tiek noapaļota uz leju līdz tuvākajam veselajam skaitlim. Kilometrus stundā norāda blakus skaitliskajai vērtībai;
5.19. automātisko auto svaru maksimāli pieļaujamā kļūda faktiskajos ekspluatācijas apstākļos nepārsniedz ±10 % no transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka iepriekš izteiktais priekšlikums projekta 7.punktā ietvertajā 5.12.apakšpunktā un 12.punktā ietvertajā 6.5.apakšpunktā lietot vienveidīgu Ceļu satiksmes likumam atbilstošu terminoloģiju, proti, terminus "valsts reģistrācijas numurs" un "valsts reģistrācijas numura zīme", nav ņemts vērā. Lūdzam attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
6.1. šo noteikumu 2. punktā minētā pārkāpuma veids;
Priekšlikums
Izvērtējusi precizēto 6.1. apakšpunktu, Tieslietu ministrija rosina to precizēt.
Kaut atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 60. punktam ir pieļaujama atsauču veidošana uz citām attiecīgā likumprojekta vienībām, tomēr skaidrības labad būtu ieteicams īsi aprakstīt 6.1. apakšpunktā minētās fiksētā pārkāpuma grupas pēc būtības.
Kaut atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 60. punktam ir pieļaujama atsauču veidošana uz citām attiecīgā likumprojekta vienībām, tomēr skaidrības labad būtu ieteicams īsi aprakstīt 6.1. apakšpunktā minētās fiksētā pārkāpuma grupas pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
