Atzinums

Projekta ID
24-TA-1044
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka Igaunijā sākotnēji šī mērķa īstenošanai tika realizēts pilotprojekts. Lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar informāciju, vai ir ticis izvērtēts sākotnēji ieviest līdzīgu risinājumu arī Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju par turpmāko rīcību, ja norādītais papildu nepieciešamais finansējums no valsts budžeta netiks rasts nepieciešamajā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar kopējā nepieciešamā finansējuma sadalījumu, ko plānots izmantot no ES fondu līdzfinansējuma un kas nepieciešams kā papildu finansējums no valsts budžeta, atbilstoši papildinot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktu ar papildu nepieciešamā finansējuma apmēru un tā sadalījumu pa gadiem, vienlaikus precizējot budžeta likumprojekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu, nosakot, ka Iekšlietu ministrijas priekšlikums finansējuma pārdalēm civilas aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai vērtējams ES fondu vidusposma novērtējuma sagatavošanas procesā.
Vēršam uzmanību, ka ES kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam (turpmāk – programma) ir apstiprināta un finansējums ir saplānots konkrētu investīciju īstenošanai, nosakot arī atbildīgās nozaru ministrijas par attiecīgo investīciju īstenošanu. Vienlaikus Finanšu ministrija ir uzsākusi programmā iekļauto investīciju īstenošanas vidusposma novērtējuma sagatavošanas procesu, lai 2025.gada sākumā virzītu nepieciešamos lēmumus ES fondu elastības finansējuma izmantošanai.
Attiecīgi Iekšlietu ministrijas identificēto vajadzību finansējuma piesaistes iespējas vērtējamas sadarbībā ar attiecīgo nozaru ministrijām, proti, saturiski vērtēt iespējas atbalsta risinājumus paredzēt jau plānoto, konkrēto nozaru ministriju pārziņā esošo ES fondu investīciju ietvaros, t.sk. nepieciešamības gadījumā nozaru ministrijām ir iespēja rosināt finansējuma pārdales priekšlikumus vidusposma novērtējuma sagatavošanas procesā.

Vienlaikus lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt norādīto informāciju arī informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Saistībā ar informatīvā ziņojuma 1.4.sadaļu vēršam uzmanību uz sekojošo. Izglītības un pirmsskolas izglītības iestāžu investīciju projektiem, kas var pretendēt uz valsts budžeta aizdevumu, Ministru kabineta 2024. gada 5. marta noteikumos Nr. 159 ”Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts budžeta aizdevuma saņemšanai” ir noteikti stigri kritēriji, tajā skaitā noteiktas izmaksas, kā, piemēram, jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas paplašināšanai ir noteikts maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs vienas jaunas vietas izveidei. Tā kā patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošana vai izveide izglītības un pirmsskolas izglītības iestādēs var  palielināt projekta kopējās izmaksas,  ir svarīgs Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) un Izglītības un zinātnes ministrijas viedoklis vai ziņojumā iekļautā redakcija rīcībai, kas paredz VARAM aicināt valsts aizdevuma saņēmējus veikt attiecīgā projekta ietvaros patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanu vai izveidi, šobrīd atbilst minētajiem Ministru kabineta noteikumiem. Vienlaikus uzsveram, ka aizņēmumu limits ir ierobežots, un pašvaldībām aizņēmumus var piešķirt tikai gadskārtējā valsts budžeta limita ietvaros, stingri ievērojot normatīvajos aktos noteiktos nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.6.sadaļā “Nepieciešamā rīcība” norādīts, ka pašvaldībām nepieciešams izstrādāt attiecīgus saistošos noteikumus un ieviest  attiecīgo mehānismu pašvaldības līdzfinansējuma patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidošanai ēkās vai to daļās (telpu grupās). Ņemot vērā, ka līdzfinansējuma mehānisma ieviešana paredz ietekmi uz pašvaldību budžetiem, norādām, ka būtisks ir Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 3.sadaļas "Priekšlikumi turpmākai rīcībai" 4.2.apakšpunktā minēto atsauci uz 5.1.apakšpunktu, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav šāda apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 1.2.sadaļu “Finansējuma pieejamība” papildināt ar pēdējo rindkopu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Tuvākajā laikā stāsies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.”
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar norādi, ka atbildīgās institūcijas, izstrādājot iespējamos motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai, kas attieksies uz saimnieciskās darbības veicējiem, tos vērtēs atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajām pazīmēm un, ja tiks secināts, ka publiskie līdzekļi tiek piešķirti pasākumam, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, to ieviešanā ievēros komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2.punktā noteikto uzdevumu, kas paredz informatīvā ziņojuma 2.pielikumā noteiktajām atbildīgajām iestādēm (Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, VARAM, Veselības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija) sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izvērtēt, kurās ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda investīcijās būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei, lūdzam rast iespēju informatīvo ziņojumu saskaņot ar plānotā uzdevuma izpildē iesaistītajām nozaru ministrijām, ņemot vērā attiecīgo nozaru ministriju atbildībā esošās ES fondu investīcijas. Saskaņā ar pieejamo informāciju vienotajā tiesību aktu portālā, informatīvais ziņojums šobrīd saskaņošanai nodots Finanšu ministrijai, Tieslietu ministrijai, Ekonomikas ministrijai un VARAM.
Piedāvātā redakcija
-