Atzinums

Projekta ID
25-TA-1065
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Papildināt noteikumu (grozījumu) projekta 6.punktā iekļautā Ministru kabineta 2013.gada 29.oktobra noteikumu Nr.1191 "Kārtība, kādā publiska persona nomā nekustamo īpašumu no privātpersonas vai kapitālsabiedrības un publicē informāciju par nomātajiem un nomāt paredzētajiem nekustamajiem īpašumiem" 11.6.apakšpunktā norādītos nekustamā īpašuma izmaksu veidus ar nekustamā īpašuma nodokļa izmaksām un nekustamā īpašuma apdrošināšanas izmaksām, ja attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ievērojot Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu darba specifiku, ierosinām papildināt noteikumu 2. punktu ar gadījumiem, kad noteikumus nepiemēro (izņemot šo noteikumu 17. un 18. punktu).
Ņemot vērā Latvijas Republikas ārējās robežas, it sevišķi ar Baltkrievijas Republiku nelikumīgas šķērsošanas gadījumu skaita pieaugumu un to, ka šīs personas iesniedz iesniegumus par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu, ir jārisina ar šo personu izmitināšanu saistīti jautājumi.
Vienlaikus, saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes 2024. gada 14. maijā pieņemtā Eiropas Savienības Migrācijas un patvēruma paktā nostiprināto (noteikumu kopums) un Latvijas Republikai noteiktajām kvotām Valsts robežsardzei ir jāspēj vienlaicīgi reģistrēt un izmitināt noteiktu skaitu aizturēto personu, taču esošās Valsts robežsardzes infrastruktūras kapacitāte ir nepietiekama. Tāpat drošu ārējo robežu nodrošināšanai, sākot no 2026. gada jūnija, Valsts robežsardzei būs jāveic skrīnings – personu, kas neatbilst nosacījumiem ieceļošanai Eiropas Savienībā, reģistrācija un identifikācija, drošības un veselības pārbaudes. Skrīningam pakļautajām personām būs jānodrošina izmitināšana.
Strauja patvēruma meklētāju pieplūduma gadījumā var būt nepieciešamība nomāt nekustamos īpašumus, kurus varētu izmantot patvēruma meklētāju vai skrīningam pakļauto personu īslaicīgai izmitināšanai, tādēļ būtu paredzams izņēmums kārtībā, kādā publiska persona nomā nekustamo īpašumu no privātpersonas vai kapitālsabiedrības, neattiecinot noteikumus uz nekustamajiem, kas nepieciešami patvēruma meklētāju izmitināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
Papildināt noteikumu 2.punktu ar jaunu apakšpunktu šādā redakcijā:
“nomā nekustamo īpašumu, kas nepieciešams patvēruma meklētāju izmitināšanai.”.
 
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu darba specifiku, ierosinām papildināt noteikumu 2. punktu ar gadījumiem, kad noteikumus nepiemēro (izņemot šo noteikumu 17. un 18. punktu).
Likuma “Par policiju” 1. pants nosaka, ka policija ir apbruņota militarizēta valsts vai pašvaldības institūcija, kuras pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem.
Likuma “Par policiju” 10. pantā ir noteikti policijas darbinieka pamatpienākumi, piemēram, nodrošināt kārtību, lai garantētu personu un sabiedrības drošību, saskaņā ar likuma prasībām veikt izmeklēšanu, kontrolēt ūdens satiksmes drošības noteikumu ievērošanu iekšējos ūdeņos, kā arī atpūtas kuģu reģistrācijas noteikumu ievērošanu, u.c.
Tādu Valsts policijas struktūrvienību kā Speciālo uzdevumu bataljona Ūdens operāciju nodaļas un pretterorisma vienības darbībai nepieciešamā darba vide atšķiras no vairuma citu Valsts policijas struktūrvienību prasībām, tādēļ to darbību nodrošināšanai var būt nepieciešami specifiski nekustamie īpašumi. Attiecībā uz Speciālo uzdevumu bataljona Ūdens operāciju nodaļu, piemērotu nekustamo īpašumu loks ir ierobežots dēļ nepieciešamības struktūrvienībai atrasties noteiktā atrašanās vietā (ierobežotā platībā), piemēram, Rīgā atrašanās vietai jānodrošina iespējas reaģēt uz notikumiem Daugavā Rīgas centra virzienā un virzienā uz Rīgas jūras līci, Rīgas jūras līcī, kā arī Ķīšezerā. Ņemot vērā struktūrvienības izmantojamos tehniskos līdzekļus, nekustamajam īpašumam atbilstoši specifikai ir jāatrodas ūdenstilpes krastam piegulošā sauszemes teritorijā.
Savukārt Valsts policijas pretterorisma vienības veiktās aktivitātes un personas, kas uzturas nekustamajā īpašumā ir pakļautas valsts noslēpuma aizsardzības prasībām, līdz ar to arī nekustamajam īpašumam ir jāatbilst īpašiem kritērijiem. Vienlaikus jāņem vērā, ka pretterorisma vienības darbības nodrošināšanai tiek izmantots specializēts bruņojums un tehniskie līdzekļi, kas jāizvieto nekustamajā īpašumā.
Ievērojot iepriekš minēto, ir secināms, ka Valsts policijas struktūrvienībām nepieciešamie nekustamie īpašumi neatbilst tipiskiem iznomājamajiem nekustamajiem īpašumiem, t.sk., biroja ēkām, tādēļ uz tiem nebūtu attiecināma kārtībā, kādā publiska persona nomā nekustamo īpašumu no privātpersonas vai kapitālsabiedrības.
 
Piedāvātā redakcija
Precizēt noteikumu 2.4.apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā:
“2.2. nomā ūdenstilpes vai ūdenstilpes krastam piegulošo sauszemes teritoriju”.

Precizēt noteikumu 2.13.apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā:
“2.13. nomā nekustamo īpašumu valsts drošības iestādes vai Valsts policijas pretterorisma vienības darbības nodrošināšanai;”.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt noteikumu (grozījumu) projekta anotāciju ar skaidrojumu, vai publiskai personai ir nepieciešams sagatavot kādu atsevišķu dokumentu, lai apstiprinātu saskaņā ar noteikumu (grozījumu) 2.punktu veiktā izvērtējuma rezultātu, ja nomnieks, izskatot VAS "Valsts nekustamie īpašumi" tīmekļvietnē publicēto informāciju par nomai pieejamajiem publiskas personas nekustamajiem īpašumiem konstatēs, ka neviens no tiem nav nomnieka prasībām atbilstošs nekustamais īpašums, vai, piemēram, izvērtējuma informācija iekļaujama lēmumā par nomas objekta piedāvājumu atlases organizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-