Projekta ID
22-TA-2145Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.10. punktā lūdzam precizēt nepieciešamās darbības katram no uzdevumā norādītajiem termiņiem.
Papildus norādām, ka informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.10. punkta izpilde ietekmē virkni citu informatīvā ziņojuma Rīcības plāna punktu izpildi saistībā ar pakalpojumu pieejamības nodrošināšanu pārrobežu lietotājiem, jo ir nepieciešama eIDAS klientu sasaiste ar vēsturiskajiem datiem Latvijas reģistros. Bez šīs funkcionalitātes atsevišķu e-pakalpojumu pieejamība pārrobežu lietotājiem būs ierobežota. Sekojoši norādām, ka informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.2.1. apakšpunkts, 2.2.2. apakšpunkts, 2.3. punkts., 2.5. punkts, 2.7. punkts, 2.8. punkts un 7.10. punkts izpildāms tikai pēc informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.10. punkta izpildes.
Līdz ar to, lūdzam pārskatīt un salāgot izpildes termiņus minētajiem informatīvā ziņojuma Rīcības plāna punktiem.
Papildus norādām, ka informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.10. punkta izpilde ietekmē virkni citu informatīvā ziņojuma Rīcības plāna punktu izpildi saistībā ar pakalpojumu pieejamības nodrošināšanu pārrobežu lietotājiem, jo ir nepieciešama eIDAS klientu sasaiste ar vēsturiskajiem datiem Latvijas reģistros. Bez šīs funkcionalitātes atsevišķu e-pakalpojumu pieejamība pārrobežu lietotājiem būs ierobežota. Sekojoši norādām, ka informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.2.1. apakšpunkts, 2.2.2. apakšpunkts, 2.3. punkts., 2.5. punkts, 2.7. punkts, 2.8. punkts un 7.10. punkts izpildāms tikai pēc informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.10. punkta izpildes.
Līdz ar to, lūdzam pārskatīt un salāgot izpildes termiņus minētajiem informatīvā ziņojuma Rīcības plāna punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā uzdevumu saturisko līdzību, aicinām dzēst informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.3. punktu, integrējot to 2.2. punktā.
Piedāvātā redakcija
2.2.punkts.
Uzdevums, pasākums:
Nodrošināt e-pakalpojumu (atbilstoši Regulas 1. pielikumam, ja pakalpojumam ir pārrobežu raksturs) un procedūru (atbilstoši Regulas 2. pielikumam) pieejamību pārrobežu lietotājiem tiešsaistē.
Sasniedzamais rezultāts:
Nodrošināta e-pakalpojumu un procedūru pieejamība tiešsaistē, pārrobežu lietotājiem (ja e-pakalpojumi tiešsaistē pieejami nacionālajiem lietotājiem), neskaitot OOTS.
Uzdevums, pasākums:
Nodrošināt e-pakalpojumu (atbilstoši Regulas 1. pielikumam, ja pakalpojumam ir pārrobežu raksturs) un procedūru (atbilstoši Regulas 2. pielikumam) pieejamību pārrobežu lietotājiem tiešsaistē.
Sasniedzamais rezultāts:
Nodrošināta e-pakalpojumu un procedūru pieejamība tiešsaistē, pārrobežu lietotājiem (ja e-pakalpojumi tiešsaistē pieejami nacionālajiem lietotājiem), neskaitot OOTS.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot tos informatīvā ziņojuma Rīcības plāna punktus, kuros norādītie uzdevumi pārklājas ar 2020. gada VARAM informatīvā ziņojuma “Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu” Rīcības plāna Regulas ieviešanai uzdevumiem un kuriem saskaņā ar tajā minētiem termiņiem būtu jābūt jau izpildītiem no institūciju puses, tādējādi izvairoties no izpildītu uzdevumu dublēšanās. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt informatīvā ziņojuma Rīcības plāna 2.2.2. apakšpunktu, 2.3. apakšpunktu, 2.5. punktu, 2.9. punktu, 2.11. punktu, 4.1. punktu, 5.1. punktu un 7.10. punktus. Gadījumā, ja minētā 2020. gada Rīcības plāna uzdevumi tomēr nav izpildīti, lūdzam par to attiecīgi norādīt informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma Rīcības plānā nav skaidri saprotams ministriju un citu iestāžu sadalījums pie uzdevumiem. Atbilstoši informatīvajā ziņojumā lietotajam saīsinājumiem "Iestādes - Tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības un tiešo pārvaldes iestāžu un pašvaldību padotības institūcijas” pēc būtības arī ministrijas ir iestādes. Līdz ar to lūdzam pārskatīt atbildīgo institūciju definēšanu pie uzdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saistībā ar informatīvajā ziņojumā 12. lapā norādīto SIT kontaktpunktu, par kuru jāsniedz statistikas dati repozitorijā, lūdzam VARAM sniegt skaidrojumu, vai attiecīgajā sistēmā iegūto statistiku ir nepieciešams nodot repozitorijā, ņemot vērā, ka tādējādi veidojas informācijas dublēšanās, jo Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 524/2013 (2013. gada 21. maijs) par patērētāju strīdu izšķiršanu tiešsaistē un ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004 un Direktīvu 2009/22/EK 5. panta 4. punkts jau paredz, ka publiski ir jādara pieejami “statistikas dati par to strīdu iznākumu, kuri tikuši nosūtīti SAI vienībām, izmantojot SIT platformu”. Ņemot vērā, ka Regula 2018/1824 ir jaunāka, lūdzam VARAM sniegt atbildi attiecībā uz to, kāda tieši papildus darbības no PTAC puses būtu vēl veicamas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma izstrādes laikā saskaņā ar EK Īstenošanas regulu (ES) 2020/1121 EM un LIAA reizi pusgadā savas kompetences ietvaros publicē ar palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem saistītos statistikas datus. Ņemot vērā informatīvā ziņojuma izstrādes ieilgušo procesu, aicinām informatīvā ziņojuma 3. sadaļā piektajā rindkopā ietverto informāciju vienkāršot, norādot tikai konstatējumus, par kādiem palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem attiecīgajā periodā statistikas informācija repozitorijā ir pieejam, un par kuriem – nav. Tādējādi varēs izvairīties no konkrētu datumu minēšanas, kas uz kārtējo informatīvā ziņojuma saskaņošanas brīdi jau ir nepilnīgi.
Piedāvātā redakcija
Tika atjaunota aktuālā informācija par palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem ne tikai portālā Latvija.gov.lv, bet arī EK izveidotajā saišu repozitorijā portālā “Your Europe” (3.3. uzdevums). EK izveidotajā saišu repozitorijā portālā “Your Europe” par 2021. un 2022. gadu publicēta statistika par iesniegtajiem pieprasījumiem Vienotajā pakalpojumu kontaktpunktā, Vienotajā produktu kontaktpunktā, Būvizstrādājumu informācijas punktā un Valsts pārrobežu veselības aprūpes kontaktpunktā. Savukārt repozitorijā nav pieejami dati par pieprasījumiem Eiropas darba mobilitātes portāla EURES un Platformas strīdu izšķiršanai tiešsaistē (turpmāk - SIT) kontaktpunktā.
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2. sadaļas devītajā rindkopā minēts, ka līdz 2022. gada maijam OOTS regula netika pieņemta, savukārt 2. sadaļas 11. rindkopā, ka tā tomēr 2022. gadā tika apstiprināta. Aicinām konsolidēt šajā sadaļās ietverto informāciju, minot tikai OOTS regulas pieņemšanu faktu un secinājumu, ka aizkavēšanās OOTS regulas apstiprināšanā rada nopietnus riskus dalībvalstīm attiecīgās Regulas 2018/1724 prasības ieviešanai nacionālā līmenī. Vienlaikus lūdzam iekļaut arī EK viedokli par to, vai dēļ šādas aizkavēšanās, attiecībā uz šīs prasības izpildi dalībvalstīm būs dotas kādas atkāpes uz ieviešanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvais ziņojums kopumā nesniedz informāciju par 2021.-2022. gadā paredzēto uzdevumu izpildi, kas ļautu secināt, vai iestādes ir veikušas visas vajadzīgās darbības Regulas 2018/1724 prasību savlaicīgai izpildei. Piemēram, informatīvā ziņojuma 2. sadaļas otrajā rindkopā norādīts, ka 2021. gadā tika veikta procedūru kartēšana, savukārt trešajā rindkopā norādīts, ka plānots iekļaut vairākus desmitus pakalpojumus – tomēr tālāk iztrūkst informācija par šo darbību izpildes statusu. Arī informatīvā ziņojuma 2. sadaļas astotajā rindkopā ir minēts, ka 2022. gadā turpinājās darbs pie pakalpojumu pārrobežu pieejamības nodrošināšanas un pašvaldību pakalpojumu pārveides, kuras rezultātā tiks veikta pakalpojumu pieejamības uzlabošana ne tikai Latvijas, bet arī ārvalstu pakalpojumu pieprasītājiem. Ņemot vērā, ka šajā sadaļā iztrūkst informācijas par konkrētām darbībām un sasniegto rezultātu, nav iespējams gūt pārliecību, kas ir vai nav paveikts. Ņemot vērā minēto, aicinām informatīvajā ziņojuma sadaļās, kas veltītas prasību izpildes gaitai, iekļaut informāciju, kas ļautu pārliecināties par iestāžu paveikto un vēl veicamo darba apjomu pilnīgai prasību izpildei katrā no sadaļām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma Ievada 2. rindkopas otrajā teikumā minēta EK 2019. gada 31. jūlijā apstiprinātā darba programma. Minētā darba programma ir paredzēta 2019.-2020. gadam. Ņemot vērā, ka VARAM sagatavotais informatīvais ziņojums attiecināms uz 2021. un 2022. gadu, aicinām precizēt informāciju, dodot atsauci uz EK darba programmu 2021.-2022. gadam.
Piedāvātā redakcija
Informatīvajā ziņojumā minēts paveiktais sešos rīcības virzienos, balstoties uz 2020. gada 19. maija informatīvā ziņojuma 6. daļu “Rīcības plāns Regulas ieviešanai” un EK 2022. gada 1.marta darba programmu Regulas īstenošanai 2021.-2022. gadā.
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka uzdevums nozaru ministrijām sagatavot plānu Regulas 2018/1724 prasību īstenošanai tika noteikts 2020. gada VARAM informatīvā ziņojuma “Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu” Rīcības plāna Regulas ieviešanai 2.15. punkta uzdevumā (TA-767), turklāt tā izpildes termiņš bija 2020. gada 31. jūnijs. Pamatojoties uz minēto, lūdzam svītrot protokollēmuma 3. punktu. Gadījumā, ja konkrētais uzdevums VARAM ieskatā joprojām nav izpildīts, lūdzam, atkārtoti uzdodot uzdevumu ministrijām, arī informatīvo ziņojumu papildināt ar informāciju, kas skaidrotu to, kas no iepriekš dotā uzdevuma nav izpildīts. Tāpat lūdzam ietvert informāciju, vai minētais uzdevums attiecas uz visām ministrijām, vai kādu/-ām konkrēti.
Piedāvātā redakcija
-