Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2661
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot 3.2.11. punktu, jo ar patronāžu saprotam ģimenes ārsta vizīti pie zīdaiņa Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" ietvaros, kur ir noteiktas profilaktiskās apskates pie ģimenes ārsta (ārsta praksē). Nav saprotams arī pasākuma mērķis. Turklāt, šobrīd Veselības ministrijā sadarbībā ar Labklājības ministriju norit darbs pie algoritma pēcdzemdību aprūpē izstrādes, kas iekļauj vecmātes vizītes mājās pie jaunās māmiņas un jaundzimušā pēcdzemdību periodā. Vizīšu laikā tiks veikti konkrēti izmeklējumi, kā rezultātā varēs pārliecināties gan par jaundzimušā, gan par māmiņas fizisko, psihoemocionālo veselību (māmiņai), sociālajiem riskiem un labbūtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot 3.2.3. punktu, jo skrīnings ir veicams visiem, bet nav skaidri instrumenti, kā šos jauniešus motivēt doties pie speciālista analīžu nodošanai, turklāt katram skrīningam pretī ir jāparedz ārstēšana. Tādējādi lietderīgāk būtu fokusēties uz jauniešu izglītošanu, jo šobrīd izmeklējumu veikšana tiek apmaksāta, ja ir līgumattiecībās ar Nacionālo veselības dienestu esoša speciālista nosūtījums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbalstam 1.1.12. punkta atstāšanu, tikai tādā gadījumā, ja līdztekus Veselības ministrijai atbildīga par pasākuma izpildi tiek likta arī Labklājības ministrija. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt līdzatbildīgos 1.1.5. punktam ar pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām, ņemot vērā, ka šī punkta apakšpunktos iekļautie pasākumi ir realizējami tikai sadarbojoties atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām kopā, tai skaitā pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pasākuma 3.3.6. ietvaros nodalīt, ka Slimību profilakses un kontroles centrs (atbildīgais) un Veselības ministrija (līdzatbildīgais) ir atbildīgi tikai par pēdējā punkta “Izglītot Latvijas iedzīvotājus par drošu atpūtu uz ūdens un atrašanos tā tuvumā, potenciālo riku identificēšanu un spēju izsaukt palīdzību” izpildi. Piedāvātajā redakcijā Veselības ministrija nesaskata nozares kompetenci un rīkus minēto pasākumu īstenošanai. Vēršam uzmanību, ka Veselības ministrija veicina veselību ietekmējošo paradumu maiņu, tostarp, mazinot ārējo nāves cēloņu – traumatisma, noslīkšanas u.c. riskus, tomēr arī citām nozarēm atbilstoši kompetencei, kā arī pašvaldībām ir jāsekmē iedzīvotāju veselības aizsardzība. Lūdzam norādīt atbildīgos par pārējo punktu izpildi atbilstoši kompetencei un rīcības iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai ministriju kompetencei, lūdzam par pasākuma 3.1.1. izpildi kā atbildīgo institūciju norādīt Izglītības un zinātnes ministriju, savukārt, par līdzatbildīgo – Veselības ministriju. Vēršam uzmanību, ka izglītības saturs un pedagogu profesionālā pilnveide ietilpst Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē, savukārt, Veselības ministrija var sniegt atbalstu atbildīgajai ministrijai un tās padotības iestādēm gadījumos, kad risināmie jautājumi skar veselību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojums ir konceptuāli atbalstāms, tomēr tas ir jāprecizē:
1. Dokumenta ievadā dota atsauce uz lēmumu pāriet no šaurākas izpratnes par demogrāfiju uz plašāku, iezīmējot tās vietu un nozīmi visu nozaru attīstības politikās, tomēr dokumenta saturs pamatā ir koncentrēts uz labklājības jomu, tajā skaitā arī analītiskajā sadaļā, papildus būtu vērtīgi izpētīt un dot secinājumus par citu valstu demogrāfiskās politikas attīstību un rezultātiem, efektīvākajiem pasākumiem un attiecīgi izvirzīt prioritātes. Tāpat svarīgi būtu paredzēt periodiskus mērījumus par pasākumu esošo un arī trūkstošo ietekmi uz  demogrāfiskajiem rādītājiem valstī (piemēram, piesaistot zinātniskās institūcijas, ārvalstu ekspertus, valsts programmas ietvaros), kas attiecīgi vidēja un ilermiņa perspektīvā varētu palīdzēt nosliekties par atbalstu vieniem vai citiem rīcības virzieniem un pasākumiem, attiecīgi atvēlot tam līdzekļus. 
2. Ievadā ir identificēti 3 rīcības virzieni - bērns kā vērtība, kvalitatīva dzīves vide un migrācijas jautājumi. Ja pieņemam, ka sabiedrības veselības uzlabošana, prevence un izglītošana ietilpst zem kvalitatīvas dzīves vides, tad attiecībā uz Veselības ministrijas kompetences jautājumiem būtu nepieciešams papildināt un piedāvāt Labklājības ministrijai iekļaut ziņojumā izvērstāku sadaļu par sabiedrības veselības situāciju, par Veselības ministrijas kompetencē esošajiem politikas plānošanas dokumentiem un to pasākumiem, kas ir vērsti ne tikai uz mātes un bērna labbūtības veicināšanu, bet arī uz aptaukošanās un liekā svara mazināšanu, uz atkarību ārstēšanas plānu utt., par veselības aprūpes pilnveidi un par mirstības mazināšanu no novēršamām saslimšanām. Respektīvi - vispirms sasaiste ar Veselības ministrijas politiku un tad galvenie virzieni, pasākumi, robežtermiņi. Labklājības ministrija ir minējusi, ka nevēlas dublēt pasākumus, kas jau ir minēti kur citur, bet tādā gadījumā ir svarīgi norādīt sasaisti kas un kur ir noteikts, atbalstīts utt. Piemēram,  informatīvajā ziņojumā nav atrodama analīze par veselīgi nodzīvotajiem mūža gadiem, bet tādai būtu jābūt, jo situācija Latvijai ir visbēdīgākā OECD valstu vidū.
3. Detalizācijas līmenis pasākumiem un termiņiem plānā ir dažāds - tiek sajaukti kopā mikro un makro pasākumi.
4. Kopumā šķiet, ka veselības sadaļas šajā info ziņojumā varētu būt plašāka.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pasākumam 3.2.2. norādīt Nacionālo veselības denestu kā atbildīgo institūciju līdztekus Veselības ministrijai. Kā arī, lūdzam līdzatbildīgos pasākumam "Ieviest kompleksu zobārstniecības aprūpes programmu “Ieviest kompleksu zobārstniecības aprūpes programmu "Veseli zobi Latvijas bērniem” – pilotprojekts" papildināt ar Rīgas Stradiņa universitāti.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pie 1.1.11. punkta kā līdzatbildīgos norādīt - Labklājības ministriju, pašvaldības, nevalstiskās organizācijas un Veselības ministriju, ņemot vērā, ka pasākumi iekļauj ne tikai veselības aprūpes pakalpojumus, bet arī zemākas intervences pakalpojumus. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam pasākumam 3.2.6. norādīt Nacionālo veselības denestu kā atbildīgo institūciju līdztekus Veselības ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk