Projekta ID
25-TA-1058Atzinuma sniedzējs
Ārvalstu investoru padome Latvijā
Atzinums iesniegts
07.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ārvalstu investoru padome Latvijā (turpmāk – FICIL) ir izskatījusi Ekonomikas ministrijas sagatavoto atjaunināto informatīvā ziņojuma “Latvijas ilgtspējīgas enerģijas tehnoloģiju attīstības ietvars līdz 2035.gadam”, id. Nr. 25-TA-1058 (turpmāk - Ziņojums) redakciju.
FICIL vispirms vēlas pateikties, ka, izstrādājot atjaunināto Ziņojuma redakciju, kopumā ir tikuši ņemti vērā FICIL iepriekš izteiktie iebildumi un priekšlikumi. Taču, iepazīstoties ar atjaunināto redakciju, papildus vēršam uzmanību uz šādiem iebildumiem:
FICIL izsaka iebildumu pie 1.2. nodaļas. CO2 uztveršana dažādās industrijās potenciāli var kalpot par vai radīt izejvielas jaunu produktu un preču ražošanai. Tomēr šim mērķim primāri kalpos tieši ilgtspējīgā jeb zaļā CO2 uztveršana, jo šo sadaļu iespējams izmantot vai pārveidot lietošanai jaunu produktu ražošanā. Lūdzam iekļaut Ziņojumā norādi par to, ka CO2 zaļās komponentes uztveršana un pārstrāde ir iespējama no biomasas sadedzināšanas SIA Gren Latvija koģenerācijas stacijās. Nākotnē tā būs iespējama no sadedzināto atkritumu nefosilās daļas.
Secīgi, Ziņojumā ir norādīts, ka lokālās komponentes iekļaušana CCS ietilpst šī Ziņojuma tvērum. Tādēļ ir būtiski 1.6.nodaļas 3.punkta pirmajā apakšpunktā konkretizēt, ka lokālās komponentes iekļaušana CCS ir veicināma, pielietojot jau pašlaik pieejamo un turpmāk nākotnē citos īstenotajos industriālajos CO2 uztveršanas projektos iegūto ilgtspējīgo jeb zaļo CO2 komponenti. Proti, veicināma ir lokālu komponenšu un lokāli iegūtu CO2 zaļo komponenšu iekļaušana CCS tehnoloģiskajos risinājumos.
Izsakot šo iebildumu, FICIL ņem vērā 1.2.nodaļas pēdējā rindkopā ietverto norādi, ka Klimata un enerģētikas ministrija plāno jaunu, atsevišķu informatīvo ziņojumu par CCS, tomēr lokālā komponente CCS tiekot saglabāta šī Ziņojuma tvērumā.
FICIL izsaka iebildumu pie 3.4.un 3.7.nodaļas. Tajās vispārīgi norādīts iestāžu pienākums izglītot sabiedrību vai veicināt sabiedrības izpratni par atjaunojamo enerģiju un ūdeņraža projektu īstenošanu. Apzinoties, ka sabiedrības bieži noraidošā attieksme un nostāja, ka projekti kopumā ir nepieciešami, taču ne mūsu pagalmā, FICIL aicina nenivelēt šo būtisko jautājumu līdz vispārinātām frāzēm par informēšanas vai izglītošanas pienākumu. FICIL aicina iekļaut ziņojumā vismaz 2-3 konkrētākas norādes par to, kādas aktivitātes šajā jomā būtu īstenojamas un kā tiks gūta pārliecība par šo aktivitāšu sniegto rezultātu.
FICIL vispirms vēlas pateikties, ka, izstrādājot atjaunināto Ziņojuma redakciju, kopumā ir tikuši ņemti vērā FICIL iepriekš izteiktie iebildumi un priekšlikumi. Taču, iepazīstoties ar atjaunināto redakciju, papildus vēršam uzmanību uz šādiem iebildumiem:
FICIL izsaka iebildumu pie 1.2. nodaļas. CO2 uztveršana dažādās industrijās potenciāli var kalpot par vai radīt izejvielas jaunu produktu un preču ražošanai. Tomēr šim mērķim primāri kalpos tieši ilgtspējīgā jeb zaļā CO2 uztveršana, jo šo sadaļu iespējams izmantot vai pārveidot lietošanai jaunu produktu ražošanā. Lūdzam iekļaut Ziņojumā norādi par to, ka CO2 zaļās komponentes uztveršana un pārstrāde ir iespējama no biomasas sadedzināšanas SIA Gren Latvija koģenerācijas stacijās. Nākotnē tā būs iespējama no sadedzināto atkritumu nefosilās daļas.
Secīgi, Ziņojumā ir norādīts, ka lokālās komponentes iekļaušana CCS ietilpst šī Ziņojuma tvērum. Tādēļ ir būtiski 1.6.nodaļas 3.punkta pirmajā apakšpunktā konkretizēt, ka lokālās komponentes iekļaušana CCS ir veicināma, pielietojot jau pašlaik pieejamo un turpmāk nākotnē citos īstenotajos industriālajos CO2 uztveršanas projektos iegūto ilgtspējīgo jeb zaļo CO2 komponenti. Proti, veicināma ir lokālu komponenšu un lokāli iegūtu CO2 zaļo komponenšu iekļaušana CCS tehnoloģiskajos risinājumos.
Izsakot šo iebildumu, FICIL ņem vērā 1.2.nodaļas pēdējā rindkopā ietverto norādi, ka Klimata un enerģētikas ministrija plāno jaunu, atsevišķu informatīvo ziņojumu par CCS, tomēr lokālā komponente CCS tiekot saglabāta šī Ziņojuma tvērumā.
FICIL izsaka iebildumu pie 3.4.un 3.7.nodaļas. Tajās vispārīgi norādīts iestāžu pienākums izglītot sabiedrību vai veicināt sabiedrības izpratni par atjaunojamo enerģiju un ūdeņraža projektu īstenošanu. Apzinoties, ka sabiedrības bieži noraidošā attieksme un nostāja, ka projekti kopumā ir nepieciešami, taču ne mūsu pagalmā, FICIL aicina nenivelēt šo būtisko jautājumu līdz vispārinātām frāzēm par informēšanas vai izglītošanas pienākumu. FICIL aicina iekļaut ziņojumā vismaz 2-3 konkrētākas norādes par to, kādas aktivitātes šajā jomā būtu īstenojamas un kā tiks gūta pārliecība par šo aktivitāšu sniegto rezultātu.
Piedāvātā redakcija
-
