Atzinums

Projekta ID
24-TA-1224
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
20.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas virzītajiem grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (turpmāk – Noteikumu projektu) un sniedz atzinumu.

Ņemot vērā plānotos grozījumus Noteikumu projektā, kas paredz ieviest valsts noteikto pārbaudes darbu, beidzot 9. klasi, dabaszinātņu mācību jomā, tādējādi aizstājot starpdisciplināro diagnosticējošo darbu, kur tika pārbaudītas arī skolēnu zināšanas sociālo zinātņu, vēstures un pilsoniskās mācības jomās, aicinām saglabāt iespēju pārbaudīt un valsts mērogā salīdzināt skolēnu zināšanas arī sociālo zinātņu, vēstures un pilsoniskās mācības jomās.

Atsaucoties uz Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" 2. punktu, kas nosaka, ka pamatizglītības satura īstenošanas mērķis ir vispusīgi attīstīts un lietpratīgs skolēns, kurš ir ieinteresēts savā intelektuālajā, sociāli emocionālajā un fiziskajā attīstībā, dzīvo veselīgi un droši, mācās ar prieku un interesi, sociāli atbildīgi līdzdarbojas sabiedrības norisēs un uzņemas iniciatīvu, ir Latvijas patriots, kā arī 5.2.5. punktu, kas nosaka, ka pilsoniskā līdzdalība ir viena no obligāti apgūstamajām pamatizglītības prasmēm, aicinām izstrādāt un noteikt vienotu diagnosticējošo darbu, beidzot 9. klasi, sociālo zinātņu, vēstures un pilsoniskās mācības jomās.

Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas datiem tikai 8 % jauniešu uzskata, ka viņiem ir augstas iespējas ietekmēt lēmumus savā pašvaldībā, bet tikai 5 % ir pārliecināti par augstām iespējām ietekmēt lēmumus valsts līmenī. Zemā izpratne un iesaiste pilsoniskās līdzdalības, tai skaitā sociālo zinātņu un vēstures mācību jomās, rezultējas pasīvā, viegli ietekmējamā sabiedrībā, kas esošajā ģeopolitiskajā situācijā ir būtisks drauds valsts drošībai.[1] Lai motivētu skolēnus izprast un apgūt sociālo zinātņu, vēstures un pilsoniskās mācību jomas, nepieciešams nodrošināt vienotu diagnosticējošo darbu, kas ļaus gan skolotājiem novērtēt skolēnu zināšanas attiecīgajās jomās, gan arī motivēs skolēnus padziļināti apgūt attiecīgās jomas, lai pēc iespējas sekmīgāk to nokārtotu.



[1] Tiesību akta projekta nr. 23-TA-1285 anotācija (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/0f644b0b-c273-41f3-908a-9bb9957a3b2a)
 
Piedāvātā redakcija
-