Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka no 2025.gada 13.februārā plkst. 22:00 līdz 14.februārā plkst. 01:00 ir ieplānoti Valsts informācijas sistēmu savienotāja Vienotās pieteikšanās moduļa tehniskie uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar visiem autentifikācijas rīkiem.
Projekta ID
24-TA-2299
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
17.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums par Krīzes vadības padomes 2024.gada 30.jūlija sēdes protokola 2.3.apakšpunktā dotā uzdevuma izpildi"
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP) 2024.gada 24.septembrī ievietoja iebildumu par Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par Krīzes vadības padomes 2024.gada 30.jūlija sēdes protokola 2.3.apakšpunktā dotā uzdevuma izpildi” (turpmāk – Informatīvais ziņojums).
LPS iebildums satur norādi, ka Informatīvajā ziņojumā jānorāda ne vien uz Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma grozījumiem, ar kuriem pašvaldībām tiks piešķirts deleģējums izdot regulējumu par atbalsta sniegšanu iedzīvotājiem katastrofu (dabas stihiju) seku likvidēšanai un atjaunošanas pasākumu veikšanai, bet arī uz citiem ar to saistītiem, pašvaldības rīcību ierobežojošiem normatīvo aktu grozījumiem. Pašvaldībām izdodot attiecīgus saistošos noteikumus nevar rasties apstākļi, kad rodas pretruna starp normatīvajiem aktiem, kas regulē publiskas personas finanšu līdzekļu izlietošanu, mantas atsavināšanu, īpašuma tiesību ierobežošanu, uzskaites kārtību budžeta iestādēs, u.c.
LPS norāda uz apstākli, ka gadījumā, ja netiks veikti grozījumi arī citos normatīvajos aktos, pašvaldību darbinieki vai amatpersonas atturīgi vērtēs šādu saistošo noteikumu izdošanas nepieciešamību vai iespējami sašaurinās saistošo noteikumu tvērumu (rīcības, finansējuma, teritorijas, u.c. apmēru). Norādām, ka Tieslietu ministrija Informatīvajā ziņojumā jau iekļāvusi atsauci, ka pašvaldībām būtu piešķiramas tiesības izdot vispārīgo administratīvo aktu, kas būtu brīvais administratīvais akts (piemērojamā tiesību norma ļauj iestādei izlemt, vai administratīvo aktu izdot vai neizdot, bet izdošanas gadījumā nenosaka konkrētu tā saturu). Šāds formulējums jau rada jautājumus, kādas tieši tiesības ar saistošajiem noteikumiem pašvaldībām būtu piešķiramas krīzes apstākļos un vai tas neradīs kādas tālejošas, negatīvas sekas to pieņēmējiem.
Valsts sekretāru 2024.gada 17.oktobra sanāksmē LPS saņēma Finanšu ministrijas skaidrojumu, ka Informatīvajā ziņojumā nav jāparedz citu  normatīvo aktu grozījumi, jo grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā, kā speciālajā likumā, ir pietiekami. Šādam Finanšu  ministrijas apgalvojumam LPS nevar piekrist ievērojot iepriekšminētos apsvērumus. Tai skaitā piebilstams, ka Valsts sekretāru 2024.gada 17.oktobra sanāksmē LPS izteica priekšlikumu atbildīgajām ministrijām izstrādāt pašvaldībām vadlīnijas attiecīgo saistošo noteikumu izstrādei, vai vismaz sagatavot minimālo prasību uzskaitījuma to sagatavošanai. Šādu norādījumu esamība iedrošinātu pašvaldības uz aktīvu rīcību attiecīgo lēmumu pieņemšanā.
Ievērojot visu augstāk minēto, aicinām Ministru kabinetam rast kompromisu šajā situācijā, tādejādi papildinot Informatīvā ziņojuma protokollēmumu ar punktu, kas paredz Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, līdz Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma grozījumu spēkā stāšanās dienai, sagatavot pašvaldībām vadlīnijas krīzes vadības saistošo noteikumu izstrādei.
Piedāvātā redakcija
-