Atzinums

Projekta ID
22-TA-2915
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Mobilitātes asociācija
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Latvijas Mobilitātes asociācija (turpmāk – Asociācija) iebilst pret Ceļu satiksmes noteikumu grozījumos iekļauto prasību visiem elektroskrejriteņu vadītājiem brauciena laikā lietot aizsargķiveri. Asociācija atbalsta un aicina virzīt grozījumu projektā sākotnēji ietverto prasību par obligātu ķiveres lietošanu elektroskrejriteņu vadītājiem vecumā no 14 līdz 17 gadu vecumam, savukārt no 18 gadu vecuma ķiveru lietošana būtu ieteicama, tomēr brīvprātīga.
Šo nostāju pamato arī mazaizsargāto satiksmes dalībnieku savainojumu statistika (CSDD dati), kas liecina, ka 2022.gadā no visiem oficiāli 235 reģistrētajiem skrejriteņu savainojumiem Rīgā tikai 6 klasificējami kā smagi, tai pat laikā riteņbraucēju vidū smagi savainoto īpatsvars ir pat lielāks – 7 no 192 savainotajiem. 
Būtiski ņemt vērā, ka 2022.gadā skrejriteņus Rīgā izmantoja vairāk kā 200 tūkstoši Rīgas iedzīvotāju un šogad lietotāju skaits varētu pārsniegt 250 tūkstošus.
Asociācija atbalsta nepieciešamību pilnveidot dažādu mikromobilitātes rīku, tajā skaitā elektroskrejriteņu, lietošanas regulējumu ar mērķi paaugstināt satiksmes un tās dalībnieku drošību. Vienlaikus, veicot regulējuma pilnveidošanu, aicinām saglabāt vienlīdzīgu attieksmi pret visiem mikromobilitātes transportlīdzekļiem, kā arī pret šo transportlīdzekļu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem. Ķiveru lietošana ir brīvprātīga pilngadību sasniegušiem velosipēdistiem, tāpēc, ievērojot vienlīdzības principu, atbalstām šādas pašas prasības ieviešanu arī attiecībā uz pilngadību sasniegušiem elektroskrejriteņu lietotājiem. 
Piedāvātie grozījumi nenosaka, vai elektroskrejriteņu koplietošanas pakalpojuma operatoriem tiek uzlikts pienākums nodrošināt ķiveres pakalpojuma lietotājiem vai par to ir atbildīgs elektroskrejriteņa vadītājs. Ja ķiveres jānodrošina koplietošanas pakalpojuma sniedzējiem, tad papildus biznesam kritiskus izaicinājumus radītu jautājumi, kas saistīti ar higiēnas prasību ievērošanu, kā arī pastāv koplietošanas ķiveru bojāšanas vai zādzības risks. Šie apstākļi var ierobežot pakalpojuma pieejamību un līdz ar to samazināt mikromobilitātes risinājumu izmantošanu pilsētu satiksmē. Pat, ja operatori spētu atrast veidu, kā nodrošināt ķiveres esamību, nav nekādu kontroles rīku, kā pārliecināties, ka ķivere tiešām tiks izmantota. 
Ķiveru obligāta lietošana visām vecumu grupām rada nepieciešamību nodrošināt šīs prasības ievērošanas kontroli un pilnveidot kontroles mehānismu, līdz ar to radītu papildu slodzi kontroles institūcijām, kurām jau šobrīd trūkst resursu daudz nopietnāku pārkāpumu kontrolei - kā braukšana dzērumā un divatā uz viena skrejriteņa, kas ir pamatcēlonis lielākajai daļai negadījumu ar savainojumiem.

 
Piedāvātā redakcija
Obligāta ķiveres lietošana elektroskrejriteņu vadītājiem vecumā no 14 līdz 17 gadu vecumam, savukārt no 18 gadu vecuma ķiveru lietošana ir ieteicama, tomēr brīvprātīga.