Atzinums

Projekta ID
23-TA-712
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 300.2.pasākumā pie deklarācijas uzdevuma “Optimizēsim valsts resursu fizisko infrastruktūru, vienlaikus investējot esošajās telpās, tehnoloģijās un digitālajā vidē, lai valsts pārvaldi veidotu par mūsdienīgu darba vietu” norādītie sasniedzami rezultāti un to izpildes termiņi atšķiras no Valsts kancelejas TAP portālā virzītā  Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.-2027. gadam projekta (22-TA-3192), kura 5.1.apakšpunktā (pasākums: Viedas darba vides tīkla izveide visā Latvijas teritorijā) norādīti analoģiski uzdevumi, un kura redakciju projekta saskaņošanas gaitā saskaņoja Finanšu ministrija un VAS "Valsts nekustamie īpašumi".
Tā piemēram,  Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.-2027. gadam, projekta 5.1.apakšpunktā “Viedas darba vides tīkla izveide visā Latvijas teritorijā” kā sasniedzamais darbības rezultāts norādīts: “Tiek nodrošināta plašāka fiziskās darba vides pieejamība valsts pārvaldes esošajiem un potenciālajiem nodarbinātajiem, kuri vēlas dzīvot un strādāt ārpus Rīgas.Ir izveidoti vismaz trīs kopstrādei pielāgoti biroji ārpus Rīgas, termiņš: 2027. gada otrais pusgads.”
Turpretim Valdības rīcības plānā kā sasniedzamais rezultāts norādīts: “vismaz četri kopstrādei pielāgoti biroji ārpus Rīgas, kurus ir izmantojuši vismaz 1000 valsts pārvaldes darbinieki. Ilgtermiņā tiks nodrošināta vienmērīga reģionālā attīstība., termiņš- 31.10.2026.
Tāpat atšķiras Valdības rīcības plānā un Valsts pārvaldes modernizācijas plānā  2023.-2027. gadam noteiktie termiņi tiesiskā ietvara un tiesiskā regulējuma izstrādei, kā arī virzībai uz viedas valsts pārvaldes darba vides infrastruktūras izveidi Rīgā, un kopstrādes telpu ieviešanai.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt 300.2.pasākuma darbības rezultātus atbilstoši aktuālajai Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.-2027. gadam projekta redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam 255.3.pasākumā Finanšu ministriju svītrot kā līdzatbildīgo institūciju, jo līdzatbildīgā institūcija ir iestāde, kura atbilstoši kompetencei piedalās uzdevuma īstenošanā, paužot par to viedokli, savukārt, ja pasākuma īstenošanai nepieciešams papildu finansējums, tas nenozīmē, ka minētajam pasākumam Finanšu ministrija ir līdzatbildīgā institūcija.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam 52.1. pasākumā Finanšu ministriju svītrot kā līdzatbildīgo institūciju, jo Finanšu ministrijas kompetencē nav sagatavot priekšnoteikumus vēstniecību atvēršanai. Papildus lūdzam precizēt 4.darbības rezultātu, ievērojot, ka atbilstoši Ārlietu ministrijas sagatavotajam noteikumu projektam “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta par diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), karavīru, Eirojusta pārstāvju un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem” (22-TA-1135) obligāto iemaksu veikšana paredzēta no 1000 euro nevis divām minimālajām mēnešalgām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam 46.2.pasākumā Finanšu ministriju svītrot kā līdzatbildīgo institūciju, jo Finanšu ministrijas kompetencē nav Latvijas prezidentūras Eiropas Padomes Ministru komitejā sagatavošana un novadīšana. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Tā kā 144.1. pasākums nav nodokļu politikas un nodokļu administrēšanas kompetences jautājums, lūdzam to pārcelt uz Valdības rīcības plāna sadaļu III. ENERĢĒTIKA, KLIMATS UN VIDE.
 
Tā kā 145.1. pasākums  ir horizontāls, kas skar vairākas jomas, un primāri paredz nepiešķirt finansējumu no budžeta līdzekļiem ārzonās reģistrētiem uzņēmumiem, tādējādi būtu iekļaujams citā sadaļā. Uzdevumā ietverti ne tikai nodokļu atlaižu vai atvieglojumu pasākumi, bet arī atbalsta, dotāciju, atvieglojumu, subsīdiju, stimulēšanas un citi ekonomiskie un sociālie atbalsta pasākumi.
Papildus tam vēršam uzmanību, ka izpildi nevarēs nodrošināt tikai nodokļu politikas ietvaros, jo pasākums ietver plašāku kompetenci. Aicinām kā atbildīgo institūciju noteikt Valsts kanceleju un visu nozaru ministrijas kā līdzatbildīgās institūcijas (jau šobrīd atbilstoši “Par Eiropas Komisijas 2020. gada 14. jūlija ieteikumā C(2020) 4885” noteiktajai pieejai, dalībvalstu valsts institūcijas piešķir finansiālo atbalstu atkarībā no tā, vai nepastāv saiknes starp saņēmēja uzņēmumu un jurisdikcijām, kas iekļautas Eiropas Savienības nesadarbojošos jurisdikciju sarakstā nodokļu jomā).
 
Tā kā 146.1.pasākums nav nodokļu politikas un nodokļu administrēšanas kompetences jautājums, lūdzam to pārcelt uz Valdības rīcības plāna sadaļu I. DROŠĪBA UN ĀRPOLITIKA.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam 111.10. pasākumā Finanšu ministriju svītrot kā līdzatbildīgo institūciju, jo Finanšu ministrijas kompetencē neietilpst izstrādāt priekšlikumus, lai konceptuāli mainītu ēšanas paradumus skolās un veicinātu ēdiena bezatlikuma patēriņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valdības rīcības plāna projekta 142.4.pasākuma darbības rezultāta apakšpunktā “3c) valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) plaisa no nedeklarētās darba samaksas iepriekšējā gadā, % - mērķa vērtība 2026.gadā 16,2%.” norādītā rādītāja mērķa vērtība 2026.gadam neatbilst VID sniegtajai informācijai (22.02.2023.). Lūdzam precizēt rādītāja “valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) plaisa no nedeklarētās darba samaksas iepriekšējā gadā, %” mērķa vērtību 2026.gadā <16%.
Piedāvātā redakcija
3c) valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) plaisa no nedeklarētās darba samaksas iepriekšējā gadā, % - mērķa vērtība 2026.gadā <16%.
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valdības rīcības plāna projekta 142.4.pasākuma darbības rezultāta apakšpunktā “3a) Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) plaisa iepriekšējā gadā, % - mērķa vērtība 2026.gadā <16%” norādītā rādītāja mērķa vērtība 2026.gadam neatbilst VID sniegtajai informācijai (22.02.2023.). Lūdzam precizēt rādītāja “Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) plaisa iepriekšējā gadā, %” mērķa vērtību 2026.gadā <7%.
Piedāvātā redakcija
3a)Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) plaisa iepriekšējā gadā, % - mērķa vērtība 2026.gadā <7%;
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija ir noteikta kā līdzatbildīgā institūcija pie 261.1., 262.1. un 265.1.pasākuma, kuru īstenošanai ir nepieciešams valsts budžeta finansējums. Norādām, ka finansējuma piešķiršana pasākumu īstenošanai ir valsts budžeta likumprojekta veidošanas procesā risināms jautājums, par kuru lēmumu pieņem Ministru kabinets un Saeima. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo institūciju attiecīgajiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam 109.1.pasākumam kā līdzatbildīgo institūciju norādīt arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, ņemot vērā, ka Klimata un enerģētikas ministrijas veidota, pārdalot funkcijas no Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespējas rīkojuma projekta 3.punktā precizēt Fiskālās disciplīnas līguma nosaukuma pierakstu, lai ieturētu vienotu stilu (anotācijas tekstā Fiskālās disciplīnas līgums).
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka Valdības rīcības plāns īstenojams, ievērojot Ministru kabinetu veidojošo 14. Saeimas frakciju 2022. gada 14. decembrī parakstīto sadarbības līgumu un Fiskālās disciplīnas līgumu.
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt visā Valdības rīcības plānā, kur Finanšu ministrija jau ir noteikta kā atbildīgā institūcija, nenorādīt to atkārtoti arī pie līdzatbildīgajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un vienādot visā Valdības rīcības plānā lietoto VAS “Valsts nekustamie īpašumi” saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
158.1.pasākumā pie rīcības plāna pasākuma ir sniegta informācija, ka lēmums par finansējuma piešķiršanu projektam būs zināms 2023.gada februāra beigās. Lūdzam izvērtēt vai minētā informācija nav precizējama (šobrīd jau ir marta beigas) vai arī svītrojama.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lai neveidotu identiskus rīcības plāna pasākumus un darbības rezultātus pie dažādiem deklarācijas uzdevumiem, rosinām dzēst pie 111. deklarācijas uzdevuma 111.2 rīcības plāna pasākumu "Veicināt Zaļā publiskā iepirkuma plašāku lietojumu, pilnveidojot normatīvo regulējumu zaļā publiskā iepirkuma jomā, pielāgojot zaļā iepirkuma prasības un kritērijus mainīgai un modernai dzīves videi un iedzīvinot aprites ekonomikas principus " un darbības rezultātu "1) Pilnveidots zaļā publiskā iepirkuma normatīvais regulējums, nosakot obligātus zaļā iepirkuma kritērijus 3.kategorijas būvēm, kā arī vieglajam pasažieru un vieglajam komerctransportam
2) Pilnveidots zaļā publiskā iepirkuma normatīvais regulējums, pārskatot zaļā iepirkuma kritērijus vidēja izmēra būvēm, ceļu būvniecībai un citām iepirkumu grupām", ņemot vērā, ka identisks rīcības plāna pasākums un darbības rezultāts ir pie 157. deklarācijas uzdevuma 157.1 rīcības plāna pasākuma.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut CFLA kā līdzatbildīgo veicēju uzdevumam Nr. 148., pasākuma Nr. 148.3., ņemot vērā to, ka uzdevums ir pietiekami plašs un CFLA funkciju tvērums veicinās šī uzdevuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut CFLA kā līdzatbildīgo veicēju uzdevumam Nr. 147, pasākuma Nr. 147.4., ņemot vērā to, ka uzdevums ir pietiekami plašs un CFLA funkciju tvērums veicinās šī uzdevuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot CFLA no līdatbildīgo institūciju saraksta uzdevumam Nr. 063, pasākuma Nr. 63.2., jo CFLA veiks projekta uzraudzības funkciju, nevis faktisko uzdevuma izpildi. Pēc analoģijas citas ministrijas pie līdzīgiem uzdevumiem, CFLA kā līdzatbildīgos veicējus nav norādījusi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) no līdatbildīgo institūciju saraksta uzdevumam Nr. 051, pasākuma Nr. 51.3., jo CFLA veiks projekta uzraudzības funkciju, nevis faktisko uzdevuma izpildi. Pēc analoģijas citas ministrijas pie līdzīgiem uzdevumiem, CFLA kā līdzatbildīgos veicējus nav norādījusi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar informāciju, ka Valdības rīcības plānā iekļautos pasākumus iestādes īstenos, ievērojot attiecīgā gada likumā par valsts budžetu un vidēja termiņa budžeta ietvaru tam paredzēto finansējuma apmēru, savukārt jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu skatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Piedāvātā redakcija
-