Atzinums

Projekta ID
23-TA-907
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta 6.punktā minēto Ministru kabineta noteikumu 6.2 punktu ar apakšpunktiem, kas paredz, ka Nacionālie bruņotie spēki, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA) sniedzot informāciju par valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildi, norāda dienesta uzsākšanas un pārtraukšanas datumu, kā arī redakcionāli precizēt minētā punkta ievaddaļas otro teikumu.
Vēršam uzmanību uz to, ka, lai VSAA korekti varētu aprēķināt obligātās iemaksas un precīzi noteikt personu valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes periodu gadījumos, kad dienesta pienākumi tiek pildīti ar pārtraukuma periodiem, t.i., pildot dienesta pienākumus Zemessardzē (kopumā piecus gadus, pildot dienesta uzdevumus ne mazāk kā 21 individuālās apmācības dienu un ne vairāk kā septiņas kolektīvās apmācības dienas katru gadu), kā arī apgūstot augstskolu un koledžu studentiem paredzēto rezerves virsnieka programmu militārās izglītības iestādē un Nacionālo bruņoto spēku vienībā (piecu gadu laikā, kuras kopējais apmācību un dienesta uzdevumu izpildes laiks nav mazāks par 180 dienām), ir nepieciešams no Nacionāliem bruņotiem spēkiem saņemt precīzu dienesta pienākumu izpildes uzsākšanas un pārtraukšanas datumu.
Vienlaicīgi lūdzam attiecīgi papildināt arī anotācijas 1.3.sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", norādot, kā tiks uzskaitīts dienesta tiešo pienākumu izpildes laiks gadījumos, kad dienesta pienākumi tiks pildīti ar pārtraukuma periodiem (piem., Zemessardzē, apgūstot augstskolu un koledžu studentiem paredzēto rezerves virsnieka programmu, priekšlaicīgi pārtraucot dienestu (veselības vai kāda cita iemesla pēc)).
Piedāvātā redakcija
"6.2 Nacionālie bruņotie spēki 10 darbdienu laikā pēc pārskata mēneša beigām elektroniski iesniedz aģentūrā personu sarakstu, par kurām veicamas obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta par pārskata mēnesi. Minētajā sarakstā iekļauj tikai tās personas, kuras pārskata mēnesī:
6.21. uzsākušas valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildi;
6.22. pārtraukušas valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildi."
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta 10.punktā minētā Ministru kabineta noteikumu 12.punkta ievaddaļā grozījumi nav nepieciešami (jāatstāj spēkā esošā redakcija).
Likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 7.pantā ir uzskaitīti visi sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanas un sociālās apdrošināšanas pakalpojumu finansēšanas speciālie budžeti. Līdz ar to piedāvātie precizējumi Ministru kabineta noteikumu 12.punkta ievaddaļā nav korekti un atbilstoši likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 7.pantam.
Piedāvātā redakcija
"12. Obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta attiecīgi valsts pensiju speciālajā budžetā, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā un nodarbinātības speciālajā budžetā tiek ieskaitītas:
12.1. (svītrots ar MK 28.03.2023. noteikumiem Nr. 150);
12.2. (svītrots ar MK 28.03.2023. noteikumiem Nr. 150);
12.3. no Labklājības ministrijas pamatbudžeta līdzekļiem – par personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu, un saņem bērna kopšanas pabalstu vai kuras saņem bērna invalīda kopšanas pabalstu, par personām, kuras saņem atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi, par personām, kuras saņem atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu, un par personām, kuras veic algotos pagaidu sabiedriskos darbus vai piedalās Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība", ņemot vērā aģentūras iesniegto šo noteikumu 11.4. apakšpunktā minēto informāciju;
12.4. (svītrots ar MK 28.03.2023. noteikumiem Nr. 150).
12.5. no Nacionālo bruņoto spēku pamatbudžeta līdzekļiem – par personām, kuras pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā, ņemot vērā aģentūras iesniegto šo noteikumu 11.8. apakšpunktā minēto informāciju."
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" ar informāciju par obligāto iemaksu objekta apmēru un detalizētu skaidrojumu par valsts aizsardzības dienestā esošo personu reālajiem ieguvumiem no minētās sociālās apdrošināšanas, pildot valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā.
Piedāvātā redakcija
"Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši minētajiem grozījumiem likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”. Proti, Ministru kabineta noteikumi tiek papildināti ar normām, kas paredz, ka pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai un vecāku apdrošināšanai no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās iemaksas no obligāto iemaksu objekta 71,14 euro arī par valsts aizsardzības dienestā esošām personām, kuras pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Tas nozīmē, ka apdrošināšanas periodā (mēnesī) sociālajai apdrošināšanai tiek novirzīti: pensiju apdrošināšanai - 14,23 euro, sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam – 1,14 euro, invaliditātes apdrošināšanai – 1,63 euro, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai – 2,47 euro un vecāku apdrošināšanai – 0,83 euro.
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka informāciju par minētajām personām Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (turpmāk – aģentūra) iesniegs Nacionālie bruņotie spēki un obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta attiecīgi valsts pensiju speciālajā budžetā, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā un nodarbinātības speciālajā budžetā tiek ieskaitītas no Nacionālo bruņoto spēku pamatbudžeta līdzekļiem.
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ja MK noteikumu projekts tiek savlaicīgi precizēts un apstiprināts MK (pēc iespējas ārtākā laika periodā līdz 2023.gada 1.jūlijam), un Nacionālie bruņotie spēki uz VSAA sūtīs informāciju par konkrētu personas dienesta izpildes periodu (datumu no /līdz), par kuru VSAA reģistrēs iemaksas, tad  grozījumu spēkā stāšanās datumu atsevišķi nebūtu jānosaka.
Taču, ja Ministru kabineta noteikumu projekta pieņemšana kavēsies, tad juridiskās skaidrības nodrošināšanai, lūdzam noteikt Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās termiņu 2023.gada 1.jūliju.
Vēršam uzmanību uz to, ka izmaiņas informācijas sistēmā jaunu datu saņemšanai un apstrādei VSAA realizēs 3 mēnešu laikā pēc datu apmaiņas veida un struktūras saskaņošanas ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Tādējādi, lai netiku kavēta informācijas sistēmas pielāgošana, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem pēc iespējas ātrākā laika periodā vajadzētu sazināties ar VSAA , lai saskaņotu datu apmaiņas veidu un struktūru. Tā kā pirmais iesaukums ir plānots 2023.gada 1.jūlijā, tad atbilstoši plānotajai kārtībai, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem informācija būs jānodod VSAA un VSAA tā jāpieņem jau 2023.gada augustā.
Informācijas sistēmas izmaiņas un pielāgošana tiks veikta no VSAA iekšējiem resursiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam visā anotācijā precizēt un vienādot lietoto terminu "Ministru kabineta noteikumu projekts", "Noteikumu projekts", "Projekts", kā arī terminu "obligātās iemaksas", "sociālās apdrošināšanas iemaksas", "sociālās iemaksas".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vai precizēt anotācijas 1.3.sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Pašreizējā situācija" pēdējo teikumu: "Veicot grozījumus minētajos likuma pantos, tiek nodrošināta pilna personu, kuras pildīs valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā, sociālā apdrošināšana.".
Izteiktais apgalvojums ir nekorekts, jo, lai varētu apgalvot, ka personai tiek nodrošināta pilna personas sociālā apdrošināšana, tai būtu jābūt apdrošinātai viesiem likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 4.pantā minētajiem sociālās apdrošināšanas veidiem, taču persona, kuras pildīs valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā nebūs apdrošināta darba negadījumu apdrošināšanai un veselības apdrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam sniegt detalizētu skaidrojumu anotācijas 3.sadaļā "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" lietotajiem terminiem "VAS", "VAD dienošajiem", "VAD karavīri", "VAD zemessargi", "VAD augstskolu un koledžu studenti".
Piedāvātā redakcija
-