Atzinums

Projekta ID
23-TA-6
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 3. punktā izteiktais 163.5 punkts paredz, ka atsevišķos gadījumos var izvērtēt iespēju noteikt standartlīmeni, kas ir mazāks par šo noteikumu 163.32. apakšpunktā minētajiem intervāliem - standartlīmeni, kas mazāks par 1 mSv gadā, nepieciešamības gadījumā var noteikt esošā apstarošanas situācijā attiecībā uz apstarošanu, kas ir saistīta ar konkrētu jonizējošā starojuma avotu vai apstarošanas ceļu. Lūdzam precizēt minēto projekta normu, izsmeļoši nosakot, kādos gadījumos nosaka mazāku standartlīmeni un kuri ir tie gadījumi, kad nosaka esošā apstarošanas situācijā attiecībā uz apstarošanu, kas saistīta ar konkrētu jonizējošā starojuma avotu vai apstarošanas ceļu, tādējādi nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesību normu un to, ka vienādos apstākļos tiek pieņemti vienādi lēmumi (objektivitāti).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisija norādījusi uz to, ka Latvija nav pārņēmusi Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom (turpmāk - Direktīva 2013/59) 102. pantu, kura 1. punkts paredz: "Dalībvalstis piešķir atbildību par tādu stratēģiju īstenošanu, kuru mērķis ir nodrošināt esošo apstarošanas situāciju pārvaldību, un nodrošināt pienācīgu koordināciju starp attiecīgajām pusēm, kas iesaistītas pasākumu stāvokļa uzlabošanai un aizsargpasākumu īstenošanā. Dalībvalstis vajadzības gadījumā paredz ieinteresēto personu iesaisti lēmumos par apstarošanas situāciju pārvaldības stratēģiju izstrādi un īstenošanu". Savukārt projekta 3. punktā piedāvātajā Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" (turpmāk - noteikumi Nr. 149) 163.6 punkta redakcijā, kurā atbilstoši anotācijai tiek pārņemts Direktīvas 2013/59 102. panta 1. punkts, paredzēts, ka "Radioaktīvi piesārņotās vietas pārvaldības stratēģiju izstrādā un izdevumus, kas saistīti ar izpēti un sanācijas pasākumiem, sedz:".
Attiecīgi Direktīvā 2013/59 minēta kompetence par stratēģijas īstenošanu, kas atšķiras no projektā piedāvātā noteikumu Nr.149 163.6 punkta idejas. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un pārliecināties, ka Direktīvas 2013/59 102. panta 1. punkts tiek pārņemts korekti un pēc būtības sasniedzot direktīvā noteikto mērķi. 

Vienlaicīgi iesakām izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 3. punktā piedāvāto noteikumu Nr.149 163.10 punkta redakciju "Atbildīgais par radioaktīvi piesārņotās vietas pārvaldības stratēģiju", konkretizējot kompetenci, piemēram, atbildīgais par izstrādi vai atbildīgais par īstenošanu, tādējādi skaidri norādot, uz kādu noteikumu Nr.149 subjektu attiecinām konkrētais punkts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā kā pirmā problēma tiek skaidroti Eiropas Komisijas 2021. gada 2. decembra argumentētā atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2020/2078 un Eiropas Savienības tiesas lietas C-762/22 Eiropas Komisija pret Latvijas Republiku mērķi. Nav norādes uz risināmo problēmu. Attiecīgi nav skaidri saprotams iemesls noteikumu Nr. 149 10. nodaļas svītrošanai un to papildināšanai ar 10.1 nodaļu. Tāpēc lūdzam konkrētāk skaidrot problēmas būtību un no tās izrietošos, iespējamos riskus, kurus plānots novērst ar projekta palīdzību.
Pie otrās un trešās problēmas minēts Eiropas Komisija norādītais uz to, ka Latvija nav pārņēmusi Direktīvas 2013/59 101. un 102. pantu. Lūdzam attiecīgās problēmas aprakstīt padziļinātāk, konstatējot un atspoguļojot riskus, kas izriet no attiecīgo tiesību normu nepārņemšanas.
Anotācijas 1.3. apakšpunkta ceturtās problēmas aprakstā aicinām nedaudz konkrētāk paskaidrot konkrēto problēmu, norādot, kāpēc nepieciešama tieši attiecīgo terminu nevis, piemēram, projektā lietoto terminu "avārija", "avārijas apstarošanas situācija" vai "sanācija" skaidrošana.
Vēršam uzmanību arī uz to, ka anotācijas 1.3. apakšpunktā pilnībā nav atspoguļots projekta 4. un 5. punkts, līdz ar to nav skaidra plānoto grozījumu nepieciešamība un pamats, piemēram, nav saprotama nepieciešamība svītrot noteikumu Nr.149 13.pielikumu. 
Lūdzam veikt nepieciešamos labojumus nolūkā pilnvērtīgi atspoguļot projektā ietverto normu būtību. Veicot labojumus anotācijas 1.3. apakšpunkta problēmu un risinājumu sadaļā, iesakām pārliecināties, ka tiek nodrošināta konstatēto problēmu loģiska un skaidri saprotama sasaiste ar to risinājuma skaidrojumiem.

Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas 5. sadaļas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas rindu par dalībvalstij paredzēto rīcības brīvu. Proti, Direktīvas 2013/59 102. panta 1. punkta otrais teikums paredz dalībvalsts rīcības brīvību: “Dalībvalstis vajadzības gadījumā paredz ieinteresēto personu iesaisti lēmumos par apstarošanas situāciju pārvaldības stratēģiju izstrādi un īstenošanu.” Līdz ar to minētajā anotācijas 1. tabulas rindā jānorāda, kā ir izmantota Direktīvas 2013/59 102. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.sadaļas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas rindas 4.kolonnu, kur norādīts, ka, pārņemot Direktīvas 2013/59 73. panta 1. punktu, projekta 3. punkts paredz stingrākas prasības. Norādām, ja projekts paredz stingrākas prasības, tad anotācijā jānorāda pamatojums šādu stingrāku prasību noteikšanai, proti, 1) jāsniedz attiecīgs skaidrojums par šādu prasību nepieciešamību un samērīgumu; un 2) jānorāda iespējamās alternatīvas (t.sk. alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi) – kādos gadījumos būtu iespējams izvairīties no stingrāku prasību noteikšanas, nekā paredzēts direktīvā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādīts, ka projekta 1. punktā pārņemts Direktīvas 2013/59 4. panta 84. punkts, vēršam uzmanību, ka projekta 1. punktā piedāvātajā noteikumu Nr.149 1.15. punkta redakcijā šķietami ietverts skaidrojums arī no Direktīvas 2013/59 7. panta pirmā punkta.
Atbilstoši anotācijas 1.3. un 5.4. apakšpunktiem Direktīvas 2013/59 101. panta 1. punkts tiek pārņemts projekta 3. punktā. Taču vēršam uzmanību, ka līdz ar Direktīvas 2013/59 101. panta 1. punktu Noteikumu Nr. 149 163.1 un 163.3 punktos šķietami tiek pārņemts arī Direktīvas 2013/59 XVII pielikums. 
Savukārt ar 163.31. un 163.32. apakšpunktiem šķietami pārņemts ne tikai anotācijas 1.3. un 5.4. apakšpunktos norādītais Direktīvas 2013/59 101. panta otrais punkts, bet arī I pielikums.
Attiecīgi aicinām pārskatīt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādīto informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, 1.3. apakšpunktā norādītās Direktīvas 2013/59 normu pārņemšanas sasaistes ar projektu un lūdzam veikt nepieciešamos labojumus. 
Visbeidzot, lūdzam anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā izdalīt katru projekta punktu, apakšpunktu. Piemēram, projekta 3. punktā paredzēti vienpadsmit jauni punkti ar apakšpunktiem un tos katru nepieciešams izdalīt un norādīt, kurš no tiem pārņemt attiecīgais direktīvas pantu, daļu, punktu vai apakšpunktu, kas norādīts anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas A ailē.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nodaļas nosaukuma formulējuma "Esošo apstarošanas situāciju pārvaldība" atbilstību, pārliecinoties, ka 10.1 nodaļa tiešām paredz noteikumus tikai esošajām apstarošanas situācijām, kas jau ir zināmas un neskar  situācijas, kas var rasties vai tikt konstatētas nākotnē. Attiecībā uz konkrēto jautājumu gan anotācijā, gan Eiropas Komisijas 2021. gada 2. decembra argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2020/2078 norādīts, ka Direktīvas 2013/59 101. panta mērķis ir panākt, ka tiek organizēta stratēģiju izstrāde, kas nodrošinātu pienācīgu pārvaldību ne tikai esošajām apstarošanas situācijām, kas jau ir zināmas, bet arī tām, kas var rasties vai tikt konstatētas nākotnē.
Attiecīgi, projektā paredzot noteikumus attiecībā uz stratēģijām, šķietami tiek sasniegts Direktīvas 2013/59 mērķis (nodaļa satur nosacījumus ne tikai attiecībā uz esošajām apstarošanas situācijām). Lūdzam veikt nepieciešamos labojumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projekta 3.punktā piedāvātajā noteikumu Nr. 149 163.107 punkta redakcijā iekļauts formulējums "sanācijas un aizsardzības pasākumus stāvokļa uzlabošanai". Atbilstoši projekta 1. punktā sniegtajam termina "sanācijas pasākumi" skaidrojumam, tas atbilst Direktīvas 2013/59 4. panta 88. punktā skaidrotajam terminam "pasākumi stāvokļa uzlabošanai".
Attiecīgi iesakām pārskatīt projekta 3.punktā piedāvāto noteikumu Nr.149 163.107 punkta redakciju, lietot atbilstošu terminoloģiju un ievērot konsekvenci projektā lietotajiem terminiem, piemēram, tiek lietots gan "sanācija", gan "sanācijas pasākumi" un neskaidrotais termins "sanācijas programma"
Tāpat, aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 1. punktā skaidroto terminu "sanācijas pasākumi" ar piebildi, ka tie ir "pasākumi stāvokļa uzlabošanai".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr.108) 170.-172. punktam. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram, Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt anotācijas 1.1. apakšpunktā apraksta sadaļā norādīto informāciju, jo daļa no tās šķietami ir attiecināma uz anotācijas 1.3. apakšpunktu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt nepieciešamos labojumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas tostarp uz pieteiktajiem saīsinājumiem "Tiesas lieta C762/22" un "Argumentētais atzinums", neskaidroto apzīmējumu "expost" kā arī uz terminu "Eiropas Savienība" un tā korekti nepieteikto saīsinājumu "ES".
Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši publiski pieejamajai informācijai anotācijā norādītās Eiropas Savienības tiesas lietas Eiropas Komisija pret Latvijas Republiku numurs ir "C-762/22" nevis "Ca-762/22".
Attiecīgi lūdzam veikt nepieciešamos labojumus.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.3. apakšpunkta risinājumu aprakstos veikto, precīzo projekta punktu atspoguļojumu, vēršam uzmanību, ka tajā nav ietvertas konkrētas norādes uz projekta 3. punktā piedāvātajām noteikumu Nr.149 163.37 - 163.39 apakšpunktu, 163.61 - 163.66 apakšpunktu, 163.9 punkta, 163.104 apakšpunkta, 163.1011 apakšpunkta un 163.11 punkta redakcijām.
Attiecīgi lūdzam anotācijas 1.3. apakšpunktā atspoguļot uzskaitītos punktus un apakšpunktus nolūkā norošināt skaidru, konkrētu un pilnīgu projekta atspoguļojumu, skaidrojot tā satura būtību, mērķi un sasaisti ar Direktīvu 2013/59.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Pamatojoties uz anotāciju un projektu Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centram tiek noteikti tādi uzdevumi kā piemēram lēmumu pieņemšana par radioaktīvi piesārņotas vietas pārvaldības stratēģijas izstrādi u.c. Attiecīgi lūdzam pārskatīt anotācijas 7. punktu, izvērtējot projekta ietekmi uz Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centru un nepieciešamības gadījumā veicot papildinājumus.
Piedāvātā redakcija
-