Atzinums

Projekta ID
23-TA-454
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai likumprojektā izteiktā 18.1panta pirmās daļas 8.punktā noteiktais nodokļu administrācijas pienākums “nodrošināt, ka citu Eiropas Savienības dalībvalstu ierēdņiem, kas piedalās kopīgajā uzraudzībā, ir atļauts iztaujāt fiziskās personas un izskatīt oficiālus dokumentus kopā ar nodokļu administrācijas ierēdņiem atbilstoši Latvijas Republikā noteiktajai kārtībai” ir pietiekams, lai pilnībā un korekti pārņemtu Direktīvas 2021/514 1. panta 12. punktā izteiktā 12.a panta 3.punkta prasības. Konkrēti, lūdzam izvērtēt, vai minētās direktīvas normas korektai pārņemšanai likumprojektā nav nepieciešams noteikt konkrētas citas ES dalībvalsts amatpersonas tiesības kopīgās uzraudzības procesā iztaujāt fiziskās personas un izskatīt dokumentus, vai arī noteikt atbilstošu nodokļu maksātāja pienākumu likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.pantā.

Papildus lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt terminu “oficiāli dokumenti” (proti, vai ir viennozīmīgi skaidrs, kas tieši ietilps “oficiālo” dokumentu tvērumā).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt termina “ierēdnis” lietojumu attiecībā uz citas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalsts kompetentajām amatpersonām. Vēršam uzmanību, ka terminam “ierēdnis” Latvijas normatīvajos aktos ir konkrēts saturs ar konkrētu personas tiesību un pienākumu loku. Lūdzam vērtēt, vai šī termina izmantošana attiecībā uz citas ES dalībvalsts nodokļu administrācijas darbiniekiem nesašaurina Padomes 2021. gada 22. marta Direktīvas (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – Direktīva 2021/514) piemērošanu. Nepieciešamības gadījumā aicinām izvēlēties terminu ar plašāku tvērumu, piemēram, “amatpersona”, “kompetentā amatpersona” vai tamlīdzīgi.
Papildus vēršam uzmanību, ka likumā "Par nodokļiem un nodevām" attiecībā uz Latvijas nodokļu administrāciju lietots termins “ierēdnis (darbinieks)”. Aicinām izvērtēt, vai šis termins nav jālieto arī šajā normā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam tiesiskās skaidrība nolūkos redakcionāli precizēt likumprojektā izteikto 18.1panta  98 daļu, skaidri norādot, kam ir pienākums informēt personu, jo šobrīd norma paredz, ka persona tiek informēta “saņemot noslēguma ziņojuma kopiju”, t.i., personai pašai ir pienākums tikt informētai. Piemēram, aicinām normu precizēt šādi: “Nodokļu administrācija 60 dienu laikā pēc noslēguma ziņojuma [izdošanas] nosūta to kopīgās uzraudzības ietvaros pārbaudāmajai personai”.

Papildus vēršam uzmanību, ka Direktīvas 2021/514 1. panta 12. punktā izteiktā 12.a panta 5.punkts paredz, ka "Revidētajām personām paziņo par kopīgās revīzijas rezultātiem, tostarp par galīgā ziņojuma kopiju, 60 dienu laikā pēc galīgā ziņojuma izdošanas". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai likumprojekts nav papildinās ar nodokļu administrācijas pienākumu paziņot arī par citiem kopīgās uzraudzības rezultātiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam skaidrot un precizēt likumprojektā izteikto 18.1panta 9.6 daļu. 
Pirmkārt, lūdzam skaidrot, kas ir šajā normā minētais “pārbaudāmās personas stāvoklis” un nepieciešamības gadījumā izvēlēties citu, likumam “Par nodokļiem un nodevām” atbilstošu jēdzienu vai terminu.
Otrkārt, lūdzam anotācijā skaidrot, kādā formā tiks fiksēti minētie fakti un apstākļi, piemēram, vai šāds dokuments būs iepriekš likumprojektā minētais “noslēguma ziņojums”, vai kāds cits dokuments, vai tas tiks izdots kā nodokļu administrācijas lēmums vai citādi, vai personai būs tiesības to apstrīdēt, utt. Vēršam uzmanību, ka ir būtiski panākt skaidru izpratni par minētajiem jautājumiem, īpaši ņemot vērā šajā pantā noteikto, ka konstatētajiem faktiem un apstākļiem ir pierādījuma statuss turpmākajās nodokļu administrēšanas darbībās.  
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt panta 9.5 daļu atbilstoši Direktīvas 2021/514 1. panta 12. punktā izteiktā 12.a panta nosacījumiem, proti, skaidri norādot, ka minētais attiecas uz pierādījumiem, ko kopīgās uzraudzības procesā ieguvuši nodokļu administrācijas ierēdņi (t.i., Latvijas iestādes amatpersonas).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam skaidrot un precizēt likumprojektā izteikto 18.1panta 9.3 daļu. 
Pirmkārt, lūdzam svītrot šīs normas pirmo teikumu, ka "kopīgu uzraudzību veic saskaņā ar tās Eiropas Savienības dalībvalsts normatīvajiem aktiem, kuras teritorijā notiek kopīgas uzraudzības darbības", ņemot vērā, ka Latvijas normatīvajos aktos nav regulējami jautājumi par tiesību aktu piemērošanu citās ES dalībvalstīs. Nepieciešamības gadījumā 9.3 daļā var noteikt Latvijas nodokļu administrācijas (tās ierēdņu un darbinieku) pienākumu citas valsts teritorijā ievērot šīs valsts normatīvos aktus.
Otrkārt, lūdzam skaidrot normas trešajā teikumā noteikto, ka "veicot kopīgās uzraudzības darbības citā Eiropas Savienības dalībvalstī, nodokļu administrācijas ierēdņi nedrīkst pārsniegt pilnvaras, kādas tiem piešķirtas saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem", t.i., lūdzam skaidrot, vai kopīgās uzraudzības ietvaros personām tiek piešķirtas kādas īpašas pilnvaras papildus šobrīd likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktajam, un kas tās piešķirs. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā izteiktā 18.1panta 9.1 - 9.9 daļā šobrīd pārrakstītas Direktīvas 2021/514 1. panta 12. punktā izteiktā 12.a panta normas, tai skaitā tādas normas, kas regulē citu ES dalībvalstu nodokļu administrāciju un citu iestāžu darbību citu dalībvalstu teritorijā (piemēram, 9.3 un 9.5 daļa).

Norādām, ka korektai direktīvas pārņemšanai likumprojektā ietveramas normas, kas regulē kopīgās uzraudzības veikšanu Latvijas Republikā, tai skaitā citas dalībvalsts amatpersonu pilnvaras un to robežas. Likumprojektā nav jāraksta normas, kas regulē citu nodokļu administrāciju darbību vai normatīvo aktu piemērošanu citās ES valstīs.

Ievērojot minēto, aicinām precizēt likumprojektā izteikto 18.1panta 9.1 - 9.9 daļu. Tāpat aicinām aicinām normu formulēšanā ievērot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punkta prasības, nodrošinot, ka tiesību normas ir lakoniskas, skaidras un nepārprotamas.  

 
Piedāvātā redakcija
Piemēram:
“(91) Nodokļu administrācija 60 dienu laikā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma veikt kopīgu uzraudzību saņemšanas dienas [apstiprina savu piekrišanu] veikt kopīgu uzraudzību vai sniedz motivētu atteikumu”.
“(92) Nodokļu administrācija vienojas ar Eiropas Savienības dalībvalsts kompetento iestādi par kopīgās uzraudzības veikšanas kārtību, tai skaitā par kopīgās uzraudzības procedūrā lietojamo valodu” utt.
8.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Likumprojekta anotācijas 5.1.apakšpunktā norādīts, ka "Ar likumprojektu tiek pilnībā pārņemtas [Padomes 2021. gada 22. marta Direktīva (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā] DAC7 prasības par kopīgu nodokļu revīziju veikšanu".

Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam precizēt minēto informāciju, norādot, ka direktīva ar likumprojektu tiek pārņemta daļēji, vai atbilstoši papildināt likumprojekta anotācijas 5.4.apakšpunta 1. tabulu, no kuras šobrīd izriet, ka likumprojekta normās pārņemts. Padomes 2021. gada 22. marta Direktīvas (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā 1. panta 1. punkta d) apakšpunkts un 12. punkts. Piemēram, ja attiecināms, ierosinām likumprojekta anotācijas 5.4.apakšpunta 1. tabulas sadaļā "Cita informācija" norādīt normatīvos aktus, ar kuriem pārņemtas citas direktīvas normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas 5.4. 1. tabulu, norādot informāciju par katru likumprojektā pārņemto Direktīvas 2021/514 nosacījumu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no 1.tabulā atspoguļotās informācijas, piemēram, nav skaidrs, ar kuru likumprojekta normu vai normām ir pārņemtas Direktīvas 2021/514 1.panta 12.punktā izteiktā 12a. panta 3.punkta c.apakšpunktā noteiktās personas tiesības.

Lūdzam ņemt vērā arī uz to, ka Eiropas Komisija vērsusi uzmanību un nepieciešamību pēc iespējas precīzi un saprotami aizpildīt korelācijas tabulas, lai izvairītos no pārpratumiem par direktīvu korektu pārņemšanu un iespējamām pārkāpuma procedūrām.
 
Piedāvātā redakcija
-