Projekta ID
23-TA-2091Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
02.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām ministriju skaidri pateikt, kurā mājsaimniecības rēķinā ir plānots ietvert atbalstu. No projekta 16., 25., 34. un 35.punkta izriet, ka atbalsts piemērojams par norēķinu periodu. Vai atbalsts ietverams rēķinā, kurā ietverta maksa par attiecīgajā mēnesī patērēto enerģiju, vai nākamā rēķinā? Ja rēķinā, kurā ietverta maksa par attiecīgajā mēnesī patērēto enerģiju, tad kā to plānots praktiski panākt?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 25.punkts paredz, ka “Mājsaimniecībās, kur patērētās dabasgāzes apjoms tiek noteikts balstoties uz aprēķinu par vidējo dabasgāzes patēriņu objektā, maksas samazinājuma piemērošanu pārskata ne vēlāk, kā 12 mēnešus pēc atbalsta piemērošanas perioda beigām, ievērojot dabasgāzes faktiskā patēriņa datus.” Savukārt projekta 28.punkts, ka “Maksas samazinājumu nedrīkst piemērot patēriņa korekcijām par iepriekšējā norēķinu perioda patēriņu, kura rezultātā mājsaimniecības lietotājam ir radušās parādsaistības pret dabasgāzes tirgotāju vai izveidojusies maksājumu pārmaksa.”.
Abas projekta normas kopsakarā, paredz iracionālu rīcību. Projekta 25.punkts - maksas samazinājuma piemērošanas pārskatīšanu, ievērojot dabasgāzes faktiskā patēriņa datus, bet projekta 28.punkts - maksas samazinājuma nepiemērošanu patēriņa korekcijām, kas potenciāli būs faktiskais patēriņš. Attiecīgi mājsaimniecībai, kurai patērētās dabasgāzes apjoms balstoties uz aprēķinu par vidējo dabasgāzes patēriņu objektā noteikts mazāks par 25.punktā noteikto 221 kilovatstundu, bet faktiskais patēriņš pārsniegtu 221 kilovatstundu, maksas samazinājuma piemērošanas pārskatīšana nav racionāla, ja netiek plānots nodrošināt maksas samazinājuma piemērošanu patēriņa korekcijām, ievērojot faktiskā patēriņa datus.
Papildus tam Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumu Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 167.punkts paredz patēriņa pārrēķinu par laikposmu, kas nepārsniedz gadu no fakta konstatācijas dienas. Projekta 28.punktā norādītā atsauce uz “iepriekšējā norēķinu perioda” patēriņu korekcijām ir saprotama dažādi. Izsakām priekšlikumu precizēt vai ar iepriekšējo norēķinu periodu, projekta 28.punkta izpratnē, ir saprotams periods pirms atbalsta piemērošanas vai arī ar to domāts iepriekšējais norēķinu periods, par kuru piemērots maksas samazinājums, vai kāds cits iepriekšējais norēķinu periods, ko ietekmējušas patēriņu korekcijas.
Abas projekta normas kopsakarā, paredz iracionālu rīcību. Projekta 25.punkts - maksas samazinājuma piemērošanas pārskatīšanu, ievērojot dabasgāzes faktiskā patēriņa datus, bet projekta 28.punkts - maksas samazinājuma nepiemērošanu patēriņa korekcijām, kas potenciāli būs faktiskais patēriņš. Attiecīgi mājsaimniecībai, kurai patērētās dabasgāzes apjoms balstoties uz aprēķinu par vidējo dabasgāzes patēriņu objektā noteikts mazāks par 25.punktā noteikto 221 kilovatstundu, bet faktiskais patēriņš pārsniegtu 221 kilovatstundu, maksas samazinājuma piemērošanas pārskatīšana nav racionāla, ja netiek plānots nodrošināt maksas samazinājuma piemērošanu patēriņa korekcijām, ievērojot faktiskā patēriņa datus.
Papildus tam Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumu Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 167.punkts paredz patēriņa pārrēķinu par laikposmu, kas nepārsniedz gadu no fakta konstatācijas dienas. Projekta 28.punktā norādītā atsauce uz “iepriekšējā norēķinu perioda” patēriņu korekcijām ir saprotama dažādi. Izsakām priekšlikumu precizēt vai ar iepriekšējo norēķinu periodu, projekta 28.punkta izpratnē, ir saprotams periods pirms atbalsta piemērošanas vai arī ar to domāts iepriekšējais norēķinu periods, par kuru piemērots maksas samazinājums, vai kāds cits iepriekšējais norēķinu periods, ko ietekmējušas patēriņu korekcijas.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā norādīto izsakām priekšlikumu projekta 20. un 28.punkta otro teikumu izteikt šādā redakcijā: “Maksas samazinājumu nepiemēro patēriņa korekcijām, par patēriņu pirms maksas samazinājuma piemērošanas, kura rezultātā mājsaimniecības lietotājam ir radušās parādsaistības pret elektroenerģijas (dabasgāzes [28.punkts]) tirgotāju vai izveidojusies maksājumu pārmaksa.”.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 6. nodaļa veido informācijas aprites kārtību starp iesaistītajām institūcijām, kas paredz katru mēnesi sniegt EIKIS uz mēneša pirmo datumu fiksētos datus. Sistēmas operatoriem dati par identificētām mājsaimniecībām, kas atbilst projekta 2. punktā minētajam nosacījumam, pieejami līdz 25.datumam.
Ja tiek plānots ieviest regulējumu, ka dati tiek nodoti tirgotājiem secīgi – no 84.punktā norādītā mēneša 25.datuma līdz mēneša pēdējai darba dienai, tad kādam nolūkam 87.punktā ir paredzēts tirgotājus informēt par “patēriņu iepriekšējā norēķinu periodā”, kas bija pirms “mēneša pēdējās darba dienas”? Turklāt kā var iepriekš nosūtīt lietotāja patēriņa datus tirgotājiem par periodu, kas vēl tikai beigsies mēneša pēdējā dienā?
Ja tiek plānots ieviest regulējumu, ka dati tiek nodoti tirgotājiem secīgi – no 84.punktā norādītā mēneša 25.datuma līdz mēneša pēdējai darba dienai, tad kādam nolūkam 87.punktā ir paredzēts tirgotājus informēt par “patēriņu iepriekšējā norēķinu periodā”, kas bija pirms “mēneša pēdējās darba dienas”? Turklāt kā var iepriekš nosūtīt lietotāja patēriņa datus tirgotājiem par periodu, kas vēl tikai beigsies mēneša pēdējā dienā?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
LTRK izsaka priekšlikumu projekta 87.1. apakšpunktu izteikt 86.1. apakšpunktam līdzvērtīgā redakcijā. Tas nodrošinātu, ka dati par identificētām mājsaimniecībām, kas atbilst projekta 2.punktā minētajam nosacījumam tirgotājiem būtu pieejami no 84.punktā norādītā 25.datuma līdz mēneša pēdējai darbdienai. Savukārt dati par mēneša periodā patērēto enerģiju tiktu apkopoti noslēdzoties šim periodam. Sistēmas operatori par iepriekšējā periodā patērēto enerģiju iesniegtu tirgotājiem datus vai nu nākamā mēnesī pēc šī perioda beigām, vai mēneša pēdējā dienā, kā to paredz elektroenerģijas un dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi. Tirgotāji saņemot datus no sistēmas operatoriem sagatavotu projekta prasībām atbilstošus rēķinus lietotājiem, atbalstu ietverot rēķinā, kurā ietverta maksa par attiecīgajā mēnesī patērēto enerģiju.
Piedāvātā redakcija
-