Projekta ID
25-TA-1904Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” apakšsadaļā “Cita informācija” ir iekļauta informācija, ka Ministru kabineta noteikumu projektā paredzēto normu īstenošanai netiks potenciāli radīts ietaupījums, bet gan drīzāk būs nepieciešams papildus finansējums. Vēršam uzmanību, ka nav atbalstāma tādu normatīvo aktu tālāk virzība, kuru īstenošana paredz uzņemties papildus valsts budžeta finansiālās saistības neprognozējamā apmērā. Līdz ar to, anotācija ir papildināma, norādot finansējuma apmēru un avotus Ministru kabineta noteikumu projektā iekļauto normu nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šobrīd spēkā esošo noteikumu 122.punkts nosaka “To otrās grupas būvju būvuzraudzību, kuru būvniecība pilnībā vai daļēji tiek finansēta no publisko personu līdzekļiem, Eiropas Savienības politiku instrumentu vai citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, kā arī trešās grupas būvju būvuzraudzību uz līguma pamata var veikt tikai būvkomersants, kurš reģistrēts būvkomersantu reģistrā un kuram ir tiesības piedāvāt pakalpojumus būvuzraudzības jomā, un kurš nodarbina atbilstošus būvspeciālistus, ja speciālajos būvnoteikumos nav noteikts citādi.”
Lai samazinātu izdevumus publiskām personām, noteikumos tika iestrādāts 123.1 punkts – “Šo noteikumu 122. punktu nepiemēro attiecībā uz pirmās un otrās grupas būvju būvuzraudzību, ja būvniecības ierosinātājs ir valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība un būvuzraudzību veic būvspeciālists uz darba devēja rīkojuma pamata, vai attiecībā uz pirmās un otrās grupas meliorācijas un hidrotehnisko būvju būvuzraudzību, ja būvniecības ierosinātājs ir pašvaldība vai tās kapitālsabiedrība un būvuzraudzību veic būvspeciālists uz darba devēja rīkojuma pamata.”
Ņemot vērā paredzētos grozījumus 105.punktā, vai tiek paredzēts, ka tagad objektiem, kas noteikti 122.punktā un kuru būvuzraudzību veic 123.1 punktā noteiktie tiesību subjekti (valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības), papildus būs jāveic arī autoruzraudzība, tādējādi palielinot būvniecības izmaksas?
Lai samazinātu izdevumus publiskām personām, noteikumos tika iestrādāts 123.1 punkts – “Šo noteikumu 122. punktu nepiemēro attiecībā uz pirmās un otrās grupas būvju būvuzraudzību, ja būvniecības ierosinātājs ir valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība un būvuzraudzību veic būvspeciālists uz darba devēja rīkojuma pamata, vai attiecībā uz pirmās un otrās grupas meliorācijas un hidrotehnisko būvju būvuzraudzību, ja būvniecības ierosinātājs ir pašvaldība vai tās kapitālsabiedrība un būvuzraudzību veic būvspeciālists uz darba devēja rīkojuma pamata.”
Ņemot vērā paredzētos grozījumus 105.punktā, vai tiek paredzēts, ka tagad objektiem, kas noteikti 122.punktā un kuru būvuzraudzību veic 123.1 punktā noteiktie tiesību subjekti (valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības), papildus būs jāveic arī autoruzraudzība, tādējādi palielinot būvniecības izmaksas?
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ar noteikumu projektā ietverto Vispārīgo būvnoteikumu 105.punkta redakciju paredzēts paplašināt gadījumus, kādos veicama autoruzraudzība. Vēršam uzmanību, ka paredzētais regulējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" būvniecības objektos pie jebkādiem pārbūves darbiem, kur būs būvatļauja, būs jāmaksā papildus par autoruzraudzību, sadārdzinot projekta kopējās izmaksas. Nebūs izvēle pat vienkāršiem pārbūves projektiem, pat tādos gadījumos, kad paredzēta vienas pārsedzes nomaiņa - nav skaidrs, kāds tad ir ieguvums no autoruzraudzības. Piedāvātais regulējums arī sadārdzinās vienkāršu un funkcionālu būvju būvniecību reģionos, jo būs papildus jāmaksā par autoruzraudzību. Praksē autoruzraudzība tika izmantota projekta kļūdu labošanai un izmaiņu veikšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam saglabāt noteikumu 105.punktu tādā redakcijā, kas tika noteikta ar Ministru kabineta 25.03.2025. noteikumiem Nr.196 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"" un kuras spēkā stāšanās tika noteikta ar 01.10.2025.), respektīvi: "105. Autoruzraudzību veic:
105.1. valsts aizsargājamiem kultūras pieminekļiem;
105.2. ja būvniecības ierosinātājs ar būvprojekta izstrādātāju ir vienojušies par autoruzraudzības veikšanu."
Ievērojot minēto, lūdzam saglabāt noteikumu 105.punktu tādā redakcijā, kas tika noteikta ar Ministru kabineta 25.03.2025. noteikumiem Nr.196 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"" un kuras spēkā stāšanās tika noteikta ar 01.10.2025.), respektīvi: "105. Autoruzraudzību veic:
105.1. valsts aizsargājamiem kultūras pieminekļiem;
105.2. ja būvniecības ierosinātājs ar būvprojekta izstrādātāju ir vienojušies par autoruzraudzības veikšanu."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektā ietverto 107.punktu šo noteikumu 105. punktā minētajā gadījumā autoruzraugu norīko būvprojekta izstrādātājs. Ja autoruzraudzības līgumu slēdz ar juridisko personu, līgumā norāda konkrētos būvspeciālistus, kas veiks autoruzraudzību, kā arī norāda atbildīgo autoruzraugu. Autoruzraugu grupu vada un grupas darbu koordinē atbildīgais autoruzraugs. Būvkonstrukciju daļai un inženiertīklu daļām autoruzraugu var nenorīkot, ja minētām inženierdaļām tiek norīkoti attiecīgas kompetences sertificētie būvuzraugi šo noteikumu 122. punktā noteiktajā kārtībā.
Noteikumu 122.punkts nosaka: "To otrās grupas būvju būvuzraudzību, kuru būvniecība pilnībā vai daļēji tiek finansēta no publisko personu līdzekļiem, Eiropas Savienības politiku instrumentu vai citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, kā arī trešās grupas būvju būvuzraudzību uz līguma pamata var veikt tikai būvkomersants, kurš reģistrēts būvkomersantu reģistrā un kuram ir tiesības piedāvāt pakalpojumus būvuzraudzības jomā, un kurš nodarbina atbilstošus būvspeciālistus, ja speciālajos būvnoteikumos nav noteikts citādi."
Nav saprotams, kurš norīko būvuzraugus? Ja Pasūtītājs ir noslēdzis būvuzraudzības līgumu un ir būvuzraugs, tad var nebūt autoruzraudzība? Ja "jā", un inženiersistēmu būvuzrauga esamība Pasūtītāju atbrīvo no autoruzraudzības nepieciešamības sarežģītām inženiersistēmu sadaļām, bet patur obligātu autoruzraudzību arhitektoniskajai iecerei, kurai jau arī ir būvuzraugs, kurš kontrolē būvdarbu atbilstību būvprojektam, tad kāda ir pievienotā vērtība autoruzraudzībai arhitektoniskajai iecerei, ja būvē pēc projekta un netiek mainīti arhitektoniskie risinājumi? Ja tiek būvēts pēc saskaņota projekta, autoruzraudzība būs formāla!
Nav saprotams, kurš norīko būvuzraugus? Ja Pasūtītājs ir noslēdzis būvuzraudzības līgumu un ir būvuzraugs, tad var nebūt autoruzraudzība? Ja "jā", un inženiersistēmu būvuzrauga esamība Pasūtītāju atbrīvo no autoruzraudzības nepieciešamības sarežģītām inženiersistēmu sadaļām, bet patur obligātu autoruzraudzību arhitektoniskajai iecerei, kurai jau arī ir būvuzraugs, kurš kontrolē būvdarbu atbilstību būvprojektam, tad kāda ir pievienotā vērtība autoruzraudzībai arhitektoniskajai iecerei, ja būvē pēc projekta un netiek mainīti arhitektoniskie risinājumi? Ja tiek būvēts pēc saskaņota projekta, autoruzraudzība būs formāla!
Piedāvātā redakcija
-
