Atzinums

Projekta ID
22-TA-1842
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
13.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
“Apbūves tiesības vēja elektrostaciju izvietošanai piešķir saskaņā ar MK noteikumu 3. un 4. nodaļu”, vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 19.06.2018. noteikumu nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.350) 3.nodaļa nenosaka prasības apbūves tiesībai, bet gan neapbūvēta zemesgabala iznomāšanas kārtību, kas neparedz būvniecības iespējas. Savukārt Noteikumu Nr.350 78.punkts nosaka, ka neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanai, apbūves tiesības maksas noteikšanai un apbūves tiesības līguma slēgšanai piemēro šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšnodaļas nosacījumus. Noteikumu Nr.350 3.nodaļa nosaka, ka nomas maksas noteikšanai var pieaicināt neatkarīgu vērtētāju, kas nosaka maksu, atbilstoši tirgus cenai. Nomas maksa gan neapbūvētas zemes nomas, gan apbūves tiesības gadījumos ir maksājama katru mēnesi.
Grozījumu 87.8 punkts nosaka prasības apbūves tiesības maksai. No minētā regulējuma nav saprotams, vai apbūves tiesības sākotnējo nomas maksu noteiks neatkarīgs vērtētājs, vai šādā gadījumā vērtētājam būs iespēja veikt tirgus izpēti, salīdzinot cenu ar līdzīgiem objektiem arī kaimiņos, kur zināms ka viena turbīna rada ap 30 000 EUR ieņēmumus. Pašvaldību ieskatā, šajā jautājumā būtu jānoskaidro arī vērtētāju viedoklis, vai būs iespējams noteikt tirgus cenu, un jāiztrādā ieteikumi lai būtu zināma metodoloģija, kurai jābūt sasaistītai ar nākotnes parka ieņēmumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Grozījumu projekta Anotācijā ir minēts “…būtu iespējams izsolīt tikai atsevišķas vēja elektrostacijas platību, kurai pirms tam būtu veikts uz investora riska gan sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums, gan detālplānojums,  gan visa inženierizpēte”. No minētā nav saprotams uz kāda normatīvo aktu pamata investors par publiskas personas zemi varēs veikt sākotnējo ietekmes uz vidi novērtēju, inženierizpēti. Tāpat nav saprotams par “atsevišķām vēja elektrostaciju platībām” – vai ar tām ir domāta zemes daļa, kas atrodas tieši zem vēja ģeneratotiem (vai to turbīnu projekcija), vai arī visa zemes vienības platība, kas varētu kalpot vēja parka izveidei. Pašvaldības ieskatā no minētā teikuma ir svītrojami vārdi “gan detālplānojums”, jo detālplānojuma izstrādes mērķis ir pavisam cits, vairāk orientēts uz kompleksas apbūves, it īpaši dzīvojamās, attīstību, jaunu piekļuves risinājumu izveidi, detalizējot teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos noteiktās prasības. Ministru kabineta 14.10.2014. noteikumu Nr.628 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem” 39.punktā ir uzskaitīti gadījumi, kuros ir izstrādājams detālplānojums. Pašvaldības ieskatā, veidojot vēja parkus detālplānojums nav jāizstrādā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Grozījumu projekta 87.2 punkts nosaka, ka ar apbūves tiesības ieguvušo personu slēdz līgumu, savukārt 87.3 punkts nosaka, ka līgumā atrunā kārtību kādā tika precizēta zemes gabalu platība. No minētajām noteikumu normām nav saprotams, kāda zemes gabala platība tiks norādīta apbūves tiesības izsolē. Vēršam uzmanību, ka parastos gadījumos, kad piemērojams apbūves tiesības regulējums, organizējot apbūves tiesības izsoli vienmēr tiek norādīta konkrēta platība (kas precizējas veicot zemes vienības daļas uzmērīšanu, bet precizējumi ir minimāli un tie neietekmē cenu), uz kuru tiks dibināta apbūves tiesība, jo platība, lielā mērā ir sasaistīta ar nomas maksas noteikšanas apmēru – jo lielāka platība, lielāka cena. No noteikumu punktiem, it īpaši no 87.2 punkta, nav saprotams, kas ir domāts ar vārdiem “slēdz līgumu” vai tas būs apbūves tiesības līgums, vai kāds cits līgums, ar kuru tiks dots pilnvarojums veikt izpēti, un pēc izpētes veikšanas tiks slēgts jauns līgums – apbūves tiesības līgums. Tāpat nav saprotams, kādas darbības ietver izpēte, lūdzam to precizēt
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LPS neatbalsta pieeju ka apbūves tiesību maksa vēja elektrostacijas būvniecībai tiek fiksēta, un aprēķins ka ekspluatācijas laikā tā būtu nofiksēta kā 6 800 eiro/MW gadā nebūtu pareiza pieeja. AS "Augstsprieguma tīkls" ir sniedzis informāciju,ka 2022. gada augustā vidējā elektroenerģijas cena Latvijas tirdzniecības apgabalā ir palielinājusies līdz 476,75 EUR par megavatstundu (MWh), kas ir par 53,4% vairāk nekā jūlijā, bet attiecībā pret 2021. gada augustu cena ir par 435% augstāka, kur š.g. augustā visām trīs Baltijas valstīs fiksēta arī vēsturiski augstākā stundas cena - 17. augustā laika posmā no 18.00 līdz 19.00 elektroenerģijas cena sasniedza NordPool biržas noteikto maksimālo stundas cenas atzīmi - 4000 EUR/MWh. LPS vērš uzmanību, ka fiksēt maksājumu situācijā, kad elektroenerģijas cena ir vissaugstākā līmenī nav lietderīgi, un aicina izmantot procentu no ieņēmumiem.    

 
Piedāvātā redakcija
-