Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-602
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāšu asociācija
Atzinums iesniegts
01.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Dokumentu mērķos tiek runāts par visas Latvijas augstākās izglītības sistēmas pāreju uz ciklisko institucionālo akreditāciju, tajā pašā laikā informāciju sistēmu sadaļā ir tikai par informācijas apmaiņu starp AIKAs E-platformu; VIIS un NZDIS. Zinot kvalitātes nodrošināšanas un akreditācijas IT sistēmu attīstību gan augstskolu pusē, gan akreditatoru, gan procesa koordinatoru (AIKA var pildīt abas pēdējās funkcijas) dokumenta paredzētais tvērums ir ļoti šaurs.

Plānots uzlabot tikai VIIS, NZDIS, AIKA platformu sadarbību. Būtiski būtu arī uzlabot datu apmaiņas interfeisu, kurā universitātes ielādē datus šajās sistēmās.  Tas šobrīd ir visneefektīvākais un nevar nodrošināt datu kvalitatīvu ielādi, kā rezultātā būs nekorekti dati visās minētajās sistēmās.

Lai uzlabotu projekta rezultātu pienesumu visam pusēm, būtu jāizvērtē informācijas apmaiņas virzienu un apjomi katrā no akreditācijas procesa posmiem: 1) tehniskā izvērtēšana; 2) kvalitātes izvērtēšana; 3) akreditācija starp augstskolām, AIKA,  valsts uzturētām/pārvaldītām sistēmām (VIIS, NZDIS, Eiropas vadlīnijām atbilstošu prasmju datu telpu) un starptautiskajām saistītām sistēmām (ORCID utt.). Balstoties uz šo izvērtējumu, jāprioritizē datu apmaiņas kanālu izstrādes secība. Dokumentā nav redzams, kā projekta IT risinājumi uzlabos augstskolu kvalitātes nodrošināšanas darba efektivitāti (gan pēc būtības, gan formāli) un līdz ar to kvalitātes līmeņa pieaugumu (kas ir galvenais akreditācijas procesa mērķis).
Lai nodrošinātu sistēmu ilglaicīgu savietojamību, ieteikums ir visu sistēmu datu apmaiņas kanālos izmantot TIKAI starptautiski pieņemtus datu apmaiņas standartus un protokolus.

Projektu vajadzētu papildināt ar starptautiski izmantoto augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas/akreditācijas sistēmu analīzi gan augstskolu, gan akreditatoru pusē. Balstoties uz šo izvērtējumu, var veikt AIKA E-platformas uzlabojumus, lai tā būtu savietojama ar pasaulē populārākajām akreditācijas platformām (un augstskolām nevajadzētu veikt dubultu, t.sk. manuālu darbu), ja tās izvēlas kvalitātes izvērtējumam lietot kādu citu akreditētu aģentūru.

Jaunākās pasaules akreditāciju sistēmas ietver mākslīgā intelekta (MI) lietošanu vai gatavību tam. Līdz plānotā projekta beigām un akreditāciju sākumam MI noteikti ieņems arvien būtiskāku lomu, līdz ar to projekts būtu jāpapildina ar risinājumiem, kas nodrošinātu MI izmantošanu.

Cik saprotams no dokumenta, esošā e-platforma nodrošina tikai "dokumentu apriti un datu uzkrāšanu". Lai maksimizētu projekta rezultātu efektivitāti, būtu jāparedz arī analītisko rīku lietošana, kas saskaņoti ar starptautisko augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanas labo praksi  un mūsdienu tehnoloģisko risinājumu iespējām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
27. punktā ir teikts, ka projekts ilgs līdz 2027. gadam, bet uzraudzības rādītāji ir sasniedzami līdz 2029. gadam – jānovērš pretruna. No pašreizējās redakcijas izriet, ka citu augstskolu institucionālā akreditācija sāksies tikai no 2030. gada – vai tiešām tā ir domāts.

“27. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.”
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt formulējumu, lai nepārprotami būtu saprotams, ka ar "iestādes" domātas tikai izglītības iestādes (kā noprotams no konteksta).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šis punkts satur 3 apakšpunktus un tas nozīmē, ka vajadzētu būt 3 dažādiem dokumentiem,  bet 4.3.4. apakšpunktā pateikts, ka rezultatīvie rādītāji būs tikai 2:

“4.3.4. sagatavoto dokumentu skaits ar priekšlikumiem cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešanai nepieciešamā normatīvā regulējuma izstrādei un pilnveidei – 2;”
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projektā paredzēts īstenot trīs pilotakreditācijas, taču nav precīzi noteikts, kas par to saņems finansējumu – tikai Augstākās Izglītības kvalitātes aģentūra (turpmāk – AIKA) vai arī augstskolas. MK noteikumu projekta anotācijā paredzēts, ka “vienlaikus ar jaunu MK noteikumu izstrādi par ciklisku institucionālo akreditāciju tiks izstrādāts arī jauns AIC maksas pakalpojumu cenrādis, un pilotakreditāciju dalībniekiem akreditācijas procesa (kvalitātes vērtēšanas) izmaksas tiks finansētas no projekta līdzekļiem atbilstoši AIC maksas pakalpojumu cenrādim”. LUA aicina MK noteikumos paredzēt, kādas tieši akreditācijas procesa izmaksas pilotakreditāciju dalībniekiem (kvalitātes vērtēšanas) tiks finansētas no projekta līdzekļiem. Atkārtoti lūdzam izvērtēt iespēju no projekta finansējuma segt ne tikai AIKA izmaksas (personāla, tajā skaitā ekspertu izmaksas, komandējumus, tulkošanu), bet arī augstskolu darbinieku personāla u.c. izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"Sadarbības partnerim ir attiecināmas tikai VIIS un NZDIS pilnveides un attīstības izmaksas, kas veidosies ārpakalpojuma līguma ietvaros. Tā kā Izglītības un zinātnes ministrija atklāta konkursa rezultātā slēdz pakalpojumu līgumus par VIIS un NZDIS produkcijas vides atbalsta pakalpojumiem, 4.2.2.6. pasākuma projektā paredzēto darbu veikšanai netiks izsludināts jauns atsevišķs iepirkums, bet atbilstoši līgumu nosacījumiem tiks pasūtīti papildu darbi, veicot attiecīgus grozījumus esošajos līgumos."

LUA
Jāprecizē, kāda informācijas apmaiņa tiks nodrošināta. Lai nodrošinātu sistēmu elastību, sistēmu datu apmaiņai jāpāriet uz Eiropas (un pasaulē) pieņemtiem datu apmaiņas standartiem (Piem: ELMO, ORCID, CERIF utt.)
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"Sadarbības partneris sagatavos attiecīgas tehniskās specifikācijas VIIS un NZID pilnveidei, lai nodrošinātu datu apmaiņu, kā arī nodrošinās atbilstošo tehnisko risinājumu ieviešanu."

LUA
Nepieciešams precizēt, kādus datus katrā akreditācijas posmā vajadzēs apmainīt (vai tikai tos, kurus AIKA ievadīs par programmām), gan ar VIIS, gan NZDIS, gan ar augstskolu sistēmām.


 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"Noteikumu projekts paredz šādas atbalstāmās darbības, kuras var iedalīt vairākos blokos.

3. AIKA e-platformas funkcionalitātes pilnveide, nodrošinot tās atbilstību cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešanas ietvaros izstrādātajām jaunajām augstskolu un koledžu novērtēšanas procedūrām un nodrošinot cikliskas institucionālās akreditācijas procesam nepieciešamo dokumentu apriti un datu uzkrāšanu.
E-platforma ir AIKA informācijas sistēma, kas tika izveidota 8.2.4. SAM projekta ietvaros[8] un tā nodrošina akreditācijas procesam un augstākās izglītības monitoringa īstenošanai nepieciešamo dokumentu apriti un datu uzkrāšanu. E- platforma ir jāpilnveido, adaptējot to augstskolu un koledžu cikliskas institucionālās akreditācijas vajadzībām. Tajā ir jābūt informācijai par augstskolām un koledžām, to studiju programmām, pašnovērtējuma ziņojumiem un ekspertu ziņojumiem, no Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) iegūstot datus par studējošajiem un no Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmas (turpmāk – NZDIS) iegūstot datus par akadēmisko un zinātnisko personālu.
Šobrīd AIKA ievada datus par studiju programmām manuāli gan e-platformā, gan VIIS, līdz ar to, lai mazinātu administratīvo slogu un efektivizētu procesus, nepieciešams nodrošināt automātisku datu apmaiņu starp e-platformu un VIIS, vienojoties, kuri dati "ceļotu", un jāizstrādā attiecīgie tehniskie risinājumi, kā arī šīs sistēmas jāpilnveido.
Tā kā augstskolu cikliskas institucionālās akreditācijas ietvaros tiks vērtēts arī augstskolas tips saskaņā ar Augstskolu likumu[9], un šobrīd lielākā daļa novērtēšanai nepieciešamo datu/informācijas ir pieejama NZDIS (slēgtajā daļā), līdz ar to projektā nepieciešams izstrādāt risinājumu attiecīgo datu apmaiņai arī ar NZDIS.
Paredzot datu apmaiņu, tas mazinās slogu visām iesaistītajām pusēm un arī novērsīs risku, ka katrā sistēmā ir atšķirīgi dati."

LUA 
Ziņojumā netieši norādīts uz  institucionālās akreditācijas kompleksitāti. Tajā pašā laikā nav pieminēti uzlabojumi uz AIKAs E-platformas integrācija ar augstskolu esošajām un plānotajām kvalitātes un akreditāciju vadības sistēmām.

Nepieciešams skaidrāk definēt katras sistēmas lomu akreditācijas procesa posmos: 1) atbilstības vērtēšana; 2) kvalitātes vērtēšana; 3) akreditācija). Izejot no šīs informācijas, kādas ir informācijas apmaiņas vajadzības starp sistēmām.  

AIKA E-platformas uzlabošanas projektā jāizvērtē un jāparedz datu apmaiņa sākot ar 2027. gadu ar “Vienoto izglītības datu telpu”, kuru paredzēts izveidot VARAM ERAF SAM 1311


Augstskolas ir viena no galvenajām iesaistītajām pusēm, taču no ziņojuma nav saprotams, kā tiks uzlabota automātiskā datu apmaiņa.

AIKA E-platformas uzlabošanas projektā jāparedz datu apmaiņa ar “Vienoto pētniecības informācijas sistēmu” sākot ar 2026. gadu.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"4.2.2.6. pasākuma netiešā mērķa grupa ir augstskolās un koledžās un studējošie." - lieks otrais "un".
 
Piedāvātā redakcija
4.2.2.6. pasākuma netiešā mērķa grupa ir augstskolās un koledžās studējošie.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu projektā likts ievērojams uzsvars uz AIKA kompetences pilnveidi un trīs augstskolām, kurās tiks īstenotas pilotakreditācijas, piemēram,  4.3.5. punktā (nacionālie uzraudzības rādītāji) paredzēts, ka trīs augstskolās tiks izvērtētas esošās iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmas un izstrādāti priekšlikumi to pilnveidei. 4.3.6. punkts paredz sagatavot dokumentu ar rekomendācijām augstskolu iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmas efektīvai darbībai (1 gab.). Pārējām augstskolām paredzēts īstenot atbalsta pasākumus, piemēram, seminārus iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmas pilnveidei (18.6.); iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu izvērtēšanu paredzēts veikt atsevišķās augstskolās (18.6.2.). Arī anotācijā šie noteikumu punkti ir faktiski atkārtoti un ieceres sīkāk nav izskaidrotas.  LUA turpina uzturēt iepriekš pausto aicinājumu noteikumus un/vai anotāciju papildināt (šobrīd 18.6. un 18.7. punkti noteikumu projektā ir pārāk vispārīgi), paredzot AIKA pienākumu veikt pasākumus universitāšu iekšējās kvalitātes sistēmu stiprināšanai, piemēram:
- AIKA vizītes augstskolās, iepazīstoties ar iekšējās kvalitātes sistēmām;
- visu zinātnes universitāšu iekšējās kvalitātes sistēmu izvērtēšana un rekomendāciju sniegšana to pilnveidei
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk