Atzinums

Projekta ID
23-TA-2265
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 6.3.1.4.apakšpunktu, norādot vai Valsts darba inspekcijai būs nepieciešamas ziņas tikai par personas miršanas faktu vai arī ziņas par miršanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 9.7.4.apakšpunktu, norādot nepieciešamo ziņu apjomu par personas dzimšanu (iespējamais saņemamais ziņu apjoms ir norādīts Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 11.4.3.apakšpunktu, norādot nepieciešamo ziņu apjomu par personas dzimšanu (iespējamais saņemamais ziņu apjoms ir norādīts Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 15.2.1.apakšpunktā norādīts, ka statistikas pārskatu sagatavošanas nolūkā informācijas sistēmā uzkrāj noteiktus datus,  tajā skaitā projekta 6. un 7.punktā minētos.
No projekta 22.1.apakšpunkta izriet, ka iepriekš minētie dati tajā skaitā tiks saņemti no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”. Atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 2.panta pirmajai daļai valsts informācijas sistēma “Fizisko personu reģistrs” ir valsts informācijas sistēma, kurā tiek uzkrāta ierobežotas pieejamības informācija. Saskaņā ar Informācijas atklātības likuma 5.panta pirmo daļu ierobežotas pieejamības informācija ir tāda informācija, kura ir paredzēta ierobežotam personu lokam sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” un minēto ziņu pārzinis ir atbildīgs par to drošību, precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot normatīvo regulējumu, kas pamato minēto datu izmantošanu statistikas pārskatu sagatavošanas nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” apakšsistēmā “Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma” lēmumiem ir fiksēti vairāki datumi – lēmuma izveidošanas datums, sastādīšanas datums, pieņemšanas datums un spēkā stāšanās datums.
Ņemot vērā minēto, ka arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 15.2.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” apakšsistēmā “Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma” lēmumiem ir fiksēti vairāki datumi – lēmuma izveidošanas datums, sastādīšanas datums, pieņemšanas datums un spēkā stāšanās datums.
Ņemot vērā minēto, ka arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 15.2.7.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 20.3.1.apakšpunktu, norādot nepieciešamo ziņu apjomu par personas dzimšanu (iespējamais saņemamais ziņu apjoms ir norādīts Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”) un nepieciešamo ziņu apjomu par personas miršanu (piemēram, ziņas tikai par personas miršanas faktu vai arī ziņas par miršanas datumu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13.5.apakšpunktā tiek noteikts šāds ziņu apjoms par nodarbināmo nepilngadīgo bērnu, kuru paredzēts saņemt no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” un iekļaut Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā:
1. vārds, uzvārds;
2. personas kods;
3. deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adrese.
Savukārt no projekta 20.3.1.apakšpunkta izriet, ka Valsts darba inspekcijas amatpersona no Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas par nepilngadīgo bērnu iegūs šādas ziņas:
1) vārds, uzvārds;
2) personas kods;
3) ziņas par personas dzimšanu un ziņas par personas miršanu.
Saskaņā ar projekta 22.1.apakšpunktu minētās ziņas paredzēts saņemt un Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaut no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Ņemot vērā, ka projektā norādītais Valsts darba inspekcijai noteiktās funkcijas un uzdevumu izpildei nepieciešamais Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaujamais ziņu apjoms par nodarbināmo nepilngadīgo bērnu atšķiras, precizēt projekta 13.5.apakšpunktu vai projekta 20.3.1.apakšpunktu, norādot ziņu apjomu, kas Valsts darba inspekcijai noteiktās funkcijas un uzdevumu izpildei būs nepieciešams par nodarbināmo nepilngadīgo bērnu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 20.3.2.apakšpunktu, norādot nepieciešamo ziņu apjomu par personas dzimšanu (iespējamais saņemamais ziņu apjoms ir norādīts Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”) un nepieciešamo ziņu apjomu par personas miršanu (piemēram, ziņas tikai par personas miršanas faktu vai arī ziņas par miršanas datumu).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 20.3.2.apakšpunkta izriet, ka Valsts darba inspekcijas amatpersona no Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas par personas laulāto iegūs šādas ziņas:
1) vārds, uzvārds;
2) personas kods;
3) ziņas par personas dzimšanu un ziņas par personas miršanu.
Saskaņā ar projekta 22.1.apakšpunktu minētās ziņas paredzēts saņemt un Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaut no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Vēršam uzmanību, ka projekta II. nodaļā, kas satur regulējumu par Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaujamajiem datiem un to apjomu, nav norādīts, ka Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā tiek iekļauti dati par personas laulāto.
Ņemot vērā minēto, svītrot projekta 20.3.2.apakšpunktu vai precizēt projekta II. nodaļu, norādot, ka Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā tiek iekļauti dati par personas laulāto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo datu kopu paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, kā arī ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 20.3.3.apakšpunktu, norādot nepieciešamo ziņu apjomu par personas dzimšanu (iespējamais saņemamais ziņu apjoms ir norādīts Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”) un nepieciešamo ziņu apjomu par personas miršanu (piemēram, ziņas tikai par personas miršanas faktu vai arī ziņas par miršanas datumu).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13.6.apakšpunktā tiek noteikts šāds ziņu apjoms par nodarbināmā bērna vecāku vai aizbildni, kuru paredzēts saņemt no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” un iekļaut Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā:
1. vārds, uzvārds;
2. personas kods;
3. tālrunis.
Savukārt no projekta 20.3.3.apakšpunkta izriet, ka Valsts darba inspekcijas amatpersona no Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas par personas vecāku iegūs šādas ziņas:
1) vārds, uzvārds;
2) personas kods;
3) ziņas par personas dzimšanu un ziņas par personas miršanu.
Saskaņā ar projekta 22.1.apakšpunktu minētās ziņas paredzēts saņemt un Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaut no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Ņemot vērā, ka projektā norādītais Valsts darba inspekcijai noteiktās funkcijas un uzdevumu izpildei nepieciešamais Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmā iekļaujamais ziņu apjoms atšķiras, precizēt projekta 13.6.apakšpunktu vai projekta 20.3.3.apakšpunktu, norādot ziņu apjomu, kas Valsts darba inspekcijai noteiktās funkcijas un uzdevumu izpildei būs nepieciešams par personas vecāku. Vienlaikus norādāms, ka ziņas par personas tālruni valsts informācijas sistēmā “Fizisko personu reģistrs” netiek uzkrātas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot kādu tehnisko risinājumu Valsts darba inspekcija plāno izmantot, lai saņemtu datus no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”. Vēršam uzmanību, ka starpsistēmas starpsavienojuma ieviešana produkcijā pēc vienošanās noslēgšanas, izmantojot starpsistēmu saskarņu risinājumu, var aizņemt vismaz 6 mēnešus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Salīdzinot projekta iepriekšējo redakciju ar esošo, esam secinājuši, ka informācijas apjoms, kuru plānots saņemt no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra ir ticis samazināts, izslēdzot no tā sodāmā subjekta datus un informāciju par pārsūdzību. Ņemot vērā to, ka iepriekš jau bija notikušas diskusijas par no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra saņemamo datu apjomu un tehniskajām iespējām, bija panākta vienošanās ar Labklājības ministriju, ka iepriekš minētajam saņemamo datu apjomam ir iespējams izmantot jau izstrādātās Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” apakšsistēmas “Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma” datu izgūšanas metodes un tas neradītu papildus izstrādes un finansiālo slogu jaunu datu apmaiņas risinājuma radīšanai.
Izvērtējot precizēto projektu, norādām, ka lai nodrošinātu projekta 22.5.apakšpunktā minēto datu apjoma saņemšanu Valsts darba inspekcijas integrētai informācijas sistēmai, Iekšlietu ministrijas Informācijas centram nepieciešams izstrādāt jaunu datu izgūšanas metodi, pielāgojot konkrēti projektā noteiktajam datu apjomam.
Ņemot vērā šo apstākli, vēršama uzmanība, ka šādai datu izgūšanas metodes izstrādei ir nepieciešams papildu laiks un finansējums. Jaunas datu izgūšanas metodes izstrādes provizoriskās izmaksas ir aptuveni 10 000,- euro.
Vienlaikus nepieciešams precizēt projekta IV. nodaļu, papildinot to ar normu, kas nosaka, ka projekta 22.5.apakšpunkts stājās spēkā 2024.gada 1.jūlijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Skaidrības nodrošināšanai precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.sadaļu, norādot no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” saņemamo datu apjomu par:
1) datu kategoriju “adrese, valstiskā piederība” atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmajai daļai;
2) datu kategoriju “ziņas par personas dzimšanu vai miršanu, dzimšanas datumu”, piemēram, miršanas fakts, miršanas datums, dzimšanas datums;
3) datu kategoriju “bērna vecāks vai aizbildnis” (vai ziņas nepieciešamas par nepilngadīga bērna vecāku un aizbildni).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk – anotācija) 1.3.sadaļā ir norādīts, ka, lai varētu iegūt Valsts darba inspekcijas funkcijas un uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju, projektā ir noteiktas institūcijas, no kurām iegūst atsevišķus Valsts darba inspekcijas informācijas sistēmā iekļaujamos datus, piemēram, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, no kuras pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” tiek iegūta informācija par fiziskām personām, tajā skaitā atkarībā no konkrētā pieprasījuma iemesla var tikt izgūti dati par personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, adresi, valstisko piederību, ziņas par personas dzimšanu vai miršanu, dzimšanas datumu un adresi, kā arī nodarbināmā bērna vecāku vai aizbildni, norādot piezīmi par to, vai konkrētā persona ir nepilngadīgā bērna vecāks vai aizbildnis, lai varētu pārliecināties par to, kurš pārstāv bērna intereses.
Norādām, ka projekta 11.4.5. apakšpunktā noteikts, ka par personu Valsts darba inspekcijas informācijas sistēmā tiks iekļauti dati par dzimumu un projekta 20.3.2.apakšpunktā noteikts, ka Valsts darba inspekcijas informācijas sistēma saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” datus par personas laulāto.
Lūdzam šo datu apjomu uzskaitīt projekta anotācijas 1.3.sadaļā un šo datu saņemšanas nepieciešamību tiesiski pamatot.
Papildus aicinām projekta anotācijā pamatot arī pārējos uzskaitītos datus, kurus plānots saņemt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, norādot attiecīgo tiesisko pamatojumu un no tā izrietošo datu apstrādes mērķi katriem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai par iesnieguma subjektu ir nepieciešams saņemt dzimšanas datumu, lai konstatētu personas vecumu, ja nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projektā ietverto datu apjomu attiecībā uz fiziskām personām, papildinot to ar statusu Fizisko personu reģistrā “aktīvs/pasīvs”.
Norādām, ka valsts informācijas sistēmā “Fizisko personu reģistrs” personām tiek noteikts statuss “aktīvs” vai “pasīvs”. Fizisko personu reģistra likuma 9. panta pirmajā daļā ir noteiktas personas un gadījumi, kad statuss tiks noteikts “aktīvs” vai “pasīvs”. Piemēram, ja Valsts darba inspekcijai nepieciešams saņemt datus par personas deklarētās dzīvesvietas adresi un ziņas par personas statusu Fizisko personu reģistrā “aktīvs” vai “pasīvs”, tad Valsts darba inspekcijai, saņemot ziņas par to, ka par personai Fizisko personu reģistrā ir statuss “pasīvs”, ir jāsaprot, ka pamatojoties uz Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 12.panta septīto un astoto daļu, deklarētā dzīvesvietas adrese uzskatāma par anulētu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 13.5.apakšpunkta ievaddaļu pirms vārda "bērnu" ar vārdu "nepilngadīgo".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 13.6.apakšpunkta ievaddaļu pirms vārda "bērna" ar vārdu "nepilngadīgā".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt projekta 15.2.2.apakšpunktā vārdus “administratīvo pārkāpumu atbalsta sistēmas” ar vārdiem “Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēmas”.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 20.punktu, norādot kādu projekta 3.1.apakšpunktā norādīto funkciju izpildei nepieciešams 20.3.apakšpunktā norādītais datu apjoms vai precizēt projekta 3.1.apakšpunktu, papildinot to ar papildus tiesisko datu apstrādes mērķi, kura izpildei nepieciešami projekta 20.3.apakšpunktā norādītie dati.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.sadaļā vārdus un skaitli “Administratīvās atbildības likuma 15.panta” ar vārdiem un skaitli “Administratīvās atbildības likuma 115.panta”.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.sadaļā (turpmāk – anotācija) ir norādīts, ka Valsts darba inspekcija izdod administratīvos aktus, vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 70.panta otrajā daļā tiek noteikts, ka Administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Paziņošanas likuma 4.panta pirmajā daļā tiek noteikts, ka personai dokumentu paziņo uz deklarētās dzīvesvietas adresi vai deklarācijā norādīto papildu adresi.
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta anotācijā un projektā iekļauto datu apjomu attiecībā uz minēto datu apstrādes mērķi, papildinot to ar papildu adreses un deklarētās dzīvesvietas adreses aktualizēšanas iemesla datiem, kā arī precizēt projekta anotāciju, norādot konkrētu tiesisko pamatojumu šo datu saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-