Atzinums

Projekta ID
21-TA-1441
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
09.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projektā nav noteikts, bet anotācijas 3.lappusē tiek atspoguļota informācija, ka noteikumu projekts paredz noteikt valsts atbalsta nodrošināšanu mērķdotācijas veidā piemaksai pie mēnešalgas par personīgo ieguldījumu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām sociālajiem darbiniekiem, tai skaitā arī struktūrvienību un nodaļu vadītājiem, kuri strādā pašvaldību sociālajos dienestos, tajā skaitā, struktūrvienībās un pašvaldību izveidotās iestādēs, kas sniedz sociālos pakalpojumus. Noteikumu projektu ir nepieciešams papildināt ar punktu, kurā nepārprotami ir noteikts, kā piemaksas var saņemt struktūrvienību un nodaļu vadītājiem, kuri strādā pašvaldību sociālajos dienestos, tajā skaitā, struktūrvienībās un pašvaldību izveidotās iestādēs, kas sniedz sociālos pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
2. Profesionāla sociālā darba attīstību pašvaldībās laikposmā no 2022.gada 1. janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim nodrošina ar valsts mērķdotāciju, ko novirza pamata vai papildu piemaksai pie mēnešalgas par personīgo ieguldījumu (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par abām piemaksām) (turpmāk – mērķdotācija) tiem sociālajiem darbiniekiem, tajā skaitā, struktūrvienību un nodaļu vadītājiem, kuri ir darba tiesiskajās attiecībās ar attiecīgo pašvaldības domi vai sociālo dienestu vai pašvaldības izveidotu iestādi, kas sniedz sociālos pakalpojumus (turpmāk – sociālie darbinieki). Mērķdotāciju sadala atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" piešķirtajai apropriācijai.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nevar aprēķināt papildu piemaksu, ja netiek noteikta pamata piemaksa, līdz ar to 2.punktā aiz vārda “pamata” ir nepieciešams vārdu “vai” aizstāt ar vārdu “un”.
 
Piedāvātā redakcija
2. Profesionāla sociālā darba attīstību pašvaldībās laikposmā no 2022.gada 1. janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim nodrošina ar valsts mērķdotāciju, ko novirza pamata un papildu piemaksai pie mēnešalgas par personīgo ieguldījumu (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par abām piemaksām) (turpmāk – mērķdotācija) tiem sociālajiem darbiniekiem, kuri ir darba tiesiskajās attiecībās ar attiecīgo pašvaldības domi vai sociālo dienestu vai pašvaldības izveidotu iestādi, kas sniedz sociālos pakalpojumus (turpmāk – sociālie darbinieki). Mērķdotāciju sadala atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" piešķirtajai apropriācijai.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Priekšlikums izteikt šādā redakcijā:
3.1.1. pēdējo 3 gadu laikā ir vismaz 12 mēnešus nepārtraukti strādājuši kādā no šo noteikumu 2.punktā minētajām institūcijām;
Piedāvātā redakcija
3.1.1. pēdējo 3 gadu laikā ir vismaz 12 mēnešus nepārtraukti strādājuši kādā no šo noteikumu 2.punktā minētajām institūcijām;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumu Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” 9.punkts nosaka, ka sociālo pakalpojumu sniedzējs nodrošina darbiniekiem regulāru profesionālās kompetences pilnveidi:
9.1. apmācības:
9.1.1. institūcijas vadītājam, struktūrvienības vadītājam, kurš ir tieši iesaistīts sociālā pakalpojuma sniegšanā un organizēšanā, un sociālajam darbiniekam – ne mazāk par 24 akadēmiskajām stundām gadā;
[..]
9.2. supervīziju (individuālo, grupas, komandas, organizācijas):
9.2.1. sociālā darba speciālistam, institūcijas vadītājam un struktūrvienības vadītājam, kurš ir tieši iesaistīts sociālā pakalpojuma sniegšanā un organizēšanā, – ne mazāk par 21 stundu gadā;
[..]
Savukārt Noteikumu par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022.gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem (turpmāk – noteikumi) 3.1.3. un 3.1.4.apakšpunkts nosaka, ka mērķdotācija paredzēta piemaksai pie mēnešalgas sociālajiem darbiniekiem, ievērojot, ka: 
3.1.3. pēdējo trīs gadu laikā ir pilnveidojuši savu profesionālo kompetenci atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumos Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” noteiktajam;
3.1.4. 2021.gadā atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumos Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” noteiktajam ir pilnveidojuši savu profesionālo kompetenci supervīzijās (individuālajās, grupu, komandas, organizācijas);

1.         Noteikumu 3.1.3.apakšpunkts attiecās gan uz apmācībām (vismaz 24 stundas gadā), gan uz supervīzijām (vismaz 21 stunda gadā) pēdējo trīs gadu laikā, līdz ar to nav skaidrs, kādēļ šīs nosacījums tiek dublēts 3.1.4.apakšpunktā un tikai attiecībā uz 2021.gadu un attiecībā uz supervīzijām. Ja nav noteikti tik strikti noteikumi, tad attiecīgi jāprecizē 3.1.3. un  3.1.4.apakšpunkts.
Mūsu ierosinājums būtu svītrot 3.1.3. apakšpunktu un 3.1.4.apakšpunktā noteikt, ka sociālajam darbiniekam ir jāapgūst noteikts supervīziju un apmācību stundu skaits 2021.gadā, līdz ar to:
1.1.      tiks nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības uz piemaksām t.sk. jaunajiem sociālajiem darbiniekiem (atbilstoši Darba likumā ietvertajam vienlīdzīgu tiesību principam);
1.2.      tiks noteikti skaidri nosacījumi piemaksas saņemšanai.
2.         Nav atrunāti gadījumi, kad būtu nosakāma piemaksa arī tādiem darbiniekiem, kuri neveic darbu un nepiedalās supervīzijās un apmācībās attaisnojošās prombūtnes dēļ, piemēram, 2021.gadā atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā un 2022.gadā atsāk darbu, bet piedalījās apmācībās un supervīzijās pirms grūtniecības atvaļinājuma. Mūsuprāt, arī šajā gadījumā ir jānosaka piemaksa šiem darbiniekiem.
Piedāvātā redakcija
1. svītrot 3.1.3. apakšpunktu un 3.1.4.apakšpunktā noteikt, ka sociālajam darbiniekam ir jāapgūst noteikts supervīziju un apmācību stundu skaits 2021.gadā, līdz ar to:
1.1.      tiks nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības uz piemaksām t.sk. jaunajiem sociālajiem darbiniekiem (atbilstoši Darba likumā ietvertajam vienlīdzīgu tiesību principam);
1.2.      tiks noteikti skaidri nosacījumi piemaksas saņemšanai.
2.         Atrunāt gadījumus, kad būtu nosakāma piemaksa arī tādiem darbiniekiem, kuri neveic darbu un nepiedalās supervīzijās un apmācībās attaisnojošās prombūtnes dēļ, piemēram, 2021.gadā atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā un 2022.gadā atsāk darbu, bet piedalījās apmācībās un supervīzijās pirms grūtniecības atvaļinājuma. 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši 2017.gada 13. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” sociālo darbinieku supervīziju apjoms noteikts ne mazāk kā 21 stundu gadā. Ņemot vērā valstī noteikto ārkārtas situāciju un ar Covid-19 saistītajiem ierobežojumiem, pašvaldību iespējas nodrošināt pilnvērtīgu supervīziju sesiju ciklu sociālā darba speciālistiem noteiktajā apmērā tika būtiski ietekmētas un traucētas. Pirmkārt, pašvaldībai ir iespējams nodrošināt tikai klātienes supervīzijas sesijas, jo attālinātas sesijas ar informācijas tehnoloģiju starpniecību nav iespējams nodrošināt nepietiekamā IKT nodrošinājuma dēl, kā arī dēļ tā, ka darbinieki vēlas klātienes supervīziju, jo tā ir daudz lietderīgāka un produktīvāka. Otrkārt, grupu supervīziju sesijas klātienē sākās otrajā pusgadā, kad to ļāva epidemioloģiskie noteikumi. Treškārt, pašvaldība sadarbībā ar supervizoriem bija ieplānojusi klātienes grupu un komandas sesiju skaitu (7 sesijas), atbilstoši noteiktajām prasībām, t.i. 21 stundu, taču valdības noteiktie epidemioloģiskie noteikumi, tajā skaitā lokdauna noteikšana no 21.10.2021., pulcēšanās ierobežojumi, klātienes darba un tikšanās ierobežojumi u.c., neļāva 2021.gadā supervīzijas nodrošināt noteiktajā apjomā. Pārcelt supervīziju sesijas arī nebija iespējams supervizoru noslodzes dēļ. Ceturtkārt, ir sesijas, kas atceltas pēc supervizora ierosinājuma dēļ sliktiem laika apstākļiem (supervizors brauca no tālas pašvaldības un no rīta bija sniegputenis, apledojums un sesija objektīvu apstākļu dēl nevarēja notikt). Piektkārt, arī darbinieki, kam ieplānotas supervīzijas, atsevišķos gadījumos visās sesijās nevarēja piedalīties atvaļinājuma vai pārejošas darbnespējas laikā.
Līdz ar to, Jelgavas sociālo lietu pārvaldes ieskatā noteikums par sociālā darba speciālistu profesionālo pilnveidi kādā no supervīziju veidiem ne mazāk kā 21 stundu 2021.gadā, kas ir viens no priekšnoteikumiem mērķdotācijas pamata piemaksas saņemšanai, ir grūti izpildāms objektīvu iemeslu dēļ.
No Jelgavas sociālo lietu pārvaldes 31 sociālā darbinieka, 2021.gadā līdz gada beigām supervīzijas sesijas (3 grupu un 1 komandas) 21 stundu apjomā provizoriski varētu saņemt tikai 4-5 darbinieki, jo tikai vienai grupai būs/bijušas 7 sesijas, 2 grupām – 5 sesijas, 1 grupai – 6 sesijas.

Šāds iebildums un priekšlikums saņemts arī no citām pašvaldībām: Ņemot vērā 2021. gadu un  Sociālo dienestu “neaptveramo” noslogojumu- Novadu apvienošana ar visiem izrietošajiem papildus darbiem: jaunās iestādes izveide, normatīvo aktu  izstrāde, datu bāzes apvienošana utt., un darbs ārkārtas situācijā ir radījis milzīgu laika patēriņu, tādējādi pilnvērtīgi iziet supervīziju mums nebija iespējams. Neizpildītas vai daļēji izpildītas prasības dēļ, nebūs iespēja darbiniekam saņemt piemaksu, kaut viņš pašaizliedzīgi izturējis un strādājis visu šo 2021. gadu.
Piedāvātā redakcija

Nepieciešams paredzēt, ka sakarā ar Covid-19 ārkārtējo situāciju valstī un lokdaunu, kā arī darbinieku ilgstošu slimošanu, MK noteikumu projekta 3.1.4.punktā  noteikto kritēriju uzsākt piemērot tikai ar 2023.gada 1.janvāri.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt tekstu, lai nepārprotami saprastu, ka papildu piemaksas saņemšanai jāizpildās tikai vienam kritērijam.

 
Piedāvātā redakcija
3.2. papildu piemaksa 30% apmērā no aprēķinātās pamata piemaksas paredzēta sociālajiem darbiniekiem, kuriem pienākas šo noteikumu 3.1.apakšpunktā noteiktā pamata piemaksa, kuri atbilst vismaz vienam no minētajiem kritērijiem, un kuri pēdējo trīs gadu laikā:
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vai tiešām tikai klātienes mācībās- saistībā ar pandēmiju to 2020. gada beigās un 2021. gadā vispār nebija iespējams izdarīt? Ir darbinieki, kuri saņēmuši sertifikātus par specializāciju iegūšanu, bet daļa apmācības notika attālināti, šādus sertifikātus uzskatīt par atbilstošiem, darbinieki kvalificējas papildus piemaksai?
Priekšlikums svītrot vārdu "klātienes" vai pārdomāt citu redakciju
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot termiņu (trīs gadi) kas atbilst 3.2.2. punktā  iegūstamajam grādam. Nav saprotams īsti pamatojums, ar ko piecus gadus atpakaļ iegūtais maģistra grāds ir sliktāks par trīs gadus atpakaļ iegūto? Esam lepni, ka sociālā darbā strādā gudri un izglītoti profesionāļi, kuri jāspēj noturēt profesijā ar konkurētspējīgu atalgojumu.
Piedāvātā redakcija
Precizēt redakciju, svītrot termiņu (trīs gadi) attiecībā uz 3.2.2. punktā  norādīto maģistra grādu
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums norādīt kādā laika posmā(no 01.01.2019.-31.12.2021.) jābūt nostrādātiem nepārtrauktiem 12 mēnešiem
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt tekstu, norādot, ka profesionālā kompetence pilnveidota apmācībās.

 
Piedāvātā redakcija
3.1.3. pēdējo trīs gadu laikā ir pilnveidojuši savu profesionālo kompetenci apmācībās atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumos Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” noteiktajam;
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja noteikumu 3.1.4. apakšpunktā ir prasība par supervīzijas pilnveidi 2021.gadā, nav mērķtiecīgi vērtēt profesionālās kompetences celšanu par pēdējiem trijiem gadiem. Arī šajā apakšpunktā būtu samērīgi vērtēt kvalifikācijas celšanu par 2021.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ventspils Sociālais dienests izsaka priekšlikumu izstrādāt un papildināt noteikumus ar metodiku, kā novērtēt un pierādīt vai apliecināt 3.2.3.un 3.2.4. punktos minētās darbinieku veiktās aktivitātes.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt noteikumus ar 3.2.5. punktu šādā redakcijā: citos darba devēja noteiktos gadījumos, kad veikts nozīmīgs ieguldījums
Piedāvātā redakcija
3.2.5. citos darba devēja noteiktos gadījumos, kad veikts nozīmīgs ieguldījums
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums:
neierobežot šo punktu ar pēdējiem 3 gadiem
svītrot piebildi par bāzes izglītību - sociālā darbinieka kvalifikāciju
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams papildināt anotāciju ar informāciju, kā varēs apliecināt faktu par jauna sociālā darbinieka ievadīšanu darbā institūcijā (apliecinātu, piemēram,  struktūrvienības vadītāja sagatavots apraksts, kuru pievieno attiecīgā darbinieka personas lietai)
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums svītrot vārdu “vakance”, jo ir pretrunā ar noteikumu 3.1.1. apakšpunktā minēto nosacījumu, ka vismaz 12 mēnešus nepārtraukti strādājuši kādā no šo noteikumu 2.punktā minētajām institūcijām
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 6. un 7.punkts paredz līdz 2022.gada 10.janvārim iesniedzamajā pieprasījumā iekļaut arī vakantās sociālo darbinieku amatu vietas, bet praktiski darbinieki, kuri 2022.gadā tiks pieņemti darbā uz vakanto sociālo darbinieka vietu, atgriezīsies darbā pēc ilgstošas prombūtnes vai iegūs sociālā darbinieka kvalifikāciju diezin vai spēs atbilst noteikumu 3.1. apakšpunkta prasībām (12 mēnešu darba pieredze, atbilstošs semināru skaits par pēdējiem trijiem gadiem, atbilstošs supervīzijas stundu skaits 2021.gadā).
Sociālo darbinieku vakanču aizpildītāji varētu pretendēt uz mērķdotāciju tikai 2023.gadā, ja tiks turpināta tās nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka šie 3.1.3. un 3.1.4. punkti skatāmi kopā ar gadījumiem, kad darbinieks atgriezies darbā pēc ilgstošas prombūtnes (bērna kopšanas atvaļinājuma)
Piedāvātā redakcija
-