Atzinums

Projekta ID
25-TA-1987
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā kā vienīgais risinājums Sociālā klimata fonda informācijas un vadības sistēmas nodrošināšanai ir paredzēta KPVIS Fonda moduļa izveide un darbības nodrošināšana (izmaksas kopā – 2 milj. euro). Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar alternatīvu izvērtējumu, tostarp ietverot kvantitatīvus rādītājus (izmaksas), lai ievērojot efektīvas publisko resursu pārvaldības principu, tiktu gūta pārliecība, ka KPVIS Fondu moduļa izveide ir efektīvākais un racionāli pamatotākais risinājums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izskatot informatīvajā ziņojumā aprakstīto plānoto Sociālā klimata fonda plāna 2026.-2032.gadam ieviešanas shēmu un finansējumu administrēšanai, konstatējam, ka nav iekļauts alternatīvu ieviešanas modeļu izvērtējums. Attiecīgi rodas jautājums, vai ir izsvērti izanalizētas alternatīvas un izvēlēts optimālākais risinājums.  Ievērojot aktuālo nepieciešamību veikt strukturālas reformas un rast valsts budžeta izdevumu samazināšanu, ieviešot optimizēšanas pasākumus, saskatām iespēju Sociālā klimata fonda plāna ieviešanas sistēmas salāgošanai ar Finanšu ministrijas kā vadošās iestādes pārziņā esošo Kohēzijas politikas ES fondu* ieviešanas sistēmu un pārvaldību, ņemot vērā Sociālā klimata fonda specifiku. Tas nodrošinātu gan resursu optimizāciju, mazinātu ES finansējuma pārvaldības sadrumstalotību, gan vienotas pieejas un drošas finanšu resursu vadības principus ES līdzfinansēto investīciju ieviešanā. Tāpat konstatējam, ka Sociālā klimata fonda ieviešanā Klimata un enerģētikas ministrija turpmāk - KEM) jau ir paredzējusi sadarbības iestādes funkcijas deleģēt Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. Vienlaikus vēl nav izstrādāti/apstiprināti normatīvie akti attiecībā uz Sociālā klimata fonda ieviešanu, t.sk. ar deleģējumu nav vēl nostiprināta KEM kā vadošās iestādes loma. Būtisks apsvērums, ka ES daudzgadu budžeta laika posmā no 2028. līdz 2034. gadam (Multiannual Financial Framework jeb MFF) ietvaros EK priekšlikums ir veidot vienu plānu uz dalībvalsti, t.i.  apvienota arī Sociālā klimata fondu ar visiem kohēzijas politikas fondiem (ERDF, KF, ESF, TPF) un citiem. Šobrīd KEM plānotais Sociālā klimata fonda plāns iekļautos minētā 2028. līdz 2034. gada plāna ietvaros, jo Sociālā klimata fondam saglabājas tas pats finansējums un tas pats plāns. Tādēļ šobrīd ir iespēja veikt pozitīvas pārmaiņas, neradot riskus par finanšu līdzekļu plūsmas pārtraukumiem šobrīd, un būt gatavākiem ieviest nākamā perioda ES finansējuma investīcijas pēc vienotas ieviešanas sistēmas. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām izvērtēt iespējas, ka vadošās iestādes funkcijas pildītu Finanšu ministrija līdzīgi kā Kohēzijas politikas ES fondu ieviešanas sistēmā.

*Eiropas Reģionālās attīstības fonds, Eiropas Sociālais fonds plus, Kohēzijas fonds, Taisnīgas pārkārtošanās fonds

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma VII sadaļu papildināt ar informāciju, vai tehniskās palīdzības ietvaros īstenotie pasākumi un veiktie izdevumi pirms 2028.gada būs attiecināmi Sociālā klimata plāna ietvaros tad, ja ETS 2 darbības sākums tiek atlikts uz 2028.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka ar protokollēmuma projektā paredzēto tiek apstiprināts Sociālā klimata plāna tehniskās palīdzības finansējums, tai skaitā sniegta atļauja ministrijām pieprasīt finansējumu tehniskās palīdzības īstenošanai pirms Sociālā klimata plāna apstiprināšanas Eiropas Komisijā, lūdzam ziņojuma IX sadaļu papildināt ar argumentāciju par nepieciešamību tehniskās palīdzības īstenošanas uzsākšanai pirms Eiropas Komisijas lēmuma, kā arī risku analīzi attiecībā uz iespējamību un turpmāko rīcību, ja Eiropas Komisija neatbalsta iesniegto Sociālā klimata plānu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot, ka viena no Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām ir SIA “Vides investīciju fonds”, lūdzam precizēt ziņojuma IX sadaļas 40.punktu, norādot, kura ministrija pieprasīs finansējumu no budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, lai to piešķirtu SIA “Vides investīciju fonds”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Atbalstīt Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistīto institūciju finansējuma sadalījumu atbilstoši informatīvajā ziņojuma VI. sadaļas 5. tabulā sniegtajai informācijai par tehniskās palīdzības finansējuma sadalījumu institūciju griezumā.
 
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma projekta 2.punktā noteikt Sociālā klimata fonda tehniskās palīdzības finansējuma apmēru, attiecīgi punktu izsakot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“2. Atbalstīt Sociālā klimata plāna tehniskās palīdzības finansējumu 14 895 320 euro apmērā, tai skaitā Sociālā klimata fonda finansējums 11 171 490 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 3 723 830 euro apmērā, un tā sadalījumu starp Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām atbilstoši informatīvajā ziņojuma VI sadaļas 5. tabulā sniegtajai informācijai.”
 
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Priekšfinansējumu 14 895 320 euro apmērā (no kura nacionālā līdzfinansējuma daļa ir 25% jeb 3 723 830 euro) Sociālā klimata plāna ieviešanas funkciju īstenošanai no 2026.gada līdz 2032.gadam nodrošināt no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. 
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu, tajā paredzot, ka attiecīgās ministrijas var pieprasīt nepieciešamo finansējumu no budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, attiecīgi punktu izsakot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“3. Atļaut Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistītajām ministrijām Sociālā klimata plāna tehniskās palīdzības finansējumu atbilstoši šā protokollēmuma 2.punktā noteiktajam apmēram no 2026.gada līdz 2032.gadam pieprasīt no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Gadījumā ja Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas uz ēku un autotransporta sektoru radītajām siltumnīcefekta gāzu emisijām darbības sākums tiks pārcelts uz 2028.gadu, tad 2026.gadā Klimata un enerģētikas ministrijai kā Sociālā klimata fonda vadošajai iestādei pārskatīt tehniskās palīdzības finansējumu atbilstoši informatīvā ziņojuma VII. sadaļā noteiktajam.
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projekta 4.punktu ar nosacījumu, ka tehniskās palīdzības finansējuma precizēšanas gadījumā ir jāiesniedz informācija apstiprināšanai Ministru kabinetā, attiecīgi punktu izsakot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“4. Gadījumā, ja Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas uz ēku un autotransporta sektoru radītajām siltumnīcefekta gāzu emisijām darbības sākums tiks pārcelts uz 2028.gadu, tad 2026.gadā Klimata un enerģētikas ministrijai kā Sociālā klimata fonda vadošajai iestādei pārskatīt tehniskās palīdzības finansējumu atbilstoši informatīvā ziņojuma VII sadaļā noteiktajam, precizējot tā apmēru un sadalījumu starp Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām, un iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā.”
 
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām ziņojuma I sadaļas 6.punkta pirmajā teikumā norādīt Sociālā klimata plāna kopējas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām ziņojuma V sadaļā pie 28.punkta pārveidot norādīto 3.attēlu “Institūciju slodžu dinamika dalījumā pa gadiem”, ņemot vērā, ka LM slodžu dinamika pa gadiem sakrīt ar Revīzijas iestādi un attiecīgi to 3.attēlā nevar redzēt.
Piedāvātā redakcija
-