Atzinums

Projekta ID
25-TA-692
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
24.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Satiksmes ministrijas izstrādāto rīkojuma projektu “Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” un sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ Loģistika”, reorganizācijas ceļā pievienojot tās sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO”” (turpmāk – rīkojuma projekts).
Rīkojuma projekta anotācijā norādīts: “Izmaiņas LDz līdzdalībā SIA "LDz apsardze" patlaban netiek plānotas. Līdzdalība SIA ”LDZ apsardze” atbilst  LDz vispārējam stratēģiskam mērķim, kas noteikts ar Ministru kabineta 2021. gada 16.jūnija  rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi".”
LTRK vērš uzmanību, ka 2020. gadā Konkurences padome, vērtējot VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzdalību SIA “LDZ apsardze” (turpmāk – LDZ apsardze) atzina[1]:
“[..] Līdz ar to KP norāda, ka tās ieskatā LDzA sniegtie papildu pakalpojumi brīvajā tirgū, ir acīmredzami ārpus VPIL 88.panta pirmās daļas 2.punktā paredzētā priekšnoteikuma par stratēģiski svarīgu pakalpojumu sniegšanu tvēruma, tādējādi LDzA nebūtu jāiesaistās pakalpojumu sniegšanā šajos tirgos. KP atgādina, ka jau savā 19.07.2019. vēstulē Nr.1.7-2/645  vērsa LDz uzmanību uz to, ka LDz būtu jāvērtē, vai LDzA pakalpojumi būtu jāsniedz arī ar LDz koncernu un dzelzceļa infrastruktūras objektu apsardzi nesaistītiem uzņēmumiem, un aicināja LDz, izstrādājot vidējā termiņa stratēģiju nākamajam periodam, LDzA darbības misijā neiekļaut tādu apsardzes pakalpojumu sniegšanu, kas nebūtu uzskatāmi par stratēģiski svarīgiem valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai. [..]”
Savukārt savā 2021. gada 26. jūlija atzinumā atzinumā Konkurences padome konstatēja, ka LDZ apsardze loma apsardzes pakalpojumu tirgū ir ierobežota – t.i., ārpuskoncerna uzņēmumi rada ne vairāk kā 20% no ieņēmumiem. Vienlaikus Konkurences padome aicināja vērtēt:
- vai, ņemot vērā LDZ koncernam sniedzamo fiziskās apsardzes pakalpojumu apjoma samazinājumu un prognozes par nākotnes attīstību, ir pamatoti uzturēt brīvajā tirgū sniedzamo pakalpojumu apjomu;
- iespējas nodot atsevišķus LDZ koncerna iekšpusē sniegtos apsardzes pakalpojumus iepirkuma rezultātā izvēlētam privātajam tirgus dalībniekam.

Konkurences padome norādīja, ka ir īpaši būtiski regulāri patstāvīgi pārvērtēt darbības praksi.[2]

Kā liecina LDz apsardze 2023. gada pārskats, “Sabiedrības galvenie klienti ir Koncerna grupas uzņēmumi, kas 2023. gadā nodrošināja 65,3% no Sabiedrības neto apgrozījuma, līdz ar to Sabiedrības lielākais risks ir tiešā atkarība no Koncerna saimnieciskās darbības veiksmēm vai neveiksmēm. Sabiedrībai nav iespējas mazināt riskus, kas ietekmē Koncerna saimniecisko darbību. Tomēr, lai mazinātu tiešo atkarību no Koncerna, Sabiedrība cenšas piesaistīt arī citus ārējos klientus.”
Ievērojot minēto, LTRK lūdz VAS “Latvijas dzelzceļš” un Satiksmes ministriju, sadarbībā ar Konkurences padomi, LTRK, kā arī apsardzes nozares asociācijām veikt aktuālās situācijas izvērtējumu, attiecīgi uzdodot un papildinot  ar rīkojuma projektu saistīto protokollēmumu.


[1] https://www.kp.gov.lv/sites/kp/files/content/2020_09_11_kp_atzinums_ldz-apsardze.pdf

[2] https://www.kp.gov.lv/lv/media/9645/download?attachment
 
Piedāvātā redakcija
-