Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Skaidrības nolūkā, lūdzam likumprojekta "Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā" (turpmāk – likumprojekts) 9. pantā konkretizēt, kāda vispārīga informācija par izziņas par apdrošināšanas vēsturi izmantošanu apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanā ir publicējama. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118, ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (turpmāk -  direktīva Nr. 2021/2118) 1. panta 15. punktam publicējams ir vispārējs politikas nostādņu pārskats.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, kas likumprojekta 19. un 23. pantā ir domāts ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktu, un precizēt attiecīgās atsauces. Norādām, ka likumprojektā pieļaujams atsaukties vienīgi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem pārņemtas Eiropas Savienības lēmumu un direktīvu prasības. Skaidrojam, ka par tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem ir pamats uzskatīt dibināšanas līgumus, regulas un lēmumus, kas adresēti dalībvalstīm (lai tos attiecinātu uz privātpersonām šie lēmumi pārņemami līdzīgi, kā tiek pārņemtas direktīvu prasības).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta a) un b) apakšpunktā ir noteikts, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. No minētā arī būtu izsecināms, ka personas datu apstrādi (apmaiņu) starp pārziņiem var veikt vienīgi tajos gadījumos, ja tas ir skaidri noteikts normatīvajā aktā, stingri ievērojot, kādiem mērķiem veicama šī datu apstrāde (apmaiņa) un kādā apjomā dati ir nododami.
Lai personas datu apmaiņu varētu atzīt par tiesisku, nepieciešams, lai normatīvajā aktā ir skaidri un saprotami definēta vismaz sekojoša informācija:
- datu apstrādes tiesiskais pamats;
- datu apstrādes nolūks;
- datu subjekti;
- apstrādājamo datu kategorijas;
- vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un kādā nolūkā.
Turklāt, minētajai informācijai jābūt norādītai tā, lai pats datu subjekts saprastu – uz kāda pamata, kādam mērķim, kādā apmērā un veidā tiks apstrādāti (nodoti) viņa dati.
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā ietvertās Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tiesības apmainīties ar informāciju ir ļoti vispārīgas, kas neļauj izdarīt pašsaprotamu pieņēmumu, ka minēto tiesību realizēšanas ietvaros varētu tikt veikta personas datu apstrāde, tāpat atbilstoša informācija nav ietverta arī likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - likumprojekta anotācija). Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt likumprojektu kopumā, papildinot likumprojekta redakciju ar to, kādu datu subjektu personas dati tiks apstrādāti (nodoti), apstrādājamās datu kategorijas, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti, likumprojekta anotācijā skaidrojot nepieciešamību minētajai personas datu apmaiņai (apstrādei).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Paužam bažas, ka ar likumprojekta 21. pantu varētu netikt pilnībā pārņemtas direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 3. punktā ietvertās Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 16. septembra Direktīvas 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (turpmāk - direktīva Nr. 2009/103/EK) 4. panta 2. punkta prasības, kura otrā daļa cita starpā paredz konkrētu regulējumu, kuru nepieciešams ietvert ārējā normatīvajā aktā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt likumprojektu vai likumprojekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā konkrētās direktīvas prasības tiek pārņemtas likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā. Kā arī, ņemot vērā, ka konkrētais regulējums skar Datu valsts inspekcijas kompetenci, ierosinām arī lūgt par attiecīgo regulējumu atzinumu sniegt Datu valsts inspekcijai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja līguma ar Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantiju fondiem (kompensācijas iestādēm) par sadarbību apdrošināšanas atlīdzības izmaksu segšanā un savstarpējo norēķinu kārtību dalībniekus (proti, vai ar katru no Eiropas Ekonomikas zonas valsts garantiju fondiem šis līgums slēdzams atsevišķi), juridisko dabu un pieejamību. Paužam bažas, ka nav gūstama pārliecība par vairāku likumprojekta normu spēkā stāšanās brīdi saskaņā ar likumprojekta 23. pantu, ja tam atbilst minētā līguma (vai, iespējams, vairāku līgumu) noslēgšanas brīdis, par ko likumprojekta piemērotājiem un adresātiem, tostarp privātpersonām, nav pieejama informācija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka arī direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 14. punktā (direktīvas Nr. 2009/103/EK 15.a. panta 1. punkta paredzēta dalībvalstu rīcības brīvība, lūdzam atbilstoši papildināt likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota likumprojektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā paredzētā rīcības brīvība.
Papildus lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju, jo direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 16. punkts (direktīvas Nr. 2009/103/EK 16.a pants) paredz rīcības brīvību sertificēt, nevis nesertificēt šajā punktā minētos apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentus.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atzinīgi novērtējam likumprojekta anotācijas papildināšanu, vienlaikus lūdzam vēl precizēt (papildināt) likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, nepieciešamības gadījumā precizējot likumprojektu:
pirmkārt, papildinot ar skaidrojumu par direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 14. punkta (direktīvas Nr. 2009/103/EK 15.a panta 2. punkta) pārņemšanu likumprojektā;
otrkārt, skaidrojot direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 8. punkta (direktīvas Nr. 2009/103/EK 10.a panta 6. punkta); 1. panta 18. punkta (direktīvas Nr. 2009/103/EK 25.a panta 6. punkta) pārņemšanu. Norādām, ka Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs brīdī, kad apdrošināšanas sabiedrība, uz kuru attiecas bankrota vai likvidācijas process, izmaksā kompensāciju vai noliedz atbildību, var nebūt šīs sabiedrības kreditors, līdz ar to nav skaidrs, kura konkrēti norma paredz maksātnespējas administratora un likvidatora pienākumu attiecīgos gadījumos informēt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt likumprojektu ar attiecīgu regulējumu;
visbeidzot, skaidrojot direktīvas Nr. 2021/2118 1. panta 13. punkta pārņemšanu. Norādām, ka joprojām nav skaidrs, kā tiek noteikta atkāpe no Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 1. panta pirmās daļas 30. punktā ietvertā izņēmuma no kritērijiem, pēc kuriem nosaka riska dalībvalsti, kā arī - kā tiek pārņemts regulējums attiecībā uz sadarbību. Lai gan 1. tabulā norādīts uz nacionālo regulējumu par standartlīgumiem, šobrīd no ārējiem normatīvajiem aktiem neizriet iespēja noteikt no Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā noteiktā atšķirīgu riska dalībvalsti.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 19. panta piektajā un sestajā daļā paredzētos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (turpmāk – likums) 50. panta otrajā daļā, jo tie ir neskaidri. Proti, likumprojekta 19. panta piektā un sestā daļa paredz vienlaikus izteikt likuma 50. panta otro daļu, kā arī likuma 50. panta otrās daļa pirmo teikumu jaunā redakcijā.
Atbilstoši minētajam lūdzam precizēt arī likumprojekta 24. pantā paredzēto likuma pārejas noteikumu 27. un 28. punktu, kā arī likumprojekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojektā tiek noteikts, ka tiek ievērotas Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz Fizisko personu datu apstrādes likuma ievērošanu, tiesību normai nav juridiskas slodzes, jo Fizisko personu datu apstrādes likums, kā arī citu fizisko personu datu aizsardzību jomu regulējošo normatīvo aktu prasības pārzinim ir jāievēro neatkarīgi no tā, vai tas noteikts speciālajā normatīvajā aktā. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt likumprojektu, izslēdzot atsauci uz Fizisko personu datu apstrādes likumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar skaidrojumu par likumprojekta 23. pantā paredzētajā likuma pārejas noteikumu 27. un 28. punktā ietverto regulējumu.
Turklāt, ievērojot, ka likumprojekta 23. pantā paredzētajā likuma pārejas noteikumu 27. un 28. punktā ir noteikts atsevišķu likuma vienību spēkā stāšanās termiņš, lūdzam izvērtēt iespēju precizēt likumprojekta anotācijas 1.2. apakšsadaļā noteikto likumprojekta spēkā stāšanās termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam likumprojektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt likumprojekta anotācijas 8.1.13. punktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus likumprojektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt likumprojekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-