Atzinums

Projekta ID
23-TA-1308
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu, precizēt anotācijas tekstu, lai tajā norādītais atbilstu Zemes pārvaldības likuma 17. pantam un Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumiem Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību”. 
Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteikts, ka valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi izvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās. Tātad Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumos Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” noteiktā kārtība attiecināma tikai uz laika periodu – divi gadi pēc zemes reformas pabeigšanas.
Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajā daļā noteikts, ka šā panta pirmajā daļā minētie zemes gabali, par kuriem šā panta piektajā daļā noteiktajā termiņā pašvaldības un ministrijas atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajai daļai Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarījušas atzīmi par zemes piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij, piekrīt vietējai pašvaldībai tās administratīvajā teritorijā.
Tā kā minētā Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestā daļa neparedz iemeslus, kāpēc Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarītas atzīmes par zemes vienību piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij, kā arī to, ka ne Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” normas, ne Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punkts neparedz tiesības Ministru kabinetam izdot rīkojumu par zemes vienību piederību vai piekritību valstij, ja Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteiktajā divu gadu laikā nozaru ministrijas nav atzīmējušas apkopotajā sarakstā zemes piederību vai piekritību valstij, ne arī pašvaldībām tiesības pieņemt lēmumu par zemes vienības piederību vai piekritību pašvaldībai atbilstoši likumā “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” noteiktajiem kritērijiem, tad uzskatāms, ka  zemes vienības, kas ieskaitītas rezerves zemes fondā pēc Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteiktā termiņa, atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajai daļai piekrīt vietējai pašvaldībai, tai pieņemot lēmumu par šo zemes vienību ierakstīšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, un neveicot rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
Lūdzu precizēt anotācijas tekstu sadaļā Risinājuma apraksts, sākot no rindkopas: "Balstoties uz lietderības, administratīvā sloga samazināšanas, kā arī piekritības maiņas realizēšanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apmēra apsvērumiem, zemes vienības (..)", 

Balstoties uz lietderības, administratīvā sloga samazināšanas, kā arī piekritības maiņas realizēšanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apmēra apsvērumiem, zemes vienības, kas svītrojamas no MK rīkojuma Nr. 297 9. pielikuma, tiks ieskaitītas zemes rezerves fondā.
Ņemot vērā, ka zemes vienības nav ierakstītas Zemesgrāmatās, ar tām rīkojas saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās".
Ja zemes vienības tiks dzēstas no MK rīkojuma, tad uz tām varēs attiecināt likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 6. panta astoto daļu, kad Valsts zemes dienests rezerves zemes fondā iekļauj zemes vienības - Lauku apvidu un pilsētu zemi, par kuru līdz 2009. gada 30. decembrim (Rīgas pilsētas pašvaldībā līdz 2010. gada 30. decembrim) nav pieņemts un Valsts zemes dienestam iesniegts pašvaldības domes (padomes) lēmums un Ministru kabineta rīkojums par zemes piederību, piekritību vai izmantošanu zemes reformas pabeigšanai, Valsts zemes dienests ieskaita rezerves zemes fondā.
Savukārt rīcību ar zemes vienībām, kas ir rezerves zemes fondā, tālāk regulē Zemes pārvaldības likums.
Tāpat zemes vienības svītrošana no rīkojuma Nr. 297 9. pielikuma dod iespēju to optimāli izmantot nākotnē, novēršot nelietderīgu resursu izlietojumu tikai zemes vienības uzturēšanai.
Spēkā esošie Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumi Nr. 190 "Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību" (turpmāk – noteikumi Nr. 190) paredz kārtību zemes reformas pabeigšanai lauku apvidos, zemes izvērtēšanas kārtību pašvaldībām un ministrijām pēc zemes reformas pabeigšanas, kā arī izpildāmo darbību termiņus. Lai risinātu radušos problēmu ar rīkojuma projektā minēto zemes vienību, ir notikušas pārrunas starp Sabiedrības un Valsts zemes dienesta pārstāvjiem, un tie informēja, ka arī pēc noteikumos Nr. 190 norādītā termiņa joprojām tiek atklātas zemes vienības (zemes kadastrālās uzmērīšanas, datu precizēšanas, kļūdu labošanas u.c. iemeslu dēļ), kas nav bijušas iekļautas rezerves zemes fonda sarakstos, tāpēc nav bijusi iespēja vērtēt to piekritību ieinteresētajām personām. Valsts zemes dienests joprojām sastāda aktus par šādu zemes vienību iekļaušanu rezerves zemes fondā. 
Pieņemot Ministru kabineta rīkojumu par zemes vienības svītrošanu no rīkojuma Nr. 297 9. pielikuma, zemes vienība būtu ieskaitāma rezerves zemes fondā atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 6. panta astotajai daļai.
Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 13. panta trešo daļu vietējās pašvaldības atbilstoši savai kompetencei nodrošinās zemju pārraudzību savā administratīvajā teritorijā, līdz to ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteikts, ka valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi izvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās. Tātad noteikumu Nr. 190 noteiktā kārtība attiecināma tikai uz laika periodu – divi gadi pēc zemes reformas pabeigšanas.
Zemes pārvaldības likuma 17.panta sestajā daļā noteikts, ka šā panta pirmajā daļā minētie zemes gabali, par kuriem šā panta piektajā daļā noteiktajā termiņā pašvaldības un ministrijas atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajai daļai Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarījušas atzīmi par zemes piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij, piekrīt vietējai pašvaldībai tās administratīvajā teritorijā.
Tā kā minētā Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestā daļa neparedz iemeslus, kāpēc Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarītas atzīmes par zemes vienību piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij, kā arī to, ka ne noteikumu Nr. 190 normas, ne Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punkts neparedz tiesības Ministru kabinetam izdot rīkojumu par zemes vienību piederību vai piekritību valstij, ja Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteiktajā divu gadu laikā nozaru ministrijas nav atzīmējušas apkopotajā sarakstā zemes piederību vai piekritību valstij, ne arī pašvaldībām tiesības pieņemt lēmumu par zemes vienības piederību vai piekritību pašvaldībai atbilstoši likumā “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” noteiktajiem kritērijiem, tad uzskatāms, ka  zemes vienības, kuras ieskaitītas rezerves zemes fondā pēc Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajā daļā noteiktā termiņa, atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajai daļai piekrīt vietējai pašvaldībai, tai pieņemot lēmumu par šo zemes vienību ierakstīšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, un neveicot rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību izvērtējumu atbilstoši noteikumos Nr. 190 noteiktajam.
2.
Rīkojuma (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojumā Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā"
Priekšlikums
Lūdzu, izvērtēt iespēju aktualizēt projektu un Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojumu Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā" atbilstoši aktuālajam administratīvo teritoriju iedalījumam.
Anotācijā norādītā informācija nesakrīt ar projekta pielikumos minēto informāciju, piemēram, anotācijā norādīts, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6486 006 0095, 22,2000 ha platībā atrodas Dienvidkurzemes novadā, Sakas pagastā (5363. punkts), savukārt atbilstoši ar projektu grozītā 9. pielikuma 5363. punktam zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6486 006 0095 atrodas Pāvilostas novadā (kas šobrīd vairs neeksistē). Rīkojuma 8. un 9. pielikumā ir norādītas arī citas neesošas administratīvās teritorijas, piemēram, Aglonas novads, Aknīstes novads, Baldones novads, Daugavpils novads u.c. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam ar 2021. gada 1. jūliju likuma pielikumā ir noteikts jauns administratīvi teritoriālais iedalījums.
Piedāvātā redakcija
-