Projekta ID
22-TA-462Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktā veiktie grozījumi paredz būtiski samazināt maksimāli pieļaujamā atbalsta kopsummu šo noteikumu 18.13. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta anotācijā sniegtā skaidrojuma nerodas pārliecība, ka iepriekš minētie grozījumi sader ar tiesiskās paļāvības principu un kā tas ietekmēs jau izsniegto atbalstu saņēmējam, kas saņēmuši lielāku atbalstu par noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktos ietverto pieļaujamo atbalstu. Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01[1]), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Papildus norādām, ka no noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktu redakcijas izriet regulējuma piemērošana ar atpakaļejošu spēku. Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, likuma ''Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību'' 9. pants noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Līdz ar to lūdzam projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā projektā paredzētie grozījumi par maksimālā atbalsta apmēra samazināšanu ietekmēs personas, kuras jau ir saņēmušas atbalstu (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalstu saņēmušās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja minētais grozījums negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs personu jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt projekta tālāku virzību.
Kā arī lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas I sadaļas 2. punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra instrukcijas Nr. 19 ''Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība'' (turpmāk – Instrukcija) 14. punktam, sniedzot izvērstu pamatojumu noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktu grozījumu nepieciešamībai un lietderībai.
[1] Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01; Pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2009-08-01_Spriedums.pdf
Piedāvātā redakcija
Papildus norādām, ka no noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktu redakcijas izriet regulējuma piemērošana ar atpakaļejošu spēku. Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, likuma ''Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību'' 9. pants noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Līdz ar to lūdzam projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā projektā paredzētie grozījumi par maksimālā atbalsta apmēra samazināšanu ietekmēs personas, kuras jau ir saņēmušas atbalstu (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalstu saņēmušās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja minētais grozījums negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs personu jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt projekta tālāku virzību.
Kā arī lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas I sadaļas 2. punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra instrukcijas Nr. 19 ''Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība'' (turpmāk – Instrukcija) 14. punktam, sniedzot izvērstu pamatojumu noteikumu projekta 37.,38. un 39. punktu grozījumu nepieciešamībai un lietderībai.
[1] Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01; Pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2009-08-01_Spriedums.pdf
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija
-