Projekta ID
21-TA-539Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība konceptuāli atbalsta priekšlikumu, kas paredz Valsts policijas un Inspekcijas darbinieku administratīvā sloga samazinājumam un informācijas apmaiņas operativitātei piesaistīt ārpakalpojumu telefonuzraudzības tehniskai veikšanai un vienotas informācijas sistēmas izveidei datu ievadei, uzglabāšanai un operatīvai saņemšanai.
Vienlaicīgi izsakām sekojošus iebildumus:
- Izolēšanās vai karantīnas noteikumu pārkāpumu uzraudzības funkciju, ieskaitot administratīvo pārkāpumu procesu lietvedību, veiks viena institūcija - Valsts policija vai pašvaldības policija. Valsts policija un pašvaldības policija pirmām kārtām nav viena institūcija
- Nav skaidrs, kāpēc Valsts policijas rīcībā būs pilnvērtīga informācija par personām, kurām jāievēro izolācija vai mājas karantīna - Inspekcijas rīcībā esošā informācija, kas būtu likumīgs pamats savāktiem pierādījumiem par iespējamu ierobežojumu pārkāpumu (dokumentāls pierādījums, ka personai ir noteikts statuss), bet pašvaldības policijai šādas informācijas pieejamība netiek nodrošināta. Jau vairākkārt Operatīvās vadības grupas sēdēs esam iebilduši pret šādu seperāto pieeju.
- Ja ir vēlme valsts funkcijas izpildē iesaistīt arī pašvaldības policiju, tad pašvaldības policijai ir jānodrošina pieeja ar SPKC izstrādāto informācijas sistēmu EGRIS, kuras ietvaros iespējams pēc personas koda noskaidrot vai persona ir atzīta par kontaktpersonu vai inficēto personu, tādā veidā nodrošinot iespēju savlaicīgi uzsākt papildus uzraudzības īstenošanu.
- Nepieciešams atrisināt jautājumu par piemaksām pašvaldības policijai, kas dažādu birokrātisku apsvērumu un ierēdņu neizdarības dēl netiek risināta.
Tādēļ Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā, jāizdara izmaiņas punktā 31.2, izsakot tos sekojoši:
“31.2 pants. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu 75 procentu apmērā no stundas algas likmes. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm nosaka iekšlietu ministrs, bet attiecībā uz Valsts ieņēmumu dienestu — finanšu ministrs. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka attiecīgās pašvaldības dome. Ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.”
- No tā izriet, ka pašvaldības policijas iesaiste valsts uzdevuma izpildē izolēšanās vai karantīnas noteikumu pārkāpumu uzraudzības funkciju veikšanā ir iespējama tikai nodrošinot augstākminēto nosacījumu izpildi
Vienlaicīgi izsakām sekojošus iebildumus:
- Izolēšanās vai karantīnas noteikumu pārkāpumu uzraudzības funkciju, ieskaitot administratīvo pārkāpumu procesu lietvedību, veiks viena institūcija - Valsts policija vai pašvaldības policija. Valsts policija un pašvaldības policija pirmām kārtām nav viena institūcija
- Nav skaidrs, kāpēc Valsts policijas rīcībā būs pilnvērtīga informācija par personām, kurām jāievēro izolācija vai mājas karantīna - Inspekcijas rīcībā esošā informācija, kas būtu likumīgs pamats savāktiem pierādījumiem par iespējamu ierobežojumu pārkāpumu (dokumentāls pierādījums, ka personai ir noteikts statuss), bet pašvaldības policijai šādas informācijas pieejamība netiek nodrošināta. Jau vairākkārt Operatīvās vadības grupas sēdēs esam iebilduši pret šādu seperāto pieeju.
- Ja ir vēlme valsts funkcijas izpildē iesaistīt arī pašvaldības policiju, tad pašvaldības policijai ir jānodrošina pieeja ar SPKC izstrādāto informācijas sistēmu EGRIS, kuras ietvaros iespējams pēc personas koda noskaidrot vai persona ir atzīta par kontaktpersonu vai inficēto personu, tādā veidā nodrošinot iespēju savlaicīgi uzsākt papildus uzraudzības īstenošanu.
- Nepieciešams atrisināt jautājumu par piemaksām pašvaldības policijai, kas dažādu birokrātisku apsvērumu un ierēdņu neizdarības dēl netiek risināta.
Tādēļ Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā, jāizdara izmaiņas punktā 31.2, izsakot tos sekojoši:
“31.2 pants. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu 75 procentu apmērā no stundas algas likmes. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm nosaka iekšlietu ministrs, bet attiecībā uz Valsts ieņēmumu dienestu — finanšu ministrs. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka attiecīgās pašvaldības dome. Ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.”
- No tā izriet, ka pašvaldības policijas iesaiste valsts uzdevuma izpildē izolēšanās vai karantīnas noteikumu pārkāpumu uzraudzības funkciju veikšanā ir iespējama tikai nodrošinot augstākminēto nosacījumu izpildi
Piedāvātā redakcija
-