Atzinums

Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
SIA "EOLUS"
Atzinums iesniegts
22.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atzinums par atsevišķiem tiesību akta projekta “Noteikumi par atļaujām jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai” (22-TA-2553) aspektiem

Pēc iepazīšanās ar atjaunināto tiesību akta projekta “Noteikumi par atļaujām jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai” (turpmāk – Noteikumu projekts) SIA “EOLUS” (turpmāk – Eolus) vēlas vērst uzmanību uz atsevišķiem Noteikumu projekta punktiem, kas Eolus ieskatā būtu grozāmi vai precizējami.
Pirmkārt, Noteikumu projekta 3. punktā būtu nepieciešams precizēt, ka atļaujas saņemšanas ierobežojums attiecināms ne tikai uz “vienu zemes vienību”, bet arī uz vienu zemes vienības daļu. Praksē jaunās elektrostacijas vairumā gadījumu tiek attīstītas uz trešām personām piederošiem zemes gabaliem saskaņā ar attiecīgiem apbūves tiesību līgumiem. Apbūves tiesību līgumus ar zemes īpašnieku var slēgt gan par visu zemes vienību, gan arī par zemes vienības daļu, kas pirms tam attiecīgi izdalīta un saņēmusi atsevišķu kadastra apzīmējumu.
Tāpat arī kontekstā ar Noteikumu projekta 3. punktu (kontekstā ar Noteikumu projekta 11. punktu) būtu nepieciešams anotācijā skaidrot tā precīzu tvērumu. Piemēram, ir situācijas, kad atļauja tiek saņemta, balstoties uz konkrētu elektrostacijas konfigurāciju, taču tālākā projekta attīstības gaitā tiek secināts, ka kāds no zemes gabaliem ir nepiemērots iekārtas uzstādīšanai. Tādā gadījumā attiecīgo iekārtu varētu izvietot uz citas zemes vienības vai zemes vienības daļas kopā ar citu tai pašā elektrostacijā ietilpstošu iekārtu. Eolus ieskatā pašreizējais Noteikumu projekta 3. punkta formulējums var tikt interpretēts arī tādējādi, ka šāda iespēja tiek liegta (kaut gan citādi tam nebūtu nekāda pamata). Tādēļ vismaz anotācijā būtu ietverams papildu skaidrojums par tamlīdzīgām situācijām.
Otrkārt, Noteikumu projekta 10.2. punkts Eolus ieskatā būtu formulējams atšķirīgi no pašreiz piedāvātās redakcijas. Proti, minētajā normā nevajadzētu noteikt konkrētu iekārtas jaudas un zemes platības proporciju. Ņemot vērā tehnoloģiju atšķirības un attīstību, šāda norma potenciāli varētu likt šķēršļus efektīvu ražošanas iekārtu ieviešanai. Tā vietā Būvniecības kontroles valsts birojam būtu jāvērtē katrs konkrētais iesniegums par jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanu pēc būtības, pārliecinoties par iesniedzēja izvēlētās iekārtas tehnoloģiskajiem parametriem, kā arī izvērtējot elektroenerģijas uzkrātuves kapacitātes atbilstību uzstādāmajai eklektiskajai jaudai.
Treškārt, Noteikumu projekta 11. punktā būtu svītrojams otrais teikums. Eolus ieskatā nav nekāda tiesiska vai praktiska pamata ierobežot atļaujas grozīšanu attiecībā uz nekustamā īpašuma sastāvu, kamēr vien – kā tas korekti norādīts 11. punkta pirmajā teikumā – tas neietekmē tehniskās prasības attiecībā uz elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma izbūvi. Nereti iecerēto elektrostaciju izmērs vai arī apkārtnē esošo zemes gabalu konfigurācija ir tāda, ka konkrētajā projektā ir iesaistīti vairāki desmiti zemes gabalu vienlaicīgi. Šādos gadījumos ne vienmēr ir iespējams izvairīties no situācijām, kad nepieciešams atkārtoti grozīt atļauju attiecībā uz tajā norādīto nekustamā īpašuma sastāvu.

Ar cieņu

Inga Āboliņa
SIA Eolus Valdes locekle
Piedāvātā redakcija
-