Atzinums

Projekta ID
22-TA-1448
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā uz likumprojektu "Grozījumi Būvniecības likumā" (turpmāk - likumprojekts) lūdzam:
1) skaidrot, ar ko likumprojekta 2. panta otrajā daļā ietvertais jaunais deleģējums atšķiras no Būvniecības likuma 5. panta pirmās daļas 5. punkta “c” apakšpunkta deleģējuma;
2) izvērtēt likumprojekta 2. panta otrajā daļā ietvertā deleģējuma apjomu. Šobrīd likumprojektā ir iekļauta tikai kārtība, kas nozīmē procesuālās normas. Ja projekta autori vēlas regulējumā paredzēt, ka attiecībā uz būvinspektoriem varēs pieņemt nelabvēlīgu administratīvo aktu, tad deleģējumā jāparedz, ka Ministru kabinets var noteikt arī materiāltiesiskas prasības. Deleģējuma apjoms jāskata kontekstā ar Administratīvā procesa likuma 11.pantu, proti, likuma atrunas principu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Par likumprojekta 6.pantu, ar kuru likuma 24.pantu plānots papildināt ar četrpadsmito daļu, Dienests izsaka šādu iebildumu:
Konceptuāli Dienests atbalsta piedāvāto risinājumu, atbilstoši kuram Būvniecības informācijas sistēmā noteiktam personu lokam būvniecības ieceres vai tās izmaiņu saskaņošanai ir pieejami Kadastra informācijas sistēmas dati par tiesisko valdītāju un lietotāju. Taču, likumprojekts un anotācija ir pilnveidojami:
1. Anotācija jāpapildina ar skaidrojumu par valsts informācijas sistēmām, kuru dati tiks izmantoti šīs funkcionalitātes nodrošināšanai, un jānorāda precīzs datu apjoms, kāds tiks nodrošināts pārlūkošanai būvniecības informācijas sistēmas lietotājam, skaidrojot, ka no Dienesta pārziņā esošās Kadastra informācijas sistēmas tiek izmantoti tikai dati par tiesisko valdītāju un lietotāju;
2. Anotācijā iekļaujams detalizētāks skaidrojums par paredzētā risinājuma funkcionalitāti un precīzu uzskaitījumu tiem tiesību subjektiem, kuri apstrādās kadastra subjekta datus. Tāpat anotācijā iekļaujams pamatojums un mērķis būvniecības informācijas sistēmas lietotāja veiktajai fizisko personu datu apstrādei atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulai Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), vienlaikus skaidrojot to, kā tiks veikta kontrole par būvniecības informācijas sistēmu lietotāja veikto personas datu apstrādes atbilstību šim mērķim un minētās regulas 5.pantā nostiprinātajiem principiem;
3. Anotācijā sniedzams skaidrojums par to, kāpēc, lai saskaņotu būvniecības ieceri vai tās izmaiņas, būvniecības informācijas sistēmas lietotājam (piemēram, būvspeciālistam, būvniecības ierosinātājam u.c.) ir nepieciešams iegūt datus par citai personai piederošajiem nekustamajiem īpašumiem nevis informāciju tikai par būvniecības ieceres saskaņošanā iesaistīto nekustamo īpašumu īpašniekiem, tiesiskajiem valdītājiem vai lietotājiem;
4. No likumprojekta normas svītrojami vārdi “bez maksas”. Kadastra informācijas sistēmas dati par kadastra objekta īpašnieku, tiesisko valdītāju vai lietotāju ir Dienesta sniegts maksas pakalpojums, kas netiek finansēts no valsts budžeta. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 86.panta pirmajai daļai un 98.pantam, Dienests bez maksas atbilstoši piešķirtajam valsts finansējuma apjomam nodrošina datu apmaiņu ar būvniecības informācijas sistēmu, tikai, nodrošinot valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildi. Būvniecības ieceres vai tās izmaiņu saskaņošana ārējos normatīvajos aktos nav noteikta kā valsts pārvaldes funkcija vai uzdevums. Līdz ar to, Dienestam nav pamata nodrošināt bezmaksas Kadastra datu pieejamību privātpersonām šādā funkcionalitātē. Dienesta ieskatā būvniecības informācijas sistēmas lietotājam var nodrošināt piekļuvi Kadastra informācijas sistēmas datiem kā Dienesta maksas pakalpojumu – piemēram, būvniecības informācijas sistēmā nodrošinot iespēju pirms piekļuves datiem apmaksāt Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumu Nr.787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība”  pielikuma 8.punktā noteikto maksu par teksta datu pārlūkošana vienam īpašumam (2,85 EUR).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Par likumprojekta 6.pantu, ar kuru likuma 24.pantu plānots papildināt ar trīspadsmito daļu, Valsts zemes dienests (turpmāk - Dienests) izsaka šādu iebildumu:
1. Dienests jau Ekonomikas ministrijas virzītajā Ministru kabineta noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 438 “Būvniecības informācijas sistēmas noteikumi” (22-TA-83), izsakot iebildumu, lūdza skaidrot to, kādi normatīvie akti reglamentē būves ekspluatācijas lietu un nosaka tās saturu. Nepastāvot šādam regulējam, nav iespējams izvērtēt tiesību normas ietekmi, jo nav saprotams, kādiem datiem ar likumprojektu tiks noteiktas būvspeciālistu piekļuves tiesības.
2. Likumprojekta anotācija papildināma ar skaidrojumu, ka būvspeciālistiem būves ekspluatācijas lietā netiks nodrošināta piekļuve tiem Kadastra informācijas sistēmas datiem, ko Dienests nodod Būvniecības valsts kontroles birojam valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projektam “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 438 “Būvniecības informācijas sistēmas noteikumi” (22-TA-83) būves ekspluatācijas lietā plānots izmantot datus no būvspeciālistu reģistra, ēku energosertifikātu reģistra un dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra, kuru funkcionalitātes nodrošināšanai Dienests šobrīd sniedz Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datus. Dienests minētā noteikumu projektā ir izteicis iebildumu, lūdzot svītrot Dienesta datu izmantošanu būves ekspluatācijas lietā. Papildus skaidrojam, ka Dienestam nav tiesisks pamats nodrošināt būvspeciālistiem Kadastra datu pieejamību būvniecības informācijas sistēmā vairāku iemeslu dēļ:
2.1. Dienests Kadastra informācijas sistēmas datus būvniecības informācijas sistēmai sniedz atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 86.panta pirmajai daļai un 98.pantam, nodrošinot ar valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju, bet būvspeciālistu pastāvīgā prakse nav uzskatāma par valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē;
2.2. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 101.pantam Kadastra informācija ir maksas pakalpojums, izņemot Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 98.pantā noteiktos gadījumus. Kadastra informācijas sniegšana būvspeciālistiem viņu pastāvīgās prakses veikšanai nav iekļauta minētajā uzskatījumā un Dienestam nav piešķirts tam finansējums. Līdz ar to šādām personām būvniecības informācijas sistēmā nav tiesību saņemt datus bez maksas;
2.3. Uz starpresoru vienošanās pamata nododot datus valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai, Dienests datus izsniedz tādā apjomā, kas nepieciešams konkrēto valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai (tas var būt arī plašākā apjomā nekā tas būtu nepieciešams, piemēram, privātpersonām pastāvīgās prakses uzdevumu veikšanai). Līdz ar to uz starpresoru vienošanās pamata saņemto datu izmantošana ir paredzēta tikai starpresoru vienošanās noteiktajiem mērķiem, noteiktajā apjomā un piekļuve ir nodrošināma tikai starpresoru vienošanās noteiktajām personām, kam tā nepieciešama valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai. Ja nepieciešams būves ekspluatācijas lietā izmantot Kadastra informācijas sistēmas datus, aicinām izmantot Dienesta publicētos atvērtos datus, kas pieejami Latvijas Atvērto datu portālā bez pieejamības ierobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk