Projekta ID
24-TA-137Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam kontekstā ar anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.punktā "Produktivitātes pieauguma un eksporta apjoma rādītāju uzkrāšana" ietverto produktivitātes definīciju pamatot un skaidrot, dažādu produktivitātes definīciju piemērošanu šajā un citos uzņēmējdarbības atbalsta pasākumos. Piemēram 1.2.1.2. pasākumā (produktivitātes aizdevumi) minēta šāda definīcija:
"produktivitāte – gala labuma guvēja saražotais preču un pakalpojumu daudzums pret gala labuma guvēja projektā nodarbināto (komercializētā produkta/pakalpojuma ražošanā/nodrošināšanā iesaistīto) algām". Lūdzam vienu un to pašu rādītāju mērīšanai izmantot vienotu definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
33. Sadarbības iestāde pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā un piecus gadus pēc tam pārbauda finansējuma saņēmēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Iebildums
CFLA izteiktais iebildums: "Iebilstam pret šāda pienākuma uzlikšanu CFLA. Nacionālā līmeņa plānošanas dokumentu mērķu sasniegšanas analīze nav CFLA kompetence. ES fondu vadības likums paredz, ka atbildīgajai iestādei ir pienākums nodrošināt specifiskā atbalsta mērķa rezultātu sasniegšanu, tostarp iznākuma un rezultātu rādītāju sasniegšanas uzraudzību. Lūdzam EM paredzēt savas darbības datu analītikai, lai EM varētu atskaitīties par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem. Piemēram, ja projektu iesniedzēji (finansējuma saņēmēji) jau sākotnēji norāda darba samaksu un eksporta apjomu, informācija tādējādi kļūst pieejama arī EM, savukārt ja darba samaksas un eksporta dati ir jāpieprasa VID, to var darīt EM.
Papildus konstatējam, ka no šo noteikumu grozījumu anotācijas izriet, ka produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek vienkārši uzskatīts kā finansējuma saņēmēju darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā. Algu pieaugums nav pēc noklusējuma uzskatāms par produktivitātes pieauguma indikatoru."
Papildus konstatējam, ka no šo noteikumu grozījumu anotācijas izriet, ka produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek vienkārši uzskatīts kā finansējuma saņēmēju darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā. Algu pieaugums nav pēc noklusējuma uzskatāms par produktivitātes pieauguma indikatoru."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
33. Sadarbības iestāde pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā un piecus gadus pēc tam pārbauda finansējuma saņēmēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Iebildums
Iebilstam pret šāda pienākuma uzlikšanu CFLA - mūsu pienākums ir uzraudzīt līdzekļu apguvi un attiecināmību un ES fondu vadības likums paredz, ka atbildīgajai iestādei ir pienākums nodrošināt specifiskā atbalsta mērķa rezultātu sasniegšanu, tostarp iznākuma un rezultātu rādītāju sasniegšanas uzraudzību.
Nacionālā līmeņa plānošanas dokumentu mērķu sasniegšanas analīze nav CFLA kompetence, piedāvātais pants paredz, ka CFLA nodrošinās pēc 5 gadiem EM vajadzībām datus analītikai, lai EM varētu atskaitīties par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem.Ja projektu iesniedzēji (finansējuma saņēmēji) jau sākotnēji norāda darba samaksu un eksporta apjomu, informācija tādējādi kļūst pieejama arī EM, savukārt ja darba samaksas un eksporta dati ir jāpieprasa VID (ko var darīt arī EM), kādēļ CFLA ir šis jāuzskaita un jāinformē EM?
Vēl jo vairāk - 1.2.1.2. pasākuma MK noteikumu projektā norādīts, ka produktivitāte – gala labuma guvēja saražotais preču un pakalpojumu daudzums pret gala labuma guvēja projektā nodarbināto (komercializētā produkta/pakalpojuma ražošanā/nodrošināšanā iesaistīto) algām. Bet no šo noteikumu grozījumu anotācijas izriet, ka produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek vienkārši uzskatīts kā finansējuma saņēmēju darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā. Algu pieaugums nav pēc noklusējuma uzskatāms par produktivitātes pieauguma indikatoru.
Nacionālā līmeņa plānošanas dokumentu mērķu sasniegšanas analīze nav CFLA kompetence, piedāvātais pants paredz, ka CFLA nodrošinās pēc 5 gadiem EM vajadzībām datus analītikai, lai EM varētu atskaitīties par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem.Ja projektu iesniedzēji (finansējuma saņēmēji) jau sākotnēji norāda darba samaksu un eksporta apjomu, informācija tādējādi kļūst pieejama arī EM, savukārt ja darba samaksas un eksporta dati ir jāpieprasa VID (ko var darīt arī EM), kādēļ CFLA ir šis jāuzskaita un jāinformē EM?
Vēl jo vairāk - 1.2.1.2. pasākuma MK noteikumu projektā norādīts, ka produktivitāte – gala labuma guvēja saražotais preču un pakalpojumu daudzums pret gala labuma guvēja projektā nodarbināto (komercializētā produkta/pakalpojuma ražošanā/nodrošināšanā iesaistīto) algām. Bet no šo noteikumu grozījumu anotācijas izriet, ka produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek vienkārši uzskatīts kā finansējuma saņēmēju darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā. Algu pieaugums nav pēc noklusējuma uzskatāms par produktivitātes pieauguma indikatoru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
35. Sadarbības iestāde pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados komersantam piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, un de minimis atbalstu nepiešķir, ja maksimālais de minimis atbalsta apmērs tiktu pārsniegts.
Iebildums
Skaidrojam, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā ir mainīts de minimis atbalsta robežvērtības aprēķināšanas periods, nosakot, ka de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta ar šo regulu, viena vienota uzņēmuma līmenī pēdējo trīs gadu periodā nepārsniedz 300 000 EUR. Attiecīgi pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, nosakāms kā trīs gadu laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms no 2021.gada 18.jūnija. Piedāvājam noteikumu projekta 35.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: “Piešķirot atbalstu ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, pirms atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējs pārbauda, vai pretendentam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados piešķirto atbalstu nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī." Vienlaikus lūdzam ar atbilstošu informāciju papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
37. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros atbalstu tiek plānots sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, skaidrojam, ka gadījumā, kad tiktu konstatēts komercdarbības atbalsta regulējuma pārkāpums, būs jāveic tikai tāda komercdarbības atbalsta atgūšana, kas tiks uzskatīta par nelikumīgu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu 37.punktu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: “Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt Sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijā atsauci uz to, ka MK noteikumos tiek veikti redakcionāli precizējumi, jo pēc būtības jaunu prasību iestrādāšana MK noteikumos nav uzskatāma par redakcionāliem MK noteikumu precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam iesniegt ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejai precizētos 1.2.1.3.pasākuma projektu vērtēšanas kritērijus un metodiku, papildinot tos ar attiecīgiem eksporta un produktivitātes vērtēšanas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu, vai eksporta un produktivitātes pieaugums vismaz 10% apmērā ir jānodrošina sākot no pirmā gada un ik gadu 5 gadu laikā pēc atbalsta saņemšanas. Tāpat lūdzam skaidrot kādas sankcijas tiks piemērotas finansējuma saņēmējiem, kas šos rādītājus neizpildīs vai neizpildīs daļēji.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Problēmas apraksts" pirmo teikumu, aizstājot vārdu "likuma" ar "regulas" un norādot, ka "kļuvušas neaktuālas", jo 2023.gada 31.decembris jau ir pagājis.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta 2023. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 597 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.3. pasākuma "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.597) ir iekļautas normas, kas izriet no jaunās Komisijas regulas Nr.2023/2831, līdz ar to tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.597. Vienlaikus Komisijas Regula Nr. 2023/2831 sniedz vēl lielāku elastību izstrādāt un īstenot pasākumus.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pilnam informācijas izklāstam anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 1. punktā (De minimis regulas nosacījumu pārņemšana) iekļaut informāciju par to, ka mainās de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts var piešķirt vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā nepārsniedzot 300 000 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas V sadaļu ar noteikumu projekta punktu izvērtējumu atbilstoši Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulai (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
32.2. pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā informācijas iesniegšanu Atbildīgai iestādei par:
Priekšlikums
Lūdzam Ekonomikas ministriju kā uzņēmējdarbības atbalsta nozares veidotājus skaidrot, kas būs tā nozares institūcija, kas apkopos un analizēs sadarbības iestādes sniegtos datus, ņemot vērā to, ka MK 2023. gada 7.novembra sēdes protokola Nr. 56 32.paragrāfa 7.punkta uzdevums par eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu 10 % apmērā ir attiecināms ne tikai uz 1.2.1.3. pasākumu, bet gan uz visiem KPP 2021-2027.gada 1.2.1. specifiska atbalsta mērķa pasākumu ietvaros atbalstītajiem uzņēmumiem. Tāpat MK noteikumu 28.1.apakšpunkts nosaka, ka komersantam eksporta apjoma un produktivitātes pieaugums ir jāsasniedz piecu gadu laikā pēc finansējuma saņēmēja finansējuma saņēmēja akciju vai parāda vērtspapīru iekļaušanas tirdzniecības vietā, vēršam uzmanību, ka šis termiņš visticamāk pārsniegs ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaru. Aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikt vienotu kārtību produktivitātes un eksporta rādītāju ziņošanai 1.2.1.SAM ietvaros un to skaidri aprakstīt anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-