Atzinums

Projekta ID
22-TA-706
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 3.2.4. sadaļas (32.lapā) pēdējo teikumu, lai precizāk būtu uzskaitīti energoprodukti un tiem piemērojamās likmes.
Piedāvātā redakcija
Tomēr veidojot nodokļu politiku būs jāņem vērā ES pārstrādātā Enerģijas nodokļa direktīva, kuras projekts paredz transportā izmantojamai dabasgāzei, kā arī neilgtspējīgai biogāzei no 01.01.2023. minimālo nodokli noteikt 7,17 EUR/GJ, kas pakāpeniski palielinās līdz 10,75 EUR/GJ 01.01.2033., savukārt ilgtspējīgai biogāzei nodoklis no 01.01.2023. tiek paredzēts 5,38 EUR/GJ (17,47 EUR/MWh pēc zemākas siltumspējas) un turpmāk netiek palielināts. Vislabvēlīkāis nodokļa režīms tiek paredzēts modernai ilgtspējīgai biogāzei no 01.01.2023., nodokli nosakot 0,15 euro/GJ jeb 0,54 EUR/MWh pēc zemākas siltumspējas, un kas turpmāk netiek palielināts.
 
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 2.5.sadaļā "Plānotā nodokļu politika"pēdējo teikumu (21.lapā), lai skaidrāk būtu uzsvērtas iespējas piemērot nodokļa atvieglojumus biogāzei.
Piedāvātā redakcija
Tāpat arī būs jāņem vērā, ka pārskatāmās Enerģijas nodokļu direktīvas (2003/96/EK) normas visticamāk neparedzēs iespēju piemērot 0 nodokļa likmi biogāzei.
 
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums pārskatīt informatīvajā ziņojumā 2.tabulā (16.lapā) norādīto transportlīdzekļu skaitu, kuri tiek darbināti ar dabasgāzi kā vienīgo vai papildus degvielas veidu. Tā, piemēram, uz 01.01.2022. ar benzīnu un dabasgāzi darbināmo transportlīdzekļu (kravas, vieglie un autobusu) skaits ir 255, lai gan tabulā noradīts 231; uz 01.01.2022. ar dabasgāzi darbināmo transportlīdzekļu skaits ir 336, lai gan tabulā ir norādīts 275; uz 01.01.2022. ar dabasgāzi un naftas gāzi darbināmo transportlīdzekļu skaits ir 29, lai gan tabulā norādīts 30.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt zemāk minēto rindkopu ar informāciju par valsts nodokļu politikas pamatnostādņu izstrādes atcelšanu saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 2.septembra protokollēmumu nr.51.

NEKP 11.4. punkts paredz: 1.1. izvērtēt iespēju nodokļu politikas pamatnostādnēs periodā no 2022.gada biometānam un biodegvielām noteikt pēc iespējas zemāku akcīzes nodokļa likmi, izvērtējot iespēju diferencēt samazinātās likmes pirmās paaudzes biodegvielai un modernām biodegvielām un biogāzei; 1.2. izvērtēt iespēju periodā no 2022.gada noteikt samazinātu akcīzes nodokļa likmi (attiecībā pret benzīna un dīzeļdegvielas likmi) citām alternatīvajām degvielām, izvērtējot to ražošanas izmaksas; 1.3. izvērtēt iespēju uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā līdz 2025.gadam samazināt akcīzes nodokli dabasgāzei transportā; 1.4. izvērtēt iespēju diferencēt akcīzes nodokļa degvielām likmes un tās noteikt, ņemot vērā CO2 emisiju ietilpību un radītās gaisu piesārņojošo vielu emisijas. 
 
Piedāvātā redakcija
NEKP 11.4. punkts paredz: 1.1. izvērtēt iespēju nodokļu politikas pamatnostādnēs periodā no 2022.gada biometānam un biodegvielām noteikt pēc iespējas zemāku akcīzes nodokļa likmi, izvērtējot iespēju diferencēt samazinātās likmes pirmās paaudzes biodegvielai un modernām biodegvielām un biogāzei; 1.2. izvērtēt iespēju periodā no 2022.gada noteikt samazinātu akcīzes nodokļa likmi (attiecībā pret benzīna un dīzeļdegvielas likmi) citām alternatīvajām degvielām, izvērtējot to ražošanas izmaksas; 1.3. izvērtēt iespēju uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā līdz 2025.gadam samazināt akcīzes nodokli dabasgāzei transportā; 1.4. izvērtēt iespēju diferencēt akcīzes nodokļa degvielām likmes un tās noteikt, ņemot vērā CO2 emisiju ietilpību un radītās gaisu piesārņojošo vielu emisijas. Jānorāda gan, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 2.septembra protokollēmumu nr.51 vidēja termiņa valsts nodokļu politikas pamatnostādņu izstrāde tika atcelta.
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Eiropas Komisijas 2022. gada 8. martā nākusi klajā ar paziņojumu “REPowerEU: Vienota Eiropas rīcība cenas ziņā pieejamākai, drošākai un ilgtspējīgākai enerģijai”, kurā ir arī atsauce uz biometāna ražošanas dubultošanu līdz 2030.g., iespējams informatīvajā ziņojumā būtu lietderīgi pievienot atsauci uz šo Eiropas Komisijas dokumentu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām precizēt informatīvā ziņojuma 3.punktu 6.lapā, jo nav iespējams piemērot atšķirīgu akcīzes nodokli, bet gan zemāku vai augstāku akcīzes nodokļa likmi. 
Vienlaikus atzīmējam, ka biometāns nav ar akcīzes nodokli apliekams objekts, bet to ir paredzēts iekļaut enerģijas produktu sarakstā, uz kuru tiks attiecināta pārstrādātā Enerģijas nodokļu direktīva (2003/96/EK) atbilstoši Eiropas Komisijas preikšlikumam (COM (2021) 563 final).
Piedāvātā redakcija
Izmantojot nodokļu politiku – piemērojot zemāku akcīzes nodokļa likmi, iespējams palielināt ilgtspējīga un moderna biometāna izdevīgumu attiecībā pret dabasgāzi.
 
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt visā informatīvā ziņojuma tekstā lietoto terminoloģiju attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondiem, nodrošinot vienotu pieeju. Vēršam uzmanību, ka šobrīd informatīvā ziņojuma tekstā lietota dažāda terminoloģija attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt visā informatīvā ziņojuma projekta “Kompleksa atbalsta sistēma biometāna ražošanai un izmantošanai” tekstā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam nosaukumu.
 
Piedāvātā redakcija
-