Atzinums

Projekta ID
25-TA-2254
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizsardzības ministrija uztur 24.09.2025. izteikto iebildumu par likumprojekta redakciju attiecībā uz atrunu, ka Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajās meža zemēs prioritāri ir ievērojamas militārās vajadzības un prasības. Vēršam uzmanību, ka mežu teritorijas Aizsardzības ministrijas valdījumā ir pārņemtas ar mērķi tajās izveidot atbilstošu infrastruktūru vietēja un starptautiska līmeņa apmācību īstenošanai Nacionālo bruņoto spēku un sabiedroto vajadzībām. Mežu teritorijas tiek izmantotas, lai nodrošinātu drošas kaujas šaušanas apmācību iespējas, t.sk. tiek paredzētas atbilstošas drošības zonas. Ņemot vērā minēto, saimnieciskās darbības veikšana no AS "Latvijas valsts meži" puses Aizsardzības ministrijas valdījumā esošās meža zemēs, kas ir nodotas Nacionālo bruņoto spēku lietošanā, kopumā ir iespējama, bet ar Aizsardzības ministrijas/Nacionālo bruņoto spēku izvirzītiem nosacījumiem, kuru mērķis būs nodrošināt meža zemju izmantošanu atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku un sabiedroto vajadzībām un prasībām. Attiecīgi - lūdzam precizēt likumprojektā 4.panta (22) daļas pirmo teikumu un izteikt to šādā redakcijā: "(22) Koku ciršanas tiesības un īpašuma tiesības uz nocirstajiem kokiem Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajos mežos Aizsardzības ministrija nodod akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" noslēdzot apsaimniekošanas līgumu, kurā prioritāri ņem vērā militārās prasības.".
Piedāvātā redakcija
“(22) Koku ciršanas tiesības un īpašuma tiesības uz nocirstajiem kokiem Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajos mežos Aizsardzības ministrija nodod akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" noslēdzot apsaimniekošanas līgumu, kurā prioritāri ņem vērā militārās prasības. Šajā pantā minētās produkcijas atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus  pēc faktisko meža apsaimniekošanas un koksnes atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas ieskaita kārtējā gada valsts budžeta ieņēmumos, nepiemērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto peļņas ieskaitīšanas kārtību.”
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. punktu “Risinājuma apraksts” papildināt ar teikumu: “Aizsardzības ministrijas valdījumā esošie meži netiek sertificēti atbilstoši PEFC (Program for the Endorsement of Forest Certification) vai FSC (Forest Stewardship Council) noteiktajiem standartiem meža apsaimniekošanā”.
Ņemot vērā, ka sertificētas koksnes iegūšanai ir noteiktas un izpildāmas daudzas specifiskas prasības, Aizsardzības ministrijas nekustamajos īpašumos būtu komplicēti nodrošināt šo prasību faktisko realizāciju, jo meža īpašumu lietotāji ir NBS un sabiedroto spēki. Tā kā Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajos nekustamajos īpašumos primārais mērķis ir militāro apmācību nodrošināšana un valsts aizsardzības spēju pilnveidošana, tad nav pieļaujama situācija, ka dažādu specifisku meža sertifikācijas prasību dēļ tiek būtiski ierobežotas militārās aktivitātes vai tiek izvirzītas tādas prasības, kuru dēļ mācības nevar notikt pēc iepriekš plānotā scenārija, vai pilnā apmērā. Sertificēšanas prasības būtu jāievēro ne tikai VAMOIC, pielīgtajiem komersantiem, bet arī NBS un sabiedroto spēkiem.
PEFC vai FSC standarti apliecina, ka īpašnieks apsaimnieko mežus ilgtspējīgi, videi draudzīgi, ekonomiski pamatoti un sociāli atbildīgi, tā, lai tiktu saglabātas bioloģiskās vērtības un tiktu sniegts ekonomisks labums vietējiem iedzīvotājiem.  Lai nodrošinātu sertifikātu uzturēšanu, ir jānodrošina visu standartos noteikto kritēriju kopuma izpilde. Ir kritēriji, kuriem Aizsardzības ministrijas meži jau atbilst, piemēram, saistībā ar saudzējamām dabas teritoriju platībām, kas sastāda vairāk nekā 10% no visas meža platības (mikroliegumi, NATURA 2000, Aizsardzības ministrijas noteikumos noteiktās dabas teritorijas utt.). Tomēr ir prasības, kuras nav iespējams izpildīt. Piemēram, sociālās, kas nosaka, ka sertificētiem meža īpašniekiem jāļauj sabiedrībai brīvi uzturēties mežā, lai iegūtu nekoksnes resursus. Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1 panta otro daļu, personai aizliegts bez atļaujas iekļūt militārajā objektā. Tāpat arī ir atsevišķas vides prasības, kuru izpildi nav iespējams pilnībā nodrošināt mežu specifiskās izmantošanas dēļ, piemēram, teritorijās, kurās notiek apmācības vai pārvietošanās gadījumi ar militāro tehniku. Vienlaikus - jau šobrīd, veicot mežizstrādi Aizsardzības ministrijas īpašumos, AS"Latvijas valsts meži" ievēro tādus pašus principus, kā strādājot sertificētos mežos.
Piedāvātā redakcija
Anotācijas 1.sadaļas 1.3.punkts: "Aizsardzības ministrijas valdījumā esošie meži netiek sertificēti atbilstoši PEFC (Program for the Endorsement of Forest Certification) vai FSC (Forest Stewardship Council) noteiktajiem standartiem meža apsaimniekošanā.".
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam labot anotācijas 3.sadaļas 6.1.punktā norādīto  informāciju un svītrot teikumus - "Vērtējot Aizsardzības ministrijas valdījumā esošās mežaudzes, novērtēts, ka tuvākajos gados ikgadēji iegūstamās koksnes apjoms galvenajā cirtē būtu aptuveni 62 tūkst. m3." un "Līdz ar to, tuvākajos gados no Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajiem mežiem būtu iespējams iegūt vismaz papildus 60 tūkst. m3 koksnes gadā (galvenā cirte un atmežošanas cirte).".

Lūdzam norādīt anotācijas 3.sadaļas 6.1.punktā:  "Budžetā plānotie ieņēmumi no Aizsardzības ministrijas valdījumā esošiem mežiem primāri ir iegūstami no plānotās atmežošanas līdz 2030.gadam - aptuveni 2 500 ha meža militāro poligonu un objektu ierīkošanas vajadzībām, iegūstot aptuveni 375 000 m³ koksnes. Papildus - katru gadu tiek plānots kopšanas cirtēs un sanitārajās cirtēs iegūt vēl vismaz 20 tūkst. m3 koksnes, nesamazinot teritoriju izmantošanas iespējas to primārajam mērķim - valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai. Nepieciešamības gadījumā ir izskatāma iespēja veikt papildu atmežošanas, kopšanas un sanitāro ciršu apjomam arī ierobežotu galvenās cirtes izstrādi, primāri ņemot vērā militārās vajadzības un prasības.".

Papildus vēršam uzmanību, ka nav ņemts vērā Aizsardzības ministrijas 24.09.2025. izteiktais iebildums par nepieciešamību anotācijas 3.sadaļas 6.1.punktā iekļaut norādīto plānoto ieņēmumu detalizētu aprēķinu, norādot cik/kādi apsaimniekošanas izdevumi un koksnes atsavināšanas izmaksas ir ņemtas vērā veicot aprēķinus. Lūdzam attiecīgi papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
Anotācijas 3.sadaļas 6.1.punkts: "Budžetā plānotie ieņēmumi no Aizsardzības ministrijas valdījumā esošiem mežiem primāri ir iegūstami no plānotās atmežošanas līdz 2030.gadam - aptuveni 2 500 ha meža militāro poligonu un objektu ierīkošanas vajadzībām, iegūstot aptuveni 375 000 m³ koksnes. Papildus - katru gadu tiek plānots kopšanas cirtēs un sanitārajās cirtēs iegūt vēl vismaz 20 tūkst. m3 koksnes, nesamazinot teritoriju izmantošanas iespējas to primārajam mērķim - valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai. Nepieciešamības gadījumā ir izskatāma iespēja veikt papildu atmežošanas, kopšanas un sanitāro ciršu apjomam arī ierobežotu galvenās cirtes izstrādi, primāri ņemot vērā militārās vajadzības un prasības.".