Projekta ID
24-TA-1330Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
14.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam šo tekstu: "Būvēm, telpu grupām tiks reģistrēts apgrūtinājums, nenorādot tā aizņemto platību."
aizstāt ar šādu tekstu:
"Būvju, telpu grupu un objektu, kas atrodas būvē vai pie būves apgrūtinājumu veidi noteikti šo noteikumu pielikumā, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai zu zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma. Būvēm, telpu grupām reģistrētajiem apgrūtinājumiem tiks reģistrēta to aizņemtā platība ēkā, telpu grupā, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem būs iespējams gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, utt."
aizstāt ar šādu tekstu:
"Būvju, telpu grupu un objektu, kas atrodas būvē vai pie būves apgrūtinājumu veidi noteikti šo noteikumu pielikumā, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai zu zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma. Būvēm, telpu grupām reģistrētajiem apgrūtinājumiem tiks reģistrēta to aizņemtā platība ēkā, telpu grupā, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem būs iespējams gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, utt."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši starpinstitūciju sanāksmē panāktajām norunām lūdzam anotāciju šo tekstu:
"Līdz ar plānoto apgrūtinājumu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot ATIS datus, Kadastra informācijas sistēmā tiks nodrošināta pilnīgāka informācija par apgrūtinātajām zemes vienībām, kas atrodas valsts robežas joslā un pierobežā. Attiecīgi arī informāciju par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā nodrošinās zemes vienībai reģistrētie apgrūtinājumi. Līdz ar to atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā zaudē savu aktualitāti un Ministru kabineta noteikumu Nr. 263 75.¹ punkts projektā tiek svītrots."
Aizstāt ar šādu tekstu:
"Līdz ar plānoto apgrūtinājumu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot ATIS datus, Kadastra informācijas sistēmā tiks nodrošināta pilnīgāka informācija par apgrūtinātajām zemes vienībām, kas atrodas valsts robežas joslā un pierobežā. Attiecīgi arī informāciju par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā nodrošinās zemes vienībai reģistrētie apgrūtinājumi. Tādējādi ar 2025.gada 1.februāri gan par robežas joslu, gan citiem aprobežojumiem, kas saistīti ar robežu, Kadastra informācijas sistēmā tiks reģistrēti detalizēti dati no ATIS, un nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai nepieciešamie dati par valsts robežas joslas aizņemto platību katrā zemes vienībā būs pašvaldībām pieejami katras zemes vienības Kadastra informācijas sistēmā reģistrētajos datos Līdz ar to atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā zaudē savu aktualitāti un Ministru kabineta noteikumu Nr. 263 75.¹ punkts projektā tiek svītrots."
Šie labojumi neatceļ izziņā pausto apņemšanos:
Dienests sagatavos vēstuli pašvaldībām, kas atrodas valsts robežas joslā, lai informētu, ka no 2025. gada 1. februāra atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā tiks aizstāta ar attiecīgu apgrūtinājumu, kas reģistrēts, izmantojot ATIS datus.
"Līdz ar plānoto apgrūtinājumu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot ATIS datus, Kadastra informācijas sistēmā tiks nodrošināta pilnīgāka informācija par apgrūtinātajām zemes vienībām, kas atrodas valsts robežas joslā un pierobežā. Attiecīgi arī informāciju par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā nodrošinās zemes vienībai reģistrētie apgrūtinājumi. Līdz ar to atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā zaudē savu aktualitāti un Ministru kabineta noteikumu Nr. 263 75.¹ punkts projektā tiek svītrots."
Aizstāt ar šādu tekstu:
"Līdz ar plānoto apgrūtinājumu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot ATIS datus, Kadastra informācijas sistēmā tiks nodrošināta pilnīgāka informācija par apgrūtinātajām zemes vienībām, kas atrodas valsts robežas joslā un pierobežā. Attiecīgi arī informāciju par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā nodrošinās zemes vienībai reģistrētie apgrūtinājumi. Tādējādi ar 2025.gada 1.februāri gan par robežas joslu, gan citiem aprobežojumiem, kas saistīti ar robežu, Kadastra informācijas sistēmā tiks reģistrēti detalizēti dati no ATIS, un nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai nepieciešamie dati par valsts robežas joslas aizņemto platību katrā zemes vienībā būs pašvaldībām pieejami katras zemes vienības Kadastra informācijas sistēmā reģistrētajos datos Līdz ar to atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā zaudē savu aktualitāti un Ministru kabineta noteikumu Nr. 263 75.¹ punkts projektā tiek svītrots."
Šie labojumi neatceļ izziņā pausto apņemšanos:
Dienests sagatavos vēstuli pašvaldībām, kas atrodas valsts robežas joslā, lai informētu, ka no 2025. gada 1. februāra atzīme par zemes vienības atrašanos valsts robežas joslā tiks aizstāta ar attiecīgu apgrūtinājumu, kas reģistrēts, izmantojot ATIS datus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši starpinstitūciju sanāksmē panāktajām norunām lūdzam anotāciju papildināt ar sekojošu tekstu:
"Ja servitūts noteikts (nodibināts), zemes reformas laikā ar kompetento institūciju lēmumiem, bet nav reģistrēts Kadastra informācijas sistēmā un/vai Zemesgrāmatā, tad uz šādu gadījumu attiecināma norma par datu labošanu un zemes reformas laika dokuments, ar kuru servitūts noteikts, ir pamats datu labošanai un servitūta reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, ja vien konkrētais dokuments nav atcelts."
"Ja servitūts noteikts (nodibināts), zemes reformas laikā ar kompetento institūciju lēmumiem, bet nav reģistrēts Kadastra informācijas sistēmā un/vai Zemesgrāmatā, tad uz šādu gadījumu attiecināma norma par datu labošanu un zemes reformas laika dokuments, ar kuru servitūts noteikts, ir pamats datu labošanai un servitūta reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, ja vien konkrētais dokuments nav atcelts."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atkārtoti izsakām iebildumu- pievienot ietekmes novērtējumu uz pašvaldību budžetu ieņēmumiem 2026.un 2027.gadā. aprēķinus veicot salīdzinot šobrīd spēkā esošās kadastrālās vērtības, kuras aprēķinātas ņemot vērā kadastrā reģistrētos apgrūtinājumus no apgrūtinājumu plāniem , ar kadastrālajām vērtībām, kuras šobrīd būtu spēkā, ja jau šobrīd apgrūtinājumi kadastrā būtu reģistrēti no ATIS.
2024.gada 14.novembrī plkst.8:17 no e-pasta pasts@vzd.gov.lv (VZD Nr.2-04/548 (14.11.2024.) LPS saņēma VZD aprēķinātās ietekmes uz katras pašvaldības teritorijā esošām kadastrālajām vērtībām, bet tās ir jāatspoguļo arī anotācijā, turklāt nevis tikai kopsummā par visām pašvaldībām, bet par katru atsevišķi, īpaši situācijā, kad daļā pašvaldību būs fiskālo kadastrālo vērtību samazinājums, turklāt būtisks, bet daļā- pieaugums.
2024.gada 14.novembrī plkst.8:17 no e-pasta pasts@vzd.gov.lv (VZD Nr.2-04/548 (14.11.2024.) LPS saņēma VZD aprēķinātās ietekmes uz katras pašvaldības teritorijā esošām kadastrālajām vērtībām, bet tās ir jāatspoguļo arī anotācijā, turklāt nevis tikai kopsummā par visām pašvaldībām, bet par katru atsevišķi, īpaši situācijā, kad daļā pašvaldību būs fiskālo kadastrālo vērtību samazinājums, turklāt būtisks, bet daļā- pieaugums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt. Par sistēmiskajām kļūdām sistēmiskajos procesos, piemēram, tikai tas apstāklis, ka kādai ēkai ir piešķirts kultūras pieminekļa status, jo tajā ir notikusi kāda nozīmīga vēsturiska darbība vai tajā ir dzīvojis kāds ievērojams cilvēks, LPS ieskatā pati par sevi nerada, piemēram, konkrētā nekustamā īpašuma objekta vērtības samazinājumu, kā tas ir šobrīd.
Piemēram, nekustamā īpašuma zemei, uz kuras atrodas ēka Aspazijas bulvārī 28, turklāt kadastrālās vērtības samazinājums ir attiecināts ne tikai uz zemi zem ēkas Aspazijas bulvārī 28, bet arī zemei zem ēkas Aspazijas bulvārī 26. Lai arī ēkai Aspazijas bulvārī 26 nav kultūras pieminekļa statusa. Savukārt ēkai Aspazijas bulvārī 28 kultūras pieminekļa statuss ir noteikts:
Gleznotāja, prof. V.Purvīša dzīves vieta
Tipoloģiskā grupa Vēsturiska notikuma vieta
Vērtības grupa Reģiona nozīmes kultūras piemineklis
Atrašanās vieta Rīga, Aspazijas bulvāris 28
kultūras pieminekļa sastāvā mantojums.lv norādīta visa ēka: Kadastra apzīmējums 0100 005 0070 001
Savukārt kā kultūras pieminekļa platība norādīts : Teritorijas platība (ha) 0.0565 (jeb 565m2)
savukārt kadastrs.lv ir reģistrēts minētajai ēkai:
562.3 apbūves laukuma kv.m.
2886.4 Kopējā ēkas platība (kv.m.):
bet zemes vienības platība (uz kuras atrodas 2 ēkas: Aspazijas 28 un Aspazijas 26) ir 0.1511 ha jeb 1511m2
Un visai zemes vienībai šādi ir aprēķināta spēkā esošā kadastrālā vērtība:
KV = (818.15 × 443 × 1.00 + 853.72 × 391 × 1.00 + 426.86 × 625 × 1.00 + 498.01 × 52 × 1.00) × 0.91 × 1.00 × 0.70* = 629 948 EUR
kur samazinošais koeficients 0,7 ir piemērots , jo:
"* Kadastrālās vērtības samazinošo koeficientu piemēro, ja reģistrēts dzīvojamās apbūves lietošanas mērķis un apgrūtinājums - kultūras pieminekļu teritorija'
Piemēram, nekustamā īpašuma zemei, uz kuras atrodas ēka Aspazijas bulvārī 28, turklāt kadastrālās vērtības samazinājums ir attiecināts ne tikai uz zemi zem ēkas Aspazijas bulvārī 28, bet arī zemei zem ēkas Aspazijas bulvārī 26. Lai arī ēkai Aspazijas bulvārī 26 nav kultūras pieminekļa statusa. Savukārt ēkai Aspazijas bulvārī 28 kultūras pieminekļa statuss ir noteikts:
Gleznotāja, prof. V.Purvīša dzīves vieta
Tipoloģiskā grupa Vēsturiska notikuma vieta
Vērtības grupa Reģiona nozīmes kultūras piemineklis
Atrašanās vieta Rīga, Aspazijas bulvāris 28
kultūras pieminekļa sastāvā mantojums.lv norādīta visa ēka: Kadastra apzīmējums 0100 005 0070 001
Savukārt kā kultūras pieminekļa platība norādīts : Teritorijas platība (ha) 0.0565 (jeb 565m2)
savukārt kadastrs.lv ir reģistrēts minētajai ēkai:
562.3 apbūves laukuma kv.m.
2886.4 Kopējā ēkas platība (kv.m.):
bet zemes vienības platība (uz kuras atrodas 2 ēkas: Aspazijas 28 un Aspazijas 26) ir 0.1511 ha jeb 1511m2
Un visai zemes vienībai šādi ir aprēķināta spēkā esošā kadastrālā vērtība:
KV = (818.15 × 443 × 1.00 + 853.72 × 391 × 1.00 + 426.86 × 625 × 1.00 + 498.01 × 52 × 1.00) × 0.91 × 1.00 × 0.70* = 629 948 EUR
kur samazinošais koeficients 0,7 ir piemērots , jo:
"* Kadastrālās vērtības samazinošo koeficientu piemēro, ja reģistrēts dzīvojamās apbūves lietošanas mērķis un apgrūtinājums - kultūras pieminekļu teritorija'
Piedāvātā redakcija
Kultūras ministrijai izstrādāt un kultūras ministram līdz 2025. gada 1. decembrim iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 720 “Kultūras pieminekļu uzskaites, aizsardzības, izmantošanas un restaurācijas noteikumi", lai nodrošinātu citās informācijas sistēmās un reģistros, kā arī Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datu (objektu un apgrūtināto teritoriju) un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu klasifikatorā viennozīmīgi saprotamus un atkalizmantojamus datus par kultūrvēsturisko objektu tipoloģiju un ar to saistīto informāciju strukturētā (kodētā) veidā, kā arī noteikt pazīmi un tās piešķiršanas kārtību lietošanas tiesību ierobežojuma apjomam zemes vienībai (visa zemes vienība vai tās daļa, pati zemes vienība ir aizsargājama vai apgrūtinājums izriet no būves, objekta būvē vai būvē vēsturiska notikuma esības, utt.), būvei (visa būve vai būves daļa, vai objekts būvē vai notikums būvē, utt), lai kultūrvēsturiskajiem objektiem tiktu atspoguļota ne tikai kultūrvēsturiskā nozīme, bet arī lietošanas un citu tiesību ierobežojuma apjoms, kas viennozīmīgi interpretējams visiem viena veida tiesību ierobežojumiem un tādējādi izmantojams citos procesos automatizētā veidā, neradot citos publiskās pārvaldes procesos sistēmiskas kļūdas.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nevar gadiem ilgi pastāvēt situācija, kurā Kadastra reģistra un Meža reģistra dati ir būtiski atšķirīgi par vienu un to pašu datu lauku- meža zeme.
Piedāvātā redakcija
atbilstoši Meža valsts reģistra datiem un Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā datiem par , ja tajā reģistrētā zemes lietošanas veida "mežs" platību atšķiras no Kadastra informācijas sistēmā reģistrētās ne vairāk kā par 10 %: (datu starp reģistriem nesakritības gadījumā, valsts institūcijas veic datu labošanu, neiesaistot privātpersonas, bet informējot par veiktajiem labojumiem īpašnieku)
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Kategoriski nepiekrītam izziņā paustajam Tieslietu ministrijas viedoklim, ka Ministru kabinets var neievērot likumā noteikto termiņu kādā jāizdod noteikumi par kārtību kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu! Likumā noteiktais termiņš šādas kārtības noteikšanai ir - līdz 31.12.2023.
TM anotācijā kā likuma neievērošanas ieganstu norāda šādu pamatojumu:
Uzdevuma par kārtības, kādā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu, izpilde notiek tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr.263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" ietvaros (TAP Nr.23-TA-1668). Projekta virzība kavējas daudzo iesniegto iebildumu dēļ."
Minēto projektu Tieslietu ministrija TAP portālā izsludināja tikai 17.10.2023., tātad tikai 2,5 mēnešus pirms gala termiņa šīs kārtības pieņemšanai Ministru kabinetā. Turklāt sākotnēji Saeima ar 30.10.2014.likumu bija noteikusi termiņu - līdz 31.12.2016., bet pēc Tieslietu ministrijas lūguma ar 27.09.2018.likumu minēto termiņu pagarināja līdz 31.12.2021., kā arī atkārtoti pagarināja ar 03.02.22.likumu - līdz 31.12.2023.
Vēršam uzmanību uz faktu, ka pēc projekta 23-TA-1668 izsludināšanas Tieslietu ministrija ne tikai nav rīkojusi ne vienu starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi, bet nav nekādā veidā reaģējusi un LPS izteiktajiem iebildumiem.
Vēl vairāk - Pats projekts 23-TA-1668, Tieslietu ministrijas izsludinātajā redakcijā saturēja normas, kas ir klajā pretrunā ar Civillikuma 1104.pantu, kas noteic, ka jūras piekraste pieder valstij līdz tai vietai, kuru sasniedz jūras augstākās bangas.
LPS ieskatā nav pieņemami, ka šādos apstākļos Tieslietu ministrija turpina nepildīt likumā noteikto un tādējādi rada situāciju, kurā arī Ministru kabinets nepilda likumā noteikto, tāpēc lūdzam noteikumus papildināt ar jaunu nodaļu redakcijā, kādu jau bijām norādījuši LPS 17.10.2023.iesniegtajā atzinumā par projektu 23-TA-1668 (vienlaikus norādām, ka toreiz maksimāli centāmies saglabāt TM izsludinātā projekta redakcijas) :
Papildināt noteikumus ar jaunu nodaļu šādā redakcijā:
"3.2 Zemes vienības jūras piekrastes joslā reģistrācija un datu aktualizācija
104.8 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos, atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. Zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos platību un robežas Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai.
104.9 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai. Atsevišķu zemes vienību var neveidot, ja zeme, kas ir aiz jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi, pieder valstij, tādā gadījumā jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību valstij piederošā zemes vienībā nosaka nosaka grafiski, savietojot zemes vienības un jūras augstākās bangas robežu.
104.10 Kadastra informācijas sistēmā valstij piederošām zemes vienībām, kuras šķērso jūras augstākās bangas robeža vai kuras visā platībā atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, reģistrē atzīmi par atbilstību jūras piekrastes sauszemes daļai un tās aizņemto platību. Atzīmi un jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību zemes vienībā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja šī platība nav mazāka par vienu kvadrātmetru.
104.11 Ja valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts kadastra subjekts un/vai tā nav kadastrāli uzmērīta, tad, pamatojoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vai vietējās pašvaldības sniegtajām ziņām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju vai vietējo pašvaldību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā tiesisko valdītāju. Iesniedzot ziņas, norāda informāciju:
104.111. ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un vietējā pašvaldība ir saskaņojušas valdījuma tiesības;
104.112. par zemes vienības izvietojumu un robežām, pievienojot grafisko pielikumu;
104.113. par nekustamā īpašuma lietošanas mērķi un tam piekritīgo platību.
104.12 Valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes lietošanas veidu "jūras piekrastes sauszemes daļa" atbilstoši platībai, kas atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, to nosakot kamerāli, kā arī lietošanas veidu "pārējās zemes", ja platībai no jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi tai nav noteikts cits zemes lietošanas veids.
104.13 Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība:
104.131. valstij piederošu zemes vienību jūras piekrastes sauszemes daļā reģistrē un aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai kamerāli;
104.132. ja viena Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta valstij piederoša nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst valstij piederošan zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, kuras ir gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, gan vietējās pašvaldības valdījumā, reģistrē jaunu atsevišķu nekustamo īpašumu, tajā iekļaujot vietējās pašvaldības vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošās zemes vienības.
104.14 Valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē pēc stāvokļa katra gada 1. maijā un 1. decembrī atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas robežai un jūras krasta līnijai. Vienlaikus ar zemes vienības reģistrāciju vai zemes vienības datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā aktualizē jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību."
Papildināt noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:
" 129.2 Valsts zemes dienests nodrošina kadastra kartē attēlotā reģistrētā kadastra objekta atbilstību jūras krasta līnijai, kā arī augstākās bangas līnijai precizējot kadastra objekta attēlojumu atbilstoši jūras krasta līnijai un augstākās bangas līnijai un nodrošinot valstij piederošās zemes līdz jūras krasta līnijai, kā arī līdz augstākās bangas līnijai aktualizēšanu."
Kā arī ar jaunu noslēguma punktu šādā redakcijā:
"Valsts zemes dienests Kadastra informācijas sistēmā pirmreizēji reģistrē valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no Ministru kabineta noteikumu par jūras augstākās bangas robežas un jūras krasta līnijas pieņemšanas."
TM anotācijā kā likuma neievērošanas ieganstu norāda šādu pamatojumu:
Uzdevuma par kārtības, kādā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu, izpilde notiek tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr.263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" ietvaros (TAP Nr.23-TA-1668). Projekta virzība kavējas daudzo iesniegto iebildumu dēļ."
Minēto projektu Tieslietu ministrija TAP portālā izsludināja tikai 17.10.2023., tātad tikai 2,5 mēnešus pirms gala termiņa šīs kārtības pieņemšanai Ministru kabinetā. Turklāt sākotnēji Saeima ar 30.10.2014.likumu bija noteikusi termiņu - līdz 31.12.2016., bet pēc Tieslietu ministrijas lūguma ar 27.09.2018.likumu minēto termiņu pagarināja līdz 31.12.2021., kā arī atkārtoti pagarināja ar 03.02.22.likumu - līdz 31.12.2023.
Vēršam uzmanību uz faktu, ka pēc projekta 23-TA-1668 izsludināšanas Tieslietu ministrija ne tikai nav rīkojusi ne vienu starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi, bet nav nekādā veidā reaģējusi un LPS izteiktajiem iebildumiem.
Vēl vairāk - Pats projekts 23-TA-1668, Tieslietu ministrijas izsludinātajā redakcijā saturēja normas, kas ir klajā pretrunā ar Civillikuma 1104.pantu, kas noteic, ka jūras piekraste pieder valstij līdz tai vietai, kuru sasniedz jūras augstākās bangas.
LPS ieskatā nav pieņemami, ka šādos apstākļos Tieslietu ministrija turpina nepildīt likumā noteikto un tādējādi rada situāciju, kurā arī Ministru kabinets nepilda likumā noteikto, tāpēc lūdzam noteikumus papildināt ar jaunu nodaļu redakcijā, kādu jau bijām norādījuši LPS 17.10.2023.iesniegtajā atzinumā par projektu 23-TA-1668 (vienlaikus norādām, ka toreiz maksimāli centāmies saglabāt TM izsludinātā projekta redakcijas) :
Papildināt noteikumus ar jaunu nodaļu šādā redakcijā:
"3.2 Zemes vienības jūras piekrastes joslā reģistrācija un datu aktualizācija
104.8 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos, atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai. Zemes vienības jūras piekrastes ūdeņos platību un robežas Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras krasta līnijai.
104.9 Kadastra informācijas sistēmā kamerāli izveido un aktualizē valstij piederošas zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai. Atsevišķu zemes vienību var neveidot, ja zeme, kas ir aiz jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi, pieder valstij, tādā gadījumā jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību valstij piederošā zemes vienībā nosaka nosaka grafiski, savietojot zemes vienības un jūras augstākās bangas robežu.
104.10 Kadastra informācijas sistēmā valstij piederošām zemes vienībām, kuras šķērso jūras augstākās bangas robeža vai kuras visā platībā atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, reģistrē atzīmi par atbilstību jūras piekrastes sauszemes daļai un tās aizņemto platību. Atzīmi un jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību zemes vienībā Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, ja šī platība nav mazāka par vienu kvadrātmetru.
104.11 Ja valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts kadastra subjekts un/vai tā nav kadastrāli uzmērīta, tad, pamatojoties uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vai vietējās pašvaldības sniegtajām ziņām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju vai vietējo pašvaldību Kadastra informācijas sistēmā reģistrē kā tiesisko valdītāju. Iesniedzot ziņas, norāda informāciju:
104.111. ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un vietējā pašvaldība ir saskaņojušas valdījuma tiesības;
104.112. par zemes vienības izvietojumu un robežām, pievienojot grafisko pielikumu;
104.113. par nekustamā īpašuma lietošanas mērķi un tam piekritīgo platību.
104.12 Valstij piederošai zemes vienībai, kas pilnībā vai daļēji atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, Kadastra informācijas sistēmā reģistrē zemes lietošanas veidu "jūras piekrastes sauszemes daļa" atbilstoši platībai, kas atrodas jūras piekrastes sauszemes daļā, to nosakot kamerāli, kā arī lietošanas veidu "pārējās zemes", ja platībai no jūras augstākās bangas līnijas uz iekšzemi tai nav noteikts cits zemes lietošanas veids.
104.13 Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība:
104.131. valstij piederošu zemes vienību jūras piekrastes sauszemes daļā reģistrē un aktualizē atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas līnijai kamerāli;
104.132. ja viena Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta valstij piederoša nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst valstij piederošan zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā, kuras ir gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, gan vietējās pašvaldības valdījumā, reģistrē jaunu atsevišķu nekustamo īpašumu, tajā iekļaujot vietējās pašvaldības vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošās zemes vienības.
104.14 Valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība aktualizē pēc stāvokļa katra gada 1. maijā un 1. decembrī atbilstoši aktuālajai jūras augstākās bangas robežai un jūras krasta līnijai. Vienlaikus ar zemes vienības reģistrāciju vai zemes vienības datu aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā aktualizē jūras piekrastes sauszemes daļas aizņemto platību."
Papildināt noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:
" 129.2 Valsts zemes dienests nodrošina kadastra kartē attēlotā reģistrētā kadastra objekta atbilstību jūras krasta līnijai, kā arī augstākās bangas līnijai precizējot kadastra objekta attēlojumu atbilstoši jūras krasta līnijai un augstākās bangas līnijai un nodrošinot valstij piederošās zemes līdz jūras krasta līnijai, kā arī līdz augstākās bangas līnijai aktualizēšanu."
Kā arī ar jaunu noslēguma punktu šādā redakcijā:
"Valsts zemes dienests Kadastra informācijas sistēmā pirmreizēji reģistrē valstij piederošās zemes vienības jūras piekrastes sauszemes daļā ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no Ministru kabineta noteikumu par jūras augstākās bangas robežas un jūras krasta līnijas pieņemšanas."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Zemes pārvaldības likuma Pārejas noteikumu 5.punkta 6)apakšpunkts nosaka, ka Ministru kabinetam līdz 2023.gada 31.decembrim ir jāizdod noteikumi "par kārtību, kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu".
Atgādinām, ka 30.10.2014.pieņemtais Zemes pārvaldības likums sākotnēji šos noteikumus uzdeva izdot līdz 2016.gada 31.decembrim, tādējādi jau ilgstoši Saeima ir pagarinājusi šī uzdevuma izpildes termiņu.
Lūdzam izpildīt likumā doto uzdevumu un iesniegt kārtību kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu.
Atgādinām, ka 30.10.2014.pieņemtais Zemes pārvaldības likums sākotnēji šos noteikumus uzdeva izdot līdz 2016.gada 31.decembrim, tādējādi jau ilgstoši Saeima ir pagarinājusi šī uzdevuma izpildes termiņu.
Lūdzam izpildīt likumā doto uzdevumu un iesniegt kārtību kādā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē un aktualizē informāciju par jūras piekrastes joslu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
lūdzam precizēt, kā arī pievienot jaunu 9.pielikumu ar apgrūtinājuma veidiem (precizēts LPS iebildumā par 107.3 punktu)
Piedāvātā redakcija
no Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes saņemtajām ziņām par nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumiem, kas attiecas tikai uz zemi, neapgrūtinot uz tās esošās būves, par apgrūtinājumiem, kas attiecas tikai uz būvēm vai telpu grupām, to daļām vai objektiem, kas atrodas telpu grupā vai būvē, atbilstoši norādot apgrūtināto platību katram kadastra objektam, kā arī apgrūtinājuma veidu, atbilstoši 9.pielikumam
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumus papildināt ar kārtību un pienākumiem- kā tiks sniegtas ziņas par apgrūtinājumiem, kas attiecas uz ēkām, telpu grupām un inženierbūvēm un kuri dēļ ATIS divdimensionālā rakstura nevar tikt, nav iekļaujami un nav iekļauti ATIS.
Arī par pārējiem apgrūtinājumiem ir jāreģistrē platības, kā arī platības jāreģistrē par apgrūtinājumiem, kas attiecas tikai uz ēku vai telpu grupu vai tikai uz atsevišķu objektu, kas atrodas ēkā, telpu grupā vai pie ēkas, kas projektā vispār netiek paredzēts.
Piedāvātā redakcija, piemēram:
nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumiem, kas reģistrēti, izmantojot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus - nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma teritorijas platību (ha) par visiem viena veida apgrūtinājumiem zemes vienībā vai zemes vienības daļā, par pārējiem nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem- vai apgrūtinājums attiecas uz zemes vienību vai zemes vienības daļu, vai ēku, vai telpu grupu, vai objektu, kas atrodas ēkā bez telpu grupām, vai objektu telpu grupā, reģistrējot apgrūtinājuma veidu, apgrūtināto platību katram apgrūtinājumam, apgrūtinājuma informācijas sniedzēju, apgrūtinājuma tiesisko pamatu
pievienojot pielikumu ar apgrūtinājumu veidiem, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai uz zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, jo Būvēm, telpu grupām tiks reģistrētajiem apgrūtinājumiem ir jānorāda to aizņemto platību, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem ir jāspēj gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, utt..
Arī par pārējiem apgrūtinājumiem ir jāreģistrē platības, kā arī platības jāreģistrē par apgrūtinājumiem, kas attiecas tikai uz ēku vai telpu grupu vai tikai uz atsevišķu objektu, kas atrodas ēkā, telpu grupā vai pie ēkas, kas projektā vispār netiek paredzēts.
Piedāvātā redakcija, piemēram:
nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumiem, kas reģistrēti, izmantojot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus - nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma teritorijas platību (ha) par visiem viena veida apgrūtinājumiem zemes vienībā vai zemes vienības daļā, par pārējiem nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem- vai apgrūtinājums attiecas uz zemes vienību vai zemes vienības daļu, vai ēku, vai telpu grupu, vai objektu, kas atrodas ēkā bez telpu grupām, vai objektu telpu grupā, reģistrējot apgrūtinājuma veidu, apgrūtināto platību katram apgrūtinājumam, apgrūtinājuma informācijas sniedzēju, apgrūtinājuma tiesisko pamatu
pievienojot pielikumu ar apgrūtinājumu veidiem, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai uz zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, jo Būvēm, telpu grupām tiks reģistrētajiem apgrūtinājumiem ir jānorāda to aizņemto platību, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem ir jāspēj gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, utt..
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai gan Anotācijā norādāt, ka Būvniecības informācijas sistēmai tiks nodoti visi ATIS apgrūtinājumi, arī tie, kas zemes vienībā aizņem mazāk nekā 1m2, tomēr atbilstoši Kadastra būtībai arī Kadastrā ir jābūt reģistrētiem visiem apgrūtinājumiem, nosakot, ka tiem kas mazāki par 1m2, nereģistrē platību.
Piedāvātā redakcija
Nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumus, to platības zemes vienībā, izmantojot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus, Valsts zemes dienests reģistrē, savietojot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas datus ar kadastra karti. Ja nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma teritorijas platība zemes vienībā, zemes vienības daļā nav ir mazāka par vienu kvadrātmetru, nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma platību nereģistrē Kadastra informācijas sistēmā.
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ir jāsamazina administratīvais slogs un bezjēdzīgu darbību pieprasīšana, jo šobrīd ja vienas zemes vienības robežplāns ir caurauklots un sašūts kopā papīra formātā ar citu zemes vienību robežplāniem, tad VZD, pamatojoties uz šiem noteikumiem, pieprasa izgatavot kamerāli (kabinetā) visu cauraukloto zemes vienību robežplānus, pat ja izmaiņas notikušas tikai vienā no caurauklotajiem robežplāniem.
LPS ieskatā ir bezjēdzīgi likt pārzīmēt robežplānus, kuros nav veiktas izmaiņas, likt īpašniekiem par to maksāt, jo vienīgā atšķirība starp cauraukloto robežplānu un pārzīmēto ir - caurauklojuma fizisko caurumu neesamība fiziskā papīrā, kas nekādā veidā neietekmē robežplāna saturu.
Turklāt virkne robežplānu tika izgatavoti fiziski uz vienas lapas un viena kartogrāfiskā pamata arī kā apgrūtinājumu plāni un situācijas plāni, tādējādi tikai tas fakts, ka apgrūtinājumu sadaļa vairs nebūs aktuāla, jo apgrūtinājumus reģistrēs no ATIS, nevar būt par pamatu anulēt šo plānu, kas vienlaikus ir arī robežplāns.
LPS ieskatā ir bezjēdzīgi likt pārzīmēt robežplānus, kuros nav veiktas izmaiņas, likt īpašniekiem par to maksāt, jo vienīgā atšķirība starp cauraukloto robežplānu un pārzīmēto ir - caurauklojuma fizisko caurumu neesamība fiziskā papīrā, kas nekādā veidā neietekmē robežplāna saturu.
Turklāt virkne robežplānu tika izgatavoti fiziski uz vienas lapas un viena kartogrāfiskā pamata arī kā apgrūtinājumu plāni un situācijas plāni, tādējādi tikai tas fakts, ka apgrūtinājumu sadaļa vairs nebūs aktuāla, jo apgrūtinājumus reģistrēs no ATIS, nevar būt par pamatu anulēt šo plānu, kas vienlaikus ir arī robežplāns.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība anulē zemes robežu plānu, zemes vienības daļas robežu plānu, situācijas plānu , ja:
Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība anulē konkrēto zemes robežu plānu, (bet neanulē pārējos zemes robežu plānus, ja tie cauraukloti kopā ar konkrēto zemes robežplānu vai neanulē robežplānu tikai tāpēc, ka tas bija caurauklots kopā ar citām lapām, piemēram, apgrūtinājumu plānu vai situācijas plānu vai robežplāns vienlaikus ir fiziski bijis arī apgrūtinājumu plāns un /vai situācijas plāns, apgrūtinājumu plāns daļā par servitūtiem saglabā savu spēku, ja nav atcelts dokuments uz kura pamata servitūts noteikts), zemes vienības daļas robežu plānu vai situācijas plānu, ja:
Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība anulē konkrēto zemes robežu plānu, (bet neanulē pārējos zemes robežu plānus, ja tie cauraukloti kopā ar konkrēto zemes robežplānu vai neanulē robežplānu tikai tāpēc, ka tas bija caurauklots kopā ar citām lapām, piemēram, apgrūtinājumu plānu vai situācijas plānu vai robežplāns vienlaikus ir fiziski bijis arī apgrūtinājumu plāns un /vai situācijas plāns, apgrūtinājumu plāns daļā par servitūtiem saglabā savu spēku, ja nav atcelts dokuments uz kura pamata servitūts noteikts), zemes vienības daļas robežu plānu vai situācijas plānu, ja:
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
lūdzam precizēt
ka Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde sniedz datus par apgrūtinājumiem: vai apgrūtinājums attiecas uz zemes vienību vai zemes vienības daļu, vai ēku, vai telpu grupu, vai objektu, kas atrodas ēkā bez telpu grupām, vai objektu telpu grupā, apgrūtinājuma veidu, apgrūtināto platību katram apgrūtinājumam, apgrūtinājuma tiesisko pamatu.
pievienojot noteikumiem jaunu pielikumu ar apgrūtinājumu veidiem, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai uz zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, jo Būvēm, telpu grupām tiks reģistrētajiem apgrūtinājumiem ir jānorāda to aizņemto platību, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem ir jāspēj gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, vai arī apgrūtināta ir tikai zeme, bet apgrūtinājums neattiecas uz būvēm, kas atrodas uz apgrūtinātās zemes utt..
ka Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde sniedz datus par apgrūtinājumiem: vai apgrūtinājums attiecas uz zemes vienību vai zemes vienības daļu, vai ēku, vai telpu grupu, vai objektu, kas atrodas ēkā bez telpu grupām, vai objektu telpu grupā, apgrūtinājuma veidu, apgrūtināto platību katram apgrūtinājumam, apgrūtinājuma tiesisko pamatu.
pievienojot noteikumiem jaunu pielikumu ar apgrūtinājumu veidiem, piemēram, apgrūtinājums, kas attiecas tikai uz zemi, apgrūtinājums izriet no visai ēkai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no ēkas daļai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no telpu grupai noteiktā apgrūtinājuma, apgrūtinājums izriet no objekta, kas telpu grupā ēkā ar telpu grupām, vai ēkā bez telpu grupām, apgrūtinājums izriet no objekta, kas atrodas pie ēkas, bet apgrūtinājums neizriet no zemei noteiktā apgrūtinājuma.
Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, jo Būvēm, telpu grupām tiks reģistrētajiem apgrūtinājumiem ir jānorāda to aizņemto platību, kā arī no kadastrā reģistrētajiem datiem ir jāspēj gūt informāciju uz ko apgrūtinājums attiecas, uz visu ēku vai tikai kādu objektu ēkā vai pie ēkas sienas, vai arī apgrūtināta ir tikai zeme, bet apgrūtinājums neattiecas uz būvēm, kas atrodas uz apgrūtinātās zemes utt..
Piedāvātā redakcija
Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde līdz 2025. gada 15. janvārim iesniedz Kadastra informācijas sistēmā aktuālos datus par kultūrvēsturiskajiem apgrūtinājumiem būvēm.norādot vai apgrūtinājums attiecas uz zemes vienību vai zemes vienības daļu, vai ēku, vai telpu grupu, vai objektu, kas atrodas ēkā bez telpu grupām, vai objektu telpu grupā, norādot apgrūtinājuma veidu atbilstoši šo noteikumu 9.pielikuma, apgrūtināto platību katram apgrūtinājumam, apgrūtinājuma tiesisko pamatu.
Pievienot jaunu noteikumu 9.pielikumu
Pievienot jaunu noteikumu 9.pielikumu